۰ نفر

ادعای دیلی اکسپرس؛

توافق ۲۰ ساله انرژی روسیه و ایران، بایدن را تحقیر کرد

۱۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۱۲
کد خبر: 641101
توافق ۲۰ ساله انرژی روسیه و ایران، بایدن را تحقیر کرد

یک رسانه انگلیسی در اشاره به توافق ۲۰ ساله ایران و روسیه و گسترش روابط دو کشوردر حوزه انرژی، این مسئله را مایه تحقیر رییس‌جمهور آمریکا دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس» در مطلبی با عنوان «بایدن با دستیابی روسیه و ایران به توافق بزرگ ۲۰ ساله انرژی تحقیر شد»، نوشت: در بحبوحه حمله به اوکراین، روسیه روابط انرژی خود را با ایران، کشور دیگری که در گذشته با ایالات متحده مخالفت کرده، گسترش داده است. دیپلمات‌های دو کشور در مورد فاز دوم و سوم توسعه نیروگاه هسته‌ای بوشهر با ایران که توسط روسیه ساخته شده، گفت‌وگو کردند. در همین حال، شرکت‌های انرژی از مسکو نیز قرار است نقش بزرگ‌تری در صنعت پتروشیمی ایران ایفا کنند که مانع دیگری برای کشورهای غربی که به شدت تلاش می‌کنند به اتکای خود به صادرات سوخت فسیلی روسیه پایان دهند، ایجاد می‌کند.

در ادامه این گزارش ضمن اشاره به این که اتحادیه اروپا به شدت به گاز روسیه وابسته است و در سال ۲۰۲۱، ۴۰ درصد گاز خود را از این کشور وارد کرده، آمده است: هفته گذشته، الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه، در راس یک هیأت بلندپایه به ایران سفر کرد تا درباره اتحاد دو کشور گفت‌وگو کند. به گفته جواد اوجی وزیر نفت ایران، روسیه تاکنون بخشی از بودجه ۵ میلیارد دلاری (تقریباً ۴ میلیارد پوندی) معهود برای پروژه‌های انرژی، کشاورزی و حمل و نقل ایران را اختصاص داده است.

به نوشته دیلی اکسپرس، روسیه و ایران قصد دارند تجارت سالانه خود را در سه سال آینده به حداقل ۴۰ میلیارد دلار افزایش دهند و به گفته اوجی، تهران و مسکو همکاری‌های خود را در بخش مالی و بانکی، نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی هسته‌ای به میزان قابل توجهی افزایش خواهند داد. وی همچنین خاطرنشان کرد که دو کشور توافق کرده‌اند تجارت دوجانبه را با واحد پولی خود انجام دهند.

به تحلیل این رسانه انگلیسی، این اقدام می‌تواند تقویت بزرگی برای روبل باشد که پس از تحریم تقریباً تمام جنبه‌های اقتصاد روسیه از سوی کشورهای غربی، ضربه بزرگی خورد. ولادیمیر پوتین در واکنش به این موضوع هشدار داده که اگر کشورهای اروپایی حساب روبلی در بانک‌های روسیه باز نکنند، مسکو قراردادهای گاز خود را فسخ خواهد کرد.

طبق این گزارش، در حالی که اتحادیه اروپا در ابتدا از پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل خودداری کرد، به نظر می‌رسد کمیسیون اتحادیه اروپا تهدید پوتین را جدی گرفته، زیرا از دست دادن ناگهانی گاز روسیه می‌تواند منجر به خاموشی شود. پوتین در سخنرانی خود در ۳۱ مارس گفت که کشورهای «غیر دوست» دیگر نمی‌توانند بهای انرژی را به یورو یا دلار بپردازند، بلکه به روبل می‌پردازند. وی افزود: هیچ‌کس به ما چیزی را رایگان نمی‌فروشد و ما هم قصد نداریم خیرات کنیم، یعنی قراردادهای موجود متوقف می‌شود.

در پایان این مطلب آمده است: سفر ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران به مسکو در ژانویه، زمینه را برای یک توافق ۲۰ ساله بین دو کشور نفت‌خیز فراهم کرد. از زمان سفر رییسی، توجه کشورها به ویژه بر همکاری در بخش پتروشیمی متمرکز شده است.

به گفته «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه، ایران با روسیه توافقی دارد که در سال ۲۰۰۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و این توافق ۲۰ ساله بوده که با توجه به سازوکار تمدید خودکاری که دارد، تمدید می‌شود.