۰ نفر

بلاتکلیفی پرونده برجام؛

مذاکرات وین خرداد ۱۴۰۱

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۴۴
کد خبر: 637652
مذاکرات وین خرداد ۱۴۰۱

یش از یک سال از آغاز مذاکرات وین می‌گذرد. هنوز پرونده قطور احیای برجام میان تهران و واشنگتن بلاتکلیف مانده است. در این گزارش اخبار روزانه مرتبط با احیای برجام مورد بررسی قرار می گیرد.

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ مذاکرات برجامی به نقطه‌ای رسیده است که احتمالاً به احیا یا مرگ کامل این پرونده می‌‌انجامد. با این حال میز مذاکره پایان ماجرا را مشخص می‌‌کند.

در هفته‌های اخیر به دلیل صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، تنش میان تهران و واشنگتن و حتی ایران و آژانس بالاتر رفته است. احتمال تاثیر این شرایط بر روی مذاکرات برجامی بسیار زیاد است. اما طبق گفته مقامات مذاکرات میان ایران و آمریکا از طریق انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات ادامه دارد. با این حال هنوز مشخص نیست که پایان یک سال و نیم مذاکره به کجا خواهد رسید.

روز صد و بیست و نهم مذاکرات

ساعت ۲۴:۰۰

به دنبال بازگشت کامل به برجام هستیم زیرا معتقدیم فعالیت های هسته ای ایران باید محدود باشد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در محل وزارت خارجه این کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سفر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا  به منطقه و نیز موضوع ایران  گفت که هنوز چند هفته به این سفر باقی مانده است اما ایران به صورت طبیعی یک موضوع  در گفتگو ها میان بایدن و مقامات اسرائیلی و عربستانی خواهد بود.

وی با تکرار ادعاهای بی اساس و در تداوم هراس از نفوذ منطقه ای و  پیشرفت های هسته ای و  برنامه بازدارندگی دفاعی ایران، نفوذ تهران در منطقه را "مخرب" خواند و ادعا کرد تهدید های نشات گرفته از ایران از جمله برنامه هسته ای و موشکی، حمایت از نیروهای نیابتی، موضوع گفتگو خواهد بود.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ادعای روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی مبنی بر نزدیک شدن قایق‌های تندروی ایران در روز دوشنبه به سمت دو کشتی آمریکا مدعی شد که پیش از این این نیز ایران اقدامات دریایی انجام داده است که غیر حرفه ای و ناامن بوده و دریانوردان را با خطر مواجه کرده است. ما پیش از این اقدامات ایران را محکوم کرده و از این کشور خواسته ایم از انجام این اقدامات خودداری کند.

روزنامه واشنگتن پست عصر دوشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که سه قایق تندروی سپاه پاسداران ایران روز دوشنبه "با سرعتی خطرناک" به سمت کشتی‌های آمریکایی نزدیک شدند.

در این گزارش، یک مقام نظامی آمریکا که نامش فاش نشده است، ادعا کرد که کشتی گشت زنی کلاس سایکلون با نام یو اس اس سیروکو و  کشتی حمل و نقل سریع این کشور به نام یو اس ان اس چاکتا کانتی در حال عبور عادی از آب‌های بین المللی در خلیج فارس بودند که قایق‌های تندروی ایران مستقیما به سوی آنها نزدیک شدند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی دیگری درباره گزارش ها به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد بکارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته آی آر-۶ توسط ایران در تاسیسات هسته ای فوردو نیز  گفت که  ما این گزارش ها را دیده ایم.

این مقام آمریکایی مدعی شد ما همچنان نگران استفاده ایران از سانتریفیوژهای پیشرفته که فراتر از محدودیت های برجام هستند، هستیم.

ند پرایس در حالیکه مذاکرات وین همچنان در  انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، ادعا کرد ما به دنبال بازگشت کامل به برجام هستیم زیرا معتقدیم فعالیت های هسته ای ایران از جمله تولید سانتریفیوژهای پیشرفته باید محدود باشد و توسط آژانس هسته ای نظارت شود.

وی با تکرار ادعاهای تصنعی آمریکا ادامه داد زمان گریز هسته ای ایران به چند هفته کاهش یافته است. ما از وضعیت کنونی برنامه هسته ای ایران بسیار نگران هستیم. همه این نگرانی ها به دلیل اینکه برجام کاملا اجرا نمی شود، وجود دارند. اگر این توافق کاملا اجرا شود و ایران آن را کاملا اجرا کند، بسیاری از نگرانی ها رفع می شوند.

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از او پرسید آیا تغییر کابینه رژیم صهیونیستی و احتمال بازگشت بنیامین نتانیاهو بر بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس و برجام تاثیر می گذارد، اذعان کرد که روابط واشنگتن با این رژیم به فردی که روی صندلی ریاست کابینه می نشیند، وابسته نیست و ایالات متحده  بر اساس تحول احتمالی سیاسی اقدام نمی کند.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد ما به روابط آمریکا و اسرائیل اطمینان داریم و با همکاری یکدیگر در راستای منافع خود اقدام خواهیم کرد.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در گزارشی با عنوان فشار متحدان خاورمیانه آمریکا بر بایدن برای محدود کردن ایران نوشت، درحالی که امیدها برای احیای برجام ضعیف می شوند و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای سفر ماه آینده به خاورمیانه از جمله به عربستان آماده می‌شود، متحدان آمریکا در این منطقه بر بایدن به طور فزاینده ای فشار می آورند تا یک طرح اجرایی برای محدود کردن ایران معرفی کند.

سی ان ان ادامه داد: منابع آگاه اعلام کردند که خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی و برادر محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در اوایل ماه جاری در سفر به واشنگتن به مقامات ارشد امنیت ملی دولت بایدن گفته است از اینکه روابط آمریکا و عربستان  رو به بهبودی است، خشنود است.

سی ان ان به نقل از این منابع افزود که او ابراز نگرانی کرد که آمریکا هنوز یک استراتژی جامع برای مقابله با پیشرفت های هسته‌ای ایران، موشک های بالستیک آن و حمایت از گروههای منطقه ای معرفی نکرده است. مقامات منطقه ای گفتند که دولت آمریکا هنوز به متحدان خود از جمله عربستان سعودی اطلاع نداده است که در صورت شکست مذاکرات هسته ای "طرح ب" چه خواهد بود.

این در حالی است که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هفته گذشته نشستی پشت درهای بسته با نمایندگان دولت بایدن از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایارن تشکیل داد تا طرح به اصطلاح ب آن را در قبال ایران و مذاکرات وین بداند اما سناتورها پس از این نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید خالی است.

مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا  پس از این نشست گفته بود: فکر نمی کنم آنها (دولت بایدن) طرح ب داشته باشد آنها چیزی در این مورد به ما نشان نداده اند.

سناتور تندرو جمهوریخواه  تد کروز، این نشست را "بسیار نگران کننده" خوانده و درباره سیاست دولت بایدن در قبال ایران گفته بود: آنها طرح ب ندارند، طرح الف هم ندارند، هیچ برنامه ای ندارند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و در تازه ترین اقدام نیز  نه تنها همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست بلکه تحریم هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران وضع کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا شبکه ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می کنند، تحریم کرد.

بر اساس ادعای  وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت ها نقش موثری در دلالی فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور دارند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پی اعمال تحریم های جدید کشورش علیه ایران ادعا کرد که واشنگتن پیگیر مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام است.

ساعت ۲۳:۲۰

دولت بایدن درخواستی برای توقف اقدامات اسراییل علیه ایران ندارد

شبکه سی ان ان به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا اعلام کرده اند که این کشور به فشارهای اقتصادی علیه ایران ادامه خواهد داد.

مسئولین آمریکا به سی ان ان گفته اند: در صورت شکست مذاکرات بازگشت به توافق هسته ای، دولت بایدن به فشار اقتصادی علیه ایران ادامه خواهد داد.

این منابع اضافه کردند: از شرکای خود در خاورمیانه انتظار داریم که طی سفر بایدن به منطقه، پیشنهادهایی را برای مهار ایران ارائه کنند.

آنها همچنین با این ادعا که رژیم صهیونیستی حملات خود علیه اهداف هسته ای در ایران را تشدید کرده است، گفتند: به مشورت با شرکای منطقه ای خود در مورد سیاست هایمان در قبال ایران پایبندیم.

طبق این گزارش، دولت بایدن قصد ندارد که در مورد اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه ایران دخالت کند و از آن برای توقف این اقدامات درخواستی نکرده است.

یکی از مسئولان آمریکایی مدعی شده است: اوضاع در ایران داغ تر شده است و متحدان ما اطمینان داشته باشند که ما با جدیت موضوع را پیگیری می کنیم. مسئولین آمریکایی همچنین به سی ان ان گفته اند که ایران آمادگی نیروهای پدافند هوایی خود را بالا برده و این نشان می دهد که تهران خود را برای پاسخ آماده کرده است.

ساعت ۲۲:۱۰

مذاکرات وین با تلاش به توافق می انجامد

پیتر استانو، سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا امروز سه‌شنبه مدعی شده مذاکرات در وین ادامه دارند و طرف‌ها به توافق نهایی نزدیک می‌شوند.

 

طبق گزارش نشریه فرانسوی فیگارو، سخنگوی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت: «مذاکرات در وین ادامه دارند. به توافق نهایی نزدیک می‌شویم اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.»

وی بدون ارائه توضیحات بیشتر درباره تلاش‌هایی که برای حصول توافق در وین لازم است گفت: «[رسیدن به توافق] به تلاش نیاز دارد.»

 

پیتر استانو در ادامه تصریح کرد: «ما هماهنگ‌کننده [مذاکرات وین] هستیم نمی‌توانیم درباره مذاکرات جاری اظهارنظر کنیم. درباره عدم رعایت تعهدات از سوی ایران نگران هستیم.»

 
 

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند.  

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

پیتر استانو در واکنش به اقداماتی که ایران در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی کشورهای غربی در دستور کار قرار داده است گفت: «در این باره نگران هستیم و به همین دلیل باید به اجرای کامل برجام برگردیم.»

امروز شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده بود که متحدان آمریکا از اینکه دولت بایدن هیچ برنامه جایگزینی برای حالت فرضی شکست مذاکرات برجام ندارد نگران هستند.

این در حالی است که وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در یک مطلب تحلیلی چند روز پیش به دولت بایدن گوشزد کرده بود که دست او از گزینه در برابر ایران خالی شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند آمریکا توان حفظ فشار تحریم‌ها علیه ایران را ندارد و آثار تحریم‌ها به مرور با گذشت زمان رو به کاهش است.

وزارت خزانه‌داری دولت جو بایدن با توجه به استفاده نادرست دولت دونالد ترامپ از تحریم‌ها به خزانه‌داری دستور داد بررسی‌هایی درباره وضعیت نظام تحریم‌های آمریکا انجام دهد.

نتیجه این بررسی که خلاصه آن اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد مشخص کرد استفاده از تحریم‌ها از سال ۲۰۰۰ به این سو ۹۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و به خصوص در دوران ترامپ موجب کاهش استفاده از دلار، حتی از سوی متحدان آمریکا شده است. (

در بخشی از گزارش خزانه‌داری آمریکا آمده است: «دشمنان آمریکا-و برخی از متحدانمان- همین حالا در حال کاهش دادن استفاده از دلار و تماس خودشان با نظام مالی آمریکا در تراکنش‌های برون‌مرزی هستند. با آنکه چنین تغییراتی دلایل متعددی فراتر از تحریم‌های مالی آمریکا دارند، بایستی نسبت به اینکه چنین روندهایی ممکن است اثربخشی تحریم‌های ما را از بین ببرند هوشیار باشیم.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا بر مبنای چنین واقعیت‌هایی تأکید کرد که حفظ خاصیت تحریم‌ها مستلزم «نوسازی» آنها و اتخاذ سیاست‌هایی برای بهبود در اجرای آنها است. شواهد مختلف نشان می‌دهند دولت بایدن نتوانسته جلوی کاهش تدریجی آثار تحریم‌ها علیه ایران را بگیرد.

ساعت ۱۱:۰۰

نشست مشترک محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه 

نشست مشترک مهندس محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با دکتر امیر عبداللهیان در وزارت امور خارجه برگزار شد.

 

نشست مشترک مهندس محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با دکتر امیر عبداللهیان در وزارت امور خارجه

ساعت ۹:۳۰

رویترز مدعی شد؛ آمادگی ایران برای تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای فردو

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد سه‌شنبه گزارش جدیدی درباره فعالیت‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

خبرگزاری «رویترز» که این گزارش به دستش رسیده، نوشت: «گزارش آژانس تایید می‌کند که ایران آماده تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات غنی‌سازی فردو است».

بر این اساس،‌ رویترز به نقل از آژانس اتمی گزارش داد: «ایران به آژانس اطلاع داد که آمادگی برای غنی‌سازی اورانیوم از روز یکشنبه آغاز شده است».

در گزارش جدید آژانس اتمی ادعا شده است: «ما هیچ توضیحی از ایران در مورد اینکه آماده‌سازی این کشور راه را برای غنی‌سازی اورانیوم بین ۵ تا ۲۰ درصد هموار می‌کند یا خیر، دریافت نکرده‌ایم».

رویترز همچنین نوشت:‌«آژانس اتمی تأیید کرد که ایران به آنها اطلاع داده است، آنها غیرفعال‌سازی آبشار آی‌آر-۶ در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو را آغاز کرده‌اند که تاکنون برای تولید اورانیوم غنی‌شده استفاده نشده بود».

دو هفته قبل بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند.

پیش از این، مقامات آمریکایی در نشستی با سناتورها مدعی شدند که به دلیل کم‌رنگ شدن امیدها برای مسیر دیپلماتیک برنامه هسته‌ای، در صورت نیاز آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران تشدید خواهد کرد. 

این در حالی است که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند بدون هیچ تأخیری همکاری‌ها با آژانس اتمی را از سر گرفته و از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند.

روز صد و بیست و هشتم مذاکرات 

17:00

ایران موجب بی ثباتی در منطقه شده است

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز در نشستی ایران را به ایجاد بی ثباتی در منطقه متهم کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه)  سند شراکت راهبردی با کشورهای حوزه خلیج فارس را تصویب کردند.

اتحادیه اروپا در این جلسه با متهم کردن ایران به ارسال موشک به شبه نظامیان مسلح اعلام کرد که این مساله موجب نگرانی ما شده است.

این اتحادیه همچنین مدعی شد که ایران به طور مستقیم و یا از طریق نمایندگانش ثبات منطقه را تهدید می کند.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جریان تصویب سند شراکت راهبردی همچنین تاکید کردند که کشورهای عربی خلیج(فارس)  شرکایی مورد اعتماد در زمینه انرژی و تضمین تعادل بازار جهانی هستند.

گفتنی است، ادعاهای اتحادیه اروپا درحالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش های فراوانی برای ایجاد ثبات در منطقه و حل بحران های آن کرده است.

ساعت ۱۴:۵۰

میدل ایست آی: ایران پیشنهاد جدیدی جایگزین حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی کرده است

میدل‌ایست آی می‌گوید ایران در برابر کنار گذاشتن این خواسته، به آمریکا پیشنهاد داده که تحریم های اعمال شده توسط علیه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بازوی اقتصادی سپاه و چند نهاد دیگر برداشته شود.

میدل‌ایست آی به نقل از یک منبع دیگر خود گفته است که ایالات متحده هنوز به این پیشنهاد که یک راه حل راه میانی توصیف شده پاسخ نداده است. با این حال بر اساس نوشته این نشریه اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که ایالات متحده موافق پیشنهاد جدید نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه گفته بود تهران باید تصمیم بگیرد که موضوعاتی را که خارج از برجام هستند کنار بگذارد. میدل‌ایست آی می‌گوید او گفت: «ما معتقدیم که اگر ایران این تصمیم سیاسی را اتخاذ کند، در موقعیتی قرار خواهیم گرفت که بتوانیم به سرعت به به طور متقابل به پایبندی به برجام بازگردیم.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در پاسخ به سئوالی درباره این گزارش گفت که «آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده اساسا به یک موضوع ختم نمی‌شود و این برخی طرف‌ها هستند که مایلند ابعاد دیگر اختلافات را بپوشانند سعی می‌کنند یک موضوع را پررنگ کنند. ایران در این موضوعات تنها منافع مردم را دنبال می‌کند و نمی شود اینها را به یک موضوع فروکاست.»

ساعت ۱۴:۴۵

یأس بایدن از سیاست موازنه منجر به ائتلاف سازی علیه ایران شده است

جو بایدن قرار است به زودی راهی منطقه شود و با مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی به گفتگو بنشیند. این سفر در حالی صورت میگیرد که از زمان روی کار آمدن بایدن در امریکا، او روی خوش چندانی به متحدین قدیمی واشنگتن در خاورمیانه از خود نشان نمی داد. حالا به نظر می رسد که دو طرف اوضاع را برای ترمیم روابط خود مناسب دیده‌اند.

در همین راستا قاسم محبعلی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی در مورد سفر بایدن به عربستان و تاثیر آن بر روی روابط دولت امریکا با سعودی ها گفت: اگر نگاهی بکنیم تفاوت هایی بین سیاست های بایدن و ترامپ وجود داشت. نخستین مقصد خارجی سفرهای ترامپ ریاض بود و اگر کمی عقب تر برویم ترکیه و مصر اولین سفرهای خارجی اوباما بودند. بایدن سعی کرد فاصله نسبی را با خاورمیانه حفظ کند. اما با توجه به اتفاقاتی که چه در شرق اروپا و چه در برجام افتاده، مجددا سیاست نزدیکی با عربستان را مدنظر قرار داده است. همانطور که ترکیه سعی کرد که مساله خاشقچی را فراموش کرده و روابط خود را با ریاض بهبود ببخشد، در شرایط فعلی نیز به نظر می رسد که امریکایی ها در حال حرکت در این چارچوب هستند و ریاض در حال بازگشت به روابط خوب خود با امریکا است.

این کارشناس در ادامه افزود: همانطور که در سفر ترامپ به خاورمیانه رهبران برخی کشورهای عربی در جلسه حضور داشتند، احتمالا این اتفاق دوباره خواهد افتاد. از سوی دیگر با اجرای طرح ابراهیم، اسراییل توانسته روابط خوبی را با کشورهای عربی ایجاد کند و می شود گفت که سفر جو بایدن در این رابطه کمک کند و باعث شود که عربستان هم به این چارچوب بپیوندد و ائتلافی بین اعراب، اسراییل و امریکا در منطقه شود.

محبعلی با اشاره به اینکه در حال حاضر گفتگوهای احیای برجام به بن بست رسیده و اینده روشنی ندارد گفت: بایدن از سیاستی که برای موازنه در منطقه به دنبال آن بود، مایوس شده و در چارچوب سیاست محاصره ایران و تشکیل ائتلاف علیه ایران بازگشت می کند. ما متاسفانه نتوانستیم از این فرصت و فاصله ای که در این یک سال و چند ماه ایجاد شده بود استفاده کنیم و شکاف را تعدیل کنیم. به نظر می رسد شکافی که بین امریکا و اسراییل و عربستان بعد از کنار رفتن ترامپ ایجاد شده بود در حال ترمیم شدن است. در شرایط فعلی که حمله روسیه به اوکراین و مهار چین و انرژی و مناقشه هسته ای از مسائل عمده در سیاست خارجی هستند، همه این مسائل احتمالا در این سفر دنبال خواهند شد.

وی در پایان در خصوص سفر بایدن به سرزمین های اشغالی نیز گفت: در این سفر هم ممکن است امریکایی ها تل اویو را مجاب کنند تا در شرایط فعلی از اقدامات تحریک امیز علیه ایران دوری کند و هم امریکایی ها ممکن است رژیم صهیونیستی را مجاب کند که بازگشت به برجام بی معناست و بهتر است که سیاست فشار بیشتر روی بیاورند.

 

ساعت ۱۲:۰۰

خطیب زاده: به حرکت در مسیر دیپلماسی ادامه می دهیم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی و در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جوزپ بورل مبنی بر این‌که تا رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم و اکنون نیز زمان آن است که گفت‌وگوها مجدداً و با سرعت از سر گرفته و تلاش شود تا از افزایش تنش جلوگیری شود و همچنین اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال هاست برای همه روشن است و به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.

او در ادامه بیان کرد: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار به رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا همچنان از ریل خود خارج نشده است. در این نقطه هستیم چون آمریکا  برجام را یک طرفه و غیرقانونی ترک و فشار حداکثری اعمال کرد که به شکست مفتضحانه منجر شد. امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد و ما برای رسیدن به توافق خوب و قوی آماده هستیم.

خطیب‌زاده گفت: آنچه دستگاه دیپلماسی انجام داد در حوزه رفع و حنثی‌سازی تحریم‌ها چندین دوره مذاکرات بوده چرا که ایران تصمیم گرفته بود در این مسیر به توافق خوب و پایدار دست پیدا کند اما ایالات متحده تا اینجا اتلاف وقت کرده است. البته وزارت امور خارجه معطل این موضوع نمانده و ما با سیاست همسایگی بیشترین رفت و آمد و تحرکات را در یکسال گذشته با همسایگان داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر جو بایدن به منطقه نیز اظهار داشت: اخباری که اشاره کردید ما هم شنیدیم. البته قضاوتی درباره آنچه رخ می‌دهد نداریم ولی رژیم جعلی قدس تلاش می‌کند از هر چیزی برای اهداف و نیات شوم ضد ثبات و ضد امنیت خود استفاده کند. البته مقامات واشنگتن و برخی کشورهای منطقه باید توجه کنند در ادامه مسیری که این رژیم طراحی می‌کند قرار نگیرند و فعلا منتظر می‌مانیم تا در آینده چه پیش خواهد آمد.

خطیب زاده درباره بدهی و پول‌های بلوکه شده ایران در عراق و اخبار مربوط به جا به جایی این مبالغ بیان کرد: یک مدل تکراری وجود دارد که برخی دوست دارند هر خبر خوبی را تبدیل به امر استثنایی کرده و تلخی در آن اضافه و تشکیک در آن ایجاد کنند. به رغم تمامی فشارها بدهی‌های خود را از منابع مختلف نقد و وصول کنیم. در این مورد بله بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی ایران از طریق بانک تی بی آی وصول شده و کم و کیف آن را بانک مرکزی توضیح دهد و از دولت عراق در این زمینه تشکر می‌کنم.

وی درباره اظهارات گروسی هم گفت: توصیه همیشه ما این بوده که در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند. مذاکرات وین در این مدت مسیر خود را طی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیشنهادات ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه اظهار داشت: قبل از اجلاس شورای حکام و صدور قطعنامه، ایران مجددا تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند. در تمامی این مدت این ابتکارات ایران بوده که به رغم کارشکنی‌ها و تطویل و اتلاف انرژی که آمریکا از ما و بقیه داشته، تلاش کردیم مسیر مذاکرات را جلو ببریم. قبل از نشست شورای حکام ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رسیده و ما حتی برای اولین بار از طریق دو وزیر خارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد را منتقل و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی هم ارائه کردیم ولی آمریکا مجددا تصمیم گرفت تطویل ایجاد کرده و توافق را عقب بیندازد و با این برداشت غلط و توهم که اهرم سازی می‌کند به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود. در حال حاضر مسیر همان مسیر دیپلماسی است. یک برهه‌ای مسیر اشتباهی را رفتند و سوء محاسبه داشتند و پاسخ آنها داده شد که مسیر را از طریق بورل دنبال می‌کنیم. اگر آمریکا بپذیرد براساس تعهدات خود ذیل برجام باشد، باید کلیه حلقه‌های تحریمی را کنار بگذارد و تلاش بیهوده نکند که اجزای فشار حداکثری را حفظ کند تا بتوانیم براساس ابتکار ایران توافق را نهایی کنیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین درباره شایعه منتشر شده مبنی بر استعفای علی باقری‌کنی گفت: کلیه کارها و اقدامات در وزارت خارجه انجام می‌شود و مذاکره کنندگان بی توجه به برخی شایعات هدف‌دار مسیر خود را ادامه می‌دهند. درباره شایعات موضع رسمی گرفتن کمال بی انصافی است.

او درباره اظهارات ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود پیشنهاد ایران شامل درخواست‌های فرابرجامی بوده است، توضیح داد:  فرابرجامی اصطلاحی است که آمریکا از مقابله ایران با زیاده‌خواهی‌های خود بیان و تکرار کرده و از روز اول به آنها گفتیم هیچ موضوع دوجانبه و فرابرجامی را نمی‌توانند در مذاکرات استفاده کنند.  از نظر آنها تمامی میراث ترامپ فرابرجامی است.

خطیب زاده ضمن احترام به تمامی ادوار مذاکراتی که انجام شده و نمی‌توان همه را بیان کرد، افزود: استدلال‌های ما برای اینکه چگونه چرخه انتفاع اقتصادی ایران کامل می‌شود را به طرف مقابل گفتیم بسیاری از موضوعاتی که گفتند به عنوان خط قرمز و لیست قرمز و زرد مطرح می‌کردند ما از روز اول گفتیم آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهدات آنها آمده، اگر آمریکا پاسخ ایران را بدهد و بپذیرد که هیچ نقطه‌ای که تعهد داده از آن مستثنی نیست و با سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم فردا می‌توانیم برویم و قطعنامه را به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: بحث خروج از معاهده NPT که توسط برخی کارشناسان مطرح شده نیز سؤال دیگری بود که از خطیب‌زاده پرسیده شد و وی در این باره عنوان کرد: اینکه در جامعه نخبگی ما اظهاراتی مطرح می‌شود همه می‌شنویم ایران یکی از امضا کنندگان اصلی پادمان است که همواره به این معاهده پایبند بوده و اجازه دهید تمرکز کنیم در همین چارچوب روابط خود را ادامه دهیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این‌که گفته می‌شود یکی از ابتکارات اخیر ایران درباره خروج سپاه از FTO، خروج قرارگاه خاتم و برخی سازمان‌ها از فهرست تحریم بوده خاطرنشان کرد: باید به این منابع گفت اول FTO را طرح و بعد آن را خارج و وارد می‌کنند. آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده اساسا به یک موضوع ختم نمی‌شود و این برخی طرف‌ها هستند که مایلند ابعاد دیگر اختلافات را بپوشانند سعی می‌کنند یک موضوع را پررنگ کنند. ایران در این موضوعات تنها منافع مردم را دنبال می‌کند و نمی شود اینها را به یک موضوع فروکاست.

این دیپلمات درباره پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران نیز گفت: دولت جدیدی در کره بر سر کار آمده و حرف‌ها و وعده‌هایی داده‌اند ولی همچنان حرکتی از سوی آنها ندیده‌ایم و منتظریم ببینیم تفاوت دولت جدید و دولت عهدشکن چیست. به دولت جدید کره وقت می‌دهیم به صورت عملی نشان دهد که چه اقداماتی را در بازپرداخت بدهی‌ها انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص توئیت باقری‌کنی که بیش از استعفا، القا کننده عدم وجود وفاق در خصوص مذاکرات احیای برجام بود، گفت: در خصوص نقطه عزیمت سوال شما اظهار نظر نمی‌کنم اما در خصوص وفاق، جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی همواره با یک صدا صحبت کرده و این نشان از قدرت ایران است. قطعاً دیپلماسی و رفع تحریم‌ها، مسیری است که جمهوری اسلامی ایران تا پایان دنبال خواهد کرد.

ساعت ۱۱:۰۰

نماینده روسیه در وین: قطعنامه شورای حکام اشتباه محاسباتی بود

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز (دوشنبه) در پیامی که در صفحه توییتری وی منتشر شد، هدف کشورهای اروپایی و آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس را منحرف کردن مسیر مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی و احیای برجام توصیف کرد.

وی در این پیام نوشت: «قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌‌المللی بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به حمایت سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) دلیلی بر این است که باور کنیم که آن‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکرات وین درباره برجام را از مسیر خارج کنند».

اولیانوف با این حال ادامه داد: «با این حال، به نظر من این (قطعنامه) یک اشتباه محاسباتی راهبردی غیرعمدی بود و این کشورها همنان به دنبال نهایی کردن موقیت آمیز مذاکرات وین هستند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه)  قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران  ساعاتی قبل از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام در روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است».

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند دولت «جو بایدن» بنا به دلایل مختلف از جمله مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی و اختلافات داخلی با کنگره اراده‌ای برای بازگشت به برجام نداشته است.

روز صد و بیست و هفتم مذاکرات

ساعت ۱۲:۵۲

وزیر جنگ اسراییل مدعی شد: اقداماتی برای خنثی کردن تلاش های ایران برای انجام یک حمله در نظر داریم

طی هفته اخیر مقام‌های اسرائیلی مدعی شده اند که شهروندان اسراییلی در ترکیه در معرض تهدید «جدی» از جانب جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و از آنها خواسته‌اند این کشور را ترک کنند و اگر در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه حضور دارند، توصیه‌های امنیتی را رعایت کنند.

در بیانیه‌ بنی گانتز که توسط دفتر وزیر جنگ منتشر شده، آمده است، من از تمام اسرائیلی‌های حاضر در ترکیه درخواست می‌کنم که دستورالعمل‌های نیروهای امنیتی را رعایت کنند.

بنی گانتز تصریح کرده است: «اسرائیل در حال انجام اقداماتی برای خنثی کردن تلاش‌های ایران برای انجام یک حمله است و آماده می‌شود تا به هر حمله‌ای به شهروندان اسرائیلی - در هر کجا که باشند، پاسخی قاطعانه بدهد.»

ساعت ۱۱:۱۹

معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا: همچنان امکان توافق و بازگشت به برجام وجود دارد

بیل روسو، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت: واشنگتن سیاست های منطقه ای ایران را جدای از مذاکرات هسته ای وین می داند ، از نظر ما مذاکرات وین بر پرونده هسته ای متمرکز است.

وی گفت که روشن است نگرانی های جدی نسبت به آن چه رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه، برنامه موشکی و دیگر سیاست های منطقه ای ایران عنوان می‌کرد، داریم، نیازمند برخورد با این سیاست ها هستیم و تلاش می کنیم که به تعامل خود با شرکای خود در منطقه و اروپا و جهان در این خصوص ادامه دهیم.

روسو در خصوص پیشرفت های مذاکرات وین گفت: ما بر این باوریم که اکنون معامله ای در دسترس است که می تواند دستاوردهای حقیقی در زمینه عدم اشاعه (سلاح هسته‌ای) برای جامعه بین‌المللی داشته باشد و در ثبات منطقه ای سهیم باشد، این امر در راستای امنیت ملی ما نیز هست به شرطی که ایران آمادگی بازگشت و پایبندی کامل را داشته باشد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد: آمریکا با ارزیابی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه "تحرکات اخیر ایران در خصوص بررسی و نظارت باعث می شود که شفافیت برنامه هسته ای ایران کمتر شود" توافق نظر دارد، این درحالی است که جامعه بین المللی اکنون خواستار شفافیت بیشتر در برنامه هسته ای ایران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بر این باوریم که همچنان امکان امضای توافق وجود دارد که مقدمه آن بازگشت کامل و متقابل (به برجام) است. این مساله دستاوردهای حقیقی در راستای عدم اشاعه سلاح هسته ای محقق خواهد کرد و ما با دقت و توسط کارشناسان فنی خود به ارزیابی هایمان اد امه می دهیم اما تصمیم با ایران است، آیا می خواهد به توافق بازگردد یا اینکه می خواهد به طور کامل از جامعه بین المللی دور شود.

 پیش از این جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که گزینه بازگشت به توافق هسته ای با ایران همچنان پابرجا است و اکنون توافقی روی میز است که ایرانی ها می توانند با آن موافقت کنند.

وی در ادامه مدعی شد: گام های ایران در راستای غنی سازی و از کار انداختن دوربین های آژانس اقدامی سازنده نیست و با افزایش فشارهای اقتصادی به آن پاسخ خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که باید بر روی برجام و بازگشت به آن تمرکز کرد و توپ اکنون در زمین ایران است.

بر اساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت پتروشیمی فن آوران سهامی عام، شرکت پتروشیمی خارک سهامی عام، شرکت پتروشیمی مارون و چندین شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

این وزارت‌خانه همچنین تحریم‌هایی را علیه محمد شهید رکن‌الدین بهور و جینگ فنگ گائو، به دلیل کمک مادی، حمایت و ارائه مصالح، فناوری و کالاهای لازم به شرکت پتروشیمی تریلیانس اعمال کرده است.

پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و اقدامات طرف های مقابل تاکید کرده بود: ایران در برابر رفتار مبتنی بر منطق طرف مقابل در چارچوب منطقی، ابتکارات و ایده هایش را ارائه داده و به آن عمل کرده است.

امیر عبداللهیان گفت: طرف مقابل هرگاه زیاده خواهی کرده باشد، از ابزارها و اقتدار کشور استفاده کردیم تا طرف مقابل بداند، منافع و آسایش ملت ایران برای ما مهم است.

وی افزود: امیدواریم در مجموعه اقداماتی که برای بازگرداندن همه طرف ها به توافق هسته ای موسوم به برجام انجام می شود، اقتدار کشور، مطالبات و انتظارات مردم و نحوه پیگیری آنها حفظ شود.

 

ساعت ۱۰:۰۰

رییس سازمان انرژی اتمی: پاسخ به قطعنامه شورای حکام را حقوقی و قانونی دادیم

محمد اسلامی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی نباید از قدرت خود سوءاستفاده کنند، اظهار داشت: آنچه مهم بوده آن است که دنیا بداند ایران سه درصد از ظرفیت هسته‌ای دنیا را دارد اما بیش از 25 درصد از بازرسی‌ها از ایران انجام شده است.

وی با بیان اینکه باید بررسی کرد کشورهایی که هیاهو و جنجال علیه ایران راه‌اندازی می‌کنند چه میزان بازدید از مراکز هسته‌ای آنان صورت می‌پذیرد، افزود: همین معاهده اخیر که بین فرانسه و استرالیا امضا شده در آن فرآوری پلوتونیوم صورت می‌گیرد و در زمینه بازفرآوری سوخت بوده و همان مسیر نظامی است؛ آیا نسبت به این کشورها حساس نیستند؟

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این اقدامات در راستای سیاست فشار روانی، سیاسی و فشار حداکثری علیه ملت ایران است، ابراز داشت: دشمنان در واپیس نفس‌های خود، تست آخر خود را انجام دادند و پرونده ایران را به شورای حکام بردند که ‌به صورت کاملا "حقوقی و قانونی" پاسخ آنها را دادیم و اگر می‌خواهند ‌به معاهده پایبند‌ باشند، هر آنچه در آنجا توا‌فق شده عین همان "نه کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر" می‌تواند اجرا شود.

