۰ نفر

اخبار تایوان؛

پلوسی به تایوان قول حمایت داد

۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۳۲
کد خبر: 658387
پلوسی به تایوان قول حمایت داد

نانسی پلوسی در جریان سفر تاریخی خود به تایوان در روز چهارشنبه تعهد «مستحکم» آمریکا را به تایوان اعلام کرد که این مساله موجب برانگیختن خشم چین هشدار برای ادامه مانورهای نظامی پکن در پاسخ به این اقدام شد.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش فایننشال تایمز، اظهارات رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده در دیدار با سای اینگ ون رییس‌جمهوری تایوان، امید تایوانی‌ها را برای افزایش حمایت از سوی واشنگتن تقویت کرد، اما در عین حال موجب افزایش تنش‌ها در چین به خصوص در روابط با تایوان شد.

پلوسی روز چهارشنبه در دفتر ریاست جمهوری در تایپه عنوان کرد: آمریکا قول داده است که همیشه در کنار تایوان بماند و این سفر یک یادآوری بر این قول آمریکاست. امروز در این سفر ما قصد داریم اعلام کنیم که هرگز تایوان را رها نمی‌کنیم.

سفر پلوسی، بخشی از سفر گسترده وی به آسیاست که درست همزمان با تشدید تنش‌ها میان پکن و واشنگتن انجام شد و در واقع آزمونی است سنجش میزان تقابل آمریکا و چین در مساله تایوان که اخیرا به چالش کشیده شده است. پلوسی امروز چهارشنبه تایوان را به مقصد کره جنوبی ترک کرد و قرار است سفر خود را روز شنبه در ژاپن به پایان برساند.

نانسی پلوسی نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی در ربع قرن گذشته است که به تایوان سفر کرده و چین مدعی حاکمیت بر این سرزمین است. پکن، سفر او را به عنوان نقض سیاست «چین واحد» ایالات متحده محکوم کرده است. بر اساس سیاست چین واحد، واشنگتن، پکن را به عنوان تنها دولت چین به رسمیت می‌شناسد که در نتیجه آن ناچار است تایوان را به عنوان بخشی از چین به رسمت بشناسد، مساله‌ای که آمریکا همچنان از پذیرش آن سر باز می‌زند.

در حالی که پلوسی سه شنبه شب به تایپه وارد شد، ارتش آزادیبخش خلق، برنامه‌های خود را برای مانورهای مشترک هوایی و دریایی و تمرینات تیراندازی مستقیم از راه دور در شش منطقه بزرگ در اطراف تایوان، که تا آب‌های سرزمینی و حریم هوایی این کشور در نزدیکی کائوسیونگ و کیلونگ بزرگترین و سومین بندر بزرگ تایوان گسترش می‌یابد، اعلام کرد.

سرمقاله روزنامه ارتش آزادیبخش چین بیانگر این موضوع بود که این دیدار «پیام اشتباه» را برای «جدایی طلبان» تایوانی ارسال کرده و «چین هر اقدامی متقابلی در برابر این سفر در پیش بگیرد، موجه، معقول و ضروری است.»

وزارت دفاع تایوان هشدار داد که این رزمایش‌ها «آب‌های سرزمینی و همجوار و حریم هوایی تایوان را نقض و مسیرهای کشتیرانی و پروازهای بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

پلوسی در اظهارات خود در دفتر ریاست جمهوری تایوان به قانون روابط تایوان اشاره کرد که واشنگتن را ملزم به کمک به تایوان می‌کند. قانون روابط تایوان شامل تعهد آشکار ایالات متحده برای مداخله نظامی علیه حمله چین نمی‌شود. برخی استدلال می‌کنند که جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا با اعلام اظهاراتی مبنی بر اینکه ایالات متحده در چنین سناریویی به کمک تایوان خواهد آمد، موضع پیشین را نقض کرده است.

پلوسی در سفر به تایوان تاکید کرد: ما حامی وضعیت موجود هستیم و نمی‌خواهیم اتفاقی برای تایوان رخ دهد.

