۰ نفر

درخواست صدر برای انحلال پارلمان عراق

۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۴
کد خبر: 658464
درخواست صدر برای انحلال پارلمان عراق

رئیس جریان صدر عراق، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور را خواستار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران پرس، هفته پیش، پس از 10 ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری در عراق امیدها برای تشکیل دولت جدید در این کشور زنده شد و در حالی که پارلمان نیز خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان آماده می‌کرد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده کرد.

حامیان رئیس جریان صدر عراق در روزهای گذشته چند بار پس از ورود غیرقانونی به «منطقه سبز» بغداد، وارد صحن پارلمان شدند.

 «مقتدی صدر» رئیس جریان صدر عراق در سخنرانی تلویزیونی گفت: پس از انحلال پارلمان و با فرایند دموکراسی و انتخابات زودهنگام، جایی برای چهره‌های قدیمی نخواهد بود.

صدر با بیان اینکه بیشتر مردم عراق از همه طبقه حاکم از جمله برخی نیرو‌های جریان صدر خسته شده اند افزود، تحصن کنندگان باید تا زمان تحقق خواسته‌های اصلاحی خود به تحصن تا تحقق خواسته هایشان ادامه دهند.

رئیس جریان صدر عراق همچنین با اشاره به اینکه آنچه در عراق روی می‌دهد نزاع برای قدرت نیست تصریح کرد که هنوز برنامه‌ای برای مشارکت در انتخابات آینده ندارد.

پس از این سخنان صدر، برخی جریان های عراقی از وی حمایت و برخی نیز با آن مخالفت کردند.

«حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق و رئیس حزب ائتلاف نصر، با حمایت از سخنان صدر گفت: این سخنان از ابعاد مختلف با طرح پیشنهادی برای حل بحران سیاسی عراق همخوانی دارد.

«نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق نیز در این باره اظهار کرد: گفت و گوهای جدی که امیدواریم اختلافات را حل و فصل کند، با بازگشت به قانون اساسی آغاز می‌شود.

«ترکی العتبی» از اعضای ارشد ائتلاف «دولت القانون» هم در اینباره گفت: قانون اساسی عراق راه‌هایی که به انحلال پارلمان و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام منتهی می‌شود، مشخص کرده است اما برگزاری انتخابات بدون توافق سیاسی بین همه طرف‌ها ممکن نیست.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» عراق نیز در بیانیه‌ای، با تایید برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد: انتخابات پیشین با شبهه‌ها و اعتراضات بسیاری همراه بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: "این امر مسلتزم یک گفت‌و‌گوی فراگیر ملی برای مشخص کردن زمان، سازوکار، الزامات برگزاری و ایجاد فضایی مناسب برای یک انتخابات آزاد، بی‌طرف و شفاف است که اعتماد شهروندان به فرایند سیاسی را به حالت عادی بازگرداند."