روز صد و بیست و ششم مذاکرات

ساعت ۲۴:۰۰

امیرعبداللهیان: ایران هیچگاه از مذاکره فاصله نگرفته است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در تماس با جوزپ بورل بیان کرد: بعد از صدور قطعنامه، نشان دادیم که از حقوق ملت عقب‌نشینی نمی‌کنیم و اگر آمریکا بخواهد رفتار غیرسازنده خود را ادامه دهد، با پاسخ متناسب ما مواجه خواهد شد.  

در ادامه بیان کرد: ایران هیچگاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است؛ به همین دلیل همواره در گفتگوها، ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده‌ایم.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تا رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم و اکنون نیز زمان آن است که گفتگوها مجدداً و با سرعت از سر گرفته شود. آماده‌ام تا در اسرع وقت مساعی لازم را برای نیل به نتیجه مورد توافق طرف‌ها صورت دهم.

ساعت ۱۶:۲۷

امیرعبداللهیان خطاب به آمریکا: از جنون تحریم جدید فاصله بگیرید

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در توییتی نوشت: «ایران از مسیر مذاکره منتج به نتیجه فاصله نمی گیرد. به قانون مجلس پایبندیم، مذاکره را ادامه می دهیم. آمریکا را به واقع بینی و فاصله گرفتن از جنون تحریم جدید و آژانس را به رفتار فنی و اجتناب از اقدام سیاسی فرا می خوانیم. تردیدی به خود راه نمی دهیم که تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.»

از جنون تحریم جدید فاصله بگیرید

ساعت ۱۶:۲۶

بلینکن: توافق نباشد، از اختیارات تحریمی استفاده می کنیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پی اعمال تحریم‌های جدید این کشور علیه اشخاص و نهادهای ایرانی گفت: آمریکا تحریم‌هایی را علیه شبکه‌ای از تولیدکنندگان ایرانی در زمینه صنایع پتروشیمی و شرکت‌های صوری در جمهوری خلق چین، امارات متحده عربی و ایران اعمال کرد که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت تجارت پتروشیمی ایران حمایت می‌کنند. آمریکا نهادهایی را که در وساطت معاملات مواد پتروشیمی ایران در خارج از کشور نقش داشته‌اند، تحریم کرد. این شبکه به تبادلات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها، حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران به خریداران در جمهروی خلق چین و دیگر بخش‌های شرق آسیا کمک می‌کند.

بلینکن در ادامه این بیانیه در دفاع از تحریم‌های امریکا علیه ایران آورده است: دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشت دوجانبه به اجرایی شدن کامل برجام[ توافق هسته‌ای] صادق و ثابت‌قدم بوده است. در نبود یک توافق، ما از اختیارات تحریمی‌مان برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی به خارج از ایران ادامه خواهیم داد.

اظهارات بلینکن در پی این مطرح می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت پتروشیمی فن آوران سهامی عام، شرکت پتروشیمی خارک سهامی عام، شرکت پتروشیمی مارون و چندین شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

این وزارت‌خانه همچنین تحریم‌هایی را علیه محمد شهید رکن‌الدین بهور و جینگ فنگ گائو، به دلیل کمک مادی، حمایت و ارائه مصالح، فناوری و کالاهای لازم به شرکت پتروشیمی تریلیانس اعمال کرده است.

ساعت ۱۱:۴۷

بورل: همه عناصر لازم برای احیای توافقات در دسترس است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: من با همه طرف‎ها در حال گفت‎وگوی مستمر هستم تا همه طرف‎ها به برجام برگردند و این توافق به طور کامل اجرایی شود.

در ادامه بیان کرد: عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملا شناخته شده و در دسترس هستند. همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم‎گیری شود.

ساعت ۱۱:۳۵

نقش آمریکا در حملات اسراییل به ایران

وال استریت ژورنال خبر داد: آمریکا، بطور محرمانه، طرح های اسراییل برای حمله به اهداف ایرانی در سوریه را مرور می کند.

هماهنگی بین این دو در یک میدان شلوغ نبرد، ضرورت می یابد.

ساعت ۱۱:۳۰

ادعای بلومبرگ در مورد طرح B آمریکا علیه تهران 

 بایدن باید به ایران نشان دهد که یک طرح B، چگونه طرحی است.

با پایان فرصت برای احیای برجام، ضروری است که آمریکا روشن سازد که ناکار کردن گفتگوهای هسته ای چه پیامدهایی دارد.

ساعت ۱۰:۲۸

بایدن با تحریم های جدید مخالف است/ او از اروپا خواسته این پیام را به تهران منتقل کند

یک خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که  اخبار مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را گزارش می‌کند به نقل از منابعی مدعی شده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده در روز پنجشنبه علیه ایران را با احیای برجام مغایر می‌داند.

لاورنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی در توییتر نوشت: «از برخی منابع متوجه شدم که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیاشده مغایر هستند و در صورت حصول توافق، رفع خواهند شد. علاوه بر این متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.»

او در ادامه نوشته است: «حدود ۱۵۰ مورد تحریم قبلی که از سوی دولت بایدن اعمال شد همگی با توافق سازگار دانسته می‌شدند و گفته شد که  در صورت احیای برجام آنها برداشته نخواهند شد.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد شبکه‌‌ای را که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و فروش محصولات پتروشیمی این کشور کمک می‌کنند را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. 

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده که حامی شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند را در فهرست تحریم قرار داد. این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این شبکه با حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتری‌هایی در جمهوری خلق چین و سایر نقاط آسیای شرقی به انجام تراکنش‌های بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.»

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا، علی‌رغم اعمال این تحریم مدعی شده که واشنگتن دنبال بازگشت به برجام است. برایان نلسون، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «ایالات متحده آمریکا، مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک را دنبال می‌کند.»

وی در ادامه مدعی شد: «بدون توافق، ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران ادامه خواهیم داد.»

ساعت ۹:۳۰

آمریکا: امکان بازگشت متقابل به برجام وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی گفت که امکان بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام وجود دارد.

بر اساس این گزارش، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال توپ را به زمین ایران انداخت و مدعی شد که این امر منوط به صرف نظر کردن تهران از موضوعات خارج برجام است.

پرایس گفت: اگر ایران از موضوعات خارج برجام صرف نظر کند امکان بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: اگر ایران به طرح موضوعاتی که به توافق هسته ای ارتباط ندارد ادامه دهد، ما گزینه های دیگری داریم که آنها را با متحدان خود مورد بررسی قرار داده ایم.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی است که وزارت خزانه داری این کشور روز پنج شنبه تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرد و ۲ شخص حقیقی و ۹ شخص حقوقی مرتبط با ایران را مورد تحریم قرار داد.

ادعای واشنگتن در خصوص تلاش این کشور برای بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ در حالی مطرح می شود که این کشور در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از برجام بیرون رفت.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به تازگی تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته مذاکرات زیادی پیرامون موضوع هسته‌ای ایران انجام‌شده که سرانجام به برجام رسید ولی آنها حتی بعد از این معاهده، زیر آن زدند. قرار شد تحریم‌ها لغو شود و ما هم پذیرفتیم که فعالیت هسته‌ای خودمان را محدود کنیم و از حقوق مسلم خودمان کوتاه آمدیم اما طرف مقابل به تعهدات پایبند نبود و اکنون که صحبت بازگشت به برجام است، همان اتهامات واهی قبلی را با مدارک جعلی رژیم صهیونیستی تکرار می‌کنند.

روز صد و بیست و چهارم 

۲۲:۰۰

به گزارش اقتصاد آنلاین، معاون دیپلماسی وزارت خارجه، اظهار داشت: تحریم‌های جدید تاثیری بر روند کار ما ندارد.

وی افزود: پتروشیمی ما تحریم بوده، از مسیرهای مختلف فروش را انجام می‌دهیم. آمریکا می‌خواهد بگوید که ما نظارت می‌کنیم.

 ۲۰:۳۰

تعبیر عجیب آمریکا از تحریم های جدید علیه ایران؛ دیپلماسی هدفمند!

دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مدعی شد که واشنگتن به دنبال "دیپلماسی هدفمند" با ایران است.

تعبیر عجیب آمریکا از تحریم های جدید علیه ایران؛ دیپلماسی هدفمند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، برایان نلسون، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اینکه ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی و شرکت‌های حامی آن‌ها اعمال کرده است، گفت: ایالات متحده مسیر دیپلماسی هدفمند برای حصول بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک را دنبال می‌کند. ما در فقدان توافق، به استفاده اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت خام، فراورده‌های نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت پتروشیمی فن آوران سهامی عام، شرکت پتروشیمی خارک سهامی عام، شرکت پتروشیمی مارون و چندین شرکت چینی و اماراتی حامی این شرکت‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

این وزارت‌خانه همچنین تحریم‌هایی را علیه محمد شهید رکن‌الدین بهور و جینگ فنگ گائو ، به دلیل کمک مادی، حمایت و ارائه مصالح، فناوری و کالاهای لازم به شرکت پتروشیمی تریلیانس، اعمال کرده است.

 

ساعت ۱۷:۵۰

رییس سازمان انرژی اتمی: دوربین‌هایی را که برای برجام نصب شده بود جمع کردیم

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما ارتباطمان را با آژانس قطع نکردیم بلکه تحت مقررات آژانس فعالیت می‌کنیم اما دوربین‌های اضافه که برای برجام نصب شده بود را جمع کردیم.

محمد اسلامی در جریان سفر به شهرستان نطنز گفت: فلسفه وجودی برجام به این دلیل بود که در ۲۰ سال گذشته غربی‌ها اتهامات واهی را علیه ایران مطرح می‌کردند.

او می گوید: در دو دهه گذشته گفت‌و‌گوهای بسیار زیادی صورت گرفته و بازدیدهای زیادی انجام شد که نهایتا به توافقنامه برجام رسید و قرار شد در برجام این اتهامات در قالب پی ام دی با توجه به بازرسی‌ها بسته شود.

اسلامی معتقد است: در ازای بسته شدن این پرونده قرار شد آن‌ها تحریم‌ها را لغو کنند و ما هم پذیرفتیم که فعالیت هسته‌ای خومان را محدودتر داشته باشیم و از حقوق مسلم خودمان کوتاه آمدیم؛ دلیل این پذیرش این بود که اتهامات قبلی برای همیشه برداشته و تحریم‌ها لغو شود.

رییس سازمان انرژی اتمی می گوید: الان که مذاکرات برای بازگشت به برجام صورت گرفته دوباره همان اتهامات قبلی را با مدارک جعلی اسرائیلی تکرار می‌کنند، دلیل ندارد ما به تعهدات ادامه دهیم لذا وقتی آن‌ها به تعهدات پایبند نیستند و دوباره به همان ابتدای مسیر بازگشتند ما هم دوربین‌هایی که برای برجام نصب شده بود را برداشتیم.

او گفت: ما ارتباطمان را با آژانس قطع نکردیم بلکه تحت مقررات آژانس فعالیت می‌کنیم اما دوربین‌های اضافه که برای برجام نصب شده بود را جمع کردیم.

اسلامی می گوید: اگر حسن نیت دارند و بخواهند به تعهدات برجام برگردند ما هم عین همان عبارات که در برجام گفتیم را می‌پذیریم.

ساعت ۱۱:۵۰

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای: هنر دیپلماسی آن است که مردان خود را فدا کند تا اهداف سیاست خارجی محقق شود

علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه و رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای در مذاکرات وین صبح امروز پنجشنبه ٢۶ خرداد ماه در هفتمین کنگره کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اظهار داشت: سرعت و شتاب قطار دیپلماسی در گرو هم‌افزایی ملی در موضوعات سیاست خارجی است، لذا دستاوردهای سیاست خارجی طی ده ماه گذشته بیش از آن که مرهون تلاش انفرادی وزارت خارجه در میدان‌های منطقه‌ای و جهانی باشد، ناشی از رویکرد هوشمندانه دستگاه دیپلماسی در استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های ملی و فراملی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی است.

وی افزود: از این‌ رو راهبرد مدیریتی وزارت خارجه در دوره کنونی مبتنی بر بازیابی جایگاه عملکردی وزارت خارجه در سامانه حکمرانی جمهوری اسلامی در ساحت خارجی است.

معاون سیاسی وزیر خارجه بیان داشت: باورمندی به اصول سیاست خارجی مندرج در قانون اساسی و تعهد به عملی کردن آموزه‌های امامین انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی از جمله رویکردهای راهبردی وزارت خارجه در دولت سیزدهم است.

وی تاکید کرد: اهتمام جدی برای پرهیز از هزینه‌کردن از گنجینه سیاست خارجی برای موفق نشان دادن دیپلماسی از جمله ویژگی‌های راهبردی دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر برای این که خود را مردان موفق در میدان دیپلماسی نشان دهیم، حاضر نیستیم تا در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم، بلکه هنر دیپلماسی آن است که مردان خود را فدا کند تا اهداف سیاست خارجی محقق شود.

باقری با بیان اینکه خسارت شعورزدایی در سیاست خارجی به اندازه شعارزدایی از سیاست خارجی است، خاطر نشان کرد: ما در وزارت امور خارجه به اصل کنشگری فعال در عرصه سیاست خارجی به‌شدت باورمند و پایبندیم و لذا هرگونه رویکرد تعاملی را با پاداش متقابل ترویج می‌کنیم و هرگونه رویکرد تقابلی را با هزینه‌مندسازی منزوی می‌کنیم.

وی گفت: «تهدیدزدایی» و «فرصت ربایی» دو روی سکه نقش‌آفرینی دستگاه دیپلماسی در میدان تحولات سریع، متنوع و گسترده منطقه‌ای و جهانی است.

باقری افزود: با اذعان به این حقیقت که موفقیت در سیاست خارجی در گرو اجماع ملی در حوزه‌های راهبردی سیاست خارجی است، وزارت خارجه خود را موظف به ایجاد اقناع ملی در موضوعات اصلی سیاست خارجی دانسته و در این میان دست نیاز و همکاری به سوی نخبگان برای تبیین ابعاد فنی و تخصصی هر یک از موضوعات راهبردی سیاست خارجی و نیز رسانه‌ها برای ترویج و نهادینه‌سازی اقناع ملی دراز می‌کنیم.

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات برجام تاکید کرد: هر جای جهان که پای منافع، امنیت و رفاه ملی ایران در میان باشد، بی‌درنگ عقاب دیپلماسی جمهوری اسلامی در آنجا حاضر است.

وی با بیان اینکه ملاک نزدیکی و دوری با دیگر کشورها، شرقی یا غربی بودن آن‌ها نیست، افزود: بلکه ملاک دستگاه سیاست خارجی میزان دوری یا نزدیکی آن‌ها با تأمین منافع، امنیت و رفاه ملی است. بنابراین، هیچ یک از دو رویکرد تعامل و تقابل نه اصالت دارند و نه قباحت.

باقری ایجاد و تحکیم اعتماد متقابل سیاسی را لازمه پایداری روابط خارجی دانست و خاطر نشان کرد: از این‌رو، وزارت امور خارجه، اعتماد متقابل سیاسی را به اولویت نخست سیاست همسایگی تبدیل کرده‌است.

وی گفت: تنوع در تعاملات اقتصادی، تنوع در طرف‌های تجاری، پایداری روابط اقتصادی و ابزارسازی از مناسبات اقتصادی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های دیپلماسی اقتصادی دستگاه سیاست خارجی است که طی چند ماه گذشته موفق شده تا آن را در میدان روابط اقتصادی با دیگر کشورها عینیت بخشد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: بر این اساس با انجام توافق‌های متعدد با کشورهای منطقه در زمینه ترانزیت و سوآپ انرژی از جمله گاز و برق، تلاش شده تا استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های سخت و نرم از جمله موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشور، جایگاه ژئواستراتژیک منطقه‌ای و بین‌المللی ایران ارتقا پیدا کند.

باقری تبیین، استخراج و استنباط مؤلفه‌های سیاست خارجی در مکتب شهید سلیمانی را دغدغه حرفه‌ای دیپلمات تراز انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: لذا حرکت در این مسیر باید به کارویژه محوری وزارت امور خارجه تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین کار ویژه های محوری سیاست خارجی در مکتب شهید سلیمانی که برگرفته از سیره حضرت امام در عرصه سیاست خارجی است، هنر تبدیل اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی به شاخص ها و معیارهای منافع ملی است.

وی ادامه داد: وزارت خارجه در طول چند ماه گذشته با ایفای نقش‌های متناسب ایجابی و سلبی درباره پدیده‌ها و تحولاتی که توأمان دربرگیرنده جنبه‌های تهدیدی و فرصتی برای کشور هستند، هوشمندی راهبردی، جسارت تصمیم‌گیری و قدرت اقدام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به نمایش گذاشت و عملاً دیپلماسی ایرانی را به الگویی موفق برای گذر کم‌هزینه از باتلاق تهدیدها و بهره‌برداری حداکثری و به‌هنگام از فرصت‌ها تبدیل کرد.

باقری با اشاره به سفرهای دیپلماتیک مقامات خارجی به کشورمان در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: تبادل بیش از ١٠٠ هیات‌ سیاسی و اقتصادی از جمله در سطح رییس جمهور و وزیر خارجه میان ایران و کشورهای مختلف در ۵ قاره طی چند هفته گذشته و حصول بیش از ۵٠ سند برای تدوین نقشه راه توسعه و تحکیم مناسبات دوجانبه، حاکی از اراده جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع ملی، تسهیل رفاه ملی و تثبیت امنیت ملی از بستر روابط خارجی است.

وی افزود: این واقعیت که دولت همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی را در سبد مذاکرات نگذاشته است و هیچ خدشه‌ای به اراده جدی، اهتمام مستمر و تلاش جدی دستگاه دیپلماسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وارد نکرده و نمی‌کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه با اشاره به شکست فشار حداکثری خطاب به دشمنان کشورمان تاکید کرد: دشمنان ملت ایران بدانند ایرانی که توانست کارزار فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده و سردمداران کاخ سفید را وادار به اعتراف به این شکست مفتضحانه کند، اجازه نخواهد داد تا صهیونیست‌ها با بازی شانتاژ حداکثری ایران‌هراسی را ترویج کرده و ایران ستیزی خود را مشروعیت بخشند.

وی افزود: ما سربازان میدان دیپلماسی به تبعیت از رییس جمهور محترم، هیچ حریمی برای خود قائل نیستیم و لذا گوش شنوای ما پذیرای همه انتقادهای سازنده و سینه فراخ ما میزبان همه انتقادهای گزنده است.

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات برجام در پایان تأکید کرد: هیچگاه کوچکترین خدشه به حریم ارزش‌های انقلابی و کمترین صدمه به منافع ملی را در هیچ شرایطی برنمی تابیم.

ساعت ۱۱:۴۵

جزییات جدید از جلسه محرمانه مقامات آمریکایی؛ پلن بی بایدن درباره ایران چیست؟

شماری از سناتورهایی که در جلسه غیرعلنی مجلس سنا درباره ایران حضور داشته‌اند به دست‌های خالی دولت «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا در قبال تهران اعتراف کرده‌اند.

دو مقام دولت «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا امروز در جلسه‌ای پشت درهای بسته، راهبرد آمریکا در قبال ایران را برای اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا تشریح کردند.

«رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید دو مقام بایدن هستند که در این جلسه حضور داشتند.

«کریس مورفی»، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنا بعد از اتمام این جلسه مدعی شده با آنکه شانس گشایش در مذاکرات در خصوص برجام پایین‌تر از 6 ماه پیش است اما دولت کماکان منتظر است گفت‌وگوها از سر گرفته شوند.

گفته می‌شود یکی از مسائلی که قرار بوده در جلسه امروز به بحث گذاشته شود، گزینه‌های جایگزین، موسوم به «پلن ب» دولت بایدن در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بوده است. با این حال، همان‌طور که از اظهارات سه هفته پیش رابرت مالی هم مشخص است دست دولت بایدن از چنین گزینه‌هایی خالی است.

«مارک راد»، خبرنگار کنگره آمریکا که با چندین نفر از اعضای مجلس سنا بعد از اتمام این جلسه گفت‌وگو کرده در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: «در جلسه علنی اخیر چندین نفر از سناتورها گفتند که می‌خواهند در جلسه غیرعلنی درباره پلن ب دولت بشنوند. مارک روبیو، الان بعد از جلسه غیرعلنی گفت: «فکر نمی‌کنم آنها پلن ب داشته باشند. حداقل طرحی که به ما نشان بدهند نداشتند.»

«کریسن ون هولن»، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنا هم اینکه دولت بایدن فعلاً به دنبال گفت‌وگو است و گزینه جایگزین دیگری مد نظر قرار ندارد را تأیید کرد. او گفت: «پلن ب مولفه‌های بسیاری از جمله گزینه نظامی دارد، اما چنین گزینه‌های باعث کشته شدن شمار زیادی از آمریکایی‌ها خواهد شد. دولت هنوز به گفت‌وگوها پایبند است. ایرانی‌ها باید تصمیم‌های سختی برای توافق بگیرند.»

تد کروز، از سناتورهای مخالف دولت بایدن هم به شدت از اینکه هیچ طرح جایگزینی وجود ندارد ابراز تأسف کرد. او گفت: «جلسه کاملاً نگران‌کننده بود و سیاست دولت فاجعه تمام‌عیار است. آنها پلن ب ندارد، پلن الف هم ندارند، در واقع هیچ برنامه‌ای ندارند.»

رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا که جلسه امروز به ریاست او برگزار شد تصریح کرده که دولت هنوز با دیدگاه او مبنی بر ترک مذاکرات همسو نشده است.

با وجود این، «بن کاردین»، عضو دموکرات مجلس سنا جزو معدود نمایندگانی بوده که از توضیحات رابرت مالی خشنود به نظر می‌رسیده است. او گفت: «جلسه امروز یکی از آموزنده‌ترین و مهم‌ترین جلسات غیرعلنی بود.»

این مسئله که مقاومت مردم ایران موجب شده کشورهای غربی در حال حاضر گزینه‌ای در قبال ایران نداشته باشند پیش از این، بارها از سوی منابع آمریکایی مورد اذعان قرار گرفته است.

به عنوان مثال، در جلسه سه هفته پیش، رابرت مالی هم عملاً اذعان کرد که آمریکا توان توسل به گزینه نظامی علیه ایران را ندارد.

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به اظهارات یک سناتور که درباره محدودیت‌های اقدام نظامی علیه ایران پرسید گفت: «تنها راهکار واقعی که در اینجا داریم دیپلماسی است.»

رابرت مالی در پاسخ به سوال یک سناتور که درباره گزینه نظامی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران پرسیده بود گفت: «همان‌طور که موقع جواب به سوال سناتور مورفی گفتم، حمله نظامی پاسخ برنامه هسته‌ای ایران نیست.»

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان هم در تحلیلی چند روز پیش تصریح کرده بود که بایدن عملاً گزینه‌ای غیر از دیپلماسی در اختیار ندارد.

سی‌ان‌ان نوشته است: « با توجه به اینکه ایالات متحده قبلا ایران را در دولت ترامپ تحریم کرده است، گزینه‌های بایدن تمام شده است.  تحریم‌ها ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده است اما آن را نابود نکرده است و احتمالاً حساسیت مجازات‌های اقتصادی را برای ایران گرفته است. اقدامات اسرائیل در ترور مقامات ارشد (ایران) در سال‌های اخیر از جمله یک دانشمند برجسته هسته‌ای نیز در مهار غنی‌سازی اورانیوم ایران ناکام بوده است».

بخشی از دلایل آشکارتر شدن ناکامی دولت آمریکا در قبال ایران به استفاده مفرط و ناکارآمد دولت دونالد ترامپ از تحریم‌ها علیه ایران برمی‌گردد.

«دونالد ترامپ» بعد از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۶ از تحریم‌ها به نحوی که آشکارا با دولت‌های قبل‌تر از او تفاوت داشت استفاده کرد. موسسه حقوقی «گیبسون دان» که در لس‌آنجلس مستقر است سال ۲۰۲۱ گزارش داد که طبق داده‌های گردآوری‌شده توسط این موسسه، دولت ترامپ در دوران ۴ ساله خود در کاخ سفید بیش از ۳۹۰۰ اقدام تحریمی مجزا علیه طرف‌های مختلف انجام داده است. (نقل از بلومبرگ).

مطابق این گزارش، مقایسه تعداد اشخاص و نهادهایی که به طور میانگین در هر سال در دوره‌های «جورج بوش»، «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند نشان می‌دهد که ترامپ رکورد جدیدی در دفعات استفاده از تحریم‌ ثبت کرده است. به طور مشخص، بوش و اوباما به طور میانگین در هر سال به ترتیب اسامی ۴۳۵ و ۵۳۳ شخص یا نهاد را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده‌اند، حال آنکه این رقم برای ترامپ ۱۰۲۷.۵ بوده است. (نقل از گزارش موسسه گیبسون دان، ۵ فوریه ۲۰۲۱)

اما در خصوص ایران، فقط زیاده‌روی در تعداد موارد استفاده از تحریم‌ها نبود که رویکرد متفاوت ترامپ را رقم می‌زد، بلکه دولت او با نادیده گرفتن هشدارهای خیل زیادی از کارشناسان و متخصصان، در شدت تحریم‌ها هم  طریق افراط در پیش گرفت و ظرف فاصله‌ای کوتاه حداکثر توان تحریمی آمریکا را علیه ایران بسیج کرد و به میدان آورد.

با وجود این، اقدامات آمریکا در این «جنگ اراده‌ها» نه تنها اثری بر تغییر مسیر ایران و شکست مقاومت ملت نداشت بلکه به از دست رفتن هیمنه تحریم‌ها منجر شد. به گونه‌ای که «رابرت او برایان»، مشاور امنیت ملی وقت آمریکا در ماه‌های پایانی دولت ترامپ اعتراف کرد که دیگر عملاً «هیچ تحریمی» علیه ایران باقی نمانده است که بتوان آن را اعمال نمود و این یکی از مشکلاتی است که آمریکا در سیاست‌گذاری در قبال ایران با آن مواجه شده است.

روز صد و بیست و سوم مذاکرات 

ساعت ۲۲:۰۰

در صورت شکست مذاکرات برجام برنامه آمریکا چیست؟

مقامات آمریکایی در نشستی با سناتورها مدعی شدند که به دلیل کم‌رنگ شدن امیدها برای مسیر دیپلماتیک برنامه هسته‌ای، در صورت نیاز آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران تشدید خواهد کرد.

ساعت ۲۱:۰۰

رابرت مالی پشت درهای بسته به سناتورها درباره ایران گزارش داد

دو مقام دولت «جو بایدن»، رییس‌جمهور آمریکا امروز در جلسه‌ای پشت درهای بسته، راهبرد آمریکا در قبال ایران را در جلسه غیرعلنی برای اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا تشریح می‌کنند.

 

«رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌ککننده امور خاورمیانه در کاخ سفید دو مقام بایدن هستند که در این جلسه حضور دارند.

طبق برنامه‌ای که روی وب‌سایت مجلس سنا قرار گرفته این دو مقام ساعت ۱۰:۳۰ به وقت واشنگتن در جلسه‌ای با موضوع «اطلاعات به روز در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و راهبرد آمریکا» حضور خواهند یافت.

 

رابرت مالی سه هفته پیش در یک جلسه علنی در کمیته امور خارجی مجلس سنا ضمن اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفته بود که بهترین مسیر در قبال ایران بازگشت به برجام است.

 
 

رابرت مالی در آن جلسه در پاسخ به اظهارات یک سناتور که درباره محدودیت‌های اقدام نظامی علیه ایران پرسید گفت: «تنها راهکار واقعی که در اینجا داریم دیپلماسی است.»

ادعاها علیه ایران

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام به اجرای سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران روی آورد. او بابت اجرای این سیاست و ثمربخش نبودن آن مورد انتقاد قرار گرفت.

مذاکرات وین

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده بود قصد دارد از طریق مذاکرات وین، آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است. این مذاکرات از چند ماه پیش دچار وقفه شد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

ضرورت گزارش‌دهی به رژیم صهیونیستی یکی دیگر از عواملی بوده که روند حرکت رو به جلوی مذاکرات را کند کرده است. دولت بایدن بارها اعلام کرده نظر این رژیم را در مذاکرات وین در نظر می‌گیرد. رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده که با احیای برجام مخالف است، هر چند که برخی از مقام‌های اطلاعاتی این رژیم اکنون تصریح کرده‌اند که بازگشت به برجام را به نفع خود می‌دانند.

16:45

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی: موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل بازگردد

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی خواستار «بازگشت فوری» تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل به دلیل توسعه برنامه هسته‌ای ایران شد.

موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل بازگردد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی صبح چهارشنبه (۱۵ ژوئن) خواستار اجرای «بازگشت فوری» (اسنپ‌بک) تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به دلیل توسعه برنامه هسته‌ای آن شد.

لاپید در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران اسرائیلی و بین‌المللی مدعی شد: ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که موضوع هسته‌ای ایران باید به شورای امنیت سازمان ملل بازگردد و همه تحریم‌ها باید دوباره فعال شوند. 

به گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی، اگر یکی از طرف‌های توافق شکایت کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند مجدداً علیه ایران اعمال شود بدون اینکه روسیه یا چین مجاز به وتو باشند.

به نوشته این رسانه صهیونیست، با توجه به اینکه احتمال احیای توافق هسته‌ای در وین روز به روز کمتر به نظر می‌رسد، اسرائیل امیدوار است که موضوع هسته‌ای ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت بازگردانده شود. هفته گذشته، یک مقام ارشد صهیونیستی گفت که افزایش فشار دیپلماتیک بر ایران از سوی غرب می‌تواند منجر به ارجاع موضوع به سازمان ملل شود، نتیجه‌ای که اسرائیل از آن استقبال می‌کند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه (۱۸ خرداد) در اقدامی سیاسی قطعنامه‌ای ضد ایرانی را تصویب کرد که در آن ادعا شده بود ایران توضیح کافی درباره کشف اورانیوم غنی‌شده در سه سایت اعلام نشده، نداده است. روسیه و چین به این قطعنامه رای منفی دادند. 

لاپید در ادامه ادعاهایش، گفت که بهبود روابط این رژیم با اروپا و دولت بایدن به اسرائیل کمک کرده تا مواضع غرب در قبال ایران را تحت تأثیر قرار دهد. وی مدعی شد تصمیم آمریکا برای حذف نکردن برچسب ادعایی «تروریستی» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیروزی دیپلماسی اسرائیل است.

وی همچنین گفت: «محکوم کردن ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز حداقل تا حدی نتیجه کار دیپلمات‌های اسرائیلی در آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین است». لاپید سپس رویکرد رژیم موقت صهیونیستی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را تشریح کرد و گفت که تمرکز آن «بر ایجاد این حس در ایران است که محاصره شده است». 

به گزارش روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، لاپید توضیح داد که محور این رویکرد روابط این رژیم با واشنگتن است. او گفت: بین اسرائیل و دولت آمریکا در جهان‌بینی تفاوت‌هایی وجود دارد. در عین حال، گفت‌وگو در بالاترین سطوح در حال انجام است و به موضع ما توجه می‌شود. ما در حال صحبت هستیم و به گفت‌وگو ادامه خواهیم داد و بین دوستان اختلاف‌نظر وجود دارد حتی اگر هدف یکی باشد.

لاپید در ادامه با اشاره به سفر برنامه‌ریزی شده بایدن رییس‌جمهور آمریکا در ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) به فلسطین اشغالی و اذعان به بحران کابینه رژیم صهیونیستی گفت: نمی‌دانم مطمئن باشم که دولت فعلی اسرائیل همچنان برای استقبال از رییس‌جمهور (آمریکا) پابرجا خواهد بود، زیرا با بحران پارلمانی فزاینده‌ای مواجه است. اما هر کاری از دستم بر می‌آید انجام می‌دهد تا مطمئن شوم که این اتفاق خواهد افتاد و ارزیابی من این است که ما هستیم که روی فرش قرمز به او خوش‌آمد می‌گوییم.

لاپید افزود: «رییس‌جمهور (آمریکا) دوست واقعی اسرائیل است و تمام زندگی او همینطور بوده است. این دیدار فرصتی برای نمایش روابط ناگسستنی دو کشور، قدرت و عمق روابط دوجانبه خواهد بود». او در پایان ادعا کرد: اما بر امنیت منطقه‌ای و روابط اقتصادی در خاورمیانه نیز تأثیر خواهد داشت. مطمئن هستم که سفر رییس‌جمهور به اسرائیل (فلسطین اشغالی) و عربستان سعودی تأثیر مثبت و پایداری خواهد داشت.

طبق اعلام دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی، «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم موقت صهیونیستی طی روزهای ۱۳ و ۱۴ ژوئیه (۲۲ و ۲۳ تیر) میزبان بایدن خواهد بود.

ساعت ۱۰:۳۵

بلینکن: بخش عمده کار درباره توافق هسته ای به انجام رسیده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با این شبکه در پاسخ به این سوال که آیا خاموش کردن دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی ایران، به معنای این است که چشم‌انداز رسیدن به توافقی با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش از بین رفته است، گفت: مطمئنا آن را از چیزی که هست، سخت‌تر می‌کند. اما واقعیت این است که ما در سال گذشته، زمان زیادی را با شرکای اروپایی‌مان، حتی با چین و با روسیه صرف پیگیری برای بازگشت به پایبندی به برجام(توافق هسته‌ای) کرده‌ایم. بخش عمده این کار، درباره خود توافق به انجام رسیده است. اما متاسفانه، همان‌طور که می‌دانید، ما در خروج از توافق و انجام دادن اقداماتی از سوی ایران برای راه‌اندازی دوباره برنامه هسته‌ای‌اش شاهد نتایج هولناکی بوده‌ایم، چون زمان گریز ایران ذیل توافق،  که مدت زمان لازم برای تولید مواد شکافت‌پذیر کافی به منظور تولید یک سلاح هسته‌ای است، از یک سال در زمان اجرایی شدن توافق، الان به چند هفته یا کمتر از آن رسیده است.

