۰ نفر

در نشست مشترک وزرای خارجه ایران و سوریه مطرح شد؛

امیرعبداللهیان: نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط از خاک سوریه خارج شوند

۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۹
کد خبر: 654730
امیرعبداللهیان: نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط از خاک سوریه خارج شوند

وزیر خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود گفت: شرق فرات از منابع انرژی سوریه است و در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخشی که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده بوده‌ایم و به همین دلیل معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز میزبان فیصل المقداد، وزیرخارجه سوریه بود. امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با حضور خبرنگاران شرکت کرد.

در ابتدای این نشست امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با ادای احترام به شهدای سوری و ایرانی و شهدایی که در دوران جنگ علیه تروریسم کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند، گفت: هفتمین نشست سران روند آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است این نشست تلاش کرد کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل و توافق قرار بگیرد. 

وی افزود: امیدواریم این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت مورد توجه مقامات کشور دوست ترکیه قرار گیرد و ترکیه و سوریه از این مرحله به خوبی عبور کنند. بیانیه آستانه حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و بحران در اوکراین و بحران در حوزه امنیت انرژی و غذایی مورد توجه همه شرکت کنندگان قرار داشت.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه در مساله سوریه حضور افراد مسلح و گروه‌های تروریستی در برخی مناطق این کشور مایه نگرانی ما و متحدان ما در منطقه است، عنوان کرد: از فرصت نشست سه جانبه استفاده کردیم که در موضوع خروج و پاکسازی گرو‌ه‌های تروریستی و مسلح از سوریه و بازگشت امنیت سراسر مرزهای سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش و نیروهای مسلح این کشور گامی به جلو برداشته شود. 

وی با تاکید بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت سوریه تأکید کرد: در کنار حل و فصل مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی گروه‌ها در خاک سوریه دارد تاکید می‌کنیم این موارد باید از طریق سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد. مبارزه با تروریسم و حفظ حقوق مردم این کشور به دور از دخالت خارجی در صدر اولویت‌های مورد پیگیری ایران قرار دارد.

امیرعبداللهیان از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت: گفتگو و مشورت با ترکیه و سوریه به صورت مستمر ادامه دارد. در نشست شب گذشته هم تلاش بر رفع نگرانی‌های مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور بود.

وی با بیان اینکه مشارکت در بازسازی ترکیه و تشویق آوارگان سوری به بازگشت به وطن آنها مورد تاکید نشست تهران و گفت‌وگوهای امروز با المقداد بود، تصریح کرد: معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچگونه پیش شرط انجام شود و ذکر پیش شرط برای این دو موضوع انسانی غیرقابل قبول است. 

وزیر خارجه ایران در پایان با تاکید بر اینکه حضور نظامی نیروهای آمریکا در شرق فرات از معضلاتی است که منطقه از آن رنج می‌برد، عنوان کرد: شرق فرات از منابع انرژی سوریه است و در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخشی که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده هستیم. معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند.

در ادامه این نشست، فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه بیان کرد: حضور من در تهران پس از نشست آستانه نشانگر احترام متقابلی است که میان دو کشور وجود دارد. از تلاش‌های ایران در بیانیه پایانی نشست آستانه که بر تمامیت ارضی و حاکمیت و استقلال سوریه تأکید داشته است خرسندیم و این موضوعی است که تمام قطعنامه‌های شورای امنیت بر آن تأکید داشته است.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند، عنوان کرد: نه برای ترکیه و نه هیچ کشور دیگری سود ندارد که وارد مرزهای سوریه شود و این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر دو ملت دوست و برادر تاثیر می‌گذارد. 

وی ادامه داد: در این زمینه تجاربی داشته‌ایم که طی آن اقتصاد ترکیه شاهد شکوفایی بود و همچنین اقتصاد سوریه شاهد جهش‌های مشابهی بود ولی دخالت در امور داخلی و ارسال صدها هزار تروریست به سوریه باعث توقف این روابط شد که مانع پیشرفت روابط شد و این همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند. ما آماده دفاع از آزادی ملت خود هستیم و از آن کوتاه نمی‌آییم.

المقداد اظهار کرد: آنها فکر کردند مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد ولی سوریه با حمایت ملت خود و همچنین کمک‌های برخی کشورهای دوست مقاومت کرد. 

وزیر خارجه روسیه مطرح کرد: علیه هرگونه دخالت ترکیه در خاک کشور خود خواهیم ایستاد و مخالف ایجاد سکونت‌گاه‌ها در سوریه هستیم و همزمان مخالفت خود را با سیاست ترکی سازی و حمایت از مجموعه‌های تروریستی هم اعلام می‌کنیم.

او در مورد حضور نیروهای آمریکایی در شرق فرات توضیح داد: به هیچکس اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. دولت آمریکا حق چپاول ثروت ما از قبیل نفت و آب را ندارد. برای هماهنگی بین کشورهای عربی و همکاری با دوستان و همپیمانان به خصوص ایران برای رسیدن به راه حل‌های مسالمت آمیز آمادگی خود را اعلام می‌کنیم، این همان چیزی است که کشورهای غربی مخالف آن هستند.

وی بیان کرد: این سلطه به پایان رسید و باید از جهان چندقطبی حمایت کنیم. ما و ایران در کنار ملت فلسطین هستیم اما در این میان اسراییل نمی‌‌خواهد اجازه برقراری صلح بدهد.

المقداد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقش و جایگاه ایران در بازسازی سوریه تصریح کرد: ایران هرگز از مقاومت در برابر تهاجم‌ها علیه سوریه دور نبوده و همواره همراه ملت سوریه در مبارزه با تروریسم بوده است و به خصوص شهید سلیمانی در ذهن ما باقی خواهند ماند. ایران هرگز بخشی از بازسازی نبوده بلکه بخشی از هر چیزی است که در سوریه وجود دارد. 

وی ادامه داد: ایران کشوری است که در مقابله با تروریست‌ها و اسراییل در کنار ما بوده و ما هم از حضور کشورها در بازسازی سوریه استقبال می‌کنیم. ما در حال بازسازی هستیم، اما دشمنان در حال ویران سازی هستند. حتی اماکن سوریه توسط اقدامات آمریکا و دست نشانده‌های آنها ویران شد و به همین دلیل ما خواستار استمرار حضور ایران برای بازسازی سوریه هستیم.