وی پیش از دیدار با تسای در صبح روز چهارشنبه، با قانون‌گذاران تایوانی از جمله معاون رییس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. پلوسی تاکید کرد که قصد دارد همکاری‌های بین پارلمانی را تقویت کند و با تایوان برای کمک به اجرای استراتژی هند – اقیانوس آرام دولت بایدن، که به گفته مقامات آمریکایی برای مقابله با چین طراحی شده، همکاری کند.

پلوسی همچنین در دفتر ریاست جمهوری عنوان کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری، همبستگی آمریکا با تایوان اهمیت دارد. امروز جهان با انتخابی میان دموکراسی و استبداد روبروست. عزم آمریکا برای حفظ دموکراسی در تایوان ثابت مانده است. در نهایت پلوسی بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی تایوان را به مقصد کره جنوبی ترک کرد.

بزرگ ترین رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان آغاز شد

۱۴۰۱/۰۵/۱۳ - ۱۰:۳۳

خبرگزاری فرانسه به نقل از تلویزیون دولتی چین از آغاز رزمایش های نظامی چین اطراف جزیره تایوان خبر داد. به نوشته این خبرگزاری، این، بزرگترین رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان به حساب می آید.

همچنین تلویزیون دولتی CCTV چین اعلام کرد از ساعت ۱۲ امروز به وقت محلی (۸:۳۰ صبح به وقت ایران) تا ساعت ۱۲ هفتم اوت (سه روز دیگر) ارتش آزادیبخش چین، رزمایش نظامی مهمی را سازماندهی می‌کند. در جریان این رزمایش که با مهمات نظامی واقعی صورت می‌گیرد، شش منطقه اصلی در اطراف جزیره (تایوان) انتخاب شد و طی مدت اعلام شده هیچ کشتی و هواپیمایی نباید وارد مناطق دریایی و حریم هوایی مربوطه شود.

به گزارش روزنامه گاردین، شش منطقه اعلام شده جزیره را احاطه کرده و به گفته وزارت دفاع تایوان عملاً بنادر کلیدی را «مسدود» می‌کنند.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد نیرو‌های مسلح این کشور مثل همیشه به کار خود ادامه خواهند داد و اطراف جزیره را زیر نظر دارند. این وزارتخانه مدعی شد: «ما به دنبال تشدید تنش نیستیم، اما وقتی پای امنیت و حاکمیت ما به میان می‌آید، کنار نمی‌رویم».

کمی بعد خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد نیروهای مسلح چین آتش دوربرد شلیک کرده  و اهدافی را در قسمت شرقی تنگه تایوان هدف قرار داده اند. خبرگزاری فرانسه هم می‌گوید خبرنگاران شلیک پرتابه‌هایی به سوی تنگه تایوان را مشاهده کرده اند.

 این رزمایش در پی سفر تحریک آمیز ۱۹ ساعته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، صورت می گیرد. شب گذشته هم وزارت دفاع تایوان اعلام کرد هواپیما‌های ناشناسی که احتمالا پهپاد بوده اند بر فراز قلمرو تایوان در سواحل جنوب شرقی چین به پرواز درآمده اند. گروه هفت کشور توسعه یافته از واکنش چین به سفر پلوسی ابراز نگرانی کرده و خواستار آرامش شده و مدعی شده است که اقدامات جمهوری خلق چین خطر تشدید تنش‌ها را در پی دارد.

فرانسه: چین پرتابه هایی به تنگه تایوان شلیک کرد

پس از سفر جنجالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، خبرگزاری فرانسه امروز (پنجشنبه) گزارش کرد که ارتش چین پرتابه‌‌‌هایی را به تنگه تایوان پرتاب کرد.

این خبر در حالی منتشر شده است که ساعاتی پیش رسانه‌ها گزارش کردند که بزرگترین رزمایش ارتش چین در پیرامون تایوان امروز (پنجشنبه) و پس از سفر تحریک‌‌‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، آغاز شد.

رسانه‌های غربی در خصوص شلیک پرتابه گزارش کردند که ارتش چین پرتابه‌هایی به بخش شرقی تنگه تایوان شلیک کرده است که بخشی از رزمایش نظامی چین بوده است.