بلینکن ادامه داد: اما اگر ایران انتخاب کند که به سمت بازگشت به پایبندی به توافق پیش برود، جزئیات و شرح کار برای انجام دادن آن وجود دارد. چیزی که اتفاق افتاده، این است که ایران اساسا دنبال این بود که مسائل فراتری را وارد این مذاکرات کند که هیچ ربطی به برجام نداشتند. ایران همچنین اقداماتی مانند خارج کردن دوربین‌ها از تاسیسات اتمی انجام داده است و این کار بازگشت به برجام را به مراتب سخت‌تر می‌کند، چون این دوربین‌ها برای راستی‌آزمایی توافق ضروری‌اند. این توافق شاید موثرترین و سرزده‌ترین مقررات نظارت و بازرسی را نسبت به هر گونه توافق کنترل تسلیحاتی داشت. اگر ایران موجب از هم گسیختن این بخش‌های کار هم شود، کار بازگشت به پایبندی به توافق را سخت‌تر می‌کند.

او باری دیگر با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران گفت: بنابراین، به خود ایران بستگی دارد. اگر انتخاب کند، می‌تواند. اگر دست از تلاش برای گنجاندن مسائل فراتر بردارد، اگر دست از تلاش برای خاموش کردن دوربین‌ها بردارد، امکان بازگشت به توافق وجود خواهد داشت که موجب بالا بردن امنیت  توسعه منافع ما و دیگر متحدان و شرکایمان می‌شود. اما رویه‌ای که الان طی می‌کند، در مسیر دیگری است.

اظهارات بلینکن درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین چند ماه است به دنبال برخی تحولات ایجاد شده در مناسبات سیاسی بین‌المللی  در پی حمله روسیه به اوکراین و وجود برخی مسائل حل نشده میان آمریکا و ایران در جریان مذاکرات، با وقفه مواجه شده است.

اخیرا نیز آمریکا و کشورهای اروپایی برجام با اقدامی که بر تنش‌های موجود در زمان وقفه در مذاکرات افزوده است، قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که هفته پیش به تصویب رسید.

۳۰کشور رای موافق، ۲ کشور (چین و روسیه) رای مخالف و ۳ کشور (هند، لیبی و پاکستان) رای ممتنع دادند.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده بود: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

ایران در پی تصویب این قطعنامه گفته بود، پاسخ آن «قاطع و متناسب» خواهد بود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد: تصمیم بر این شد تا بخشی از همکاری‌های فراتر از پادمان که جزو تعهدات ما نبود و بر مبنای حسن نیت انجام می‌شد، متوقف شود مثلا ضبط برخی از فعالیت‌ها توسط دوربین‌های آژانس و دستگاه سنجش غنای برخط و فلومتر آژانس در ایران.

کمالوندی گفت که امروز دستور داده شد تا فعالیت این دوربین‌ها قطع شود، البته در گذشته هم قرار نبود اطلاعات این دوربین‌ها مگر در حالت پذیرش شرایط ایران، به آنها داده شود. مبنای این کار هم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران است.

سازمان انرژی اتمی نیز در پی این، با انتشار ویدیویی از خاموشی تعداد قابل توجهی از دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد. در این ویدیو نشان داده می‌شود که اپراتورها، برق متصل به دوربین‌های فراپادمانی را قطع می‌کنند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز گذشته‌اش درباره مذاکرات وین و تحولات چند روز اخیر با تاکید بر اینکه تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است، گفت: اگر همین فردا در وین توافق نهایی شود تمام اقدامات ایران در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی از لحاظ فنی برگشت پذیر است و آنچه که برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و همراهانش علیه ملت ایران است.

درد و رنجی که آنها بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است.

خطیب زاده تصریح کرد: توافق در دسترس و ممکن است. اگر آمریکا دو کار انجام دهد. اول اینکه از این توهم اهرم سازی عبور کند و دوم اینکه بپذیرد به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و اگر چنین موضوعی صورت بگیرد همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

او افزود: آنچه که مشخص است این است که آمریکا می‌خواهد مذاکرات را تطویل کند و برخی موضوعات دوجانبه را از طریق وین حل کند. این دار و دسته‌سازی و کارهایی که با سه کشور اروپایی در این چارچوب انجام می‌شود تبانی پشت پرده‌ای است که قصد دارند که از طریق فشار آنچه را که ما تاکید داریم در توافق اجرایی نشود.

ساعت ۱۰:۲۶

وزارت خارجه آمریکا: منتظر پاسخ سازنده ایران در توافق هسته ای هستیم

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور منتظر پاسخ سازنده‌ای از سوی ایران جهت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که از درخواست‌های "اضافی" عقب‌نشینی می‌کند.

به نوشته رویترز، این اظهارنظر در پاسخ به درخواست ایران مبنی‌بر خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا، مطرح شده است.

همچنین وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد، در صورتی‌که ایران خواسته‌های خارج از برجام را رها کند، ایالات متحده آماده بازگشت متقابل به توافق خواهد بود.

این وزارت‌خانه همچنین عنوان کرد که با شرکای آمریکا در رژیم صهیونیستی و حوزه خلیج فارس برای مقابله با چالش‌های ایران همکاری خواهد کرد و این موضوع محور اصلی گفت‌وگوهای بایدن در منطقه خواهد بود.

روز صد و بیست و دوم مذاکرات

ساعت ۲۳:۴۵

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: باید پیش از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به توافق بازگردیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که واشنگتن به طور غیرمستقیم با ایران در ارتباط بوده و منتظر پاسخ سازنده از ایران در خصوص کنار گذاشتن خواسته‌های فراتر از توافق هسته‌ای هستی.

وی در ادامه گفت: «اگر تهران تصمیم سیاسی در کنار گذاشتن خواسته‌های فراتر از توافق هسته‌ای را اتخاذ کند، امکان پایان دادن به مذاکرات و بازگشت دوجانبه سریع به توافق وجود دارد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما همواره به مزایای اجرای توافق هسته‌ای نگاه می‌کنیم و هر روز که می‌گذرد، این مزایا با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران از بین می‌رود».

وی افزود: «ایران می‌تواند طی چند هفته به سلاح هسته‌ای دست یابد به همین دلیل خواستار بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای هستیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «چالش‌هایی که ایران ایجاد کرده در صدر برنامه رییس جمهور آمریکا در سفر ماه آینده به منطقه خواهد بود».

وی با اتهام زنی به بخشی از نیروهای مسلح ایران در ایجاد بی ثباتی در منطقه گفت که واشنگتن به امنیت رژیم صهیونیستی پایبند است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «باید پیش از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به توافق بازگردیم و نمی‌خواهیم تاریخی برای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای تعیین کنیم».

وی مدعی شد: «گام‌های عاقلانه‌ای در دفاع از خود در برابر اقدامات تنش‌زای ایران بر می‌داریم و به دنبال درگیری یا تشدید تنش در منطقه نیستیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «اگر ایران به دنبال تنش زدایی است، باید اقداماتی در رابطه با برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند».

وی در ادامه ادعا کرد: «گام‌هایی که ایران برداشته، باشد ما به توافق هسته‌ای را پیچیده کرده است».

ساعت ۲۳:۴۰

گروسی: ایران برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه مدعی شد که مذاکرات آژانس با ایران به بن بست رسیده است.

وی که با شبکه سعودی العربیه مصاحبه می‌کرد، گفت: «در ماه دسامبر مذاکراتی که با رییس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم به یک نقشه راه دست یافتیم که این موضوع امیدوار کننده بود اما طی ماه‌های گذشته متاسفانه هیچگونه پیشرفتی حاصل نشد و ارزیابی آژانس از پاسخ‌های تهران این بوده که تفسیرهای ایران ناکافی بوده و از نظر فنی معتبر نمی‌باشد و در نتیجه مجبور شدم که به ارائه گزارش به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بپردازم که مفاد گزارش این بوده که مسائل باقی مانده با ایران شفاف نشده است».

گروسی اضافه کرد: «در سه مکان در ایران آثار اورانیوم پیدا شده و از ایران درباره این اورانیوم و مکان فعلی آنها و همچنین تجهیزاتی که در این مکان‌ها استفاده شده، سوال پرسیدیم اما تا کنون نتوانستیم این موضوعات را شفاف کنیم».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «دوربین‌هایی که ایران از تاسیسات هسته‌ای خود برداشته، وظیفه ما در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را با مانع مواجه کرده است».

وی ادامه داد: «ایران قابلیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده اما به آستانه تولید سلاح هسته‌ای نرسیده و امروز هیچ اطلاعاتی در دست نداریم که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای در اختیار داشته یا برنامه‌ای برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد و این موضوع بسیار مهم است که به آن اشاره کردم».

گروسی گفت: «میزان غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم توسط ایران، بسیار بالا بوده و نزدیک غنی سازی ۹۰ درصد است».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «تشدید اوضاع به هیچ کدام از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای کمک نخواهد کرد».

وی مدعی شد: «تحقیق و بازرسی دو بخش اساسی از فعالیت ما در تاسیسات هسته‌ای ایران است».

گروسی در ادامه این مصاحبه ادعا کرد: «متهم کردن آژانس به سیاسی کاری، بخشی از بازی فشار است».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «مقام‌های ایران باید موضوعات باقی مانده را توضیح دهند و پیدا کردن آثار اورانیوم در سه مکان در ایران، موضعی فنی و نه سیاسی است».

وی ادعا کرد: «هیچ چیزی مانع از دریافت اطلاعات هسته‌ای از دیگر کشورها نمی‌شود».

ساعت ۱۹:۱۵

نمی‌شود بخشی از موارد برجام را بیرون بیاورند و بعد اعلام کنند برجام وجود دارد

محمد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تعاملات سازمان انرژی اتمی با توجه به بیانیه شورای حکام علیه ایران، با آژانس بین المللی انرژی اتمی چگونه خواهد بود، گفت: روابط ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان برقرار است و براساس پادمان عمل می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برجام مواردی را به بهانه‌هایی به کشور ما تحمیل کرده و اگر قرار است، این بهانه‌ها باقی بمانند و برجام هم باشد، مسلما خلاف توافقنامه خواهد بود.

وی تصریح کرد: بنابراین همه باید به تمام موضوعاتی که در برجام ذکر شده، پایبند باشند.  نمی‌شود که بخشی از موارد در برجام را بیرون بیاورند و بگویند، این مطالب جداست و بعد نیز اعلام کنند، برجام نیز وجود دارد؛ تمامی موارد باید در کنار هم پیش برود.

اسلامی بیان کرد: ما مشکلی برای ادامه تعامل با آژانس انرژی اتمی نداریم، البته در صورتی که آنها به تعهدات خود در برجام عمل کنند. آژانس بین المللی انرژی اتمی باید در چارچوب پادمان کار خودش را نسبت به ما دنبال کند.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه‌ای برای سفر به ایران دارد یا خیر، اظهار کرد: ما برنامه‌ای برای سفر وی به ایران نداریم.

ساعت ۱۶:۴۲

امیرعبداللهیان: ایران میز مذاکره را ترک نمی کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار و گفت‌وگو با بلاول بوتو زرداری، وزیرخارجه پاکستان در نشست خبری مشترکی گفت: چگونگی برخورد ایران با قطعنامه صادره از سوی آژانس و روند ادامه و یا توقف مذاکرات است. ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است. ما گام‌های مهمی را در ماه‌های گذشته در مذاکراتی که باقری با مورا و کشورهای ۱+۴ در وین داشتن د وتبادل پیام‌ها در این مدت بین ایران و آمریکا انجام شد اثبات کردیم اهل گفت‌وگو و منطق و رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار هستیم. در پنجشنبه گذشته علیرغم استمرار پیام ها ولی طرف آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران و اخذ امتیاز در مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه داد و علیرغم اینکمه آمریکا گفت قطعنامه خالی از محتواست. ما پکیچ سیاسی جدید را روی میز گذاشتیم ولی آمریکا پذیرفت و بر تصویب قطعنامه تأکید داشت. ایران با افرایش فعالیت‌های هسته‌ای خود که قبل از صدور قطعنامه به آژانس اطلاع داده شد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اکنون در کنار قطعنامه اقدامات بیشتر هسته ای ایران قرار دارد ما از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهیم کرد و در این مسیر ارتباط ما از مسیرهای دیپلماتیک از طریق مورا و بورل پیام‌های ما در حال تبادل است. ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار از منطقه دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نخواهد گرفت.

ساعت ۱۶:۴۰

رییس سازمان انرژی اتمی: نظارت آژانس را نبستیم، فقط دوربین های فراپادمانی را برداشتیم

 رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را نبستیم ما فقط دوربین‌های فراپادمانی را برداشتیم. دوربین‌های فرا پادمانی یعنی سند برجام؛ دوربین‌های پادمانی سرجای خود قرار دارند.دوربین‌هایی که ما برمیداریم با حضور آژانس است.

ساعت ۱۱:۱۵

نامه‌ ای از سوی رییس جمهور آمریکا دریافت نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره شایعه ارسال نامه‌ای از رییس‌جمهوری آمریکا به رییس جمهوری ایران، تصریح کرد: نامه ای از سوی رییس جمهور آمریکا دریافت نشده است. البته پیغام هایی برای ایران می فرستند اما مهمتر از ارسال پیغام، اقدام عملی برای بازگشت به تعهدات و رفع تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران است.

وی افزود: دولت از ابتدا اعلام کرد که به دنبال خنثی سازی تحریم‌ها است و در عین اینکه دولت میز مذاکره را برهم نزده است. صدور قطعنامه آژانس پس از سفر مدیرکل آژانس به رژیم صهیونیستی نشان از عدم استقلال آژانس و دستوری بودن قطعنامه اخیر دارد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه نهادهای بین‌المللی باید مستقل عمل کنند و طبق مقررات بین‌المللی اقدام نمایند، اظهار کرد: ایران شفاف‌ترین فعالیت های هسته‌ای را دارد. ایران میز مذاکره را ترک نکرده، ولی سخنان حقی دارد که انتظار دارد شنیده شود و سیاست فشار حداکثری تاثیری در مذاکرات نخواهد داشت.

ساعت ۱۰:۳۰

توضیح سازمان انرژی اتمی ایران درباره گزارش آژانس + متن کامل

متن کامل توضیح ایران در ارتباط با گزارش اخیر آژانس در خصوص سه مکان بدین شرح است:

یادداشت توجیهی نظرات و مشاهدات جمهوری اسلامی ایران در مورد گزارش مدیرکل پیرامون موافقت‌نامه پادمانی NPT با جمهوری اسلامی ایران  (GOV/۲۰۲۲/۲۶ مورخ ۳۰ مه ۲۰۲۲) به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف. نظرات کلی:

جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود طبق موافقت‌نامه پادمان جامع (INFCIRC/۲۱۴) که آژانس از طریق آن به حفظ دانش خود به واسطه یک سازوکار راستی‌آزمایی قوی که در نظام راستی‌آزمایی آژانس از جمله اقدامات نظارتی و مراقبتی (C/S) منحصر به فرد در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، عمل می‌کند.

همچنین، در راستای همکاری بیشتر با آژانس، ایران موافقت کرد تا در دو نوبت بیانیه‌های مشترک ۲۶ اوت ۲۰۲۰ و ۵ مارس ۲۰۲۲ را منعقد نماید که مفاد آن‌ها به طور کامل توسط جمهوری اسلامی ایران اجرا گردید.

مکان‌های اشاره شده در گزارش فعلی مدیرکل مبتنی بر ادعاهای مطرح شده توسط طرف ثالث بدنیت-یعنی رژیم صهیونیستی-است که هیچ مبنای حقوقی ندارد. لازم به ذکر است که براساس اصول حقوق بین‌الملل "pacta tertiis nec nocent nec prosunt"، به معنای "معاهدات، حق و تکلیف برای طرف ثالث پدید نمی‌آورد" و همچنین ماده ۳۴ از کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات بین دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که تصریح می‌کند: "یک معاهده نمی‌تواند بدون رضایت طرف ثالث حقوق و تعهداتی ایجاد کند"، طرف غیرعضو موافقت‌نامه پادمانی بدون پایبندی به این اسناد نمی‌تواند از برخی حقوق و مزایای مندرج در این موافقت‌نامه بهره‌برداری و از آن علیه یک کشور عضو به منظور طرح هرگونه ادعا و وارد کردن آژانس در تحقیقات بی‌پایان استفاده کند.

ب. نظرات درخصوص بخش پیشینه گزارش:

در مورد بند ۳ گزارش که می‌گوید: "آژانس در نتیجه ارزیابی‌های خود در سال ۲۰۱۹ تعدادی از سئوالات مربوط به مواد هسته‌ای و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای اظهار نشده احتمالی در ایران را که به آژانس اعلام نشده بود، شناسایی کرد و مطابق با ماده ۶۹ موافقت‌نامه پادمانی و ماده d۴ پروتکل الحاقی از ایران درخواست کرد تا به این سئوالات پاسخ دهد". لازم به ذکر است که:

این موضوع که آژانس به عمد، حتی از نظر سیاسی، تعهدات کشورهای عضو تحت موافقت‌نامه پادمان جامع را با تعهدات کشورهای عضو ذیل پروتکل الحاقی تلفیق می‌کند نگران کننده است.

همان‌طوری که ایران مکرراً توضیح داده است، هرگز مکان اظهار نشده‌ای که باید طبق موافقت‌نامه پادمان جامع اعلام شود در ایران وجود نداشته است. فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت پادمان جامع آژانس صلح‌آمیز باقی می‌مانند. بنابراین، ذکر این موضوعات و ابراز "نگرانی" آژانس در این مورد فاقد مبنا می‌باشد.

درخواست‌های آژانس در ابتدا توسط ایران مورد توجه قرار نگرفت، زیرا:

درخواست‌های آژانس توسط اسناد، شواهد و اطلاعات معتبر مورد نیاز تا آنجا که مرتبط با هدف پادمان باشد پشتیبانی نشده بود.

بنابراین، گزاره آژانس در این بند که بیان می‌کند: ".....آژانس همچنین اطلاعات دقیقی را به ایران ارائه کرده است..." صحیح نیست؛ زیرا آژانس هیچ‌گونه اطلاعات معتبری برای درخواست خود ارائه نکرده است.

در بند ۴، آژانس همچنین بیان می‌کند: "....مکان ۲ در گذشته تحت پاک‌سازی و تسطیح گسترده قرار گرفته بود، آژانس ارزیابی کرد که هیچ‌گونه ارزش راستی‌آزمایی در زمینه انجام دسترسی تکمیلی در این مکان وجود نخواهد داشت".لازم به ذکر است که:

دسترسی به سایت لویزان-شیان در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ به آژانس اعطا شده بود. آژانس نمونه‌های محیطی از جمله خاک و گیاهان را در این مکان گرفت. ایران اعلام کرد که "هیچ ماده هسته‌ای قابل اظهار مطابق با پادمان آژانس وجود نداشت" و این‌که "هیچ فعالیت هسته‌ای مرتبط با چرخه سوخت در لویزان-شیان انجام نشده است".

آژانس هیچ گونه آلودگی در آن‌جا پیدا نکرد و براساس توضیحاتی که ایران در مورد تخریب لویزان-شیان، در اوت ۲۰۰۵ ارائه کرده بود، سرانجام آژانس در سند GOV/۲۰۰۵/۶۷ گزارش کرد که به‌نظر می‌رسد اطلاعات ارائه شده توسط ایران منسجم و همخوان با توضیحات آن در مورد تخریب لویزان-شیان است.

در بند ۵ گزارش آمده است: "....مدیرکل به شدت نگران بود که مواد هسته‌ای در مکان‌های اظهار نشده در ایران وجود داشته است و این‌که مکان فعلی این مواد هسته‌ای برای آژانس مشخص نیست". لازم به ذکر است که:

صرف یافتن ذرات اورانیوم طبیعی در نمونه‌های محیطی جمع‌آوری شده نمی‌تواند به عنوان نشانه‌ای از وجود مقادیری از مواد هسته‌ای تلقی گردد، در حالی که آژانس بدون درنظر گرفتن دلایل احتمالی دیگر به اشتباه به این نتیجه رسید که مواد هسته‌ای در این مکان وجود داشته است.

همان‌طوری که مکرراً به آژانس توضیح داده شد، ادعاهای آن هیچ مبنای قانونی نداشته و تنها اتهاماتی بی‌پروایانه هستند. در واقع هیچ ماده هسته‌ای اظهار نشده‌ای در ایران وجود ندارد و ادعای آژانس صرفاً براساس اطلاعات نادرست و ساختگی ارائه شده توسط رژیم نامشروع صهیونیستی است که خود دارای سلاح‌های هسته‌ای است.

ایران در مذاکرات خود با آژانس، مفروضات خود را در مورد دلایل احتمالی وجود ذرات اورانیوم در مکان‌های گزارش شده توسط آژانس توضیح داده است. ایران تمام تلاش خود را برای کشف منشأ چنین ذراتی به صورت تمام و کمال انجام داده است. با توجه به این واقعیت که ایران هنوز نتوانسته هیچ دلیل فنی برای وجود چنین ذرات اورانیومی پیدا کند، به طور منطقی بیان می‌کند که احتمالاً عناصر خارجی (خرابکاری) در آلودگی آن مکان‌ها دخیل بوده‌اند.

در مورد مکان ۲ که در نتیجه همکاری ایران مطابق با بند ۷.۶ گزارش آژانس بسته شده است. در این گزارش در بند ۷.۴ بیشتر آمده است: "آژانس فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتری را در آزمایشگاه چند منظوره جابر ابن حیان انجام داد. در نتیجه، آژانس در نامه‌ای به تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ به ایران اطلاع داد که اگرچه قادر به شناسایی این دیسک از بین دیسک‌های انبار شده در آزمایشگاه چند منظوره جابر ابن حیان نبوده است، با این حال نمی‌تواند این موضوع را رد کند که دیسک ذوب شده، دوباره ریخته‌گری شده و اکنون بخشی از موجودی مواد هسته‌ای اظهار شده در آزمایشگاه چند منظوره جابر ابن حیان است. با این وجود، آژانس نتوانست مکان فعلی این دیسک را تأیید کند". لازم به ذکر است که:

ادعای وجود مکان اظهار نشده دیگر حاوی اورانیوم طبیعی به صورت دیسک فلزی براساس همان ادعاهای کاذب و ساختگی رژیم نامشروع صهیونیستی بدون هیچ‌گونه مبنایی می‌باشد.

ایران بارها اعلام کرده است که اورانیوم فلزی قبلاً فقط در جابر ابن حیان (JHL) که بارها توسط آژانس از سال ۲۰۰۳ راستی‌آزمایی شده و تحت اقدامات مستمر نظارت/مراقبتی آژانس بوده تولید شده است. این واقعیت در گزارش آژانس (GOV/۲۰۱۵/۶۸) منعکس شد "آژانس در سال ۲۰۱۴ این اطلاعات را مجدداً مورد ارزشیابی قرار داد و ارزیابی کرد که مقدار اورانیوم طبیعی مورد بحث در حدود عدم‌قطعیت‌های مرتبط با حسابرسی مواد هسته‌ای و اندازه‌گیری‌های مربوطه قرار داشت. بنابراین، این پروژه در گذشته به طور کامل توسط آژانس راستی‌آزمایی شده بود و موضوع حل و فصل گردید. مایه تأسف است که آژانس مجدداً یک موضوع بسته شده را که به سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۳ برمی‌گردد براساس اطلاعات غیر معتبر مجدداً باز می‌کند.

اگرچه تمام مواد هسته‌ای مربوط به این پروژه از سال ۲۰۰۳ تحت مهروموم آژانس بوده است، بسیار مایه تأسف است که آژانس گهگاه باتوسل به فرضیات ساختگی جدید مبتنی بر اطلاعات غیرمعتبر ارائه شده توسط دشمن شرور ایران به این گزارش افزوده است.

بسیار مایه تأسف است که در حالی که آژانس در نامه خود و همچنین در این گزارش به این نتیجه رسید که "....نمی‌تواند این موضوع را رد کند که دیسک ذوب شده، دوباره ریخته‌گری شده و اکنون بخشی از موجودی مواد هسته‌ای اظهار شده در آزمایشگاه چند منظوره جابر ابن حیان است"، اما بار دیگر براساس اطلاعات غیرمعتبر، در این گزارش نتیجه‌گیری خود را تغییر داد و به دنبال یک دیسک فرضی در ناکجاآباد می‌گردد!

ج. نظرات در مورد اقدامات متخذه پس از بیانیه مشترک

آژانس در بند ۱۰ می‌گوید: "آژانس اطلاعات ارائه شده توسط ایران را در ۱۹ مارس ۲۰۲۲ بررسی کرد و دریافت که این اطلاعات عمدتاً اطلاعاتی بودند که ایران قبلاً به آژانس ارائه کرده بود، در عین حال شامل اطلاعات جدیدی بود که متعاقباً توسط آژانس ارزیابی شد. اطلاعات ارائه شده توسط ایران به تمام سئوالات آژانس پاسخ نمی‌دهد". لازم به ذکر است که:

مطابق با بیانیه مشترک توافق شده در ۴ آوریل ۲۰۲۲ و در چارچوب جدول زمانی تعیین شده، جمهوری اسلامی ایران تمام اطلاعات مورد نیاز درخواست شده توسط آژانس در مورد مکان‌های شناسایی شده، که قبلاً گفته شد تحت کنترل بخش خصوصی بوده است، را به آژانس ارائه کرده است. لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است و تمام سئوالات آژانس را در نهایت همکاری مورد ملاحظه قرار داده است.

نظرات در مورد ارزیابی‌های آژانس مرتبط با هر مکان:

در بخش D.۱ در مورد مکان ۴-"مریوان": لازم به ذکر است که:

منطق نام‌گذاری مکان ۴ به عنوان "مریوان" توسط آژانس نامربوط و برای ایران ناشناخته است زیرا آژانس تا همین اواخر این مکان را با عنوان"آباده" نام‌گذاری کرده بود. علاوه بر این، آژانس موضوع مربوط به مکانی به نام "مریوان"  را در گزارش خود مندرج در سند GOV/۲۰۱۵/۶۸ مورخ ۲ دسامبر ۲۰۱۵ بسته بود (رجوع کنید به بند ۴۱ گزارش سال ۲۰۱۵).

در پاسخ به سئوالات آژانس در مورد این مکان، ایران بارها و بارها پاسخ داده است که هیچ ارزشی برای سئوالات برگرفته از اطلاعات ساختگی ارائه شده توسط رژیم نامشروع صهیونیستی قائل نیست.

آژانس مدعی شده است که اسناد پشتیبان در مورد مکان موسوم به نام "مریوان" را به ایران ارائه کرده است. این اسناد ادعایی آژانس تنها دو تصویر از یک مکان ناشناخته است که نمی‌تواند به هیچ وجه به عنوان شواهد معتبر تلقی گردد زیرا به راحتی قابل تولید بوده و به همین دلیل ارزش حقوقی و فنی ندارند.

اشاره آژانس به وجود آشکارسازهای نوترونی در این مکان، اصولاً هیچ مبنای پادمانی و حتی پروتکل الحاقی ندارد. با وجود این واقعیت و اگرچه سئوالات آژانس براساس اطلاعات معتبر مرتبط با هدف پادمان برای درخواست دسترسی به این مکان‌ها نبود، جمهوری اسلامی ایران براساس حسن نیت خود، به صورت داوطلبانه اجازه دسترسی به آژانس داد و توضیحات در مورد تاریخچه کامل، استفاده و حتی کاربرد سنگرها ارائه کرد.

به رغم این همکاری‌های گسترده، آژانس اطلاعات دریافتی از ایران را صرفاً با اتکای غیرموجه به برخی اسناد غیرمعتبر و ساختگی و نتیجه‌گیری جعلی و باطل مبتنی بر مفروضات نادرست مطابق با اسناد ادعایی مذکور درنظر گرفته است.

ایران صرفاً تاریخچه مربوط به این مکان را بدون ارجاع یا ارتباط آن با چنین آلودگی به یک شرکت خارجی مطرح کرده است. کاملاً طبیعی است که کشور عضو مربوطه نتواند اطلاعاتی در مورد فعالیت شرکت خود پس از نیم قرن پیدا کند. بنابراین، نتیجه‌گیری آژانس در مورد توضیحات ایران صحیح نبوده و اساساً قابل دفاع نیست.

این مکان برای بهره‌برداری از خاک نسوز طی قراردادی با یک شرکت خارجی چند دهه‌ها پیش مورد استفاده قرار گرفت با این حال، آژانس بی‌دلیل ادعا کرد که این مکان در فعالیت‌های هسته‌ای مشارکت داشته است. این ادعاهای آژانس که در این مکان آزمایشات انفجاری با سپر محافظ برای آماده‌سازی جهت استفاده از آشکارسازهای نوترونی بوده است صرفاً یک خیال‌پردازی مبتنی بر اطلاعات غیرموثق و نادرست است. این نتیجه‌گیری کاملاً نادرست، غیرواقعی و مغرضانه است.

ایجاد پیوند بین لویزان-شیان توسط آژانس و به اصطلاح مریوان براساس تصویر غیرمعتبر و ساختگی آشکارساز نیز بی‌اساس است.

منشأ وجود اورانیوم تهی شده با U-۲۳۶ ذکر شده در نتایج تحلیلی نمونه‌های محیطی آژانس ناشناخته است. با این حال، واضح است که منشأ این ذرات ایران نیست بلکه منشأ آن‌ها از شرکت‌هایی مانند مرک، امرشم و غیره می‌باشد که به صورت تجاری در بازار موجود هستند. برای آژانس که ادعا می‌کند مجموعه‌ای غنی از ویژگی‌های ذرات برای اثبات آن‌ها را دارد نباید کار دشواری باشد.

منشأ احتمالی دیگر ذرات گزارش شده توسط آژانس می‌تواند ناشی از اقدامات خرابکارانه (خرابکاری) باشد. نباید فراموش کرد که جمهوری اسلامی ایران در مکان‌های مختلفی به طور مکرر با ابزارها و شیوه‌های گوناگون مورد اقدامات خرابکارانه متعددی قرار گرفته است.

ارزیابی آژانس براساس شباهت‌های بین کامیون‌های مختلف مشاهده شده در مریوان و تورقوز آباد در اواسط ژوئیه و اواسط اوت ۲۰۱۸ از طریق تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تجاری موجود در مورد این ادعا که اقلام مورد اشاره از تورقوز آباد برداشته شدند صرفاً نادقیق و غیرحرفه‌ای است. چنین تصاویر ماهواره‌ای تجاری نمی‌تواند مبنای معتبری برای استنتاجی مانند آن را فراهم نماید. ایران کشور پهناوری است؛ تعداد زیادی از کامیون‌های مشابه در حال حرکت در سراسر این کشور می‌باشند. با کمال تعجب، آژانس شباهت‌های کامیون‌ها را در این دو مکان مختلف از طریق تصاویر ماهواره‌ای تجاری به عنوان دلیلی برای این ادعا که کامیون مشخصی از یک مکان به مکان دیگر حرکت کرده است نشان داده است.

متأسفانه آژانس تمام اسناد و اطلاعات ساختگی و جعلی ارائه شده توسط رژیم اسراییل را کاملاً معتبر درنظر می‌گیرد در عین حال توضیحات ایران را نادیده گرفته و بدون دلیل به این نتیجه رسیده است که موضوع به اصطلاح مریوان، بدون دلیل "روشن نشده" باقی مانده است.

در بخش D.۲ در مورد مکان۳-ورامین: لازم به ذکر است که:

آژانس در بند ۲۲ گزارش خود بطور گمراه کننده‌ای بیان می‌کند که "آژانس اطلاعاتی در مورد استفاده یا ذخیره‌سازی احتمالی مواد هسته‌ای و یا انجام فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای، از جمله فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای در مکان ۳ در ایران (مکان معروف به ورامین) دارد" که با شواهد معتبر پشتیبانی نمی‌شود.

بند مذکور با ذکر این نکته که "این مکان نیز در سال ۲۰۰۴ دستخوش تغییرات قابل توجهی از جمله تخریب اکثر ساختمان‌ها شد"، صحیح نیست. واقعیت این است که به دلیل تغییر کاربری و استفاده این مکان، تنها یک ساختمان در میان مجموعه ساختمان‌های موجود در سال ۲۰۰۴ تخریب و بازسازی شد. ضمن اینکه بازسازی یک ساختمان در این مکان نمی‌تواند به عنوان فعالیت‌های پاکسازی تلقی شود لذا نیازی به درج آن در گزارش نبود. علیرغم توضیح این واقعیت به آژانس، متأسفانه آژانس توضیحات ایران را نادیده گرفت. از آن‌جایی که آژانس اسناد معتبری را به ایران در مورد ادعای خود مبنی بر "مواد هسته‌ای و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای اظهار نشده احتمالی" ارائه نکرده است، نباید از از ایران انتظار داشته باشد تا اسناد غیرمعتبر و ساختگی را به عنوان هرگونه مبنای پادمانی و پروتکل الحاقی برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های آژانس درنظر بگیرد. با این وجود، ایران داوطلبانه به آژانس اجازه دسترسی داده و اطلاعات و توضیحاتی در مورد این مکان را به آژانس ارائه کرد.

به آژانس توضیح داده شد که فعالیت‌های اولیه‌ انجام شده در این مکان بهره‌برداری از سولفات سدیم از خاک و آب منطقه اطراف به روش سنتی بود که متعاقباً به فرآیند صنعتی در فاز بعدی منتقل شد. پس از آن با توجه به مقررات شهرداری، بهره‌برداری از این مکان متوقف شد و به کشاورزی و دامداری تبدیل شد. مایه تعجب است که آژانس براساس اسناد غیرمعتبر و ساختگی بر نادرستی نتیجه‌گیری خود اصرار می‌ورزد.

از آن‌جایی که هرگز هیچ‌گونه فعالیت مرتبط هسته‌ای در این مکان وجود نداشته است، گزارش آژانس در مورد وجود ذرات هیچ توجیهی به غیر از اینکه اقدامات خرابکارانه برای سناریوسازی توسط دشمنان شناخته شده جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد ندارد. همان‌طوری که قبلاً اشاره شد، اقدامات خرابکارانه از همه نوع مکرراً در مکان‌های مختلف و در بسیاری از موارد و موقعیت‌ها در ایران توسط دشمنانش صورت گرفته است.

