۰ نفر

حمایت روسیه از درخواست ایران برای پیوستن به گروه بریکس

۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۲۹
کد خبر: 648815
حمایت روسیه از درخواست ایران برای پیوستن به گروه بریکس

وزیر خارجه روسیه امروز با تأکید بر طولانی‌تر شدن درگیری ها در اوکراین با ارسال تسلیحات به این کشور از سوی آمریکا، در خصوص تهران تصریح کرد: ایران نامزد شایسته‌ای برای پیوستن به «بریکس» است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه درباره برنامه آمریکا برای ارسال سیستم‌های دفاع موشکی به اوکراین در سخنانی اعلام کرد: هرچه غرب تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال کند، درگیری طولانی‌تر خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه در این خصوص ادامه داد: برنامه آمریکا برای ارسال سامانه‌ های پدافندهای هوایی میان‌ برد و دوربرد به اوکراین زیان‌بار و مضر است و باعث می شود تا درگیری ها در کی یف طولانی تر شوند.

در همین ارتباط، شبکه تلویزیونی سی ان ان پیشتر اعلام کرده بود که یک منبع آمریکایی گزارش داده است واشنگتن آماده است تا سامانه‌های دفاع موشکی میان برد و دوربرد را در اختیار اوکراین قرار دهد. این منبع به سی ان ان گفت که واشنگتن می‌خواهد اعلام کند که به تازگی یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته زمین به هوا را برای اوکراین خریداری کرده که در اختیار این کشور قرار خواهد داد. همچنین قرار بود که بسته تسلیحاتی جدیدی شامل مهمات توپخانه و رادارهای ضدسامانه موشکی در این هفته برای اوکراین اعلام و در اختیار ارتش این کشور قرار داده شود.

لاوروف در ادامه سخنانش اضافه کرد: تصمیم گیری در مورد پیوستن آرژانتین و ایران به «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) بر اساس اجماع نظر خواهد بود، این دو کشور نامزدهای شایسته ای برای حضور در این تشکل هستند.

«سرگی لاوروف» امروز سه شنبه در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر به خبرنگاران در این خصوص افزود: همچنین تعدادی دیگر از کشورهایی که در بحث به آنها اشاره شده است هم ممکن است نامزد پیوستن به بریکس هستند.

وی در این باره اضافه کرد: مهمترین چیز این است که روند مقدماتی آن آغاز شده است. معیار اصلی در اینجا، اول از همه، اطمینان از کارایی بیشتر و افزایش تاثیر عملی کار این ساختار خواهد بود.

وزیر امور خارجه روسیه به این نکته نیز اشاره کرد که در جریان رویدادهایی که روز گذشته در چارچوب «بریکس» رخ داد، مسکو بر آمادگی خود برای بررسی گسترش این اتحادیه تاکید کرده است.

ایندر حالیست که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز اعلام کرد ایران و آرژانتین درخواست رسمی برای پیوستن به گروه «بریکس» را ارائه داده‌اند.

وی در صفحه شخصی‌ اش در فضای مجازی اینگونه نوشت: درحالی‌ که کاخ سفید به دنبال قطع ارتباط، ممنوعیت و به‌ هم‌ ریختن اوضاع جهان است، ایران و آرژانتین متقاضی پیوستن به بریکس شده‌ اند.

گروه بریکس هم‌ اکنون متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است. سرواژه بریکس (BRICS )هم از کنار هم‌ قرار گرفتن حرف اول نام انگلیسی این کشورها تشکیل شده است. ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می‌شود.

«سعید خطیب‌زاده» (سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران) دیروز دوشنبه اعلام کرد تهران درخواست رسمی برای عضویت بریکس ارائه داده است. «آلبرتو فرناندز»، رئیس‌جمهور آرژانتین نیز هفته پیش در نشست مجازی سران «بریکس پلاس» (اعضای بریکس و چند کشور دیگر) گفته بود این کشور خواهان عضویت کامل در گروه بریکس است.