۰ نفر

واشنگتن: به صراحت اعلام کردیم که آماده بازگشت به توافق هسته ای هستیم

۷ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۳۶
کد خبر: 656815
واشنگتن: به صراحت اعلام کردیم که آماده بازگشت به توافق هسته ای هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست هفتگی خود گفت:آماده بازگشت به توافق هسته ای هستیم، با این فرض که ایران نیز همین کار را انجام دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «بر اساس پیشنهادی که توسط کمیسر عالی اتحادیه اروپا ارائه شده است، ما باردیگر در ارتباط خواهیم بود و مستقیماً با شرکای اروپایی خود در این مورد در تماس و در حال بررسی پیشنهادات هستیم و هرگونه بازخوردی را مستقیماً به متحدان اروپایی خود خواهیم رساند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «درک ما این است که پیشنهادی که آقای بورل ارائه کرد بر اساس توافقی است که روی میز بوده است و قبلاً به سختی در ۱+۵ مذاکره شده و از ماه مارس آماده پذیرش آن بوده ایم.»

با وجود آنکه سیاست دولت بایدن در برابر ایران در ادامه رویکرد ضدایرانی دیگر رؤسای جمهور پیشین آمریکاست و واشنگتن همچان به اعمال تحریم‌های غیرقانونی دوران ترامپ علیه ایران ادامه می‌دهد، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که این کشور عامل توقف در مذاکرات هسته‌ای نبوده است. پرایس همچنین ادعا کرد: «یک کشور بوده که از بازگشت به پایبندی به برجام جلوگیری کرده است و آن ایران است. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که آماده بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم، با این فرض که ایران نیز همین کار را انجام دهد. ما این را علناً اعلام کرده ایم و این پیام را به صورت خصوصی، اگرچه غیر مستقیم، به ایرانی‌ها رسانده ایم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال ادعا کرد: «ما به طور مساوی برای سناریوهای با برجام و بدون برجام آماده می‌شویم. هرچند توافق روی میز باقی است.»

پرایس همچنین گفت: «هیچ توهمی درباره بازگشت حتمی به برجام در آینده نداریم. ما می‌دانستیم که این مذاکرات سخت خواهد بود، و مراقب بودیم که سرنوشت آمریکایی‌های زندانی در ایران به توافقی که به نظر ما همیشه یک پیشنهاد نامشخص است، گره نزنیم.»

ادعاهای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که ایران آمادگی خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای در صورت پای بندی طرف‌های غربی و آمریکایی به تعهدات شأن ذیل توافق وین بارها اعلام کرده است.