ادعای آژانس مبنی بر این‌که "کانتینرهای برداشته شده از ورامین در زمان برچیدن ساختمان‌ها در این مکان در نهایت به تورقوز آباد منتقل شدند" قابل اثبات و تأیید نیست و ارزیابی حرفه‌ای و قابل اعتمادی نمی‌باشد.

متأسفانه آژانس بار دیگر در اینجا همه اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه شده توسط رژیم اسراییل را کاملاً معتبر در نظر می‌گیرد و بدون دلایل کافی چنین نتیجه‌گیری می‌کند که موضوع ورامین "روشن نشده" باقی مانده است و شفاف‌سازی‌های ایران را نادیده گرفته است.

در بخش D.۳ در مورد مکان ۱-تورقوز آباد: لازم به ذکر است که:

آژانس ادعا می کند که "....توقوز آباد..... با ذخیره‌سازی مواد و تجهیزات هسته‌ای مرتبط بوده است"، این ادعا مبتنی براطلاعات و اسناد معتبر نیست. محل مورد نظر در واقع یک مکان صنعتی است که انواع انبارها و محل‌های نگهداری مواد شوینده، مواد شیمیایی، مواد غذایی، پارچه و منسوجات، لاستیک‌ها و قطعات وسایل نقلیه، لوله‌ها و اتصالات و برخی ضایعات صنعتی را دربر می‌گیرد؛ بنابراین هیچ مبنایی برای اظهار این مکان به آژانس (برای ایران) وجود نداشته است.

علاوه بر این، درخواست آژانس از ایران برای ارائه اطلاعات در مورد کانتینرهای در حال حرکت از یک مکان به مکان دیگر و همچنین فعالیت‌های به اصطلاح مرتبط با پاک‌سازی در این مکان که محل نگهداری ضایعات صنعتی، ذخیره‌سازی و داد و ستد است، هیچ گونه ارتباطی با موضوعات پادمانی و پروتکل الحاقی ندارد. بنابراین، سئوال آژانس اساساً فاقد مبنا است. با این حال به منظور همکاری‌های گسترده‌تر بر اساس حسن نیت ایران، دسترسی به آژانس اعطا کرد.

در تحقیقات فشرده ما در زمینه پیشینه فعالیت‌های انجام شده در این مکان، نتوانستیم منشأ ذرات گزارش شده توسط آژانس را پیدا کنیم. هیچ‌گونه فعالیت یا انبار هسته‌ای در این مکان وجود نداشته است. از این رو، هیچ سرنخ فنی در مورد منشأ ذرات گزارش شده یافت نشد. علیهذا، امکان وجود چنین ذرات از طریق انجام خرابکاری را نمی‌توان منتفی دانست.

متأسفانه آژانس بار دیگر همه اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه شده توسط رژیم اسراییل را کاملاً معتبر درنظر می‌گیرد و بدون دلایل کافی به این نتیجه رسیده که موضوع توقوز آباد "روشن نشده" باقی مانده است و بدین ترتیب شفاف‌سازی‌های ایران را نادیده گرفته است.

د.  نتیجه‌گیری:

جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل خود را فراتر از تعهداتش براساس موافقت‌نامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی نسبت به آژانس ارائه کرده است. بایستی بار دیگر تأکید گردد که تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اعلام شده است و نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی را پشت سر گذاشته است. لازم به ذکر است که در طول ۲۰ سال گذشته بیشترین بازرسی‌های گسترده آژانس در ایران انجام شده است که گزارش اجرای پادمان آژانس در سال ۲۰۲۱ مؤید این موضوع است به طوری که بیان می‌دارد ۲۲ درصد از بازرسی‌های سراسر جهان در ایران انجام شده است در حالی که ایران تنها ۳ درصد از کل مؤسسات هسته‌ای تحت پوشش آژانس در سراسر جهان را داراست.

جمهوری اسلامی ایران قویاً انتظار دارد تا آژانس گزارش خود را در مورد فعالیت‌های راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران به شیوه‌ای حرفه‌ای و بی‌طرفانه بدون فشارهای سیاسی خارجی ارائه نماید.

اگرچه ایران هیچ تعهدی برای پاسخ به سئوالات مطرح شده توسط آژانس براساس اسناد جعلی و غیرمعتبر ندارد، با این حال ایران به صورت داوطلبانه و بر مبنای همکاری، کلیه اطلاعات مورد نیاز، مدارک پشتیبان و دسترسی برای پاسخ به درخواست‌های آژانس را ارائه کرده است. این سطح از همکاری، گواهی بر حسن نیت ایران برای شفاف‌سازی سئوالات است. در صورتی که ایران قصد همکاری با آژانس در مورد سئوالات نداشت، می‌توانست از دادن دسترسی و ارائه اطلاعات و پشتیبانی خودداری کند. متأسفانه، اصرار آژانس بر اعتبار اسناد ساختگی منجر به ارزیابی نامعتبر و ناعادلانه شده است.

آژانس نباید احتمال دخالت دشمنان سرسخت ایران در ارائه اطلاعات نادرست و ساختگی به آژانس و احتمال آلوده ساختن مکان‌ها توسط آنها آن هم به ویژه زمانی که خود آن‌ها به طور مکرر قصد خود برای مختل کردن فعالیت‌های هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز ایران و تلاش برای تضعیف همکاری بین ایران و آژانس را اعلام می‌کنند را نادیده بگیرد. معلوم نیست چرا آژانس مایل است اظهارات مقامات رژیم اسرائیل در پی هر اقدام خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر که به نقش خود در چنین خرابکاری‌هایی نیز اذعان کرده‌اند را نادیده بگیرد؟

آژانس با استناد به اطلاعات نامعتبر فوق، همه همکاری‌های ایران با آژانس و فعالیت‌های شفاف صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به طور ناعادلانه تحت‌الشعاع قرار داده است. این رویکرد با همکاری گسترده‌ای که ایران با آژانس در اجرای قوی‌ترین نظام راستی‌آزمایی توسط آژانس در ایران اعمال می‌کند مطابقت ندارد. جمهوری اسلامی ایران به طور جدی در مورد تأثیرات منفی چنین رویکردی بر محیط سازنده کلی موجود در همکاری‌ها با آژانس هشدار می دهد.

متعاقب درخواست مورخ ۳ ژوئن ۲۰۲۲ نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین، این یادداشت توجیهی توسط دبیرخانه آژانس در قالب INFCIRC/۹۹۶ مورخ ۷ ژوئن ۲۰۲۲ در بین کشورهای عضو توزیع گردید.

ساعت ۱۰:۱۵

آخرین وضعیت پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی؟

پارک جین، وزیر امور خارجه کره جنوبی در یک کنفرانس خبری مشترک با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در پاسخ به سوالی درباره ایران گفت: ما می‌خواهیم رابطه سودمند دوجانبه‌ای[با ایران] داشته باشیم، اگرچع موانعی در زمینه پول‌های بلوکه شده ایران وجود دارد. کره در این باره با ایران و آمریکا صحبت خواهد کرد.

او درباره احیای توافق هسته‌ای(برجام) گفت: امیدواریم این موضوع در اسرع وقت حل شود و اگر این اتفاق بیفند، فکر می‌کنم این موانع هم برطرف شوند. بنابراین به دیپلماسی و گفتمان بیشتری با ایران نیاز داریم تا به نتیجه مثبتی در مذاکرات پیرامون مسئله هسته‌ای برسیم.

 کره جنوبی تا کنون تحریم‌های آمریکا را مانعی برای آزادسازی پول‌های ایران در بانک‌های کره دانسته است.

روز صد و بیست و یکم مذاکرات وین

ساعت ۲۴:۰۰

فرار رو به جلوی وزیرخارجه آمریکا

‌آنتونی بلینکن، وزیرخارجه ⁧ ایالاتمتحده⁩ گفت: گام‌هایی که از ایران می‌بینیم دلگرم‌کننده نیستند و تصمیم‌گیری درباره بازگشت یا عدم بازگشت به توافق هسته‌ای به عهده ایران است.

‌او در ادامه بیان کرد: ما شاهدیم که ایران مسائل غیرمرتبط با توافق هسته‌ای را به مذاکرات وین می‌آورد.

ساعت ۱۳:۴۰

مقام آمریکایی ادعای گروسی را تکذیب کرد

روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز امروز(دوشنبه) به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: این اقدام ایران اگزچه یک ضربه جدی می تواند باشد اما نمی توان آن را ضربه مرگبار برای توافق هسته ای دانست.

پیشتر رافائل گروسی مدیرکل آژانس مدعی شده بود که اقدام ایران در تلافی قطعنامه سرزنش آمیز شورای حکام و خاموشی ۲۷ دستگاه از دوربین های نظارتی این سازمان، "ضربه ای مرگبار" به مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام است.

وی ادعا کرده بود که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای تائید اعلامیه‌های ایران تحت برجام ایجاد می‌کند.

گروسی با اشاره به کاهش قدرت دید آژانس در نتیجه تصمیم ایران مدعی شد که اگر اجرای برجام ازسرگرفته شود، آژانس امکان ارائه خدمات (راستی آزمایی) در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های امضاکننده را ندارد و کار به گمانه‌زنی می‌کشد.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه ما از توانایی‌های هسته‌ای کنونی ایران آگاه هستیم، مدعی شد: در آینده نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی ارائه کنیم. وی در همین پیوند ادامه داد که اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند ظرف سه الی چهار هفته آینده اطلاعات مورد نیاز در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در اختیار طرف‌های عضو برجام قرار دهد ضربه مرگباری به مذاکرات وین وارد خواهد شد.

مقام آمریکایی مذکور که فایننشیال تایمز نام وی را فاش نساخت گفت که اقدام ایران ضربه ای مرگبار به شمار نمی رود چرا که "فعلاً اقدامی قابل نقض و برگشت پذیر است. " وی با این حال هشدار داد که هر چه زمان خاموشی دوربین ها بیشتر شود، بازگشت آمریکا به برجام دشوارتر خواهد شد.

فایننشیال تایمز به نقل از این مقام بلندپایه آمریکایی نوشت: اگر (به زودی دوربین ها را روشن) نکنند، آنگاه گام هایی که باید برای جلب اعتماد آژانس برای جبران شکاف پیش آمده در اطلاعات آن (از برنامه هسته ای ایران) بردارند، بازگشت (آمریکا) به برجام را بسیار دشوار خواهد ساخت.

ساعت ۱۱:۴۵

خطیب زاده: قطعنامه شورای حکام اقدام کاملاً سیاسی و از پیش طراحی شده بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر گروسی به رژیم صهیونیستی گفت: با یک کنشگر و رژیم یاغی در منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم دارترین رفتارهای تروریستی، جنگ طلبانه، قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته این رژیم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل را به سخره بگیرد و همه را با چک سفید امضای برخی کشورهای مدعی انجام داده است. جای تاسف است مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون گریزی قرار دهد. یعنی توسط کارگزار ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است. فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام غیردپیلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بی طرفی و استقلال باشد. طبق بند اساسنامه، آژانس وظیفه قطعی داشت و در زمان غلط و جای غلط افراد غلط را ملاقات کرده است. پاسخ ما داده شده و امیدواریم تصحیح رویه شود.

خطیب‌زاده درباره اظهارات گروسی اظهار کرد: ایشان باید در رفتار خود بازنگری کند و توجه داشته باشد. ایشان فراتر از وظایف خود اظهاراتی را مطرح می‌کند و دیروز در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها مطالبی را درباره اقتصاد ایران مطرح کرد که طرح این اظهارات از سوی ایشان غلط است. اگر گزارش شتاب زده و اظهارات سیاسی ایشان نبود شاید جایگاه آژانس در راستی آزمایی اینگونه نبود. اقدامات ایران مطابق النعل بالنعل در چارچوب آژانس است. آنچه ایران متوقف کرده اقدامات داوطلبانه بوده است. تمامی دوربین‌های پادمانی هنوز در جای خود قرار دارد و وقتی طرف مقابل از مصلحت مرضی الطرفینی عبور می‌کند مختار هستیم از تعهد اخلاقی عبور کنیم. اقدامات ایران هیچ نگرانی اشاعه‌ای ندارد و ایران جزو پادمان است. بهتر است به طرف‌هایی که عضو ان.پی.تی نیستند متمرکز شود. ایران کشوری بوده که بیشترین نظارت را بر روی برنامه هسته‌ای خود داشته است.

خطیب‌زاده درباره آینده برجام گفت: آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و توافق منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است. یک مقدار طرف های مقابل این روزها را تحمل کنند که برخی ابعاد فنی آن کاهش یابد و آنها ببیند کاهش تعهدات یعنی چه. تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است. اگر توافق فردا در وین نهایی شود تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت پذیر است. آنچه برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و آنهایی که همراهی با آمریکا کردند. دردی که بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است. باید تمرکز خود را برای به نتیجه رسیدن توافق انجام دهند. توافق در دسترس و ممکن است  آمریکا دو کار کند اول این‌که از این توهم اهرم سازی عبور کند. توهم اهرم سازی یک طرفه وجود ندارد و از آن عبور کنند و دوم این‌که بپذیرند به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند، همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آمادگی گروسی برای سفر به تهران نیز اظهار داشت: مراودات ما با آژانس در چارچوب فنی خود ادامه خواهد یافت.

او درباره اقدام صورت گرفته از سوی حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا برای تعیین جایزه به منظور کسب اطلاعات از سپاه پاسداران بیان کرد: اینکه سپاه غیور پاسداران ایران کابوس یاغیان و متجاوزان تروریست‌ها و قانون گریزان و برهم زنندگان نظم منطقه‌ای آغاز کنندگان جنگ در منطقه و متجاوزان به کشورهای منطقه باشد باعث افتخار ایران است و سپاه سرافراز ایران به عنوان تامین کننده ثبات و امنیت در منطقه مورد حسد و کینه و بدخواهی این گونه کشورها و کنشگران قانون گریز و یاغی قرا می‌گیرد. اینها سند افتخار است و بیش از اینکه معنای واقعی داشته باشد یک عملیات روانی است و اتفاقا عملیات روانی از جنس بسیار زرد آن که نشان می‌دهد در حوزه واقعی چقدر ناتوان هستند اقدامات آنها بی اساس است که کارزارهای ضد اطلاعاتی را در فضای رسانه‌ای انجام می‌دهند.

سخنگوی درباره توقف فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس بیان کرد: پاسخ ایران قاطع و متناسب بود. اگر در مسیر مذاکرات همکاری ببینم متناسب با آن پاسخ می‌دهیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین درباره سفر گروسی به تهران گفت: مراودات ایران و آژانس در چارچوب فنی ادامه دارد و هر تحولی دستورکاری دارد. اگر می‌خواهد در چارچوب مدیرکل بیاید دستور کاری می‌خواهد، ولی اگر بخواهد به عنوان توریست هم می‌تواند سفری داشته باشد.

خطیب‌زاده درباره ارسال ابتکارات از سوی ایران برای آمریکا نیز گفت: چه پیش از قطعنامه و چه در حوالی آن مذاکرات ادامه یافت و امیرعبداللهیان علاوه بر یکی دو موردی که با بورل تماس داشت تماس‌های دیگری هم داشت که چه به صورت پیام‌های مکتوب و چه تلفنی بوده و بورل از داخل قرنطینه تماس‌های خود را با امیرعبداللهیان ادامه داد و از آن مسیر ابتکارات و بسته‌هایی را فرستادیم و مساله این است که آمریکا می‌خواهد مذاکرات را تطویل کند و برخی موضوعات دوجانبه را از طریق وین حل کند. این دار و دسته‌سازی و کارها با سه کشور اروپایی در این چارچوب دیده می‌شود که تبانی پشت پرده‌ای مبنی بر افزایش فشارها بوده و آنچه ما تاکید داریم می‌تواند تحت تاثیر  تغییر منش آمریکا قرار گیرد.

ساعت ۱۱:۳۰

 

اذعان گروسی: ایران بیشترین بازرسی های آژانس را داشته است

 

رافائل گروسی در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان با تاکید بر ضرورت از سر گرفته شدن سریع ادامه گفت و گو با ایران، اظهار امیدواری کرد که بتواند به زودی به ایران سفر کند و بار دیگر با مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران گفت و گوهایی داشته باشد.

گروسی در بخشی از این مصاحبه، اقدام ایران در غیرفعال کردن 27 دوربین نظارتی تاسیسات هسته‌ای را نگران‌کننده خواند و گفت توافق با ایران بدون اینکه آژانس به اطلاعات کافی از برنامه هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشد، کار سختی است.

مشروح این مصاحبه در پی می آید: 

سی ان ان: آیا اقدام ایران در قطع دروبین های نظارتی آژانس ، پایان بخش اقدامات نظارتی اضافی است که ایران به عنوان بخشی از توافق هسته ای با آن توافق کرده بود؟ 

گروسی: به خودی خود، خیر، اما خیلی نزدیک به آن است.

سی ان ان: ایران در حال حاضر در چه مرحله است و چه برنامه هایی دارد؟

گروسی: ما ابزارهای زیادی برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران در تعدادی از حوزه‌های مرتبط با برجام داریم.

(بعد از اشاره به ابزارهای نظارتی آژانس از جمله دوربین ها و سیستم های آنلاین دیگر با هدف دسترسی به نظارت بر فعالیت های ایران) زمانیکه ایران در مقطعی شروع به محدودیت این دسترسی‌ها می‌کند، اگر قرار بر احیای برجام باشد، برای اینکه این اتفاق بیفتد طرفین باید یک مبنا داشته باشند یعنی مقدار لازم برای دانستن اینکه ایران چه چیزی دارد یا ندارد تا بتوانیم آن را تایید کنیم.

در صورت عدم رسیدن به این مرحله به لحاظ فنی رسیدن به یک توافق غیر ممکن است. شما می توانید یک توافق بر مبنای بی اطلاعاتی (عدم دسترسی به اطلاعات) داشته باشید که فکر می کنم چنین اتفاقی نیافتد. به همین خاطر است که می گوییم این مساله خیلی جدی است و قطعا پیامدهایی دارد. 

سی ان ان: اگر آژانس نتواند ادامه اطلاعات درباره برنامه هسته ای ایران را تضمین کند، آیا شما می توانید فرایند راستی آزمایی و نظارت برجام را اجرا کنید؟

گروسی: ما قادر به کار بر مبنای اطلاعات صوتی نیستیم. من فکر نمی کنم بتوان بر روی بنیان متزلزل یک توافق خوب داشته باشید. بنابراین این کار قابل اجرا نیست.

اما امیدواریم یک احتمال برای انجام این کار وجود داشته باشد. در نشست خبر با شورای حکام گفتم که ما باید با ایران به گفت و گو بنشینیم. باید فورا این کار را انجام دهیم. باید شرایط را درست کنیم. آنها می دانند که آژانس برای انجام این کار آماده است و این به آنها بستگی دارد.

سی ان ان : یک سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده که تمامی اینها به خاطر کوته‌بینی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپاست. سخنگوی وزارت خارحه ایران پیشتر در توییتی عنوان کرد: آمریکا و سه کشور اروپایی با هدف پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سوءمحاسبه و مشاوره اشتباه علیه کشوری( ایران) که شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جهان را دارد، اغراض کوته‌بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دادند. بانیان این اقدام مسئول عواقب آتی خواهند بود.

آقای گروسی می توانید در این رابطه شفاف بگویید که آیا ایران کشوری است با شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جهان؟ 

گروسی: ایران شاید کشوری باشد که بیشترین بازرسی‌ها را داشته باشد. این درست است. اما این متناسب است با فعالیت هایی که آنها دارند. این نیز تابعی از توافق هسته ای است و همچنین تا حدودی نتیجه سوابق گذشته می باشد. اکنون زمان نداریم که در این مسئله ورود کنیم. اما این یک سابقه متزلزل با پستی و بلندی‌ها و مقاطعی است که مطابق تعهداتشان نبوده است. این مربوط به گذشته می باشد.

ما می خواهیم به آینده نگاه کنیم. ما اکنون مشکل داریم. مشکلی که اکنون داریم این است که ما به اطلاعات خاص نیاز داریم و آنها ( ایران) این اطلاعات را به ما نمی دهند.

من نظری در مورد اینکه ایران یا دیگران در مورد قطعنامه‌ها اظهارنظر می کنند یا نمی‌کنند، ندارم. مشکل مشخصی وجود دارد. مشکل این است که ایران به شماری از سوالات آژانس پاسخ نداده است. مشکل این است که ایران اکنون به جای افزایش همکاری با ما، در حال محدود کردن آن است.

بنابراین ما می گوییم که این شرایط خلاف مسیر درست در حال حرکت است. در عین حال می گویم که اگرچه این شرایط، گام بسیار جدی در یک مسیر اشتباه است اما همچنان زمان برای دیپلماسی وجود دارد. همچنان برای نشستن در میز مذاکرات و تلاش برای جبران اتفاقات قبل زمان و فرصت هست.

سی ان ان: اخیرا شما سفری به اسرائیل داشتید. آیا فکر می کنید که سفر به اسرائیل وضعیت را در ارتباط با ایران بدتر کرده و در محاسبات منجر به اقدام امروز تهران تاثیرگذار بوده باشد؟

گروسی: چنین شیوه تحلیلی را نمی پسندم. اگر قرار بود با افراد براساس طرف های ثالث و عکس العمل احتمالی آنها به اقداماتم، مذاکره کنم قادر به ایفای نقش به عنوان مدیر کل یک سازمان بین المللی نبودم. البته فکر می کنم دیدگاه ها و نظرات کاملا درست هستند. مهم، کار من در قبال تک تک کشورها از جمله ایران و عمل این کشور به مسئولیت ها و تعهدات قانونی است. اگر ما بر اساس دیدارها، عقاید، نقل قول ها یا نگاه ها تصمیمات جدی و سخت سیاسی را اتخاذ کنیم، مشکلات بزرگی به وجود می آید. بنابراین چیزی که ما باز نیاز داریم، کار روی موضوعات است و ایران به خوبی می داند که چه کاری باید انجام دهد.

سی ان ان: شما می گویید که ایران سه تا چهار هفته مهلت دارد. اگر این مهلت پایان یابد ضربه مهلکی به توافق وارد می شود. آیا شما نظرتان این است که یک ماه دیگر این بحران وارد فضای جدید و ناشناخته ای می شود؟ اگرچنین است، شما چه نگرانی هایی درباره آینده دارید؟

گروسی: باید بگویم برآورد من یک برآورد سیاسی نیست بلکه یک برآورد فنی است. برآورد من بر اساس مقدار تقریبی زمانی است که ما می توانیم به این نوع اطلاعات دسترسی نداشته باشیم. به عبارت دیگر، مقدار زمانی که ما می توانیم شاهد چرخیدن سانتریفیوژها و تداوم تولید یا شاهد ساخت و اسمبل سانتریفیوژها در حالی که ما نظارتی روی آن نداریم.

سی ان ان: اگر آنها این کارها را بدون راستی آزمایی انجام دهند نظر شما چه خواهد بود؟

گروسی: کم وبیش، ما قادر به بازسازی مجدد هستیم. ما می توانیم آنچه اتفاق افتاده را دوباره بسازیم. اما این برنامه ریزی ها چیزهایی هستند که شما به طور تقریبی برای زمان کوتاهی انجام می دهید. شما نمی توانید برای ماه های متمادی بدون دسترسی و ارائه اطلاعات به کار ادامه دهید و سپس احتمالا بگویید این مقدار وجود دارد. به همین دلیل است که ما می گوییم تا سه چهار هفته را می توانیم مدیریت کنیم. بنابراین، این موضع سیاسی نیست و ارزیابی فنی آژانس است اما به سیاستمداران واگذارش می کنیم.

سی ان ان : اما این موضوع بسیار مهم است. شما می گویید برای راستی آزمایی آنچه در حال وقوع است نیازمند نظارت هستید. اگر در این سه چهار هفته نتوانید نظارت را عملیاتی کنید شما نگران چیزی هستید که برنامه هسته ای ایران به آن دست خواهد یافت. درست می گویم.

گروسی: نکته قضیه این است که من نگرانم نتوانم تایید کنیم آنها چه چیزی دارند و چه چیزی نباید داشته باشند.

اندرسون: آیا شما اکنون با همتایان ایرانی خود در حال مذاکره هستید یا قصد سفر به تهران را دارید؟

گروسی: امیدوارم که بتوانم این کار را انجام دهم. خیلی امیدوارم. سعی ما همین است و تلاش کرده ایم منظورمان را به هر شکل ممکن بفهمانیم. در همین حال، ما می گوییم که این برهه زمانی که هم اکنون شروع شده، فرصتی است که باید به بهترین نحو از آن استفاده کرد.

ساعت ۱۰:۳۰

پاداش ۱۵ میلیون دلاری آمریکا برای دریافت اطلاعات از سپاه

حساب توییتری «برنامه پاداش برای عدالت» که وابسته به وزارت امور خارجه آمریکاست، در پیامی مطرح کرد: برای کسانی که اطلاعاتی در اختیار داشته باشند که به «ایجاد اخلال در شبکه‌های مالی سپاه پاسداران ایران» کمک کند تا مبلغ ۱۵ میلیون دلار جایزه می‌دهد.

در ادعای این حساب توییتری نیروهای قدس سپاه پاسداران به فعالیتهای تروریستی از  طریق نیروهای نیابتی و استفاده از ابزارهای مالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا متهم شده‌اند.

این اقدام وزارت امور خارجه آمریکا علیه سپاه پاسداران و تکرار ادعای نقش ایران در حمایت از تروریسم در حالی مطرح می‌شود که اخیرا سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح رسمی و قانونی آن بخصوص نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره کابوس گروه های تروریستی و افراطی در منطقه بوده‌اند. طبیعی است دولت آمریکا به عنوان مادرخوانده این گروه های تروریستی،  از هیچ تلاشی برای حمایت از آنها خودداری نکند، کما اینکه از سالها پیش تحریم های ظالمانه و غیرقانونی را علیه مردم ایران و فرزندان سپاهی آنها تحمیل کردند و در زمان ترامپ، بزدلانه دست به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی زدند.

وی در ادامه اضافه کرد :آشکار است که دولت بایدن نیز، علیرغم صحبت های فریبکارانه اولیه، همین سیاست شکست خورده را ادامه داده است و این اقدام اخیر نیز نشانه دیگری از سوءنیت دولت آمریکا در قبال مردم ایران و تداوم سیاست مفتضح  فشار حداکثری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تحریم‌های یکجانبه آمریکا را همچنان که در بیانیه اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تصریح شد، نقض آشکار مقررات بین المللی دانست که هدفی جز وارد آوردن درد و رنج بر مردم ایران و منطقه و ایجاد آشوب دنبال نمی کند. این رفتارها ابدا تاثیری در اراده مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری اهداف عالی خود از جمله محو تروریسم در منطقه نخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران حق مقابله متناسب و قاطع با این اقدامات را منطبق با اصول حقوق بین الملل، برای خود محفوظ می داند.

روز صد و بیستم مذاکرات وین

ساعت ۱۰:۲۵

پیغام سری بایدن به ایران ۴۸ ساعت قبل از صدور قطعنامه

مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بایدن پیغام فرستاده بود که لحن قطعنامه شورای حکام ضعیف شده و اقدام تقابلی نکنید، چون دست ما به خاطر مصوبه کنگره بسته است.

ساعت ۹:۰۰

امیرعبداللهیان در گفت و گو با گوترش؛ قطعنامه آژانس شتاب زده و سیاسی است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره برخی تحولات منطقه‌ای و بین المللی تلفنی گفت وگو و تبادل نظر کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی با ابراز حمایت از تداوم آتش بس در یمن، بر ضرورت رفع کامل محاصره انسانی تاکید کرد و آن را بستر مناسبی برای آغاز گفت‌وگوهای بیشتر گروه‌های یمنی دانست.  

امیرعبداللهیان با اشاره به مکالمه روز گذشته خود با همتای سوری، تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و حمله نظامی به فرودگاه غیرنظامی دمشق را نقض فاحش اصول منشور ملل متحد دانست و افزود: شرایط منطقه اثبات کرده است که آتش افروزی رژیم صهیونیستی علیه امنیت و ثبات منطقه به خودش بر خواهد گشت.

آنتونیو گوترش در این گفت‌ وگوی تلفنی بر اهمیت ادامه گفت‌ وگوهای وین تاکید کرده و دیپلماسی را بهترین مسیر حل اختلافات بین جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از طرفهای مذاکرات برجام دانست.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین قطعنامه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران را صرفا دارای محتوای توصیه‌ای خواند و بر اهمیت تداوم مذاکرات تاکید کرد.

همچنین وی در این گفت‌وگو، در خصوص بحران یمن، از تلاش‌ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تداوم آتش بس قدردانی کرد.

گوترش نشست آستانه در خصوص سوریه را بستری مناسبی برای رسیدگی به این بحران و رفع دغدغه‌های احتمالی میان سوریه و ترکیه دانست.

 قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، چهارشنبه گذشته به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تصویب رسید.

روز صد و نوزدهم مذاکرات وین

ساعت ۲۴:۰۰

جلسه «فوق العاده» مجمع تشخیص برگزار شد / گزارش شمخانی از «آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و کارشکنی آمریکا»

جلسه‌ فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور رییس مجلس ، نمایندگانی از دولت و مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر و اعضای مجمع برگزار شد.

آیت الله آملی لاریجانی در ابتدای این جلسه با اعلام ورود به دستور جلسه مربوط به تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، بر لزوم دقت همراه با تسریع در بررسی ها برای تصویب و ارائه جهت تدوین لایحه برنامه هفتم و در نهایت تهیه لایحه بودجه سال آینده کشور بر اساس قانون برنامه هفتم تاکید کرد.

محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به ارائه گزارشی از روند تهیه متن پیش نویس سیاست‌های کلی بر اساس احصای مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل کشور و همچنین آماری از میزان تحقق سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در ابعاد گوناگون تقنینی و اجرایی پرداخت.

همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در ابتدای این جلسه از وضعیت کشور و تلاش های نیروهای مسلح و ارکان گوناگون نظام در برقراری امنیت در داخل و منطقه خلیج فارس گزارشی داد و آزادسازی نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های یونان را مرهون ایستادگی ملت ایران مقابل زیاده خواهی استکبار دانست. وی همچنین گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و کارشکنی آمریکا را به اعضای مجمع ارائه کرد.

براساس این گزارش، بحث و بررسی پیرامون کلیات سیاست‌های کلی برنامه هفتم با اظهار نظر تعداد زیادی از اعضای مجمع و نمایندگان دولت و مجلس پایان یافت و با تصمیم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شد که از جلسه آینده، بندهای پیشنهادی متن سیاست‌های کلی برنامه هفتم مورد بررسی قرار گیرد.

سند سیاستی که از سوی مقام معظم رهبری برای اظهار نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است، شامل ۲۱ بند در حوزه های اقتصادی و زیربنایی، علمی، آموزشی و فناوری، فرهنگی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی و نیز حقوقی، قضایی و اداری است که پس از اظهار نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب مقام معظم رهبری می‌رسد و مبنای تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه کشور قرار می گیرد.

ساعت ۱۴:۴۴

روایت اولیانوف از توافق ۹۹ درصدی برای رفع تحریم های هسته ای

 «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه گفت، با وجود صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، همچنان می‌توان مذاکرات هسته‌ای با ایران را به نتیجه رساند.

به نوشته وبگاه خبری ایتالیایی «کانکویسته دلاورو»، اولیانوف در مصاحبه با شبکه «روسیا ۲۴» گفت: «اکنون باید به نحوی سعی کنیم مذاکرات را از سر بگیریم. البته انجام تمام این‌ها کار آسانی نیست، به‌خصوص بعد از اینکه قطعنامه صادر شد اوضاع تغییر کرده است».

این دیپلمات روس افزود: «اما باید این کار (توافق) را انجام دهیم زیرا هنوز امکان آن وجود دارد و در عین حال دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران باید ترغیب به تداوم گفت‌وگو بر سر مسائلی شوند که تا به حال حل نشده‌اند».

خبرگزاری روسی «تاس» نیز نوشت، اولیانوف در مصاحبه روز جمعه با روسیا ۲۴ بابت وقفه ایجاد شده در مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین گلایه کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: «با رسیدن دهم ژوئن (۲۰ خرداد) دقیقاً سه ماه از ایجاد وقفه در مذاکرات وین می‌گذرد. معتقدم این تصمیمی اشتباه از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا و هیأت‌های غربی بود. نیازی نبود انگیزه موجود تضعیف شود».

اولیانوف در ادامه این مصاحبه گفت: «در تاریخ دهم مارس (۱۹ اسفند) متن توافق احیای برجام تکمیل شده بود و در بحث برداشتن تحریم‌ها، بیش از ۹۹ درصد توافق حاصل شده بود و چیزهای کوچکی باقی مانده بودند که می‌شد ظرف یکی دو روز بر سر آن‌ها توافق کرد».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه)  قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران  ساعاتی قبل از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام در روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است».

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند دولت «جو بایدن» بنا به دلایل مختلف از جمله مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی و اختلافات داخلی با کنگره اراده‌ای برای بازگشت به برجام نداشته است.

روز صد و هجدهم‌ مذاکرات وین

ساعت ۲۱:۰۰

توییت خبرنگار پولیتیکو؛ بلوف عجیب گروسی درباره اقدامات جبرانی ایران!

خبرنگار نشریه پلیتیکو در اتریش برخلاف ادعای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ضربه «مرگ‌بار» اقدامات جبرانی ایران به مذاکرات وین گفت، طبق گزارش او به اعضای شورای حکام، اعلام شده است که همچنان امکان راستی آزمایی فعالیت‌های اتمی ایران وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا؛ «استفنی لیختن‌اشتاین» روز جمعه در توییتی نوشت: گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برداشتن دوربین‌های نظارتی سازمان انرژی اتمی در ایران شب گذشته به کشورهای عضو شورای حکام ارسال شد.