وبگاه «برکینگ مارکت نیوز» نیز در این خصوص گزارش کرد، منابع تایوانی که در خصوص این رخداد آگاه شده‌اند، گفته‌اند که حدود 10 کشتی نیروی دریایی چین به طور موقت از خط میانه تنگه تایوان عبور کردند و از چهارشنبه شب تا پنج شنبه در نزدیکی منطقه باقی می مانند.

پیش از این رسانه‌های چین در خصوص آغاز رزمایش بزرگ چین گزارش کردند، رزمایش چهار روزه که تا روز یکشنبه ادامه دارد، از حدود ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی (۸:۳۰ به وقت تهران) آغاز شده و شامل استفاده از مهمات جنگی است.

رسانه دولتی چین گزارش داد:« شش منطقه اصلی در اطراف جزیره برای تمرین رزمی انتخاب شده و در مدت انجام رزمایش کشتی‌ها و هواپیماها نباید وارد آب‌ها و حریم‌هوایی این مناطق شوند».

تنش‌ها در تایوان پس از سفر پلوسی به این جزیره شدت گرفته است. چین تایوان را یک استان خود می‌داند و با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

آمریکا رزمایش چین را محکوم کرد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با رادیو ان بی آر گفت: ما بر این باوریم آنچه که چین در آنجا انجام می‌دهد، غیرمسئولانه است.

وی افزود: زمانی که ارتشی به زنجیره اقداماتی شامل امکان انجام آزمایش‌های موشکی، تمرین با مهمات و پرواز جنگنده‌ها در آسمان و حرکت کشتی‌ها در دریاها می‌پیوندد، احتمال وقوع نوعی از رخدادها امری واقعی می‌شود.

سالیوان پکن را به آرام کردن تنش‌ها در تنگه تایوان ترغیب کرد و گفت: آنچه که امید داریم این است که چین با احساس مسئولیت رفتار کند و از تشدید تنشی که ممکن است به وقوع اشتباه یا سوء برداشت چه در آسمان یا در دریا بیانجامد، خودداری کند.

چین: رزمایش ما تهدیدی علیه تایوان نیست

«هوا چون ئینگ» امروز ( پنجشنبه ) با بیان اینکه ما برای دفاع از خود اقدام می کنیم، افزود: گروه هفت باید از واشنگتن می خواست که «نانسی پلوسی » رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر نکند. 

وی سفر «پلوسی» و همکاری واشنگتن با تایوان را برخلاف اصل چین واحد دانست و افزود: ما نمی پذیریم که گروه هفت به اصل چین واحد پایبند نباشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: ما بارها مخالفت خود را با سفر پلوسی [ به تایوان ] و اینکه این سفر تهدیدی برای چین و تمامیت ارضی آن است را بیان کرده ایم.

وی تمرینات نظامی چین را تهدیدی علیه تایوان ندانست و افزود: گروه هفت به عنوان یک دیکتاتور عمل می کند.

در این پیوند، «وانگ یی» وزیر امورخارجه چین، سفر « نانسی پلوسی » رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را اقدامی دیوانه وار، غیرمسئولانه و بسیار غیر عقلانی از سوی آمریکا توصیف کرد.

وانگ در حاشیه نشست وزرای خارجه « آ سه‌ آن » در کمبوجیه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه چین تمام تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای اجتناب از بحران به کار گرفته است، افزود: اما هرگز اجازه نخواهد داد به منافع اصلی‌اش خدشه‌ای وارد شود.

وی افزود: تدابیر چین در زمان حاضر و آینده اقدامات ضروری و دفاعی پدافندی است.

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه این اقدامات به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است، اظهار داشت: این اقدامات با هدف حفظ حاکمیت و امنیت ملی در راستای قوانین بین المللی و داخلی انجام می شود.

بلینکن: آمریکا با هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت تایوان مخالف است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز در نشست وزرای امور خارجه انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در پنوم‌پن گفت: واشنگتن با هرگونه تلاش یکجانبه به ویژه استفاده از زور برای تغییر وضعیت تایوان مخالف است و سیاستش در قبال تایوان تغییر نکرده است.   

