۰ نفر

در نشست خبری مشترک مطرح شد؛

امیرعبداللهیان: ما اهل مذاکره مستقیم هستیم

۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۲۴
کد خبر: 651121
امیرعبداللهیان: ما اهل مذاکره مستقیم هستیم

وزیر امور خارجه ایران گفت: در گفتگوهای دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که نفع کامل اقتصادی ایران از برجام ۲۰۱۵ خواهد بود.

اقتصاد آنلاین - پرستو بهرامی راد؛ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار کرد. پس از پایان رایزنی، وزرای خارجه دو کشور در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران حضور پیدا کردند.

حسین امیرعبداللهیان در این نشست گفت: از میزبانی دولت قطر برای گفت‌وگوهای ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفت‌وگوهای سه جانبه غیرمستقیم هفته گذشته در دوحه قدردانی می‌کنم. هماهنگی‌های خوب و نقش سازنده و تلاش‌های امیر قطر و وزیر خارجه این کشور برای اینکه این گفت‌وگوها را تسهیل کنند که گفت‌وگوها پیشرفت داشته باشد و در مسیر بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، گام‌های مثبت و سازنده‌ای از سمت دوستان خود در قطر شاهد هستیم. 

وزیر خارجه ایران در ادامه بیان کرد: تاکید می‌کنم برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم برخلاف برخی ادعاهای آمریکایی‌ها ما هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و فرابرجامی نداشته‌ایم. مطالبات ما کاملاً در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است. اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است ما در گفتگوها به آمریکا تاکید کردیم که بر اساس آن چیزی است در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کرده‌اند هر آنچه مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود را از میان برخواهند داشت. 

او در ادامه اظهار کرد: در گفت‌وگوهای دوحه یک موضوع اساسی که برآن تمرکز کردیم تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که نفع کامل اقتصادی ایران از برجام ۲۰۱۵ خواهد بود. مطالبه و خواسته ما زیاده خواهانه نیست ولی در مسیر اخذ تضمین‌ها، آمریکا باید متعهد باشد که ایران را از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار کند. این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به انجام آن مطمئن کند. باز تاکید می‌کنم ما در این مذاکرات حسن نیت داریم اهل مذاکره منطقی و در این مسیر، جدی هستیم.

امیرعبداللهیان در پایان گفت: در دوحه بر موضوع تضمین موثر از سوی آمریکا تاکید کردیم. پس خواسته و مطالبه ما زیاده‌خواهانه نیست اما در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد باشد که ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار باشد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر نیز در ادامه نشست خبری عنوان کرد: قطر تلاش می‌کند از گفت‌وگوهای برجامی برای رسیدن به توافقی که نگرانی همه طرف ها را از بین ببرد، استقبال کند.

وی در ادامه بیان کرد: از گفت‌وگوهای منطقه‌ای و حاشیه خلیج فارس، ایران استقبال می‌کنیم. همچنین در تلاش هستیم تا با همکاری طرف ایرانی برای این‌که راه‌های تازه‌ای برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایجاد کنیم. می‌خواهیم روابط ما با کشورهای همسایه رو به توسعه باشد. همچنین این روابط میان کشورهای منطقه می‌تواند به نفع ملت‌های طرفین باشد.

وزیرخارجه قطر در ادامه تصریح کرد: طبیعتا سفر امروز ما در فضای تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی صورت می‌گیرد. مهم است که همه طرف‌ها، شرکا و کشورهای همسایه تلاش‌های سازنده‌ای برای موفقیت گفت‌وگوهای هسته‌ای و گفت‌وگوهای منطقه‌ای داشته باشند.

این دیپلمات عالی‌رتبه قطری افرود: امروز با وزیر خارجه ایران درباره این موضوع گفت‌وگو کردم و مثل همیشه ایشان را دارای یک نگاه مثبت در خصوص ورود به چنین گفت‌وگوی منطقه‌ای یافتم. گفت‌وگوهایی که می‌تواند به بهبود روابط ایران و کشورهای منطقه کمک کند. همچنین به ایشان بر اهمیت بازگشت همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای تأکید کردم.

وی در پایان با اشاره به همکاری بین مسئولان دو طرف برای برگزاری جام جهانی فوتبال و تسهیلاتی که به تماشاگران ایرانی تعلق خواهد گرفت، عنوان کرد: امیدواریم ایرانی‌ها بتوانند به خوبی در قطر به تشویق تیم ملی کشورشان بپردازند.

همچنین وزیرخارجه قطر قرار است امروز با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار کند.