وی با بیان اینکه محتوای گزارش را از طریق یک منبع مطالعه کرده است، افزود این گزارش نشان می دهد که به رغم گام‌های ایران، همچنان می توان اقدامات دیگری را اجرا کرد تا احیای برجام ممکن شود.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروییکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند. وی بر همین اساس ادعا کرد که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای تایید اعلامیه‌های ایران تحت برجام ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به کاهش قدرت دید آژانس در نتیجه تصمیم ایران مدعی شد که اگر اجرای برجام ازسرگرفته شود، آژانس امکان ارائه خدمات (راستی آزمایی) در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های امضاکننده را ندارد و کار به گمانه‌زنی می‌کشد.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه ما از توانایی‌های هسته‌ای کنونی ایران آگاه هستیم، مدعی شد: در آینده نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی ارائه کنیم. وی در همین پیوند ادامه داد که اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند ظرف سه الی چهار هفته آینده اطلاعات مورد نیاز در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در اختیار طرف‌های عضو برجام قرار دهد به تعبیر او ضربه مرگباری به مذاکرات وین وارد خواهد شد.

این درحالیست که بر اساس گزارشی که او به اعضای شورای حکام داده و فرازهایی از آن را استفنی لیختن‌اشتاین در توییتر منتشر کرد، آمده است: وقفه طولانی‌تر [بیش از ۳ تا ۴ هفته] سبب می شود تا ناگزیر به اقدامات پادمانی بسیار دقیق‌تری متوسل شویم و سازگاری اعلامیه‌های ایران را تأیید کنیم.

آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران دیروز (پنجشنبه) درباره تحولات اخیر در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه ضد ایرانی غرب گفت: ما اساس این کار را با تحریک رژیم صهیونیستی می‌دانیم و ما هم به خود آنها اعلام کردیم و هم من امروز اعلام‌ کردم که این‌ نوع اقدامات به هیچ عنوان نمی تواند جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کند.

وی افزود: ما همچنان که تاکنون بر مواضع‌مان‌ پافشاری کرده و بر حقوق حقه ملت ایران تاکید کرده‌ایم و نمی‌توانیم نسبت به این حق مسلم ملت ایران، اغماض کنیم باز هم تاکید می‌کنیم که این گونه از قطع‌نامه‌ها و این‌گونه از اقدامات، نه ملت ایران را دچار تردید می‌کند و نه متوقف می‌کند و نه وادار به عقب‌نشینی می‌کند.

رییس جمهوری تاکید کرد: این‌ها باید حقوق ملت ایران را به رسمیت بشمارند و باید بدانند ما حرف‌ داریم، استدلال داریم و منطق داریم و این منطق‌مان‌ را به روشنی بیان‌ کردیم.

ساعت ۱۹:۱۵

گروسی مدعی شد:توقف فعالیت دوربین ها اثر منفی بر مذاکرات وین دارد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه مدعی شد که اقدام اخیر ایران در متوقف کردن فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس، تاثیر منفی بر مذاکرات وین خواهد داشت.

توقف فعالیت دوربین ها اثر منفی بر مذاکرات وین دارد

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه مدعی شد که اقدام ایران در توقف فعالیت برخی از دوربین‌های آژانس اقدامی منفی به شمار می‌آید.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «فعالیت‌های بازرسی به ایران کمک کرده و به این کشور فرصت اثبات این گفته را که چیری برای مخفی کردن در برنامه هسته‌ای خود ندارد، می‌دهد».

گروسی در ادامه سخنانش گفت که اقدام اخیر ایران بر مذاکرات وین تاثیر منفی خواهد داشت.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «ایران باید همیشه روی بازرسی‌های بی طرفانه و متعادل آژانس حساب کند، کاری که فقط آژانس می‌تواند آن را انجام دهد».

وی همچنین ابراز امیدواری کرده که در نزدیک‌ترین زمان ممکن بتواند به ایران سفر کرده و با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند. 

گروسی گفت که از سرگیری مذاکرات توافق هسته‌ای ضرورتی بسیار مهم بوده و گزینه‌ بسیار منطقی به شمار می‌آید.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تنش میان آژانس و ایران وجود دارد اما همیشه جایی برای تفاهم وجود دارد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوییه)  قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران  ساعاتی قبل از تصویب این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

توقف فعالیت دوربین ها اثر منفی بر مذاکرات وین دارد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه مدعی شد که اقدام اخیر ایران در متوقف کردن فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس، تاثیر منفی بر مذاکرات وین خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه مدعی شد که اقدام ایران در توقف فعالیت برخی از دوربین‌های آژانس اقدامی منفی به شمار می‌آید.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «فعالیت‌های بازرسی به ایران کمک کرده و به این کشور فرصت اثبات این گفته را که چیری برای مخفی کردن در برنامه هسته‌ای خود ندارد، می‌دهد».

گروسی در ادامه سخنانش گفت که اقدام اخیر ایران بر مذاکرات وین تاثیر منفی خواهد داشت.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «ایران باید همیشه روی بازرسی‌های بی طرفانه و متعادل آژانس حساب کند، کاری که فقط آژانس می‌تواند آن را انجام دهد».

وی همچنین ابراز امیدواری کرده که در نزدیک‌ترین زمان ممکن بتواند به ایران سفر کرده و با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند. 

گروسی گفت که از سرگیری مذاکرات توافق هسته‌ای ضرورتی بسیار مهم بوده و گزینه‌ بسیار منطقی به شمار می‌آید.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تنش میان آژانس و ایران وجود دارد اما همیشه جایی برای تفاهم وجود دارد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوییه)  قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران  ساعاتی قبل از تصویب این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

ساعت ۹:۴۵

حالا فهمیدید چرا روسیه به قطعنامه احمقانه علیه ایران رأی منفی داد؟

اولیانوف در توییتر نوشت: «جدیدترین خبرها از ایران را شنیدید؟ حالا فهمیدید چرا روسیه دیروز به قطعنامه احمقانه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران رأی مخالف داد؟ متأسفانه، همتایان غربی ما نشان می‌دهند هیچ درکی از وضعیتی که در آن قرار داریم ندارند.»

ساعاتی قبل‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضای خود که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده بود اعلام کرد که تصمیم ایران برای حذف تجهیزات نظارتی، یک دستگاه اندازه‌گیری آنلاین غنی‌سازی در نطنز و یک دستگاه جریان‌سنج در تأسیسات تولید آب سنگین را نیز در برمی‌گیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تأکید کرده بود بازرس‌های این سازمان فرایند برداشتن دوربین‌ها و سایر تجهیزات نظارتی آژانس، مطابق با تصمیم ایران را آغاز کرده‌اند.

در گزارش آژانس اتمی آمده است: «روز ۹ ژوییه ۲۰۲۲، بازرس‌های آژانس، برداشتن دوربین‌های نظارتی خود از مرکز تحقیقاتی تهران و دو کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ در اصفهان را آغاز کردند.»

روز صد و هفدهم مذاکرات وین

ساعت ۲۴:۰۰

اسلامی: دسترسی کل دوربین های فراپادمانی آژانس را قطع می کنیم

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی امشب (پنجشنبه) در برنامه «صف اول» حضور یافت و به تشریح آخرین تحولات در حوزه هسته ای و مناسبات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه تصویب شده در شورای حکام آژانس پرداخت.

در ساعات پایانی چهارشنبه (۱۸ خرداد ماه) قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید. 

در همین خصوص محمد اسلامی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که فناوری های پیشرفته امروزه جزو مولفه های قدرت است، اظهار داشت: در ۲۰ سال گذشته تمام شیوه ها و رفتارها و عملیات روانی و تحریم‌هایی که اعمال کرده و قطعنامه هایی که وضع کردند، در راستای پیشبرد این سیاست بوده که جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند.

اسلامی در ادامه سخنانش با بیان این که تمام تعهدات برجام مغایر با ضوابط آژانس است و با طرح این سوال که چرا ایران برجام را پذیرفت؟ پاسخ داد: برای اینکه اعتمادسازی کند. ایران در همین راستا پذیرفت حرکت هسته‌ای خود را کُند کند. 

رییس سازمان انرژی اتمی درباره ادعای رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران و پیروی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: باعث تاسف است که یک نهاد بین المللی توسط یک رژیم نامشروع مورد بهره برداری قرار گرفته و حیثیت آن را زیر سوال ببرد. 

وی با اشاره به حسن نیت و حسن ظن در برجام از سوی ایران خاطرنشان کرد: این به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی گیرد.

اسلامی گفت: ما عملیات هیجانی ماجراجویانه انجام نمی‌دهیم. ما رسما اعلام کرده‌ایم برنامه هسته‌ای ما چیست. براساس اساسنامه آژانس این سازمان وظیفه دارد برای گسترش برنامه هسته ای به کشورها کمک کند.

معاون رییس جمهور همچنین عنوان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسیر صهیونیست‌هاست.

وی درباره اقدام اخیر سازمان انرژی اتمی و توقف فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس نیز گفت: ما ضبط دوربین‌های برجامی را به عنوان باقیمانده حسن نیت نگهداشته بودیم، ولی الان که اتهامات واهی و غیرقابل قبول مطرح شد، تصمیم اخیر اتخاذ شد. به عنوان مثال در بحث مکان‌های ادعایی با این که اعلام کردند موضوع جابرابن حیان بسته شده، هر سه ماه یک بار از جابر ابن حیان بازرسی می‌کنند. صفحه اورانیوم فلزی که به دنبال آن بودند دیدند که در جابرابن حیان است.

* ۱۷ الی ۱۸ دوربین فراپادمانی آژانس/ گازدهی به سانتریفیوژهای جدید

اسلامی بیان کرد: اراده ای در شخص مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشاهده نمی‌شود که قانع نشود. به فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس خاتمه دادیم و فردا هم به فعالیت بقیه خاتمه می‌دهیم که کلا تعداد آنها ۱۷ الی ۱۸ تاست. ماشین‌های سانتریفیوژ جدید را نصب کرده و گازدهی را شروع کردیم. برای گازدهی ماشین‌های پیشرفته  بازرسان آژانس آمدند و بازدید کردند.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: ما از این هیاهوها و جریانات سیاسی تاثیر نمی‌پذیریم.

وی همچنین با ذکر این نکته که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما در محیطی فنی، فوق‌العاده و متاثر از ضوابط آژانس ادامه دارد، خاطرنشان کرد: با عنایت خدا، هدایت‌های مقام معظم رهبری و همت دانشمندان جوان و حمایت همه دولت‌ها و روسای ادوار سازمان انرژی اتمی، فرصت بالندگی تحقیقاتی و صنعتی در حوزه هسته‌ای برای ایران فراهم شده است.

اسلامی همچنین گفت که در بحث تحقیق و توسعه هشت سال از برنامه جلوتر هستیم و افزود: در مذاکرات اخیر محدودیت‌های ماشین را چهار سال کم کردند و به قول خودشان تخفیف دادند. الان ۱۲ معدن در دستورکار ماست و تعداد زیادی هم در دست مطالعه است و در پنج سال آینده در بحث فرآوری معدنی متفاوت تر از قبل خواهیم بود.

ساعت ۲۲:۰۵

واکنش رییسی به قطعنامه آژانس؛ یک قدم از موضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد

رییس جمهور با بیان اینکه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند، گفت: اما یک قدم از موضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد این شورا چندین بار علیه مردم مظلوم فلسطین قطعنامه صادر کرده است اما موثر واقع نشد و ابتکار عمل در دست فلسطینیان است.

رییس جمهور با بیان اینکه دشمن نمی‌خواهد این کشور پیشرفت کند، تصریح کرد: کشور ایران به صنعت هسته‌ای و صنایع پیشرفته نظامی دست یافته است اما دشمن نمی‌خواهد از دانش برتر برخوردار باشیم، در جنگ اراده‌ها به دنبال پیشرفت کشور هستیم و این جنگ تا ابد ادامه دارد.

رییسی با اشاره به اینکه فرهنگ پیروز در کشور فرهنگ ما می‌توانیم است، بیان کرد: این فرهنگ، فرهنگ حاج قاسم سلیمانی است، در طول این چهار دهه به موففیت‌های بسیاری دست پیدا کردیم و در راستای خودکفایی و استقلال گام برداشتیم.

وی ادامه داد: دوران بزن‌دررو تمام شده است، یونان یک کشتی توقیف کرد اما به جای آن دو کشتی توقیف شد، دشمنان باید این مسئله را جدی بگیرند که پاسخ محکمی به آن‌ها داده خواهد شد.

رییسی با بیان اینکه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند، توضیح داد: اما یک قدم از موضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد این شورا چندین بار علیه مردم مظلوم فلسطین قطعنامه صادر کرده است اما موثر واقع نشد و ابتکار عمل در دست فلسطینیان است، با اعمال تحریم، کشور ایران در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و ... متوقف نمی‌شود، لبخند و اخم دشمنان را به اقتصاد و معیشت مردم گره نمی‌زنیم.

وی با تاکید بر اینکه بنای ما در برداشتن گام‌های اقتصادی اجرای عدالت است گفت: تصمیم دولت قطع کردن دست مفسدان، مافیا و رانت‌خوران از جای جای کشور است، از ثروت و قدرت مافیا نمی‌ترسیم و دست این جریان‌ها را در بخش‌های اداری قطع می‌کنیم.

ساعت ۲۲:۰۰

رابرت مالی:  واشنگتن آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام است

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر درباره تلاش های کشورش و متحدان اروپایی اش در تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد:  شورای حکام آژانس بین المللی اتمی پیامی بدون ابهام به ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه ایران باید به تعهدات پادمانی تحت پیمان منع اشاعه سلاح های اتمی (ان پی تی) خود عمل کند.

 نماینده دولت جو بایدن در امور ایران مدعی شد: این سیاسی نیست: به محض اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات فنی معتبر مورد نیاز خود را بدست آورد، شورای حکام نیازی به اقدام بیشتر در مورد این موضوعات نخواهد دید.

رابرت مالی ادامه داد: شورای حکام  در مورد تعهدات پادمانی ایران که جدا از برجام است، اظهار نظر کرد. ما آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام هستیم. ایران باید تصمیم بگیرد که خواسته های خارج از برجام خود را کنار بگذارد و با توافقی که از ماه مارس در دسترس است، موافقت کند.

وی بدون اشاره به نقش کشورش در نقض برجام مدعی شد: ایران راهی برای خروج از بحران هسته‌ای که ایجاد کرده است، پیش رو دارد: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی و بازگشت به برجام، رفع نگرانی‌های فوری بین‌المللی در زمینه منع اشاعه هسته‌ای و رسیدن به رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا. انتخاب با آنها است.

ساعت ۲۰:۳۵

بلینکن مدعی شد: قطعنامه ضد ایرانی آژانس ارتباطی به برجام ندارد/ آمریکا کماکان خود را به بازگشت دوجانبه به اجرای برجام متعهد می‌داند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اقدام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی واکنش نشان داد.

در بیانیه بلینکن آمده است: «دیروز ما با اکثریت قاطع اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابراز حمایت از مأموریت ضروری آژانس برای نظارت بر مواد هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه هسته‌ای همراه شدیم. ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و به سوالات آژانس، پاسخ‌های معتبر فنی بدهد. این تنها راه برای حذف مسائل پادمانی از دستور کار شورا است.»

بلینکن مدعی شده که قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارتباطی به برجام ندارد. او تصریح کرده است: «این قطعنامه، در کانون وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تعهدات ایران ذیل معاهده منع اشاعه قرار دارند نه [در کانون] برنامه جامع اقدام مشترک (برجام).»

با اینکه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده که اقدام آژانس برای ادامه مذاکرات برجامی مخرب است، بلینکن مدعی شده ایالات متحده کماکان متعهد به بازگشت به برجام است.

او مدعی شده است: «ایالات متحده کماکان خودش را به بازگشت دوجانبه به اجرای برجام متعهد می‌داند. ما آماده‌ایم توافق را بر مبنای تفاهمات به دست‌آمده با متحدان اروپایی‌مان در وین طی ماه‌های گذشته به خاتمه برسانیم.»

ساعت ۱۴:۳۸

فیلم لحظه خاموش‌کردن دوربین‌های فراپادمانی آژانس

سازمان انرژی اتمی از قطع فعالیت‌ دو دوربین‌ فراپادمانی آژانس در ایران خبر داد و اعلام کرد: از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع می‌شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.

ساعت ۱۳:۱۵

جزییات راهکار پیشنهادی احیای برجام در گفتگوی بلینکن با وزیر خارجه قطر

خبرگزاری "دوحه نیوز" جزییات دیدار وزیر خارجه قطر با بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را منتشر کرد. در این گزارش برخی از محورهای گفتگوی دو طرف در ذیل آمده است:

توافق هسته ای ایران با غرب، از موضوعات اصلی این دیدار بوده است. دو طرف تاکید کردند که توافق برجام احیا شود. احیا برجام می تواند از طریق دو کارگروهی که قبلا تشکیل شده صورت گیرد. یک کارگروه بر برداشته شدن تحریم متمرکز است و دیگری بر برنامه هسته ای ایران.

قطر در حال مذاکره با ایران و آمریکا برای از بین بردن اختلافات است. وزیر امور خارجه قطر در این دیدار تاکید کرده است دوحه بدنبال میانجیگری و تشویق طرفین برای رسیدن به یک توافق است. این تلاش ها در واقع تکمیل کننده مذاکرات وین است.

ساعت ۱۰:۴۵

در واکنش به قطعنامه شورای حکام؛ ایران سرعت نصب کدام سانتریفیوژها را افزایش می دهد؟

یک منبع مطلع  گفت: ایران کار تولید و نصب نسل های جدید سانتریفیوژ از جمله IR-6 و IR-4 و IR-2m را سرعت می دهد. این منبع مطلع  افزود: آن دسته از اقداماتی که به لحاظ تعهدات پادمانی باید به آژانس اطلاع داده شود، قبل از انجام به آژانس اطلاع می دهیم و در خصوص اقدامات اخیر در چند روز گذشته به آژانس اطلاعات لازم داده شده است.

ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه اخیر با موضوع ایران، گام های عملی متقابلی را اتخاذ کرده است.

پیشتر وزیر امور خارجه کشورمان و سخنگوی این وزارتخانه به طرف های غربی نسبت به اقدامات ضد برجامی و تحریک آمیز با هدف تحت فشار سیاسی قرار دادن ایران، هشدار لازم را داده بودند.  

نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله اقداماتی است که ایران در واکنش به صدور قطعنامه در شورای حکام در دستورکار ‌قرار داد.

ساعت ۱۰:۲۰

نخست وزیر اسراییل مدعی شد:  دیگر با شاخک‌هایمان و به طور نیابتی با ایران بازی نمی‌کنیم

بنت در مصاحبه با اکونومیست که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت که ائتلاف حزبش در حال از هم پاشیدن است، اکثریت خود را در کنست از دست داده است و اعضای آن بر سر موارد بسیار کمی توافق دارند.

وی اذعان کرد که نمی تواند برای جلوگیری از فروپاشی دولتش انجام دهد، و از شرکای خود خواست «بیش از این وارد مسیر هرج و مرج نشوند». با این حال، او گفت که امیدوار است یک ماه دیگر اوضاع نابسامان دولتش را سروشکل دهد.

بنت ادعا کرد که اقتصاد ایران به قدری به رهایی از تحریم ها نیاز دارد که اگر آمریکا سخت گیری بیشتری کند، ممکن است بتواند به توافقی دست یابد که توسعه هسته ای ایران را برای مدت نامحدودی و بدون «بندهای غروب» متوقف کند.

نخست وزیر اعلم کرد، اسراییل به دنبال این است که از ایران در برنامه‌های تسلیحاتی خود سبقت بگیرد و از نظر فناوری بر ایران دست بالا داشته باشد.

بنت ادعا کرد : «ما در حال اجرای دکترین اختاپوس هستیم. دیگر با شاخک‌هایمان و به طور نیابتی با ایران بازی نمی‌کنیم؛ بلکه با اقدامات سر به سر، معادله جدیدی ایجاد کرده‌ایم.»

بنا به گزارش اکونومیست، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی که مراقب بود مستقیماً مسئولیت هیچ عملیات خاصی در ایران را بر عهده نگیرد، از اقدامات دولتش دفاع کرد.

ساعت ۱۰:۱۹

بیانیه آمریکا و ۳کشور اروپایی درباره قطعنامه ضد ایرانی

سه کشور اروپایی و آمریکا با صدور بیانیه مشترک از ایران خواستند تا به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت حل‌وفصل مشکلات پادمانی بپردازد.

تروییکای اروپایی و آمریکا در بیانیه مشترک خود نوشتند، نمایندگان فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات متحده از تصویب قطعنامه شورای حکام در جواب به آنچه همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص مشکلات پادمانی جدی و برجسته مرتبط با وظایف ایران ذیل توافق پادمانی عدم اشاعه هسته‌ای خواندند استقبال می‌کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: رای اکثریت نمایندگان شورای حکام این پیام غیر مبهم را به ایران می‌فرستد که باید وظایف پادمانی‌اش را انجام دهد و توضیحات معتبر فنی در رابطه با مشکلات پادمانی برجسته ارائه دهد. این قطعنامه حمایت شورا از تلاش‌های منصفانه، حرفه‌ای و مستقل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای حفط سیستم پادمانی بین‌المللی - که برای امنیت تمامی ما حیاتی است - را تایید می‌کند.

در انتهای بیانیه مشترک آمریکا و تروییکای اروپایی آمده است: ما از ایران می‌خواهیم که به درخواست جامعه بین‌المللی برای عمل کردن به وظایف حقوقی‌اش اعتنا کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته باشد تا درخصوص مشکلات بدون تاخیر شفاف‌سازی انجام گرفته و حل‌وفصل شوند. اگر ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل بتواند گزارش دهد که مشکلات پادمانی حل نشده دیگر حل نشده نیستند، آن وقت ما دیگر لزومی نمی‌بینیم تا در شورا ملاحظات را پیش ببریم و در رابطه با این مسائل اقدام انجام دهیم.

ساعت ۹:۱۴

اندکی پس از صدور قطعنامه شورای حکام؛ حکم توقیف محموله نفتی ایران در یونان لغو شد

اندکی پس از تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران و بازدید احمد نادری، سفیر ایران از نفتکش توقیف شده در یونان، رویترز از قول سه منبع آگاه نوشت که دادگاهی در یونان حکم قبلی مبنی بر توقیف نفتکش حامل نفت ایران که به آمریکا اجازه کنترل‌ آن را می‌داد را لغو کرده است.

 گارد دریایی یونان ۱۹ آوریل نفتکش روسی پگاس حامل نفت ایران را در سواحل جزیره ائوبویا توقیف کرد. چند روز بعد نام این کشتی به لانا تغییر کرد و یونان اعلام کرد ۱۱۵ هزار تن نفت آن را به ایالات‌ متحده آمریکا تحویل می‌دهد.

همزمان ایران دو کشتی یونانی را نیز توقیف کرد.

به گزارش رویترز به نقل از یک منبع حقوقی، ایران برای تصمیم دادگاه یونان درخواست تجدید نظر کرده بود و اقدام برای لغو حکم مورد قبول دادگاه قرار گرفته است.

رویترز نوشته است که هنوز روشن نیست که واکنش آمریکا و دولت یونان به لغو حکم چه خواهد بود و به همین دلیل این حکم هنوز علنی نشده است.

آمریکا: مذاکرات رفع تحریم ها از گفتگوهای ایران با آژانس جداست

ساعت ۷:۳۰

سالیوان گفت: «پایبندی ایران به توافقنامه پادمانی با آژانس اتمی و ان‌پی‌تی و مذاکرات با رافائل گروسی یک مسیر است، اما مسیر دیگر، مذاکره برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است. ما باید این دو مسیر را جدا از هم ببینیم.»

وی اضافه کرد: «در مذاکرات وین، توافقی روی میز است که مسیر بازگشت به برجام را بدون پرداختن به مسائل دیگر هموار می‌کند. آن توافق در دسترس ایران است. به عهده خودشان است که آن را بپذیرند یا نپذیرند.»

روز صد و شانزدهم مذاکرات وین

ساعت ۲۳:۲۳

ایران قطعنامه شورای حکام آژانس را به شدت محکوم کرد

در جریان بررسی قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا با موضوع درخواست از ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امشب با ۳۰ رأی موافق، ۲ رای مخالف روسیه و چین   و ۳ رای ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب شورای حکام رسید، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکومیت شدید این اقدام با انگیزه سیاسی و مغرضانه از سوی برخی از کشورهای عضو شورای حکام، مواضع ایران را در این خصوص گوشزد کرد.  

* ۲۱ درصد از بازرسی‌های آژانس در سال ۲۰۲۱ در ایران

سرپرست نمایندگی دائم کشورمان پیش از تصویب قطعنامه با اشاره به این‌که طی ۲۰ سال گذشته فشرده ترین بازرسی‌های آژانس در ایران انجام شده است و تنها در سال ۲۰۲۱، ۲۲ درصد از بازرسی‌های آژانس در سراسر جهان در ایران انجام شده، افزود: این در حالی است که ایران تنها ۳ درصد از کل تاسیسات هسته‌ای تحت پوشش آژانس در سراسر جهان را در اختیار دارد. 

غائبی همچنین بار دیگر با تأکید بر این‌که نکته که ادعاهای مربوط به مکان‌های ذکر شده در گزارش مدیرکل آژانس بر اساس اطلاعات نادرست ساختگی رژیم صهیونیستی است، گفت: معتقدیم بزرگ‌نمایی صورت گرفته در گزارش اخیر آژانس و تلاش‌ها برای ایجاد فاجعه‌ای غیرضروری در این زمینه، در حالی که ایران نگرانی‌ها و ابهامات اساسی در این گزارش دارد و مدیرکل برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کرده است، نتیجه معکوس دارد. 

مدیرکل آژانس در این گزارش اعلام کرده بود که اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده و همچنین مدعی شده بود که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است.

این دیپلمات کشورمان خطاب به نمایندگان کشورها گفت: ایران از اقدام حامیان این قطعنامه برای پیمودن چنین مسیری که هیچ ارتباطی با واقعیات فنی میدانی ندارد، بلکه ناشی از دستور کار مغرضانه غیرحرفه‌ای و سیاسی است، به شدت ابراز تاسف می‌کند و انتظار می‌رود کشورهای حامی به تعهدات خود تحت برجام عمل کنند و شرایط را بیشتر پیچیده نکنند.

* سطح کنونی همکاری‌های ایران و آژانس مثال زدنی است

غائبی همچنین با تاکید بر اینکه سطح کنونی همکاری‌های ایران و آژانس مثال زدنی است و مذاکرات نهایی برای احیای برجام ادامه دارد، افزود: بر عهده شورای حکام و اعضای آن است که پاسدار چنین همکاری گسترده و سرنوشت برجام باشند.

وی افزود: ما باید در مقابل کسانی که می‌خواهند این را به دلیل کسب امتیاز صرفاً سیاسی نابود کنند، متحد باشیم و این مسؤولیت به تنهایی بر دوش ایران نیست و این بر عهده همه ماست که در صورت از بین رفتن آن از ریل، بیشترین تأثیرات منفی را متحمل شویم؛ لذا از کشورهای عضو می‌خواهیم به این قطعنامه که هدف آن تحقق دستورکار سیاسی برخی کشورهای عضو است، رأی منفی دهند.

* دعوت از ایران برای همکاری با آژانس از طریق پذیرش قطعنامه بی معنی و ناامید کننده است

سرپرست نمایندگی کشورمان همچنین پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی، ضمن محکومیت قوی و رد این قطعنامه، خطاب به نمایندگان دولت‌های عضو آژانس گفت: با توجه به ادامه همکاری گسترده ایران با آژانس، دعوت از ایران برای همکاری با آژانس از طریق پذیرش قطعنامه بی معنی و ناامید کننده است. 

وی ضمن خاطر نشان کردن اینکه پذیرش قطعنامه شاهدی بر اثبات این مدعا است که فشارها و آرمان‌های سیاسی برخی کشورها بر جنبه فنی کار آژانس غلبه کرده است، افزود: این قطعنامه زنگ خطری برای اعتبار و یکپارچگی آژانس در سیستم پادمانی و رژیم منع اشاعه است و همچنین نشان می‌دهد که همکاری صادقانه و گسترده با آژانس در زمینه پادمان‌ها در برابر اراده سیاسی و فشار برخی کشورها تضعیف می‌شود.

غائبی افزود: این ضربه بزرگی به آژانس است که توسط یکی از مهم ترین ارگان‌های تصمیم گیر آن یعنی شورای حکام به آن وارد شد.

* اقدام مقتضی انجام می‌دهیم

این دیپلمات کشورمان ضمن روشن کردن این موضوع که پذیرش این قطعنامه نه ایران را ترغیب به فراتر رفتن از سطح بالای کنونی همکاری خود با آژانس می‌کند و نه آن را مجبور به پایین آمدن از مواضع اصولی خود می‌کند، افزود: ایران قاطعانه نسبت به این قطعنامه ابراز تأسف می‌کند و در پاسخ به آن اقدام مقتضی را انجام خواهد داد، که عواقب آن متوجه ارائه کنندگان و حامیان این قطعنامه است. 

وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد ایران پس از نشان دادن سطح مثال زدنی از همکاری با چنین رفتار ناعادلانه و با انگیزه سیاسی روبرو شود، هشدار داد: در واقع ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس بازنگری کند.

پس از آنکه عنوان شد سه کشور اروپایی به همراه آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای ضد ایرانی را برای ارائه به شورای حکام آژانس تهیه کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در گفت‌وگوی تلفنی با جورپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد: هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس ، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد.

علاوه بر این، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۶ خرداد ماه در گفت‌وگویی تلویزیونی با مردود خواندن قطعنامه پیشنهادی به شورای حکام آژانس گفت که جمهوری اسلامی ایران متناسب با اتفاقی که در این شورا بیفتد، پاسخ‌های خود را خواهد داد.

در همین خصوص نیز سازمان انرژی اتمی امروز از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌‌های فراپادمانی آژانس خبر داد و اعلام کرد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع می‌شود که دستور آن به مسؤولان مربوط داده شده است. 

ساعت ۲۳:۲۰

جزییات قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

به این قطعنامه ۳۰ کشور رای مثبت، ۲ کشور رای منفی (روسیه و چین) و ۳ کشور رای ممتنع دادند.

  قطعنامه از ایران به دلیل عدم همکاری با آژانس انتقاد می کند.

 قطعنامه از سوی آلمان، بریتانیا، فرانسه و آمریکا ارائه شده بود.

قطعنامه از ایران می خواهد با آژانس همکاری کامل داشته باشد.
قطعنامه پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ارسال نمی کند.

قطعنامه از ایران به دلیل توضیح ندادن درباره دلیل وجود اورانیوم در سه تاسیسات اعلام نشده انتقاد کرد.

ساعت ۲۳:۱۰

فوری: قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس به تصویب رسید!

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز چهارشنبه قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند.

این قطعنامه پس از رأی‌‌گیری با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بعد از تصویب این قطعنامه تصریح کرد نمایندگان بیش از نیمی از جمعیت دنیا از قطعنامه ضد ایرانی آژانس حمایت نکردند.

او در توییتر نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه ایران که مورد حمایت آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا بود را به تصویب رساندند. نمایندگان ۳۰ کشور به این قطعنامه رأی موفق دادند، دو کشور (روسیه و چین) رأی مخالف و سه کشور (هند، لیبی و پاکستان) رأی ممتنع دادند. بر این اساس، کشورهایی که نماینده بیش از نیمی از جمعیت دنیا هستند از این قطعنامه حمایت نکردند.»

آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به شورای حکام آژانس تحویل دادند.

سازمان انرژی اتمی ایران امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

نماینده آمریکا در واکنش به اقدامات جبرانی ایران گفته است: «چنانچه گزارش‌ها درباره اینکه ایران قصد دارد در واکنش به این قطعنامه شفافیت‌ها را کاهش دهد دقیق باشند این مسئله به شدت تأسف‌انگیز و برای نتایج دیپلماتیکی که ما به دنبال آن هستیم مضر است.محدود کردن دسترسی آژانس و  سیاسی جلوه دادن آن، به خاطر آنکه این سازمان صرفاً دارد کارش را انجام می‌دهد در خدمت هیچ هدفی نیست.»

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگیی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

ساعت ۲۲:۵۳

قصد ایران برای نصب دو آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران این نهاد بین‌المللی را از قصد خود برای نصب دو آبشار جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در نطنز مطلع کرده است.

خبرگزاری رویترز مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای این نهاد بین‌المللی در روز چهارشنبه گفته که ایران قصد دارد دو آبشار از سانتریفیوژهای جدید در سایت نطنز نصب کند.

در این گزارش آمده است: «آژانس اتمی روز ۶ ژوییه ۲۰۲۲ تأیید کرد که ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 را در آبشاری که قبلاً آن را به آژانس اعلام کرده آغاز کرده است.»

رویترز نوشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرده ایران نصب دو آبشار جدید را هنوز آغاز نکرده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

ساعت ۲۲:۴۰

اگر آمریکا در ساعات آینده تجدید نظر نکند، دست بسته نخواهیم ماند/ ارائه بسته سیاسی جدید ایران در دو روز گذشته

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم هند که در محل خانه فرهنگ ایرانیان در هند انجام شد، گفت: امروز در همه ابعاد سیاسی گردشگری اقتصادی و اجتماعی و غیره گفتگوهای سازنده و مثبتی داشتیم. مقامات هند برای ایران در سیاست خارجی شان جایگاه ویژه‌ای قائل هستند و استقبال خوبی از دولت جدید در طرف هندی مشاهده کردیم. 

امیرعبداللهیان افزود: امروز یکی از جدیدترین مباحثی که در سیاست خارجی مطرح است، موضوع مذاکرات ایران با کشورهای ۴ +۱ به طور مستقیم و با آمریکا به طور غیرمستقیم با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران است. ما در این موضوع در دولت جدید مصمم هستیم که به یک توافق خوب، قوی و پایدار دست پیدا کنیم، توافقی که خطوط قرمز و عزت مردم ما در آن رعایت شده باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تقریباً در ۵۰ روز گذشته، وقفه‌ای در مذاکرات ایجاد شد و علت آن این بود که آمریکایی ها زیاده خواهی در مذاکرات داشتند لذا ما توافق کردیم در گفتگوها مدتی وقفه باشد و گفتگوها را با وساطت و با هماهنگی نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به طور غیرمستقیم از طریق تبادل پیام و non- paper با طرف آمریکایی ادامه دهیم؛ چرا طرف آمریکایی؟ به این دلیل که عمده تحریم‌ها، تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی و مغایر حقوق بین الملل از سوی آمریکا اعمال شده است، پس توافق شد موضوع لغو تحریم ها به طور غیر مستقیم بین ما و آمریکا انجام شود.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: البته در تمام این مدت طرف آمریکایی به جای اینکه به نتیجه توافق نگاه کند به یک موضوع دیگر توجه داشت و آن اصرار و پیگیری مکرر طرف آمریکایی برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ادامه داد: ما درباره مذاکره مستقیم با آمریکا در تمام جمع بندی های هفت، هشت ماه گذشته در نهایت به این ‌نتیجه رسیدیم که اگر این مذاکره فایده‌ای برای ملت داشته باشد و در راستای تحقق منافع ملی و خطوط قرمز و عزت نظام باشد، انجام شود. اما وقتی با اصرار فراوان طرف آمریکایی مواجه شدیم به آنها گفتیم اگر حسن نیتی دارید قبل از هرگونه مذاکره یک ابعادی از این حسن نیت را نشان دهید. باید بدانیم آیا واقعاً بین بایدن و سیاست ترامپ تفاوتی وجود دارد یا خیر!