وی افزود: ثبات در تنگه تایوان به نفع کل منطقه است و واشنگتن مشتاق است ببیند نظرات و ایده‌های انجمن آسه‌آن برای همکاری با گروه "گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی" متشکل از آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا چگونه است. 

توکیو: ۵ موشک چین به سمت ژاپن پرتاب شد

خبرگزاری «کیودو» ژاپن به نقل از یکی از مقام‌های وزارت خارجه ژاپن گزارش کرد که پنج موشکی که چین امروز صبح (پنجشنبه) شلیک کرد، در منطقه ویژه اقتصادی ژاپن فرود آمد.

«نوبو کیشی» وزارت دفاع ژاپن نیز در این خصوص اعلام کرد: «این اولین موشک‌های بالستیک چین بود که در منطقه ویژه اقتصادیمنطقه ویژه اقتصادی ژاپن فرود آمد».

طبق گزارش خبرگزاری کیودو، توکیو اولین اعتراض رسمی خود را پس از فرود پنج موشک در منطقه منحصرا اقتصادی ژاپن به مقام‌های چین ابراز کرده است.

پیش از این، وزارت دفاع تایوان امروز (پنجشنبه) گزارش کردکه چین چندین موشک بالستیک «دانگفنگ» به آب‌های اطراف شمال شرقی و جنوب غربی تایوان در ساعت ۱۳:۵۶ به وقت محلی پرتاب کرده است.

در حالی تایوان این خبر را منتشر کرده است که صبح امروز رسانه‌ها گزارش کردند که پس از سفر جنجالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، خبرگزاری فرانسه امروز (پنجشنبه) گزارش کرد که ارتش چین پرتابه‌‌‌هایی را به تنگه تایوان پرتاب کرد.

رسانه‌های غربی در خصوص شلیک پرتابه گزارش کردند که ارتش چین پرتابه‌هایی به بخش شرقی تنگه تایوان شلیک کرده است که بخشی از رزمایش نظامی چین بوده است.

تنش‌ها در تایوان پس از سفر پلوسی به این جزیره شدت گرفته است. چین تایوان را یک استان خود می‌داند و با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

آمریکا سفیر چین را احضار کرد

 روزنامه «واشنگتن پست» جمعه (پنجم اوت) گزارش داد، کاخ سفید روز پنجشنبه «کین گانگ» سفیر چین را احضار کرد تا «تشدید اقدامات علیه تایوان را محکوم و تکرار کند که ایالات متحده خواهان بحران در منطقه نیست».

به گزارش رویترز، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا به واشنگتن پست گفت: «پس از اقدامات شبانه چین، ما سفیر کین گانگ را به کاخ سفید احضار کردیم تا درباره اقدامات تحریک‌آمیز (چین) به او اعتراض کنیم».

وی افزود: ما بر تمایل خود برای باز نگه داشتن خطوط ارتباطی تاکید و اضافه کردیم سیاست ما در مورد اصل «چین واحد» بدون تغییر باقی می‌ماند.

چین سفرای کشورهای عضو گروه هفت را احضار کرد 

وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه سفرای کشورهای عضو گروه هفت را بابت انتشار بیانیه‌ای درباره تایوان احضار کرد. به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، معاون وزیر امور خارجه چین با احضار «جیم نیکل» کاردار کانادا اعتراض شدید پکن به بیانیه صادر شده از سوی وزرای خارجه کشورهای گروه هفت با همراهی اتحادیه اروپا را اعلام کرد.

این دیپلمات چینی به کاردار کانادا گفت، پکن از طرف کانادایی می‌خواهد فوراً اشتباهات خود را تصحیح کرده و استفاده از عبارات و اعمال غلط در قبال تایوان را متوقف کنند. معاون وزیر امور خارجه چین هشدار داد در صورت عدم توقف این اقدامات از سوی طرف کانادایی، متحمل تمام عواقب آن خواهند شد.