۰ نفر

صفری:

برخی کشورها منتظر توافق در وین هستند تا سرمایه‌گذاری کنند

۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۲
کد خبر: 640059
برخی کشورها منتظر توافق در وین هستند تا سرمایه‌گذاری کنند

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: هیات چینی اینجا بود و با آنها صحبت کردیم و درباره قرارداد ۲۵ ساله کار خود را روی روال انجام می‌دهیم. در جلسات محدودیت‌هایی را نشنیدیم. فقط در برخی موارد بعضی کشورها می‌گویند برجام به نتیجه برسد سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، مهدی صفری در حاشیه نشست «ایران و همکاری سی‌ساله اقتصادی با سازمان دریای سیاه» در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره نهایی شدن موافقتنامه کریدور دریای سیاه - خلیج فارس گفت: کریدور جنوب خلیج فارس به شمال چند سالی است که هست و این به سمت روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی می‌رفت. کریدوری هم داشتیم که از جنوب به ترکیه و از آنجا به اروپا می‌رفت و الان این کریدور که ترکیه هم عضو آن است، کریدور دریای سیاه است که یا ما می‌رویم جمهوری آذربایجان یا ارمنستان و بیشتر آذربایجان، گرجستان و دریای سیاه که می‌توانیم‌ به کشورهای همسایه برویم که می‌تواند رومانی، بلغارستان و ... باشد و این پتاسیل بیشتری برای ترانزیت در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی افزود: اگر فرض کنید یک ظرفیت ۵۰۰ میلیون تنی داشته باشیم می‌تواند در فاز اول به ۲۰ میلیون تن برسانیم. این به آن معنا نیست که ترکیه را کنار می‌گذاریم الان در ترکیه بعضی مواقع تا یک ماه کامیون‌های ما آنجا می مانند و یک دایورسیفیکیشنی در کنار آنجا شده است.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: مثلا آذربایجان و کاسپین، ما مسیرمان را از طریق آذربایجان می‌رویم و در حال احداث پل دوم در آستارا هستیم که کامیون‌هایمان به ۸۰۰ عدد برسد اما از طریق دریای خزر هم می‌توانیم روزانه ۴۰۰ تا یا با کانتینر بار خود را جابه‌جا کنیم. این هم افزایی است و دلیل بر این نیست که اگر ما مسیر خزر را باز کردیم مسیر آذربایجان را هم ببندیم. اینکه وزیر خارجه بیان کرد، عمان، قطر، امارات، چین و هند بارهایی که می‌خواهند از طریق ما به آسیای مرکزی بفرستند به قفقاز و اروپا از این کریدور می‌تواند شکل بگیرد. نشست بلغارستان هم همه کشورها شرکت کردند و آذربابجان نرسید ولی به نتیجه رسیده است. الان مانعی برای این کار نیستیم.

وی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر دستور دولت چین به بازرگانان چینی مبنی بر عدم یا کاهش سرمایه‌گذاری آنها در ایران و مشکلات شرکت‌ها و دانشجویان ایرانی در چین هم گفت: الان هیات چینی اینجا بوده و با آنها صحبت کردیم و درباره قرارداد ۲۵ ساله کار خود را روی روال انجام می‌دهیم. کار سرمایه‌گذاری روال خاص خودش را دارد. دو بخش است یا فاینانس است یا سرمایه‌گذاری مستقیم. در جلسات چنین محدودیت‌هایی را نشنیدیم. فقط در برخی موارد بعضی کشورها می‌گویند برجام به نتیجه برسد سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما بعضی کشورها کار خود را زودتر شر‌ع کردند بخصوص در زمینه‌های نفت و گاز.

وی درباره بحث مشارکت تاجیکستان در بندر چابهار هم گفت: نت فقط تاجیکستان بلکه قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان همه برای مشارکت در پروژه بندر چابهار ابراز تمایل کردند و از مکان‌ها هم بازدید کردند. قرقیزستان و قزاقستان مکان را دیده‌اند که بتوانند برای خودشان ایستگاه‌هایی درست کنند که بار آنها که به آنجا می‌آید از آن طریق این بار ترانزیت شود و فقط تاجیکستان نیست، بلکه بقیه هم هستند و وزیر راه قرقیزستان دو بار به چابهار سفر کرد. این کشورها به چابهار رفتند و در حال صحبت با بنادر و کشتیرانی هستند که مکان‌هایی را در اختیار آنها بگذارند که بارهای آنها به صورت ترانزیت و رفت و برگشت جا‌به‌جا شود.