وی گفت: آنچه که تا الان دیدیم و در هشت ماه گذشته، فشار حداکثری تحریم ترامپ بوده است که عوامل اصلی آن ادامه پیدا کرد. اعمال تحریم‌ها هر دو سه هفته یکبار بر روی اشخاص و شرکت های ایرانی و غیرایرانی مرتبط با ایران تداوم پیدا کرد. آخرین بار در مونیخ به من گفتند مقامات ارشد آمریکا تمایل دارند با شما گفتگو کنند و من پاسخ دادم برای اثبات حسن نیت خود اول پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کنید، طرف آمریکایی گفت حاضریم‌ این کار را انجام دهیم اما بعد از مذاکره مستقیم با ایران، و این به دلیل نیازی است که در افکار عمومی آمریکا وجود دارد. اما برای ما مهم برداشتن تحریم های ظالمانه است. اما اگر آمریکا نشان می داد که آمریکای امروز متفاوت از آمریکای دیروز است شاید تصمیم دیگری در این چارچوب گرفته می شد اما تغییر عملی ندیدیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آمریکا و سه کشور اروپایی در یک اقدام کاملاً غیر منطقی درحالیکه تبادل پیام‌های آمریکا و ایران جریان دارد پیش نویس قطعنامه ای را علیه ایران مطرح کردند. البته غرب به دلیل بحران اوکراین نیازمند انرژی هستند و تقاضایی برای افزایش صادرات نفت و گاز در جهان دارند و این را ما می دانیم. اما در حالی که پیام ها میان ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و بعضی از وزارت خارجه تبادل می‌شد، مواجه شدیم با قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این قطعنامه را به عنوان یک عامل فشار جدید بر روی ما مطرح کردند.

وی‌خاطرنشان کرد: اما برای ما آنچه که مهم است منافع مردم ایران است ، ما نه از میز مذاکره فرار میکنیم و نه خطوط قرمزی را که به ضرر کشور و ملت باشد را پشت سر می گذاریم، بلکه خطوط قرمز را در راستای تامین حداکثری منافع مردم کاملا رعایت خواهیم کرد .

امیرعبداللهیان اظهار کرد ما از دو روز پیش به طرف مقابل پیام دادیم که شما دارید وارد مسیری می‌شوید که از نظر شما صدور قطعنامه با هدف اعمال فشار سیاسی به ایران است. به آقای بورل این موضوع را به صراحت بیان کردیم و به وزرای خارجه سه کشور اروپایی و روسیه و چین (که در این موضوع دو کشور چین و روسیه مخالف قطعنامه هستند و با ایران همراهی می‌کنند) جزییات را بیان کردیم که اگر طرف مقابل به دنبال مسیر تهدید و قطعنامه باشد ما هم دست بسته نخواهیم ماند.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی پکیجی که در چارچوب قانون مصوب مجلس برای رفع تحریم ها تا الان عملیاتی نکرده را ظرف چند ساعت عملی خواهد کرد اما اگر تمایلی از طرف مقابل برای دنبال کردن مسیر دیپلماسی و مسیر سیاسی باشد، باید اعلام کنیم که تاکنون ابتکارات فراوانی در میان گذاشته‌ایم، حتی مساله تبادل پیام با طرف آمریکایی را روی میز گذاشتیم که بتوانیم مسیر را باز کنیم در یک رفتارمنطقی و حکیمانه.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما برای رسیدن به توافق خوب قوی و پایدار مصمم هستیم و در این مسیر می توانیم گام هایی را برای تداوم مذاکرات در یک جدول زمانبندی شده مشخص برداریم و کار را به نتیجه برسانیم. اما این به طرف های مقابل نیز بستگی دارد.

وی ادامه داد: اگر طرف امریکایی در رفتار شتاب زده و غیرمنطقی اش در ساعات آینده تجدیدنظر نکند و تصمیمی غیرواقع بینانه بگیرد و مسیر قطعنامه را پیش ببرد، اولا دنیا به آخر نخواهد رسید ثانیا ما دست بسته نخواهیم ماند.

ساعت ۲۱:۴۹

افزایش ریسک اشاعه هسته ای با پیمان AUKUS

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه قرار گرفتن همکاری سه جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به  AUKUS در دستورکار اخیر نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهادی تخصصی وظیفه کمک به بهره مندی اعضا از انرژی صلح آمیز هسته ای و جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته ای را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:حق همه کشورهای عضو ان پی تی است  که از انرژی صلح آمیز هسته ای بهره برداری نمایند.

خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اعمال استانداردهای دوگانه در برخورد با اعضای معاهده عدم اشاعه از سوی غرب بویژه آمریکا و انگلیس تاکید نموده و سابقه منفی استرالیا در زمینه عدم اشاعه در گذشته را مورد توجه قرار می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پیمان AUKUSبه صورت بالقوه می تواند ریسک اشاعه هسته ای را افزایش دهد. در این خصوص، سکوت، مخفی کاری یا توجیه سیاسی برخی کشورها، کمکی به رفع نگرانی ها نمی کند و ایران ضمن دعوت همگان به مقابله با خطرات اشاعه هسته ای و تهدید صلح، از این کشورها می خواهد تا به تعهدات خود ذیل معاهده ان پی تی پایبند باشند.  

خطیب زاده پیشنهاد مطرح شده برای رسیدگی به ریسک های اشاعه ای ناشی از AUKUS در آژانس را مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران دانست.

ساعت ۲۱:۴۵

رییسی: به تعهدات هسته ای خودمان عمل کردیم، نوبت تصمیم گیری آمریکاست

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی امروز چهارشنبه در گفتگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه با اشاره به دیدار سال گذشته روسای دو کشور در مسکو، تصریح کرد: پس از این دیدار پیشرفت‌های قابل توجهی در روابط فیمابین ایجاد شد و پیگیری توافقات و نیز رفت و آمد هیأت‌های عالی‌رتبه طرفین زمینه توسعه همکاری و هماهنگی در حوزه‌های مختلف دو جانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم کرده است.

رییس جمهور افزود: همکاری و هماهنگی کشورهای مستقل در راستای تأمین منافع جمعی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی باعث خنثی شدن فشارها و تحرکات دیگر بازیگران بین‌المللی می‌شود.

رییسی با اظهار امیدواری نسبت به پایان یافتن هر چه سریع‌تر درگیری‌ها در اوکراین، بر اهمیت راه‌حل دیپلماتیک در این رابطه تأکید کرد و اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ظرفیت‌های خود را برای کمک به حل و فصل دیپلماتیک جنگ بکار ببندد.

رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه آژانس انرژی اتمی تاکنون بارها تأیید کرده که هیچ‌گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود نداشته است، افزود: ما به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده‌ایم و اکنون زمان تصمیم‌گیری آمریکاست.

 رییسی در ادامه تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران، فارغ از تحولات بین‌المللی به دنبال تعمیق و پایدارسازی روابط همه‌جانبه خود با کشورهای مستقل است.

رییس جمهور همچنین با اشاره به تحولات منطقه‌ای، تروریسم و انواع مختلف اشغالگری را دوروی یک سکه دانست. در همین راستا دو طرف با تأکید بر موفقیت‌آمیز بودن الگوی همکاری راهبردی دو کشور در مبارزه با تروریسم، برتداوم همکاری و افزایش هماهنگی در منطقه غرب آسیا و همچنین قفقاز تأکید کردند.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی با ابراز تأسف نسبت به سانحه خروج قطار از ریل در کشورمان و با اشاره بر اینکه دو کشور به صورت فعالانه برای توسعه و افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری تلاش می‌کنند از افزایش ۸۰ درصدی سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور خبر داد و گفت: افزایش همکاری در زمینه‌های بانکی، ترانزیت، انرژی و کشاورزی مورد توجه ما است.

رییس جمهور روسیه با اشاره به اهمیت حضور و نقش‌آفرینی ایران در سازمان‌های همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای، افزود: حضور و نقش‌آفرینی ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع همه کشورها است و از آن حمایت می‌کنیم.

در این گفتگو، رییس جمهور روسیه گزارشی از روند تحولات سیاسی و نظامی مرتبط با اوکراین ارائه نمود.

پوتین همچنین با اشاره به تلاش‌های آمریکا و متحدان اروپایی آن در آژانس انرژی هسته‌ای، اظهار داشت: اعتقاد داریم اقدامات آنها کمکی به حل و فصل مسائل جاری نخواهد کرد و موضع روسیه مخالفت با این‌گونه اقدامات است.

ساعت ۲۱:۰۰

واکنش آمریکا به اقدامات جبرانی ایران درباره قطعنامه شورای حکام

نماینده آمریکا گفت: چنانچه گزارش‌ها درباره اینکه ایران قصد دارد در واکنش به این قطعنامه شفافیت‌ها را کاهش دهد دقیق باشند این مسئله به شدت تأسف‌انگیز و برای نتایج دیپلماتیکی که ما به دنبال آن هستیم مضر است. 

او در ادامه بیان کرد: محدود کردن دسترسی آژانس و تلاش برای نشان دادن آژانس به عنوان یک سازمان سیاسی به خاطر آنکه صرفاً دارد کارش را انجام بدهد در خدمت هیچ هدفی نیست.

ساعت ۲۰:۵۰

هدف ما از قطعنامه، دامن زدن به تنش با ایران نیست

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌‌‌المللی مستقر در وین مدعی شد هدف این کشور و متحدان اروپایی از معرفی قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشدید تنش‌ها با ایران نیست.

نماینده آمریکا در این بیانیه مدعی شده است: «ایران همکاری لازم برای حل و فصل نگرانی‌های باقی‌مانده را انجام نداده است. شورای حکام مسئولیت دارد اقدامات لازم را برای پاسخگو کردن ایران انجام دهد.»

وی همچنین ادعا کرده است: «آمریکا با همکاری سه کشور اروپایی قطعنامه‌ای تهیه کرده که از ایران می‌خواهد برای عمل به تعهدات قانونی‌اش اقدامات فوری انجام دهد.»

نماینده آمریکا اضافه کرد: «ما این اقدام را (معرفی قطعنامه ضد ایرانی) برای دامن زدن به تنش‌ها در راستای اهداف سیاسی انجام نمی‌دهیم. دنبال چنین تنشی نیستیم. گزارش مدیر کل به این شورا درباره وضعیت مسائل باقی‌مانده کاملاً روشن بود. بر اساس آن گزارش، مشخص است که همکاری ناکافی ایران- و نقائص دیرینه‌ای که این موضوع در ضمانت‌های راستی‌آزمایی پدید آورده است- همه ما را ملزم به اقدام می‌کند.»

آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به شورای حکام آژانس تحویل دادند.

چندین دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این قطعنامه احتمالاً علی‌رغم هشدارهای ایران و همچنین مخالفت‌های چین و روسیه به آسانی به تصویب خواهد رسید.

  سازمان انرژی اتمی ایران امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

نماینده آمریکا در واکنش به اقدامات جبرانی ایران گفته است: «چنانچه گزارش‌ها درباره اینکه ایران قصد دارد در واکنش به این قطعنامه شفافیت‌ها را کاهش دهد دقیق باشند این مسئله به شدت تأسف‌انگیز و برای نتایج دیپلماتیکی که ما به دنبال آن هستیم مضر است.»

وی اضافه کرد: «محدود کردن دسترسی آژانس و تلاش برای نشان دادن آژانس به عنوان یک سازمان سیاسی به خاطر آنکه صرفاً دارد کارش را انجام بدهد در خدمت هیچ هدفی نیست.»

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگیی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

ساعت ۲۰:۴۵

فشار بر تهران باعث تشدید تنش ها می شود

«میخاییل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بار دیگر از معرفی قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد.

اولیانوف در توییتر نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی مسئله «راستی‌آزمایی هسته ای: توافق پادمانی با ایران» را آغاز کرد. نماینده آلمان همین الان قطعنامه مربوط به این موضوع را معرفی کرد. مرتبط بودن این پیش‌نویس در شرایط فعلی به شدت محل تردید است.»

اولیانوف در سخنرانی خود در جلسه شورای حکام هم گفت: «هنوز فرصت برای احیای برجام هست. در کمال تأسف، بعضی از اعضای شورای حکام حساسیت این برهه زمانی را درک نمی‌کنند و دنبال راهکارهایی مانند معرفی قطعنامه ضدایرانی هستند.مشخص است که گفت‌وگوهای وین چیزی به آنها یاد نداده است: فشار بر تهران، باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.»

آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به شورای حکام آژانس تحویل دادند.

ساعت ۲۰:۲۷

حمایت مجلس از محدودسازی همکاری‌های فراپادمانی با آژانس

محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزییات جلسه فوق‌العاده عصر امروز کمیسیون متبوعش، گفت:این جلسه با توجه به اقدام سیاسی کشورهای اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران با حضور آقای کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ارتباط با تحرکات اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و تعدادی از کشورهای اروپایی عضو برجام گزارشی را به اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کرد، افزود: همچنین در این جلسه درباره موضوع قطعنامه احتمالی علیه اقدامات صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران نیز بحث و تبادل نظر شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه غربی‌ها با هدف افزایش فشار سیاسی به ایران به دنبال اقدامات غیرقابل قبول و صدور قطعنامه است در این جلسه به اطلاع اعضای کمیسیون رسید که ایران نیز تصمیمات عزتمندانه‌ای در مقابل این اقدام اتخاذ کرده است.

عباس‌زاده ادامه داد: تعلیق بخشی از تعهدات و نظارت‌های فراپادمانی از تصمیماتی است که جمهوری اسلامی ایران در مقابل این رفتار آژانس در دستورکار قرار داده است و ما نیز در کمیسیون از این اقدامات عزتمندانه حمایت می‌کنیم چراکه اعتقاد داریم هدف غربی‌ها آغاز یک بازی سیاسی و فشار اقتصادی بر ایران است و آن‌ها به دنبال آن هستند که با این تحرکات برای کشور هزینه اقتصادی ایجاد نمایند.

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن حمایت از سیاست‌های مقابله‌جویانه دولت در موضوع هسته‌ای معتقد است باید اقداماتی صورت گیرد تا تحرکات کشورهای غربی تاثیری بر موضوع معیشت مردم نگذارد، گفت: لازم است تدابیری اندیشیده شود که رفتار غربی‌ها آثاری در اقتصاد کشور به ویژه معیشت مردم نداشته باشد و باید برنامه‌های موثری برای اقتصاد پایدار و حمایت از اقشار جامعه به موقع اتخاذ شود.

نماینده مشکین‌شهر در مجلس تاکید کرد: البته پیش‌نویس قطعنامه نشان می‌دهد که این اقدام کاملا سیاسی است و با توجه به همکاری‌های خوب ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و قدم‌های بسیار زیادی که برای شفاف‌سازی انجام شده است انتظار می‌رفت آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتبار فنی خود را حفظ کرده و آن را به مسلخ منافع چند کشور غربی و آمریکا نبرد اما متاسفانه با این رفتارها اعتبار آژانس خدشه می‌بیند و بی‌شک نه‌تنها تاثیری بر اراده ملت و دولت ایران ندارد بلکه عزم ما را در پیمودن راه خود جزم‌تر خواهد کرد.

عباس‌زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است اما آژانس بدون در نظر گرفتن این همکاری‌ها نه‌تنها قدردان آن نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران تلقی کرده است لذا ما از تصمیم سازمان انرژی اتمی کشورمان در محدودسازی همکاری‌های فراپادمانی با آژانس حمایت می‌کنیم، همچنین مجلس بر رعایت کلمه به کلمه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اصرار دارد.

ساعت ۱۹:۴۰

حمایت از احیای برجام در گفت و گوی رییسی و پوتین

شبکه خبری «ریا نووستی» به نقل از کرملین گزارش کرد که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه و « سید ابراهیم رییسی» رییس جمهور ایران در تماس تلفنی از تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافقات در مورد برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردند.

کرملین جزییات بیشتری از تماس روسای جمهور ایران و روسیه گزارش نکرده است.

ساعت ۱۵:۲۰

توضیحات «بهروز کمالوندی» در خصوص اطلاعیه امروز سازمان انرژی اتمی

ساعت ۱۵:۰۰

دسترسی آژانس به برخی دوربین های فراپادمانی قطع شد

سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در ایران خبر داد.

بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است؛ جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است. البته بیش از 80 درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران امروز با حضور در یکی از مراکز هسته‌ای بر قطع فعالیت دو دوربین آژانس نظارت کرد.

ساعت 14:00

پیش نویس قطعنامه شورای حکام علیه ایران + متن کامل

آمریکا، انگلیس، آلمان، و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده‌اند که در آن ادعا‌های اثبات‌نشده علیه ایران تکرار شده، و ایران به عدم همکاری کامل با آژانس متهم شده است.

 پیش‌نویسی از این متن که در تاریخ ۳۱ می‌میان اعضای شورای حکام توزیع شده به بیرون درز کرده است. با آنکه ممکن است متن نهایی تفاوت‌هایی با این پیش‌نویس داشته باشد خبرگزاری رویترز در گزارشی روز گذشته نوشته است متن رسمی که قرار است روی آن رأی‌گیری شود تفاوت اندکی با این پیش‌نویس دارد.

همچنین مقام‌های ایران از جمله وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان هشدار داده‌اند که هرگونه اقدام سیاسی در آژانس، با واکنش متناسب، مؤثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

ترجمه غیررسمی این پیش‌نویس در زیر آمده است:

شورای حکام:

الف) ضمن تقدیر از تلاش‌های مستمر حرفه‌ای و بی‌طرفانه مدیرکل برای اجرای "موافقت‌نامه پادمان‌های ان‌پی‌تی" با ایران در راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات پادمانی خود.

ب) ضمن تأکید بر نقش ضروری و مستقل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات پادمانی خود.

ج) ضمن تأکید بر اهمیت پایبندی ایران به تعهدات پادمانی و ضرورت همکاری کامل و به‌موقع ایران با آژانس با هدف شفاف‌سازی و حل [همه مسائل پادمانی باقی‌مانده][مسائل پادمانی تشریح‌شده در گزارش GOV/۲۰۲۲/۲۶ مدیرکل].

د) ضمن خاطرنشان کردن نگرانی عمیق مدیرکل از وجود مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در چندین مکان اعلام‌نشده در ایران و ناشناخته بودن مکان (اماکن) فعلی برای آژانس [و ارزیابی او مبنی بر اینکه مواد هسته‌ای مورد استفاده در ایران طبق الزامات "توافقنامه جامع پادمانی" ایران اعلام نشده‌اند].

ه) ضمن یادآوری قطعنامه مورخ ۱۹ ژوییه ۲۰۲۰ مربوط به شورای حکام، مندرج در گزارش GOV/۲۰۲۰/۳۴ که از ایران می‌خواهد به‌طور کامل با آژانس همکاری کند و درخواست‌های آژانس را بدون تأخیر‌های بیشتر اجابت کند.

و) ضمن خاطرنشان کردن جمع‌بندی مدیرکل مبنی بر اینکه مگر در صورتی که ایران برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان اعلام‌نشده توضیحات معتبر فنی ارائه نماید و آژانس را از مکان (اماکن) مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده خود مطلع کند آژانس نمی‌تواند درستی و کامل بودن اعلانیه‌های ایران ذیل "توافقنامه جامع پادمانی" را تأیید کند.

ز) ضمن تأکید بیشتر بر آمادگی آژانس برای تداوم تعامل بدون تأخیر با ایران برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی؛

۱) از تلاش‌های مستمر آژانس با هدف ارائه تضمین در خصوص ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران قویاً حمایت می‌کند؛

۲) از اینکه مسائل پادمانی مرتبط با این سه مکان، به‌رغم تعامل‌های متعدد بین آژانس و ایران و به‌دلیل همکاری ناکافی سیستماتیک ایران کماکان حل‌نشده باقی مانده‌اند عمیقاً ابراز نگرانی می‌کند؛

۳) از ایران می‌خواهد تعهدات قانونی خود را به‌صورت اضطراری اجرا کرده و فوراً پیشنهاد مدیرکل را برای تعامل بیشتر جهت توضیح در خصوص تمامی مسائل پادمانی باقیمانده و حل‌وفصل آن‌ها اجابت کند؛

۴) متذکر می‌شود که اقدام ایران در ارائه کلیه اطلاعات، اسناد و ادله معتبری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارزیابی‌های خود به آن‌ها نیاز دارد ضروری است دبیرخانه آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند اعلام کند این موضوعات دیگر حل‌نشده نیستند و ضرورت بررسی‌های شورا در خصوص این مسائل را از بین ببرد؛

۵) از مدیرکل درخواست می‌کند تا زمانی که مسائل فوق حل‌نشده باقی مانده‌اند به گزارش‌دهی به شورای حکام ادامه دهد.

ساعت ۱۲:۳۰

رییس سازمان انرژی اتمی: مگر قانون جنگل است؟ ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهانی ندارد

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در رابطه با نشست شورای حکام و صدور قطعنامه علیه کشورمان گفت: این حرکت اخیری که سه کشور اروپایی و آمریکایی انجام داده اند و ارائه پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران، یک حرکت سیاسی در راستای سیاست فشار حداکثری است که اهداف اصلی آن با پشتوانه فکری و رهبری رژیم صهیونیستی است.

وی با اشاره به موارد اتهامی کشورهای غربی تصریح کرد: موارد اتهامی آنها ۲۰ سال است که به ایران نسبت داده می‌شود، اگر ایران برجام را پدیرفت به این دلیل بود که این اتهام‌ها رفع و اعتماد‌سازی شود.

اسلامی بیان کرد: تفاهمی صورت گرفت که طرفین تعهدی داشتند که به آن عمل نکردند و ایران هم‌پذیرفته محدودیتی در بیشتر برنامه هسته‌ای خود داشته باشد اکنون با این قطعنامه به اول خط برگشته‌ایم و دوباره همان داستان‌هاست.

رییس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: ایران ماه‌ها مذاکره کرده و متن توافق تمام شده و در بحث تحریم‌ها مطالب گفت‌وگو شده است، اکنون رژیم صهیونیستی با عملیات تروریستی و تخریبی و با زیاده‌گویی و یاوه‌گویی کشور را تهدید می‌کند که اگر دیپلماسی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکند ما متوقف می‌کنیم. مگر قانون جنگل است.

وی افزود: ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد. هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای وجود ندارد، این اسناد کذایی است. این یک حرکت سیاسی در تداوم فشار حداکثری است ایران حداکثر همکاری را با آژانس داشته است.

اسلامی گفت: با القائات رسانه‌های صهیونیستی و غربی آژانس موارد ادعایی خود را در قالب چهار مکان مطرح کرد و آنها تشریف آوردند چهار مکان را بازرسی کردند مواردی در آمد یکی از این چهار مکان را بستند حالا این مکان چیست؟ مربوط به صفحه اورانیوم فلزی است که اگر مردم خاطرشان باشد از ۲۰ سال پیش تاکنون در این خصوص به ایران اتهام می‌زنند که در حال ساخت بمب است کدام بمب؟ اول می‌گفتند شیان و لویزان بعد گفتند پارچین بعد گفتند جنوب غرب تهران هر روز یک آدرسی را مطرح می‌کردند.

وی ادامه داد: منافقین، صهیونیست‌ها و اذناب آنها اینها را مطرح می‌کنند که کشور را متهم کنند و با مدارک جعلی و اخبار جعلی ایران را تحت فشار قرار می‌دهند همه اینها بررسی شده است. در بیانیه تهران به آژانس هم اعلام کردیم که در جریان بازرسی‌ها یکی از این مکان ها بسته اعلام شد آنها هم نوشتند که ما دیگر سوالی نداریم اگر سوالی ندارند چرا در پیش‌نویس قطعنامه می‌نویسند و همین مسئله را سوال می‌کنند؟ حالا این چیست؟ یک آزمایشگاه. کار آزمایشگاه کار کردن روی متریال است. این آزمایشگاه جابربن حیان است. شما که آمدید و دیدید شما که سه ماه یکبار بازرسی می‌کنید و می‌بینید که این متریال سر جای خودش است آزمایشگاه هم که سر جای خودش است همه فرایندها هم که مشخص است.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: برای ما مشخص شده که این یک حرکت سیاسی است در تداوم همان سیاست فشار حداکثری اما جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز پنهانی ندارد حداکثر همکاری را با آژانس دارد اگر ریاضی نمی‌فهمند واقعاً دیگر ما چیزی نمی‌دانیم. ما دو تا سه درصد فعالیت هسته‌ای جهان را داریم حدود ۲۵ درصد بازرسی‌ها را از ما انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه آژانس حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ بازرس دارد که به ایران اعزام کرده است، گفت: این اتهامات نخ‌نما شده و مزاحمت‌های بی‌شمار آنها انتها ندارد. برجام برای رفع هم این اتهامات بود. اگر قرار باشد بازگشت به برجام باشد، این اتهامات که یکبار برطرف شده بود برای چه باز هم آن را مطرح می‌کنند؟ این یک عملیات روانی و فشار بر ملت ایران است. ما طبق ضوابط و مقررات کار می‌کنیم هیچگونه فعالیت ما نیست که تحت نظارت آژانس نباشد و رویه‌های آژانس را رعایت نکرده باشیم.

اسلامی تاکید کرد: ما نه این اتهامات را می‌پذیریم نه از این عملیات روانی سنگین آنها عقب‌نشینی خواهیم کرد ما یک باقی مانده حسن نیتی در برجام داریم اگر نخواهند به تعهداتشان عمل کنند، ما هم حتماً در آن باقی‌مانده حسن نیت خود تجدیدنظر خواهیم کرد ما در چارچوب پادمان حرکت می‌کنیم نه یک کلمه کمتر کلمه اضافه‌تر آنچه در قالب برجام تعریف شده به خاطر حسن نیت ما بوده جریان صنعتی تولید ما برقرار است و تحت احساسات حرکت نمی‌کنیم اما برنامه و قانون اقدام راهبردی مجلس را داریم که تکالیفی را برای ما مشخص کرده است هیچ کار ما پنهانی نیست، آشکار است و کارها طبق نظارت صورت می‌گیرد.

روز صد و پانزدهم مذاکرات وین

ساعت ۲۳:۲۰

واشنگتن خواستار بازگشت به توافق برجام است

نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی بیانیه ای که سه شنبه شب قرائت کرد ایران باید از درخواست برای لغو تحریم های غیرمرتبط با توافق هسته ای دست بردارد.

وی مدعی شد ما خواستار بازگشت به توافق هسته ای هستیم اما ایران باید تمایل خود را نشان دهد.

نماینده آمریکا همچنین گفت ایران باید تمام اطلاعات ثبت شده در دوربین های مداربسته را در اختیار آژانس قرار دهد.

ساعت ۲۲:۴۰

تاکید گروسی بر محکوم بودن اقدامات خشونت‌آمیز علیه تاسیسات هسته‌ای ایران

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه «تی‌آر‌تی» درباره امتناع از محکوم کردن خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد.

مجری تی‌آر‌تی از گروسی پرسید: «ایران گفته شما تمایلی به محکوم کردن حملات انجام‌شده علیه تأسیسات هسته‌ای این کشور نداشته‌اید و این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی شده است. آیا شما تمایلی دارید حملات به سایت‌های هسته‌ای ایران را محکوم کنید؟»

گروسی در پاسخ گفت: «من به صراحت درباره محکوم کردن هر گونه اقدام خشونت‌آمیز علیه هر کسی اظهارنظر کرده‌ام. من دیپلمات هستم. من مرد صلح هستم و قاطعانه هر گونه اقدام خشونت‌آمیز- در هر کجا که اتفاق بیفتد و هر کسی که باعث و بانی آنها باشد- را محکوم می‌کنم.»

وی سپس در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم ما باید روی چیزهایی که باید تمرکز کنیم.»

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز گذشته (دوشنبه) در وین مقر این نهاد آغاز شد. به دنبال آغاز این نشست، منابع رسانه‌ای از صحبت‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تکرار ادعاهای قبیل او درباره عدم پاسخ دادن ایران به سوالات آژانس خبر دادند.

خبرگزاری «رویترز» هفته قبل گزارش داده بود آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در نشست شورای حکام  با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده شده، انتقاد کنند.

ساعت ۲۲:۳۰

اروپا: برای حفظ برجام تلاش می کنیم

نماینده اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام با موضوع «راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» مدعی شد که کشورهای اروپایی با جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام همکاری می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا بر تعهد راسخ و حمایت مستمر خود از اجرای کامل و موثر برجام تاکید می‌کند و مصمم است به همکاری با جامعه بین المللی برای حفظ این توافقنامه، که حائز اهمیتی راهبری برای معماری جهانی نظام منع اشاعه هسته‌ای است، ادامه دهد. اتحادیه اروپا از همه کشورها می‌خواهد که از اجرای این توافقنامه منطبق با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) حمایت کنند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های دیپلماتیک فشرده در کمیسیون مشترک برجام و تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام با همه شرکای مربوطه برای بازگشت ایالات متحده به برجام و ازسرگیری اجرای کامل همه تعهدات برجام توسط ایالات متحده و ایران حمایت می‌کند. اجرای کامل و راستی‌آزمایی شده تعهدات هسته‌ای ایران جامعه بین‌المللی را قادر خواهد نمود تضمین‌های لازم را دریافت کند.»

در بند دیگر این بیانیه تصریح شده است: «اتحادیه اروپا به مسائل مرتبط با خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها توسط این کشور اذعان دارد. در کنار اجرای کامل و راستی‌آزمایی‌شده تعهدات مرتبط هسته‌ای توسط ایران، لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جزو اجزای ضروری توافق است. اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود از جمله لغو تحریم‌ها بر اساس برجام پایبند بوده است.»

نماینده اتحادیه اروپا در بند دیگر این بیانیه، بدون در نظر گرفتن عدول آمریکا و کشورهای اروپایی از تعهداتشان در برجام از اقدامات جبرانی ایران ذیل این توافق ابراز نگرانی کرده است.

در این بند آمده است: «اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که ایران همزمان با مذاکراه برای بازگشت به اجرای کامل برجام مجموعه‌ای از اقدامات مغایر با برجام روی آورده است که دربردارنده پیامدهای شدید و در برخی موارد برگشت‌ناپذیر اشاعه‌ای هستند. این اقدامات که چنین بازگشتی را دشوار می‌کنند عبارتند از:

*ادامه انباشت اورانیوم غنی‌شده که از لحاظ کمیت و سطح غنی‌سازی بسیار فراتر از محدوده‌های مشخص‌شده در برجام هستند، از جمله اتباشت مقادیر هشداردهنده‌ای از مواد هسته‌ای با غنای ۲۰ درصد و همچنین ۶۰ درصد که منوجد نگرانی‌های اشاعه‌ای ویژه‌ای است؛

* ادامه نصب، آیمایش و انباشت اورانیوم با IR-۱ و سانتریفیوژهای پیشرفته؛

* توسعه لوله‌های روتور و بیلوهای سانتریفیوژها در حالی که آژانس از دسترسی کامل برای نظارت و راستی‌آزمایی برخوردار نیست.

* تولید و تابش اهداف اورانیوم غنی‌شده با درصد غنای بالا و پایین.

در ادامه بیانیه تصریح شده است: «ما نگرانی شدید خودمان را از اقدامات قابل توجه انجام‌شده روی فلز اورانیوم از جمله اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصد و دانش‌های بازگشت‌ناپذیر همراه آن را خاطرنشان می‌کند. بر همین اساس از ایران می‌خواهیم که کار دیگری در رابطه با تبدیل UF۶ به UF۴ برای تولید فلز اورانیوم آغاز نکند و کار تولید فلز اورانیوم را از سر نگیرد.»

اتحادیه اروپا در بند بعدی تصریح کرده است: «عمیقاً نگران هستیم از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای اقدامات شفافیت‌ساز پیش بینی‌شده در برجام، از جمله پروتکل الحاقی فعالیت های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. آژانس از بخش مهمی از اطلاعات خود در مورد فعالیت‌های ایران در زمینه چرخه کامل سوخت هسته‌ای محروم شده است. تصمیم ایران، به شدت توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای راستی‌آزمایی اینکه مواد و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران صرفاً برای مصارف صلح‌آمیز هستند محدود کرده است. ما از ایران می‌خواهیم تمام اقدامات شفافیت‌ساز را اجرا کند تا آژانس بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با برجام را از سر بگیرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما قویاً از ایران می‌خواهیم از انجام هر گونه اقدام تنش‌زای بیشتر خودداری کند، تمامی فعالیت‌های مغایر با برجام را به عقب برگرداند و بدون تأخیر بیشتر به اجرای کامل این توافق از جمله تمامی اقدامات شفافیت‌ساز برگردد. این مسئله، در کنار اجرای کامل CSA از جمله کد اصلاحی ۳.۱ برای کمک به ایجاد اعتماد بین‌المللی به ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری است. همکاری کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً حیاتی است.»

اتحادیه اروپا تأکید کرده است: «حفظ توانمندی فنی آژانس برای احیا و حفظ پیوستگی دانش این سازمان جهت انجام راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در آینده ضروری است. ما به این برداشت آژانس توجه داریم که تمامی داده‌های نظارتی و پایشی ذخیره می‌شوند و قرار است در صورت بازگشت ایران به اجرای تعهدات هسته‌ایش ذیل برجام در دسترس آژانس قرار بگیرند. ما از ایران می‌خواهیم از اجرای کامل ساز و کارهای نظارتی مورد توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان حاصل کند.»

اتحادیه اروپا در بند پایانی بیانیه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تقدیر و تأکید کرده از فعالیت‌های نظارتی این نهاد بین‌المللی در ایران حمایت می‌کند.

