۰ نفر

گفت و گوی وزیر خارجه استرالیا و گروسی درباره ایران

۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۵۳
کد خبر: 650623
گفت و گوی وزیر خارجه استرالیا و گروسی درباره ایران

وزیر امور خارجه استرالیا از گفت‌وگویش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی در میان دیگر موضوعات مورد بحث در سفر مدیرکل آژانس به استرالیا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در سفر به استرالیا با پنی وُنگ، وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و درباره مسائل مختلفی از جمله خریداری زیردریایی‌های اتمی توسط استرالیا ذیل توافق تسلیحاتی AUKUS(استرالیا، انگلیس و آمریکا) و ایران گفت‌وگو کردند.

گروسی کارگروهی برای تحقیق درباره جوانب پادمانی و قانونی این توافق تشکیل داده است. استرالیا ذیل این توافق این شناورها را یا از آمریکا یا از انگلیس خریداری خواهد کرد. آژانس باید اطمینان حاصل کند که استرالیا از معاهده منع اشاعه تسلیحات اتمی(ان‌پی‌تی) تخطی نخواهد کرد. نگرانی‌هایی جهانی وجود دارد که کشورهای دیگر با دنباله‌روی از استرالیا به دنبال دست یافتن به زیردریایی‌های اتمی باشند.

وُنگ و گروسی درباره آن‌چه «چالش‌های اشاعه تسلیحات اتمی در ایران و کره شمالی» خوانده شده نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

وزیر امور خارجه استرالیا در این باره گفت: کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کمک به صلح و امنیت جهانی هیچ گاه تا این اندازه اهمیت و فوریت نداشته است.

او گفت: ما درباره نقش اصلی آژانس در پرداختن به چالش‌های اشاعه تسلیحات اتمی در ایران و کره شمالی گفت‌وگو کردیم. من بر حمایت سرسختانه استرالیا از فعالیت آژانس برای کمک به اوکراین و پرداختن به جوانب حمله غیرقانونی و غیرضروری روسیه [به اوکراین] در زمینه ایمنی هسته‌ای تاکید کردم.

ونگ همچنین مطرح کرد که بر «تعهد استرالیا نسبت به همکاری شفاف و آشکار با آژانس برای اطمینان‌یابی از این که دست‌یابی به زیردریایی‌های اتمی مطابق بالاترین استاندارهای منع اشاعه تسلیحات اتمی باشند»، تاکید کرده است.

 اشاره وزیر امور خارجه استرالیا به وجود چالش‌های اشاعه تسلیحات اتمی در برنامه هسته‌ای کشورهایی از جمله ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند،‌ کار بردن تسلیحات اتمی در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.