۰ نفر

اردن هم به دنبال احیای روابط با ایران

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۳۸
کد خبر: 656566
اردن هم به دنبال احیای روابط با ایران

یک سیاستمدار اردنی با اشاره به ضرورت بهبود مناسبات میان امان و تهران، تاکید کرد که اردن در حال معماری برای احیای این مناسبات تحت نظارت بغداد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «محمد احمد الروسان» عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن، امروز (چهارشنبه، ۲۷ ژوئیه)، تصریح کرد که اردن در حال معماری برای احیای روابط با ایران است و عراق مسئولیت آغاز مذاکرات میان این دو کشور را به منظور بهبود فضای حاکم بر مناسبات دو  طرف، برعهده دارد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» عراق، تصریح کرد: «نهادهای اطلاعاتی اردن و ایران تحت نظارت سازمان اطلاعات عراق در بغداد با هدف احیای روابط دو کشور، گفت‌وگو می‌کنند».

الروسان با بیان این‌که اردن به دنبال بازگرداندن سفیر خود به ایران است و در این میان منافع بر هر چیزی اولویت دارد، گفت: «فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی چیزی است که اردن را مجبور به احیای روابط با ایران کرده. منافع از هر چیزی مهمتر است و  ایران جزء کشورهای تاثیرگذار در منطقه است. بازگشت روابط ایران و اردن امیدبخش است».

این در حالی است که «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، اوایل تیرماه گذشته، در مصاحبه با العربیة با بیان اینکه سیاست خارجی عراق موفق بوده و بسیاری از کشورها از آن حمایت می‌کنند، به پیشنهاد عراق برای تبدیل گفت‌وگوی تهران - ریاض به گفت‌وگوی عمومی و باز اشاره  و اعلام کرد که گفت‌وگوهایی در بغداد بین اردن - ایران و مصر - ایران آغاز شده است.

عبدالله دوم، شاه اردن نیز در آخرین نشستش که با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در واشنگتن داشته به او اعلام کرد هیچ توافق یا تشکیل گروهی بدون در نظر گرفتن ایران و مشارکت آن امکانپذیر نیست.

«بشر الخصاونه» نخست وزیر اردن نیز چندی پیش در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «بی‌بی‌سی» عربی، تصریح کرد که امان از روابط سالم با تهران استقبال می‌کند و تصریح کرد: «ما هیچ روزی با ایران به عنوان منبع تهدید برای امنیت ملی کشورمان، برخورد نکردیم. روند تهدیدات ایران علیه کشورهای همسایه کاهش یافته و ما از این قضیه خرسند هستیم».

هرچند که ایران و اردن در کشورهای یکدیگر سفارت دارند، اما روابط این دو کشور، طی سال‌های پس از انقلاب همواره با تنش همراه بوده و سطح روابط دو کشور در پایینتر حد ممکن است.