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروییکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

دولت جو بایدن به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دولت پیشین آمریکا علیه ایران به کار گرفت اعتراف کرده اما از انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن آمریکا از آن مسیر خودداری کرده است.

اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محورهای اختلافات در دورهای گذشته مذاکرات وین که با هدف بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شد را تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری «رویترز» هفته قبل گزارش داد آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در این نشست با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس اتمی» خوانده شده انتقاد کنند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

اولیانوف پیش از این هشدار داد که قعطنامه احتمالی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، چشم‌انداز تکمیل موفقیت‌آمیز گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام را مبهم‌تر خواهد کرد. 

ساعت ۱۹:۰۰

مورا بر تلاش مسقط در حل مسائل هسته‌ ای ایران تاکید کرد

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عمان (اونا)، «خلیفه بن علی الحارثی» سرپرست وزارت خارجه عمان در امور دیپلماتیک که امروز با انریکه مورا دیدار کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با او ابتدا از افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در سلطنت عمان در آینده نزدیک خبر داد.

الحارثی در ادامه روابط عمان با کشورهای عضو اتحادیه اروپا را توسعه‌یافته و روبه‌رشد توصیف کرد و افزود که این کشور از راهبرد شراکت اروپا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس استقبال می‌کند و به دنبال تقویت روابط در تمامی زمینه‌هاست.

وی همچنین خبر داد که مذاکراتی میان کشورهای عضو شورای همکالی خلیج فارس در زمینه تجارت آزاد در جریان است و اتحادیه اروپا قصد دارد همکاری خود را با کشورهای منطقه در عرصه امنیت دریایی، آموزش و انرژی گسترش دهد.

 گزارش، اما در مقابل انریکه مورا بر «نقش تاریخی» سلطنت عمان و تلاش این کشور در حل بسیاری از مسائل منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه پرونده‌ هسته‌ای ایران تأکید کرد.

ساعت ۱۶:۳۰

 پرونده ایران به شورای امنیت نمی‎ رود

استفانی لیختن اشتاین، خبرنگار فارین پالیسی نوشته است که مطلع شده قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده به شورای حکام آژانس چهارشنبه عصر یا صبح پنج‌شنبه به رأی گذاشته خواهد شد. همچنین او خبر داده که لحن این پیش‌نویس تند نیست و در آن هیچ اشاره‌ای به ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.

ساعت ۱۴:۲۰

غرب پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران را به شورای حکام ارسال کرد

منابع دیپلماتیک امروز (سه شنبه) اعلام کردند: آمریکا و سه کشور اروپایی امضا کننده توافق هسته ای ایران (انگلیس، فرانسه و آلمان) قطعنامه خود را مبنی بر هشدار درباره همکاری نکردن تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال کردند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی که در آن ایران را به دلیل پاسخ ندادن کامل به سوالات درباره ذرات اورانیوم ادعا شده در برخی سایت های زیر زمینی مورد انتقاد قرار داده بود، به طور رسمی تحویل شورای حکام شد.

یک دیپلمات اروپایی می گوید این متن شامگاه دوشنبه به آژانس ارائه شده است و یک منبع دیپلماتیک دیگر این اظهارات را تایید کرد.

خبرگزاری رویترز همچنین اعلام کرد پیش نویس قطعنامه ارائه شده علیه ایران قرار است در هفته جاری و احتمالا روز چهارشنبه در نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی با حضور ۳۵ کشور مورد بحث و رای گیری قرار گیرد.

پیش از این نماینده دائم روسیه در وین گفته بود اگر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران قطعنامه‌ای صادر کند، مسکو از آن حمایت نمی‌کند.

روز گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در نشستی خبری پس از نشست شورای حکام این آژانس اعلام کرد قطع رابطه ایران با آژانس به نفع هیچکس نیست. «رافائل گروسی» گفت قعطنامه شورای حکام درباره ایران که قرار است در هفته جاری صادر شود، بر لزوم روشن شدن مسائل حل نشده تاکید دارد.

وزیر خارجه کشورمان ضمن هشدار به کشورهایی که در تهیه این قطعنامه دست داشته اند، گفت: «اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسؤول همه عواقب آن خواهند بود. ایران از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کند. توافق در دسترس است، اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند».

ساعت ۱۲:۲۰

 نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی درباره نشست شورای حکام فردا برگزار می شود

فداحسین مالکی اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فردا جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور مسئولانی از سازمان انرژی هسته‌ای و وزارت خارجه برای بررسی صحبت‌های اخیر آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکیل خواهد داد.

وی اظهار کرد: در این جلسه ضمن بررسی موضع‌گیری آقای گروسی در شورای حکام، موضوع تلاش سه کشور اروپایی در نشست فصلی شورای حکام درباره ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ساعت ۱۱:۰۰

روسیه با قطعنامه‌ علیه ایران همراه نمی‌ شود

به گزارش اقتصاد آنلاین، میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر از اقدام کشورهای اروپایی عضو برجام برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران و طرح آن در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت انتقاد کرد.

وی در این پیام نوشت: بیش از پیش مشخص شده است که قصد شرکت‌کنندگان غربی در مذاکرات وین برای تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست کنونی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برجام بسیار غیر سازنده است.

اولیانوف در ادامه تاکید کرد: روسیه به هیچ وجه خود را با چنین قطعنامه‌ای همراه نخواهد کرد.

ساعت ۱۰:۲۰

واشنگتن به ارزیابی آژانس اتمی درباره ایران اعتماد دارد

بعد از اینکه «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد، آمریکا نیز طبق روال گذشته به حمایت از این اظهارات پرداخت.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه اظهار داشت که واشنگتن به ارزیابی آژانس انرژی اتمی و مدیرکل آن درباره ایران، کاملاً اعتماد دارد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، پرایس در ادامه بازی مقام‌های آمریکایی با کلمات درخصوص احیای برجام، گفت: « ما به دنبال دستیابی به بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای هستیم تا زمانی که این به نفع امنیت ملی ما باشد».

گروسی طی سخنرانی افتتاحیه در نشست شورای حکام، مدعی شد که ایران به آژانس درباره «سه مکان اعلام نشده» خود توضیح نداده است. 

وی در بخشی از صحبت‌هایش درباره جنگ اوکراین، توضیح داد: «ما به حمایت از شرکای اوکراینی خود ادامه می‌دهیم و هزینه‌های سنگینی را بر روسیه تحمیل می‌کنیم. با توجه به سفر آتی وزیر امور خارجه روسیه به آنکارا، با متحدان ترکیه‌ای خود ارتباط برقرار خواهیم کرد».

این دیپلمات آمریکایی ضمن تکرار اتهام‌زنی‌ها مبنی بر کمبود غلات در جهان به دلیل محاصره دریایی روسیه علیه بنادر اوکراین، گفت: «ما در حال ارتباط گرفتن با سازمان ملل و اوکراین در مورد بحران غذایی به دلیل جنگ پوتین با اوکراین هستیم».

پرایس همچنین مدعی شد: «روسیه به شکلی بی‌سابقه از نظر دیپلماتیک منزوی شده و به یک کشور طردشده از عرصه بین‌المللی تبدیل شده است».

بر اساس گزارش‌ها، وی درباره سفر آتی «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، اظهار داشت: «ما با ریاض بر روی منافع مشترک و در عین حال حفظ حقوق بشر در قلب سیاست خارجی خود کار می‌کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «ما منافع مشترکی با عربستان سعودی در مقابله با تهدیداتی داریم که این کشور با آنها روبه‌رو است، زیرا هزاران آمریکایی در آنجا زندگی می‌کنند. روابط ما با عربستان سعودی امروز نسبت به یک سال پیش باثبات‌تر است».

پرایس در پاسخ به سوالی درباره افزایش اخیر تنش‌ها در فلسطین اشغالی نیز گفت: «راهکار دو دولتی تنها راه حفاظت از امنیت اسراییل و دستیابی به خواسته‌های مشروع فلسطینیان است».

وی همچنین ادعا کرد:‌ «ما معتقدیم که اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها به یک اندازه مستحق ثبات، امنیت و آزادی هستند».

ساعت ۸:۴۵

از ایران و آمریکا می خواهیم به توافق هسته ای بازگردند

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر با بیان این‌که با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و چشم‌انداز دستیابی به توافق گفت‌وگو کرده است، گفت: «از طرفین می‌خواهیم به توافق هسته‌ای بازگردند، زیرا این توافق ستون اصلی امنیت و صلح در منطقه است.»

وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با الجزیره گفت: «مذاکرات وین دچار فروپاشی نشده است. تماس‌های ما با ایران جایگزینی برای مذاکرات نیست، بلکه عاملی کمک‌کننده است.»

وزیر خارجه قطر همچنین گفت: «ما معتقدیم که توافق هسته‌ای چشم‌اندازی را برای همکاری و رایزنی‌های منطقه‌ای گسترده‌تر با ایران باز می‌کند. ما در حال گفت‌وگو با ایران و آمریکا برای ایجاد زمینه مشترک برای بازگشت به مذاکرات وین هستیم.»

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز گذشته در نشستی خبری پس از نشست شورای حکام این آژانس گفت قعطنامه شورای حکام درباره ایران، که قرار است در هفته جاری صادر شود همچنین اعلام کرد قطع رابطه ایران با آژانس به نفع هیچ‌کس نیست.

این در حالی است که خبرگزاری بلومبرگ پیش از این در گزارشی به نقل از گروه «ویتول»، بزرگترین تاجر مستقل نفت خام، اعلام کرد احتمال دارد آمریکا اجازه دهد حتی بدون حصول یک توافق، نفت بیشتری از ایران وارد بازار‌های جهانی شود.

روز صد و چهاردهم مذاکرات وین

ساعت ۲۰:۱۵

تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران

وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد اعضای «مرکز هدف گیری تامین مالی تروریسم» ۱۶ فرد، نهاد و گروه‌های وابسته به سازمان‌های تروریستی در منطقه را تحریم کردند.

طبق بیانیه‌ای که در پایگاه وزارت خزانه داری امریکا منتشر شده، تمامی این افراد و نهاد‌هایی که امروز از سوی این مرکز هدف گرفته شدند، پیشتر از سوی آمریکا هدف تحریم قرار گرفته بودند.

طبق اعلام خزانه داری آمریکا، از جمله این افراد، سه فرد مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بوده است؛ همچنانکه ۴ فرد و یک شرکت مرتبط با داعش، ۶ سرمایه گذار بوکوحرام و دو گروه بحرینی «گردان‌های الاشتر» و «گردان‌های المحتار» هدف این تحریم‌ها قرار گرفتند.

این تحریم‌های تازه که از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای اش تدارک دیده شده، به مناسبت پنجمین سالگرد راه اندازی این مرکز به منظور آنچه تحریم‌های هماهنگ علیه تأمین منابع مالی تروریسم ذکر شده، وضع شده است.

مرکز هدف گیری تامین مالی تروریسم، یک مرکز مشترک میان هفت کشور آمریکا، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات است که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. طبق ادعای پایگاه وزارت خزانه داری آمریکا، این مرکز با هدف تقویت تلاش‌های چندجانبه میان آمریکا و کشور‌های حوزه خلیج فارس شامل بحرین، کویت، امارات، عمان، قطر و عربستان با هدف مقابله با پولشویی، شبکه تأمین مالی تروریسم ایجاد شده است.

ساعت ۱۹:۳۰

بنت اطلاعاتی درباره فعالیت هسته‌ای ایران در اختیار گروسی قرار داد

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن تکرار ادعای خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران و فضاسازی علیه کشورمان از جامعه جهانی خواست ضمن اقدام علیه ایران،  این کشور را از غنی‌سازی اورانیوم و ساخت بمب هسته‌ای منصرف کند.

به گزارش الجزیره، وی همچنین ادعا کرد نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی دیدار چند روز اخیر خود با گروسی در سرزمین های اشغالی، اطلاعات فعالیت هسته‌ای ایران را به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تحویل داده است.

گانتس همچنین مدعی شد سکوی استخراج گاز کاریش در منطقه نفوذ اسراییل قرار دارد و در منطقه مورد مناقشه با لبنان نیست.

گفتنی است روز جمعه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد تا با نفتالی بنت دیدار کند. رسانه‌ها عنوان کردند که محور گفتگو‌ها ایران و مذاکرات وین بوده است. رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر تلاش کرده است در پیشرفت مذاکرات مانع‌تراشی کند. این رژیم اخیرا مدعی تلاش ایران برای مخفی‌سازی برنامه‌های هسته‌ای خود شده است.

ادعای رژیم صهیونیستی در مورد صلح‌آمیز نبودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان در حالی صورت می‌گیرد که تخمین زده می‌شود در انبار‌های خود بین ۸۰ تا ۴۰۰ کلاهم هسته‌ای داشته باشد. تصور می‌شود رژیم صهیونیستی اولین سلاح هسته‌ای خود را اواخر سال ۱۹۹۶ ساخته باشد. اولین جزییات گسترده برنامه تسلیحاتی این رژیم در ۵ اکتبر ۱۹۸۶ با پوشش رسانه‌ای افشاگری‌های «مردخای وانونو»، تکنسینی که قبلا در مراکز هسته‌ای رژیم کار می‌کرد، به دست آمد. وانونو به سرعت توسط موساد ربوده شده و به سرزمین‌های اشغالی بازگردانده شد. وی به اتهام خیانت و جاسوسی به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

با این حال رژیم هرگز رسما مالکیت سلاح‌های هسته‌ای را رسما تایید یا تکذیب نکرده است. همچنین علی‌رغم فشار‌های بین‌المللی، رژیم صهیونیستی تا کنون از امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای امتناع کرده است.

ساعت ۱۸:۲۵

پاسخ ‌هایی که تاکنون درباره سوال‌های آژانس ارائه داده‌ایم، دقیق بوده است

«محمد اسلامی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه گفت که پاسخ‌هایی را که تا کنون درباره سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده‌ایم، دقیق بوده است.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، گفت: «اراده جدی نزد "رافائل گروسی" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای قانع کننده توصیف کردن جواب‌های ایران وجود ندارد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد:‌ «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنانمان و در راس آنها اسراییل استناد می‌کند».

محمد اسلامی افزود: «قعطنامه‌ای که برخی در تلاش برای مطرح کردن آن در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، وضعیت جدیدی را ایجاد نخواهد کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی باید نفوذ سیاسی در درون خود را متوقف کرده و به قوانین خود پایبند باشد».

وی گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمله به تاسیسات ما را محکوم نکرده و این جای سوال بزرگی است».

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «سلاح هسته‌ای جایگاهی در راهبردهای ما نداشته و چیزهایی که گفته می‌شود فقط تهمت‌های مغرضانه است».

محمد اسلامی گفت: «سهم ما از انرژی جهان ۳ درصد بوده اما ۲۵ درصد از فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سرزمین‌های ما صورت می‌گیرد».

وی اضافه کرد: «تصمیم برای غنی سازی ۹۰ درصد وابسته به مقام‌های مربوطه می‌شود و ما تصمیم برای غنی سازی اورانیوم را با هدف اقدامات تحریک آمیز اتخاذ نمی‌کنیم».

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «ما بدون توجه به سرنوشت توافق هسته‌ای به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود ادامه خواهیم داد».

محمد اسلامی تاکید کرد: «دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصاویر ضبط شده دوربین‌ها وابسته به سرنوشت توافق (برجام) بوده و آماده پایبندی به توافق در مقابل پایبندی طرف‌های دیگر به تمامی بندهای توافق هستیم».

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در نشست شورای حکام باز هم ادعاهایی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یکی از موضوعات در دستورکار آن ایران است، ظهر امروز دوشنبه (به وقت تهران) در وین مقر این نهاد آغاز شد.

به دنبال آغاز این نشست، منابع رسانه‌ای از صحبت‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تکرار ادعاهای قبیل او درباره عدم پاسخ دادن ایران به سوالات آژانس خبر دادند.

رافائل گروسی در صحبت برای اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: «تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی خود، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است».

رافائل گروسی سپس ادعا کرد: «تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تایید کند. بنابراین، موضوعات پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است».

خبرگزاری «رویترز» هفته قبل گزارش داده بود آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در نشست شورای حکام  با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده شده، انتقاد کنند.

ساعت ۱۶:۰۰

گروسی: نمی‌خواهیم همکاری بین ایران و آژانس کاهش یابد

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در کنفرانسی تصریح کرد که هیچ‌کس تمایل ندارد که همکاری بیشتر ایران و آژانس از بین برود و تصمیم‌گیری درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران به کشورهای عضو شورای حکام بستگی دارد.

گروسی: سفر به اسراییل حامل هیچ پیامی نبوده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص این که سفر اخیر وی به فلسطین اشغالی در آستانه جلسه شورای حکام، حامل پیامی بوده است، گفت: «قطعاً این سفر حامل هیچ پیامی نبوده است و من هر آن چه را که باید انجام می‌دهم».

وی در خصوص سفر چند ماه پیش خود به ایران گفت: «ما باید این مسئله را به رسمیت بشناسیم که به نتیجه دلخواه دست پیدا نکردیم و فکر می‌کنم که گزارش من کاملاً با عکس روشن و واضح بود. من تلاش کردم که در گزارش شفافیت داشته باشم و کاملاً واضح و مشخص است که به چه دلیل ما معتقدیم که آن چه که به ما گفته شد، از نظر فنی معتبر نبوده است و اطلاعات مورد نظر ارائه نشده است».

مذاکرات ایران و آژانس باید ادامه داشته باشد

گروسی سپس با تأکید بر لزوم ادامه مذاکرات ایران و آژانس ادامه داد: «قطعاً تا زمان روشن شدن این موضوعات باید (به مذاکرات با ایران) ادامه دهیم. راه دیگری برای صادق بودن وجود ندارد».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی مربوط به این که آیا صدور قطعنامه علیه ایران می‌تواند به حل موضوعات باقیمانده میان ایران و آژانس کمک کند یا خیر، گفت: «ما باید به همکاری با ایران ادامه دهیم اما آن چه که ما از آن‌ها (ایران) دریافت کردیم، کافی نبوده است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم رو به جلو برویم. مسئله‌ای که در این جا وجود دارد این است که ایران باید همچنان به همکاری با ما ادامه دهد و همانطور که می‌دانید یک برنامه (هسته‌ای) جاه‌طلبانه دارد و هم‌اکنون بیانیه‌ آنها زیر سؤال است زیرا خلاءها و تردیدهایی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است».

گروسی سپس ادامه داد: «بنابراین فکر می‌کنم به نفع ایران باشد که این موضوعات (باقیمانده و غیرشفاف) را برطرف کنند تا بتوان به مسیر ادامه داد و به غیر از این راه دیگری برای صداقت وجود ندارد».

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی مربوط به این که آیا در سفر به فلسطین اشغالی درباره ادعاهای رژیم صهیونیستی در خصوص اسناد هسته‌ای آژانس که ایران به دست آورده است، گفت: «خیر، درباره دسترسی ایران به گزارش‌های محرمانه آژانس گفت‌وگویی با مقام‌های اسراییلی نداشته‌ام».

گروسی با اشاره به این که این موضوع مربوط به ۱۵ سال پیش بوده است، گفت: «از آن زمان حفاظت از اطلاعات محرمانه به طور چشمگیری افزایش یافته است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دسترسی ایران به مواد کافی برای ساخت بمب گفت: «ممکن است ظرف چند هفته یا چند ماه ایران، مواد کافی برای ساخت بمب را داشته باشد».

آژانس از فعالیت‌های غنی‌سازی ایران اطلاع دارد

 وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار تأکید کرد: «فعالیت‌های غنی‌سازی ایران محرمانه نیست و آژانس از فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران آگاهی دارد و آژانس آن را بازرسی می‌کند».

از اسراییل خواستم به آژانس اجازه دهد کار خود را انجام دهد

گروسی در ادامه در پاسخ به سفر خود به سرزمین اشغالی گفت: «آژانس باید بعنوان بخشی از کار خود با همه گفت‌وگو داشته باشد. نمی‌توانیم با برخی صحبت کنیم و با برخی صحبت نکنیم....من به آن جا رفتم تا این پیام را ابلاغ کنم که بگذارید که آژانس به کار خود را انجام دهد و اگر اجازه بازرسی از سوی ایران را داشته باشیم، بازرسی‌ها نتایج خوبی خواهد داشت».

همه حتی اسراییل باید به ان پی تی بپیوندند

وی در خصوص لزوم عضویت در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) گفت: «تمامی کشورها حتی اسراییل هم باید به ان پی تی بپیوندند و تمامی تأسیسات و پادمان‌ها و تجهیزات آژانس را داشته باشند. مهم است که صدای آژانس در همه جا شنیده شود».

اظهارات گانتز درباره نطنز مطلب جدیدی ندارد

گروسی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر این که ایران در حال ساخت تأسیسات زیر زمینی تازه‌ای در نطنز است، گفت: «من در این باره می‌دانم اما این چیز محرمانه‌ای نیست زیرا دکتر صالحی رییس سابق سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر گفته بود که قصد دارد، تأسیسات زیرزمینی بیشتری برای نصب سانتریفیوژهای بیشتری بسازد و این مطلب جدیدی نیست».

پیش از این، رافائل گروسی در صحبت برای اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد.

بنا بر گزارش وبسایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی در این نشست درباره گزارش خود به شورای حکام  درباره فعالیت‌های آژانس برای «راستی‌آزمایی و نظارت» بر برنامه هسته‌ای ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل صحبت کرد.

او ادعا کرد: «تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی خود، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است».

رافائل گروسی سپس ادعا کرد: «تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تایید کند. بنابراین، موضوعات پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است».

این اولین بار نیست که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رغم همکاری‌های همه جانبه ایران و بازرسی‌های همه جانبه این نهاد از برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، ادعاهایی علیه این برنامه مطرح کرده است.

پیش از آغاز نشست شورای حکام، «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین  درباره دستور جلسه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: «انتظار می‌رود این نشست با تنش همراه باشد. علاوه بر تعدادی از جنبه‌های عمومی کار آژانس، شورای حکام موضوعات مربوط به ایران، اوکراین و AUKUS (توافق زیر دریایی هسته‌ای سه جانبه استرالیا، انگلیس و آمریکا) را مورد بحث قرار خواهد داد».

خبرگزاری «رویترز» هفته قبل گزارش داده بود آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در نشست شورای حکام  با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده شده، انتقاد کنند.

ساعت ۱۴:۳۰

مولایی: روسیه و چین نمی‌توانند مانع صدور قطعنامه شوند

احتمال صدور قطعنامه علیه ایران درشورای حکام قوت گرفته است. امروز نشست شورای حکام آژانس برگزار می‌شود. این نشست در حالی برگزار می‌شود که به گزارش رویترز، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  ارائه داده‌اند. 

در این پیش‌نویس عنوان شده که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است. این چهار کشور همچنین اعلام کرده‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.

همزمان با اعلام خبرها در خصوص نشست شورای حکام و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توییتی به گفت‌وگوی تلفنی اخیر با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسؤول همه عواقب آن هستند. ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است، اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.

یوسف مولایی، استاد حقوق بین الملل در خصوص اتفاقاتی که ممکن است در نشست شورای حکام برای پرونده ایران روی دهد، توضیح داد: سازمان‌های بین‌المللی هر کدام آیین‌نامه داخلی دارند و در انطباق با آن عمل می‌کنند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمانی است که فعالیت هسته‌ای کشورهای عضو را رصد می‌کند. از آنجایی که فعالیت هسته‌ای می‌تواند در حوزه نظامی و غیرنظامی باشد، آژانس سازمان یا نهاد بین المللی است که مرتبط با صلح و امنیت بین‌المللی عمل می‌کند. همچنین شورای امنیت همکاری نزدیکی با آن دارد و به نوعی ضمانت اجرایی خیلی موثر آژانس با قطعنامه‌ها شورای امنیت است. 

او در خصوص اینکه آژانس در چه صورت پرونده‌ای را به شورای امنیت ارجاع می‎دهد؟ گفت: ارزیابی با اعضای شورای حکام است. یعنی وقتی اکثریت از میان ۳۵ عضو تصمیم بگیرند پرونده را به شورای امنیت بفرستند، شورای حکام این کار را انجام می‌دهد. ولی شورا تلاش می‌کند تا جایی که ضرورت ندارد و نگرانی‌ها گسترده نیست، پرونده را به شورای امنیت نفرستد. 

مولایی اظهار کرد: دفعه قبل هم که پرونده ایران به شورای امنیت رفت، چندین قطعنامه علیه ایران در شورای حکام صادر شده بود که بعد شورای حکام تصمیم گرفت پرونده را به شورای امنیت ارجاع دهد. 

این حقوقدان بین‎الملل در خصوص کاری که ایران باید در این برهه بکند، بیان کرد: ایران اگر بتواند اعضا را در جلسه متقاعد کند که فعالیت خود را شفاف و در مسیر اعتمادسازی حرکت می‎کند، شاید بتواند از صدور قطعنامه جلوگیری کند. چون در شورای حکام حق وتو برای کشورها وجود ندارد و همه کشورها یک رای دارند. البته لابی‌هایی صورت می‌گیرد و آمریکا متحدین فعالی چون کانادا، استرالیا و ژاپن دارد. معمولاً این گروه ائتلافی فعالیت هسته ای ایران را رصد و تصمیم خود را درباره این موضوع از پیش هماهنگ کرده‌اند.

مولایی در پاسخ به این سوال که اگر روسیه و چین هم مخالفت کنند باز احتمال صدور قطعنامه علیه ایران وجود دارد یا خیر؟ گفت: اکثریت باید مخالفت کنند. بیشتر مواقع این اکثریت وجود دارد. باید دید که ترکیب این جلسه چگونه است و کشورهایی که می‌خواهند قطعنامه علیه ایران صادر شود، چقدر در متقاعد کردن اکثریت اعضای شورای حکام فعال هستند.

این کارشناس بین‌الملل آینده نشست شورای حکام را برای ایران اینگونه تفسیر کرد: چون مذاکرات برجامی بسیار طول کشیده و آژانس هم چندین بار سوال‌هایی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران پرسیده که برخی از آنها پاسخ داده نشده، از این جهت آژانس فکر می‌کند برای گرفتن پاسخ‌ها، انجام تعهدات بین‌المللی و رصد کردن درست تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید یک اهرم فشار در اختیار داشته باشد. در حقیقت از قطعنامه به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند و به نظر من احتمال صدور قطعنامه زیاد است. 

او تصریح کرد: مگر اتفاق خاصی در این چند ساعت بیافتد و ایران با دبیرکل آژانس وارد تعاملاتی بشود یا گام‌های مثبتی در مسیر خواسته آژانس بردارد و اینگونه جلوگیری کنند. وگرنه روسیه و چین نمی‌توانند مانع صدور قطعنامه شوند.

 

ساعت ۱۴:۰۰

جای خالی سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

 

در حالی که پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حساس‌ترین روزهای خود را پشت سرمی‌گذارد و ایران در دو حوزه برجام و تعهدات پادمانی اختلاف‌هایی با این نهاد دارد، هنوز جانشین کاظم غریب‌آبادی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین تعیین نشده‌است.

طبق برخی از اخبار اعضای شورای حکام روز چهارشنبه درباره پرونده ایران گفت‌وگو خواهند کرد. از سوی دیگر احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست  وجود دارد. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه‌ای در وبگاه اینترنتی‌اش جزییاتی را درباره برگزاری جلسات شورای حکام آژانس بیان کرده و نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه معمول خود را در ۶ ژوئن ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی آغاز می‌کند.

در این اطلاعیه، با اشاره به موارد مختلفی که در دستور کار جلسه شورای حکام خواهد بود، از جمله گزارش سالانه ۲۰۲۱، گزارش همکاری فنی ۲۰۲۱، گزارش اجرای تعهدات پادمانی در سال ۲۰۲۱، حفاظت و امنیت هسته‌ای در وضعیت اوکراین، اجرای تعهدات پادمانی در جمهوری دموکراتیک کره، آمده است که موضوع راستی‌آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱(سال ۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

طبق اعلام آژانس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدا بیانیه آغازین جلسه را قرائت می‌کند و پس از آن، به صورت مکتوب در وبگاه آژانس در اختیار عموم و خبرنگاران قرار می‌گیرد.

در اطلاعیه آژانس آمده است که گروسی قرار است روز دوشنبه و پس از جلسه شورای حکام، ساعت ۱۳ به وقت محلی یک نشست خبری برگزار کند. 

در شرایطی که احتمال صدور قطعنامه علیه ایران قدرت گرفته است. جای خالی سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالاً برای ایران در این برهه گران تمام می‎شود.

ساعت ۱۱:۲۰

آژانس ابزار سیاسی کاری غرب نشود

محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی درباره احتمال صدور قطعنامه علیه کشورمان در جلسه آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: بعید می دانم آژانس بخواهد با صدور قطعنامه‌ای علیه ایران با اعتبار خود بازی کند خود غربی‌ها هم می‌دانند که صدور اینگونه قطعنامه‌ها علیه ایران الزام آور نیست.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای اروپایی با فشار لابی صهیونیست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به سمت خطرناکی سوق می‌دهند، افزود: اگر آژانس بخواهد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند اعتبار خود را به آتش می‌کشد.

نماینده مشکین‌شهر در مجلس با تاکید براینکه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر اساس پروتکل‌ها بوده و هیچ کدام از کشورهای عضو NPT به میزان ایران همکاری‌های لازم را نداشته است، ادامه داد: اگر آژانس بخواهد ابزار سیاسی‌کاری غرب شود اعتبارش زیر سوال خواهد رفت و بعید می‌دانم مسئولان این نهاد بین‌المللی بخواهند تاریخ مصرف آن را منقضی کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه اگر ذره‌ای عقلانیت در مسئولان آژانس باشد قطعنامه‌ای عیله کشورمان صادر نمی‌شود، اظهار کرد: اگر آژانس بخواهد در روند برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان سیاسی‌کاری کند اولا اعتبار خود را به آتش کشیده است و ثانیاً در روند مذاکرات وین اختلال ایجاد می‌کند.

عباس زاده مشکینی با تاکید براینکه غربی‌ها می‌خواهند از طریق آژانس فشار مضاعفی بر ایران وارد کنند تا در مذاکرات هسته‌ای امتیازات بیشتری دریافت کنند، عنوان کرد: این درحالی است که ایران در شرایطی نیست که در مذاکرات به غربی‌ها امتیاز بدهد امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه مذاکرات هسته ای برگ‌های برنده زیادی در دست دارد.

وی اضافه کرد: حتی پس از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دستاورهای که از دست رفته بود را نیز به دست آوردیم و امروز در مذاکرات دست برتر در اختیار ایران است البته این را هم باید متذکر شد که اگرچه مردم در سختی هستند اما از تحریم‌ها نیز عبور کرده‌ایم و کشور را بدون توجه به تحریم‌ها اداره می‌کنیم.

نماینده مشکین‌شهر در مجلس با اشاره به فشارهای لابی صهیونیستی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحت فشار گذاشتن ایران، گفت: اخیراٌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرزمین‌های اشغالی سفری داشت که این موضوع نشانگر تاثیر لابی صهیونیست بر این نهاد بین‌المللی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد می کنم دفتر خود را  از وین  به اراضی اشغالی انتقال دهد، اظهار کرد: رژیم کودک‌کش صهیونیستی که مظهر تروریسم دولتی است  با داشتن بیش از 200 کلاهک هسته‌ای هیچ‌گاه عضو NPT نبوده و زیر بار عضویت آن هم نمی‌رود اما امروز برای یک نهاد بین‌المللی تعیین تکلیف می‌کند.

ساعت ۹:۳۰

امیرعبداللهیان: غربی‌ ها واقع‌بین باشند، توافق در دسترس است

حسین امیرعبداللهیان بامداد دوشنبه در توییتر نوشت: با جوزف بورل در مورد مذاکره برای لغو تحریم‌ها و چگونگی ادامه آن رایزنی کردیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA) روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.

امیرعبداللهیان یادآور شد: ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.

روز صد و سیزدهم مذاکرات وین

​ساعت ۲۲:۳۰

نشست فردای آژانس با تنش همراه خواهد بود

«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش دستور جلسه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که از فردا آغاز می‌شد اعلام کرد.

وی در پیامی توییتری نوشت: «نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود این نشست با تنش همراه باشد. علاوه بر تعدادی از جنبه‌های عمومی کار آژانس، شورای حکام موضوعات مربوط به ایران، اوکراین و AUKUS (توافق زیر دریایی هسته‌ای سه جانبه استرالیا، انگلیس و آمریکا) را مورد بحث قرار خواهد داد». 

اولیانوف روز شنبه نیز در پیامی توییتری در واکنش به احتمال مطرح شدن قطعنامه انتقادی علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته بود: «در واقع، پیش نویس قطعنامه غربی‌ها درباره ایران بی معنی است چون هیچ اثر مثبتی بر روابط میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران نخواهد داشت. اگر کشورهای غربی خواستار ارسال سیگنالی درباره ضرورت تعامل نزدیک هستند (که روسیه از آن حمایت می‌کند) این می‌تواند به صورت شفاهی نیز صورت بگیرد».

خبرگزاری «رویترز» نیز هفته قبل گزارش داد آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در این نشست با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس اتمی» خوانده شده انتقاد کنند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

اولیانوف پیش از این نیز هشدار داده بود که قعطنامه احتمالی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، چشم انداز تکمیل موفقیت آمیز گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام را مبهم‌تر خواهد کرد. 

ساعت 9:34

احتمال بررسی موضوع ایران در شورای حکام در اواخر هفته

 میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش در واکنش به اظهارات تحلیل‌گری که گفته بود موضوع ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه با آغاز دور جدید نشست شورا بررسی خواهد شد، نوشت: در واقع مسئله ایران توسط شورای حکام آژانس، به احتمال زیاد روز چهارشنبه بررسی خواهد شد.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز چهارشنبه گذشته گزارش داد، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان[تروییکای اروپا] پیش‌نویس یک قطعنامه برای ارائه به نشست هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه محل توضیح دهد.

رویترز نوشت: در پیش‌نویس این قطعنامه که روز چهارشنبه رویترز آن را رویت کرده، آمده است، شورای حکام «از ایران می‌خواهد فورا برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام کرده و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.»

خبر تهیه این پیش نویس در پی این منتشر شد که اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد، ایران همچنان به سوالات در خصوص منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده پاسخ نداده است.

روز صد و دوازدهم مذاکرات وین

ساعت ۱۲:۳۰

خرابکاری‌ها در نطنز و ترورها برای ضربه به مذاکرات است​

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طبیعی است کشور های متخاصم از هر اتفاق طبیعی در مراکز حساس ما بهره برداری سیاسی کنند، آخرین گزارشی که در بحث پارچین دریافت کردیم هنوز به ادله کارشناسی از عملیات نظامی علیه پارچین اشاره ای نکرده است.

روز صد و یازدهم مذاکرات وین

ساعت ۱۷:۰۰

امیرعبداللهیان: ارائه پیش نویس قطعنامه به آژانس روند مذاکرات را سخت تر می کند

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار، اقدام اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش نویس قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی را رفتاری بر خلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده خواند که موجب سخت تر و پیچیده تر شدن روند مذاکرات خواهد شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی هشدار داد، هر گونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن قدردانی از تلاش های جوزف بورل، بار دیگر بر آمادگی و اراده ایران برای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات در مسیری واقع بینانه و مورد توافق تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی که خود مجرم اصلی فعالیت های غیرقانونی هسته ای در جهان است، سفر گروسی مدیرکل آژانس به تل آویو در آستانه نشست شورای حکام را در تعارض با رعایت اصل بی‌طرفی و جایگاه فنی و حرفه ای آژانس خواند.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی با انتقاد از برخی تلاش ها جهت شکست مذاکرات، بر تسریع در به نتیجه رسیدن مذاکرات و حصول توافق تاکید کرد.

بورل بر ضرورت تداوم رایزنی ها برای فاصله گرفتن از فضای منفی کنونی در آژانس و تمرکز بر ادامه مذاکرات برای بازگشت همه طرفها به تعهدات برجامی تاکید کرد.

طرفین در این گفتگوی تلفنی بر لزوم رفتار حرفه‌ای و بی طرفی آژانس تاکید کردند.

ساعت ۱۰:۴۴

واشنگتن به همراه اروپایی‌ ها قطعنامه ای ضد ایرانی به شورای حکام ارائه می کند

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در تداوم ادعاها علیه پیشرفت های هسته ای صلح آمیز ایران مدعی شد ما در روزهای اخیر در مورد نگرانی های جدی  مربوط به عدم پاسخگویی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با مواد هسته ای اعلام  نشده صحبت کرده ایم.

وی تصریح کرد: ما به همکاری نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی، دبیرکل این آژانس و شورای حکام ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما در حال مشورت نزدیک در مورد گزارش مدیر کل آژانس در خصوص برنامه هسته ای ایران هستیم.

وی با تایید تلاش های ضد ایرانی به رغم ادعای دولت بایدن مبنی بر در پیش گرفتن دیپلماسی در قبال ایران افزود که می توانیم تایید کنیم که  هفته آینده به همراه فرانسه، آلمان و انگلیس قطعنامه ای ارائه خواهیم کرد که از ایران می خواهد با آژانس اتمی همکاری کامل را داشته باشد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، پایبندی ایران به تعهدات خود بر اساس پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و همچنین پیروی آن از پادمان های آژانس بسیار اهمیت دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن کاملا از تلاش های آژانس و مدیر کل برای انجام عملیات های نظارتی و بازرسی در ایران حمایت می کند.

وی در خصوص سفر مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی به آمریکا نیز با تکرار ادعاهای همیشگی علیه ایران مدعی شد: ما در مورد مسائل مختلف از جمله تهدید نشات گرفته از ایران و تهدید برنامه هسته ای آن برای منطقه و فراتر از آن گفتگو کردیم.

وی مدعی شد: از سال ۲۰۱۸ تاکنون ایران توانسته به شیوه ای که نگران کننده است برنامه هسته ای خود را پیش ببرد به گونه ای که اکنون زمان گریز هسته ای این کشور خیلی کوتاه شده است. ما می خواهیم این زمان طولانی شود و همچنان معتقدیم بازگشت دوجانبه به برجام بهترین روش برای دستیابی به این هدف است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ایران را به فریب کاری در گذشته متهم کرد و مدعی شد که اکنون نیز کاملا شفاف نیست.

وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه مخالفت شدید خود را با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروییکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد.

به گزارش تارنمای وزارت خارجه جمهوری خلق چین، ژائو لیجیان سخنگوی این وزارتخانه در واکنش به گزارش‌هایی در مورد اقدامات آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در شورای حکام تنظیم پیش نویس یک قطعنامه تاکید کرد: چین با اقدامات کشورهای نامبرده برای فشار بر ایران از طریق تصویب یک قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی  مخالف است. 

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقامات صهیونیست وارد سرزمین‌های اشغالی شده است.

به گزارش پایگاه خبری عرب ۴۸، دفتر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گروسی برای دیدار با بنت راهی تل آویو شده است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

 دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته بلکه سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را به رغم اذعان به شکست آن، ادامه داده است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

روز صد و دهم مذاکرات وین

ساعت ۲۲:۱۵

گروسی به فلسطین اشغالی رفت

 کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه (۲ ژوییه) گزارش داد «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فلسطین اشغالی سفر کرده است.

گروسی قرار است در این سفر که چند روز قبل از نشست شورای حکام آژانس اتمی در وین برگزار می‌شود فردا با «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جلسه کاری داشته باشد. سه کشور اروپایی و آمریکا قرار است در آن جلسه قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کنند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

روز گذشته رسانه‌ها گزارش داده بودند هیأت‌های رژیم موقت صهیونیستی و آمریکا در کاخ سفید دیدار و درباره مسائلی از جمله ایران مباحثه کردند. کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیری تل‌آویو در بیانیه‌ای مشترک درباره نشست مذاکرات راهبردی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی حول ایران اعلام کردند که دو طرف متعهد شدند تا تلاش‌ها برای جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح اتمی» را هماهنگ کنند.

کاخ سفید در این‌باره اظهار داشت: «مقامات حاضر در نشست متعهد شدند تا تلاش‌ها را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و بازدارندگی از فعالیت‌های تهاجمی منطقه‌ای ایران هماهنگ کنند. آنها همچنین گام‌های اقتصادی و دیپلماتیک برای دستیابی به این اهداف را مورد بحث و بررسی قرار دادند و همکاری‌های جاری بین ارتش آمریکا و اسراییل را بررسی کردند».

سفر گروسی به فلسطین اشغالی در حالی انجام شده که قرار است دوشنبه هفته آینده ۱۶ خرداد ماه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود.

 خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه گزارش داد آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در این نشست با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس اتمی» خوانده شده انتقاد کنند.

این گزارش‌ها واکنش «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم ایران در آژانس را به همراه داشت. وی در این باره گفت: «جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه آن بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسؤولان ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی  لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه شده در اختیار آژانس قرار دهد.»

ساعت ۱۸:۰۰

پکن با قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام مخالف است

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز پنجشنبه (دوم ژوئن) در پی انتشار اخباری مبنی بر ارائه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام به شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت، چین با اقدامات این کشورها برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق اعمال فشار بر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالف است.

خبرنگار خبرگزاری «شینهوا» از لیجیان پرسید: بر اساس گزارش‌ها، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار می‌آورند تا ایران را به دلیل پاسخ ندادن به سوالات طولانی‌مدت در مورد ردیابی اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده مورد انتقاد قرار دهد. این اقدام احتمالاً ایران را خشمگین می‌کند و به نوبه خود می‌تواند به چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران آسیب بزند. نظر چین چیست؟

این دیپلمات چینی پاسخ داد: گزارش‌های مربوطه را دیده‌ام. چین با اقدامات این کشورها برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق فشار بر شورای حکام آژانس برای تصویب قطعنامه مخالف است. واقعیت ها بارها و بارها نشان داده که فشار نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه تنها تنش را تشدید و اوضاع را پیچیده می‌کند.

وی افزود: گفت‌وگوها در مورد از سرگیری پایبندی به برجام در حال حاضر در مقطعی حیاتی قرار دارد. حرکات تقابلی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها همکاری بین ایران و آژانس را تضعیف کرده و روند مذاکرات را مختل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: معتقدیم که وظیفه مبرم در حال حاضر تسهیل نتیجه‌گیری آرام مذاکرات و بازگرداندن برجام به مسیر درست است. با از سرگیری اجرای (برجام)، موضوع پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با ایران حل خواهد شد.

او سپس تاکید کرد: ایالات متحده باید در اسرع وقت تصمیمات سیاسی اتخاذ کند، فعالانه به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد و در جهت اجماع زودهنگام در خصوص مسائل باقی‌مانده تلاش کند. همه طرف‌های ذیربط باید شرایط لازم و زمینه مساعد را برای این امر ایجاد کنند.

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است. این چهار کشور همچنین گفته‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در واکنش به این تحرکات گفت: به هر اقدام غیرسازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب می‌دهیم و مسئولیت پیامدهای آن برعهده آن‌هایی است که به شورای حکام و گزارش مدیرکل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی علیه ایران نگاه می‌کنند.

«حسین امیرعبداللهیان» رییس دستگاه دیپلماسی ایران هم امروز در پاسخ به پرسش همتای سنگاپوری خود، با اشاره به ضرورت خاتمه یافتن فضاسازی‌های تصنعی و غیرسازنده در نشست پیش‌روی حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تأکید کرد: روند همکاری‌های فنی آژانس و سازمان انرژی اتمی و تایید مکرر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس را نمی‌توان به یک باره با یک اعمال نظر شتاب‌زده سیاسی وارونه جلوه داد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در سفر اخیر گروسی به تهران ما با روندی مثبت به توافقی مرضی الطرفین رسیدیم. مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را کاملا غیرسازنده می‌دانیم.

روز صد و دهم روز مذاکرات وین

ساعت ۱۲:۰۰

مذاکرات برجام متوقف نشده است

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: روند مذاکرات برجامی در جریان است. فروش نفت ایران و بازگشت ارز به نسبت شرایط تحریمی در شرایط قابل قبولی  قرار دارد. ایران بازار فروش نفت خودش را دارد و انها را از دست نداده است. بازارهای جدیدی برای فروش نفت در حال توسعه است.

ساعت ۱۱:۳۰

احیای برجام در صورت قطع روابط تهران و پکن

تارنمای مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا خبر داد که این قانونگذار به همراه مارشا بِلکبِرن سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی طرحی را با عنوان "قانون پاسخگویی ایران و چین" تهیه و به سنا ارائه کرده است.

در این طرح ادعا شده است تخصیص و هزینه هر مقدار از وجوه مالیات دهندگان آمریکایی برای اجرای برجام ممنوع خواهد بود مگر آنکه "ایران به تمامی توافقنامه های خود با  چین از جمله نقل و انتقال منابع مالی با این کشور و همکاری های امنیتی و نظامی با پکن پایان دهد؛ به تمامی روابط و نقل و انتقالات مالی با گروه های تحت حمایت خود از جمله حماس خاتمه داده، نابودی تمامی سلاح ها، مواد و زیرساخت های شیمیایی خود را محقق سازد. "

براساس این طرح که پنج سناتور دیگر جمهوریخواه نیز آن را امضا کرده اند، هر گونه توافقنامه هسته ای با ایران باید به تایید دو سوم اعضای سنا برسد.

طرح فوق همچنین وزیر امور خارجه آمریکا را ملزم ساخته تا در گزارشی به کنگره نحوه پایبندی به الزامات فوق الذکر در هر گونه توافق آتی با ایران را تشریح کند.

یکی از نمایندگان جمهوری خواه مجلس نیز طرح مشابهی را به دیگر نهاد قانونگذاری کنگره آمریکا ارائه کرده است.

جمهوریخواهان کنگره پیشتر نیز بارها مخالفت خود را با بازگشت دولت آمریکا به برجام اعلام کرده بودند.

چندی پیش حدود ۲۰۰ جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به بایدن هشدار دادند که توافق هسته ای  بدون تایید کنگره با همان سرنوشت مشابه توافق سال ۲۰۱۵ مواجه خواهد شد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا  ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد.

به دنبال شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات ها توانست با کسب بیشترین آرای الکترال ریاست جدید کاخ سفید را بر عهده بگیرد و ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده گفت قصد دارد واشنگتن را به برجام بازگرداند اما به رغم ادعاهای خود در مورد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات، تاکنون هیچ اقدام موثری در این مورد انجام نداده است.

روز صد و نهم مذاکرات وین 

ساعت ۲۴:۰۰

پرایس: تهران خواسته های فرابرجامی را کنار بگذارد، توافق صورت می‌ گیرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درمورد اظهارات خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد انتظار اروپا و تهران برای پاسخ واشنگتن گفت: «هر کسی که با متحدان اروپایی ما و یا نمایندگان این دولت ها صحبت کرده باشد، قطعا چیز دیگری می شنود. ما و متحدان اروپایی مان روشن ساخته ایم که اماده ای به نتیجه رساندن و پیاده سازی توافق مذاکره شده در وین برای بازگشت دوجانبه به برجام هستیم، اما اکنون این بستگی به ایران دارد که خواسته های فرابرجامی خود را کنار بگذارد.»

بایدن مرگ برجام را اعلام کند​

ساعت ۱۷:۳۵

برایان هوک نماینده دولت آمریکا در امور ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه ایندیپندنت عربی به سوالاتی پیرامون خروج یک‌جانبه واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مذاکرات وین برای احیای این توافق و سیاست‌های دولت قبلی آمریکا پاسخ داد.

هوک در ابتدای این مصاحبه با انتقاد از رویکرد باراک اوباما رییس جمهور اسبق آمریکا درقبال کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی دولت های عربی گفت: آن‌چه ما با صدای بلند و واضح ازتمام خلیج فارس و اسراییل می‌شنیدیم این بود که ایران در حال تقویت است، در دوران اوباما خشونتش بیشتر شد و اینکه توافق هسته‌ای به این کشور چراغ سبز برای گسترش آن را داده است.

وی در ادامه به دفاع از سیاست‌های دونالد ترامپ درخصوص ایران پرداخت و با تکرار ادعاهای خصمانه مقامات آمریکایی علیه کشورمان افزود: استراتژی فشار حداکثری (علیه ایران) بسیار موفقیت‌آمیز بود، چراکه رییس جمهور روحانی نیز اذعان کرد که تحریم‌های ما برای این کشور 200 میلیارد دلار هزینه داشته است و می‌توانید  تصور کنید که ممکن بود چطور این پول را صرف کند؛ برای عوامل و نیروهای نیابتی خود و شلیک موشک‌های حوثی‌ها علیه عربستان سعودی و امارات، تجاوزات منطقه‌ای و کارزارهای ترور. بنابراین، رسیدگی به تهدید ایران نیازمند ردیابی منابع مالی آن است و این به معنای تحمیل سیاست ممنوعیت صادرات نفت تا زمانی است که ایران دست از فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد.

این مقام پیشین آمریکایی با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام در وین گفت: آن‌چه دولت بایدن می‌تواند در مقطع کنونی انجام دهد این است که مرگ مذاکرات هسته‌ای را اعلام و سیاستی در عرصه خارجی اتخاذ کند که بازدارندگی، فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک را (برای ایران) بازمی‌گرداند و در کنار دوستان ما در منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اسراییل، بحرین و هر کشور دیگری که به‌طور مستقیم هدف تجاوزهای ایران است، می‌ایستد.

برایان هوک همچنین مدعی شد که از نظر او، مذاکرات هسته‌ای به بن بست رسیده و توافق هسته‌ای مرده است، شرایطی که ممکن است دولت بایدن را مجبور کند به دنبال یک جایگزین باشد و به نظر می‌رسد که آن‌ها نیز بر اساس آنچه او مشاهده کرده است، چنین طرحی ندارند.

وی با بیان اینکه "اعمال فشار بهترین روش است، نه گفت‌وگو که یک شانس داد و با ایران نیز کارساز نبود" افزود: این، مثل یک حرکت شطرنج است، شما نمی‌توانید شاه خود را برای محافظت از ملکه رها کنید. اگر ایران با فشاری روبرو شود که ما تنها بیش از دو سال به آن وارد کردیم، چاره‌ای غیر از شروع امتیاز دادن درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش نخواهد داشت.

هوک با ادعای این‌که توافق هسته‌ای به ایجاد یک رقابت تسلیحاتی در منطقه منجر شد، گفت: این احتمال وجود دارد که کشورهای دیگر نیز به دنبال بهره بردن از همان توافقی باشند که با ایران حاصل شده است.

وی در ادامه از سیاست‌های دولت اوباما درقبال ایران انتقاد کرد و مدعی شد: اما فشار اقتصادی که دولت ترامپ علیه ایران ایجاد کرد، بی‌سابقه بود و موجب شد تا بزرگ‌ترین بحران سیاسی و اقتصادی در تاریخ حکومت طی ۴۱ سال گذشته به وجود آید. بنابراین برای جلب توجه این نظام و نشان دادن جدیت خود درخصوص برنامه هسته‌ای آن می‌بایست فشار اقتصادی و بازدارندگی اعمال شود. اگر صحبت‌های خوب با این کشور کمک کننده بود، ما این مشکل را حدود 40 سال پیش حل می‌کردیم اما آنها تنها زبان زور، فشار و انزوا را می‌فهمند.

درحالیکه واشنگتن در سال‌های گذشته همواره به دنبال تغییر نظام در ایران بوده است، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران مدعی است که مخالف این امر بوده و هست. موضوعی که او در مصاحبه سال گذشته خود با ایندیپندنت عربی نیز آن را مورد تاکید قرار داد.

برایان هوک در این باره گفت: تجربه  واشنگتن از تغییر نظام‌ها به اندازه کافی تلخ است. آینده ایران را مردم ایران تعیین می‌کنند، نه دولت ایالات متحده.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره جنایت آمریکا علیه سردار حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد که به شهادت او و همراهانش منجر شد و اینکه آیا جو بایدن، رییس جمهور کنونی آمریکا مخالف این عملیات بوده است، گفت: به یاد ندارم که رییس جمهور بایدن در این مورد نظری داشته است، یا خیر.

این مقام سابق آمریکا همچنین با بیان اینکه رییس‌جمهور بایدن باید شکاف با عربستان را پر کند، گفت: بایدن می‌باییست در نشست منطقه‌ای در عربستان سعودی مرگ مذاکرات هسته‌ای با ایران را اعلام کند، یک طرح جایگزین برای مقابله با ایران، همکاری درخصوص رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران و تجاوزات منطقه‌ای این کشور ارائه دهد.

ادعای اسراییل درباره دسترسی ایران به اسناد آژانس

ساعت ۱۷:۳۰

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز در صفحه توییترش مدعی شد که ایران اسناد محرمانه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربوده است تا از این اطلاعات برای دور زدن سیستماتیک تحقیقات هسته‌ای[آژانس در ایران] استفاده کند!

شبکه آی ۲۴ رژیم صهیونیستی در گزارشی در این باره نوشت، بنت با قرار دادن یک آدرس اینترنتی گوگل درایو در متن این پیام توییتری مدعی شد اسناد موجود در این آدرس اتهامات علیه ایران مبنی بر جاسوسی آن از آژانس را برای «دور زدن تحقیقات هسته‌ای» اثبات می‌کند.

در این گزارش آمده است: هفته پیش، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده بود که ایران اسنادی محرمانه را از این نهاد بین‌المللی «ربوده» و از آن‌ها برای دور زدن و فریب دادن آژانس در حدود ۲۰ سال پیش استفاده کرده است.

این شبکه آورده است: طبق ادعای وال استریت ژورنال، مقامات ایران به اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میان مقامات ارشدش که در برنامه هسته‌ای آن نقش داشته‌اند، منتشر کرده است. از این رو، آن‌ها ظاهرا [با استفاده از این اسناد] قادر بوده‌اند روایت‌های دروغین آماده کنند، اطلاعات را تحریف کنند و بدانند بازرسان آژانس چه چیزی را می‌دانستند و از چه چیزی باخبر نبودند.

در این گزارش مطرح شد: آن موقع، بیش از ۱۵ سال پیش، آژانس در حال تحقیق بر روی این بود که آیا ایران از برنامه هسته‌ای‌اش برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند یا نه.

رژیم صهیونیستی همواره مدعی وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران بوده است. این در حالی است که مقامات ایران تاکید کرده‌اند، تولید و به کار بستن تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

ساعت ۱۶:۲۸

در مذاکرات وین، توپ در زمین واشنگتن است​

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین در صفحه توییترش درباره وقفه در مذاکرات وین نوشت: مذاکرات وین درباره برجام[توافق هسته‌ای] از ۱۰ مارس با وقفه مواجه شده است. طبق گزارش رسانه‌ها، ایران در طی سفر [انریکه مورا] هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات به تهران تا حدی انعطاف نشان داده است و حالا منتظر پاسخی از سوی آمریکاست. توپ در زمینه واشنگتن است.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، آغاز شد در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های  تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، فعلا متوقف شده است.

در همین راستا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در نشست خبری هفتگی‌اش گفت: اصولا در حوزه مذاکراتی وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که برای مصرف داخلی بیان می‌شود، نداریم. آنچه که برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است. ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت هایی بوده البته متأسفانه تاکنون آمریکا پاسخ‌های لازم و مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی خود را بگیرد و اعلام کند قطعا نه تنها بن‌بستی وجود ندارد بلکه می‌توان درصد باقی مانده از توافق را نهایی کرد.

خطیب‌زاده تأکید کرد: در حال حاضر توقف گفت‌وگوها یا به عبارتی مکث صورت گرفته در گفت‌وگوها به دلیل بی‌پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا ارائه کرده‌اند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

سخنگوی وزارت خارجه در همین ارتباط در پاسخ به سوالی گفت: هم ما و هم اروپا و هم آمریکایی‌ها می‌دانیم که پنجره فرصت تا ابد باز نمی‌ماند.

علاوه بر این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در بخشی از جلسه پرسش و پاسخ در حاشیه اجلاس داووس سوییس درباره توافق هسته‌ای اظهار داشت: من فکر می‌کنم آمریکایی ها خیلی خوب می‌دانند. اگر بخواهند به برجام بارگردند رییس بایدن خیلی خوب می‌فهمد که برای بازگشت چه کار کند. به نظرم مهمترین مسئله این است که تحریم‌های اقتصادی ایران به نحو موثری برداشته شود، فشارهای حداکثری دوره ترامپ از میان برداشته شود. ما چیز زیادی نمی‌خواهیم. در واقع تمرکز کردن به موضوعات دیگر رفتار و واکنش درستی نیست. آمریکایی‌ها خوب می‌دانند واقعیت‌ها چیست و چه کار باید بکنند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد:‌ ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشتیم، برای رسیدن به توافق خوب و پایدار مصمم هستیم و همواره ابتکارات طرف ایرانی کمک کرده فضای مذاکره و گفت‌وگو باز شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز مدتی پیش در یکی کنفرانس خبری در این باره گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته‌های منطقی و اصولی ایران و متنی هستیم که ایران و ۱+۴ در مورد آن توافق کرده‌اند. فکر می‌کنیم واشنگتن می‌داند که باید چه کاری کند که توافق در دسترس‌تر از آن چیزی که امروز است قرار گیرد. در مسیر درستی حرکت شده و ابتکارات خوبی هم بر روی میز است. فکر می‌کنیم یک تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود می‌توانیم پرونده این مذاکرات را ببندیم.

آمریکا به‌دنبال تحمیل شرایط اضافی به برجام است​

ساعت ۱۶:۲۵

سرگیی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه که به بحرین سفر کرده است، امروز (سه‌نشبه) در یک کنفرانس خبری درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات رفع‌ تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام که در وین جریان داشت خاطر نشان کرد: موضع آمریکا بعث ناکام ماندن یک راهکار کامل با مشارکت همه طرف‌ها درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شده است.

وی در ادامه تاکید کرد که مسکو همچنان در تلاش‌ها برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران مشارکت می‌کند.

ساعت ۱۲:۳۰

خطیب‌زاده: گزارش آژانس منصفانه نبوده است

خطیب زاده در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین در خصوص اینکه رسانه‌های غربی ادعا می کنند که موضوعات خاورمیانه مخصوصاً برجام از اولویت کاخ سفید خارج شده است و با این شرایط ما تا چه زمانی منتظر پاسخ آمریکا می‌مانیم؟ گفت: رژیم صهیونیستی همواره تلاش داشته آتش بحران در خاورمیانه روشن نگه‌داشته شود و اینکه منطقه خاورمیانه را کانون بحران و موضوع فلسطین را در درجه دوم نگهدارد و بر این اساس به اهداف خود برسد. پرونده مذاکرات وین برای بازگشت مطمئن همه طرف ها به تعهدات ذیل برجام است. آمریکا باید تصمیم بگیرد در میز برجام حاضر باشد یا خارج از آن بماند.

او در مورد سخنان رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا مبنی بر این‌که شانس رسیدن به توافق  پایین است و اظهارات مقامات فرانسه در این خصوص و اتفاقات اخیر از جمله ترور شهید صیاد خدایی و این‌که آیا این‌ها به معنای به بن بست رسیدن توافق است؟ نیز گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی طراحی و یا در پاسخ به افکار عمومی داخلی خود مطرح می‌کنند برای ما ملاک اظهارنظر نیست. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که بنا به  مصارف داخلی بیان می‌شود نداریم. آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هایی بوده و آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند بن بستی نیست و می‌توان گفت درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد. امروز مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا ارائه کرده‌اند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گزارش روز دوشنبه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این گزارش بازتاب واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی به آژانس داد و چند دور مفصل نشست حضوری بود که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد. این گزارش همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتاب زده اعلام کرد. 

وی تاکید کرد:‌ این گزارش از همان زمان و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع بندی شده بود و به نظر می‌رسد شتاب زدگی در این جمع بندی وجود دارد. گزارش منصفانه نیست. بیم این می‌رود که فشار صهیونیست‌ها و برخی طرف‌ها باعث شده که مسیر گزارش از فضای فنی به سیاسی برود و امیدواریم این مسیر اصلاح شود.

خطیب زاده درباره احتمال صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس عنوان کرد: آژانس باید دقت می‌کرد که در مسیر فنی و آنچه در اساسنامه آمده خارج نشود. متاسفانه عناصری مثل اسراییل همواره تلاش کرده‌اند هر گاه ابتکاری بوده و نزدیک به یک تحول شدیم شاهد رفتارها و مداخلات آنها و سوءاستفاده و جاسوسی از آژانس و همچنین خرابکاری و دست بردن در اسناد بودیم. وی ادامه داد: آژانس دقت کند مسیری که به سختی آمده‌ایم را به راحتی تخریب نکند.

خطیب‌زاده بیان کرد: آنچه در رسانه‌های آمریکایی و غربی مطرح می‌شود از تاکتیک‌های قدیمی است که موضوع جدیدی نیست. آن‌چه بین ایران و آمریکا در حال مذاکراه است موضوعاتی مرتبط با چرخه انتفاع اقتصادی ایران و باز کردن همه اجزای فشار حداکثری آمریکا است. در موضوع FTO برجسته سازی از سوی رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های آمریکایی صورت گرفت و از آن زمان پاسخ ما روشن بوده که فروکاستن آن به این موضوع، موضع ایران نیست. برای ما آنچه نهایت این توافق باید به دست بیاورد انتفاع قطعی مردم ایران است. اگر در انتفاع قطعی مردم ایران برخی موضوعات گنجانده شود فقط در میز مذاکرات و تصویر نهایی که از توافق در ذهن خود داریم و حداکثرها و حداقل‌هایی که تعریف کردیم و خطوط قرمز خود را گفتیم و لذا این رفت و برگشت‌ها انجام می‌شود.

او تصریح کرد: موضوعاتی که بین ما و آمریکا مانده در خصوص تضمین‌ها، افراد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران باید تماما انجام شود.

او بیان کرد: آمریکا فرار رو به جلو می‌کند و بلینکن فکر می‌کند مردم دنیا و ایران متوجه سرکشی‌های آمریکا نیستند. آمریکا بزرگ‌ترین برهم زننده تجارت آزاد و قواعد معمول در حوزه‌ بانکی، سرمایه گذاری و مراودات است. بلینکن باید بداند وقت و زمان این گذشته که کشوری به تنهایی بر دنیا قواعد داخلی خود را بار کند. کشورها کنشگر هستند و از منافع خود دفاع می‌کنند. آمریکا باید بداند پاسخ از سوی کشورهای مستقل گرفته می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما در یک رویارویی نظام سلطه به سرگردگی آمریکا هستیم. آنها به دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران دچار فروپاشی شود و این مساله را حتی پنهان هم نکردند. بولتون هم در این باره اظهاراتی داشت ولی همانطور که دیدیم دوره آنها به پایان رسید و ایران سربلند ماند. 

خطیب زاده با بیان اینکه آنها از جنگ‌های دیگر ناامید شده و به جنگ اقتصادی و جنگ اجتماعی علیه ایران روی آورده و در حوزه ناامید کردن و تحریم اقدام کردند که در دو حوزه ناکام ماندند، افزود: پاسخ ایران در دو حوزه روشن بود و تاب آوری اقتصادی و اقتصاد درون زا و خنثی سازی تحریم‌ها با هر سختی انجام شده است. ما کشوری هستیم که در تمامی مؤلفه‌های اقتصادی در منطقه و چشم انداز پیش رو وضعیت خوبی داریم.

وی درباره سفر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه به نروژ هم اظهار داشت: سفر به نروژ دوجانبه است و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مباحث دوجانبه و موضوعات مرتبط با مذاکرات وین از جمله مسائلی است که در این سفر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه بیان کرد: آمریکا در حالی که پیام می‌فرستد و می‌خواهد به دنیا نشان دهد که قصد بازگشت به برجام را دارد و دولتی متعهد در حقوق بین الملل است همه اجزای فشار حداکثری شکست خورده بر علیه مردم ایران را ادامه می‌دهد. ما با طرفی روبرو نیستیم که تصمیم و صدا و رفتار واحد داشته باشد و این کار مذاکرات وین را سخت، پیچیده و کند کرده است. این‌که پنجره فرصت تا ابد باز باشد چنین نیست هم ما، هم آمریکا و هم اروپا می‌دانند که این پنجره فرصت تا ابد باز نخواهد ماند.

روز صد و هشتم مذاکرات وین 

ساعت ۲۰:۳۰

ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر بیشتر از حد مجاز برجام

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر بیشتر از حد مجاز تعیین شده در توافق هسته‌ای (برجام) شده است.

آژانس همچنین مدعی شده ایران توضیح معتبری درباره یافته شدن ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده،‌ ارائه نکرده است.

به علاوه آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران اکنون ۴۳.۱ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد ذخیره کرده که حدود ۱۰ کیلوگرم افزایش نشان می‌دهد. همچنین مقدار اندکی از این اورانیوم ۶۰ درصد در حال حاضر به فلز اورانیوم تبدیل شده است.

طبق گزارش آژانس اتمی ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران از زمان گزارش فصلی پیشین ۶۱۲.۲ کیلوگرم افزایش یافته است.

روز صد و هفتم مذاکرات وین

ساعت ۲۴:۰۰

ماندن سپاه در فهرست تروریستی یعنی برجام به انجام نرسیده است

شهریار حیدری در واکنش به توییت سید محمد مرندی که در آن عنوان کرده بود سپاه اولویت ایران در مذاکرات نبوده و بیشتر به عنوان اهرم بوده است، گفت: «ایشان دیدگاه خود را گفته و احتمالا نظر شخصی بوده است ولی نظر کلی نظام، حاکمیت، تیم برجام، مجلس و مردم این است که سپاه حتما باید از لیست تحریم‌ها خارج شود.»
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: «سپاه یعنی مردم ایران و تحریم آن یعنی تحریم مردم. ما نمی‌توانیم سپاه را جدا از مردم بدانیم؛ سپاه یک نهاد مردمی و نظامی و برای مردم ایجاد شده است. بنابراین تحریم سپاه هیچ معنا و مفهومی ندارد و خروج سپاه پاسداران از لیست تحریم‌های امریکا و غرب، جزو اولین شرط‌های تیم مذاکره کننده بود. این مهم یک واقعیت است که هم بایدطرف برجامی و هم تیم مذاکره‌کننده ما بپذیرد. کما اینکه خط قرمز دولت غرب و هم خط قرمز دولت فعلی هم خروج سپاه از لیست تحریم‌هاست.»
حیدری در پایان خاطرنشان کرد: «مذاکرات داشت به خوبی پیش می‌رفت ولی متاسفانه امریکا یکبار با بحث خروج از برجام و بار دیگر هم با نگه داشتن سپاه در لیست تحریم‌ها به دنبال به نتیجه نرساندن برجام است. از این رو ماندن سپاه در فهرست تحریم‌ها یعنی به انجام نرسیدن برجام. امیدوارم طرف غربی این منطق را بپذیرد که سپاه خط قرمز ماست و همچنین بحث‌های اساسی مثل تبادل بانکی و نفت، برای ما اهمیت دارد.»

ساعت ۲۱:۱۵

بایدن دنباله رو سیاست های مخرب ترامپ در منطقه است

 وبگاه خبری تحلیلی میدل ایست آی در گزارشی درباره سیاست‌های جو بایدن در منطقه، به ویژه در قبال ایران نوشت: بایدن در حال منحرف شدن از سیاست رسیدن به توافقی هسته‌ای با ایران است که مختص خود اوست و در حال متمایل شدن به سمت پروژه عادی‌‍سازی روابط سعودی‌ها با اسراییل است که بخش عمده‌ای از کار ناتمام توافق ابراهیم دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا محسوب می‌شود.

میدل ایست آی در ادامه می‌نویسد: پس از آن که این کار انجام شود، سیاست بایدن در خاورمیانه کاملا از سیاست ترامپ غیرقابل تشخیص خواهد شد. قطر دیگر تحت محاصره نخواهد بود اما ایران همچنان تحت تحریم‌های حداکثری باقی خواهد ماند و توجه آمریکا معطوف به روابط اسراییل با منطقه خواهد شد.

در این گزارش با اشاره به این که بایدن مطیعانه در حال پیروی از سیاست‌های ترامپ در منطقه است، نوشت: واضح‌ترین نمونه این کاری است که بایدن با پیش‌نویس توافق برای احیای توافق هسته‌ای ایران کرده است، توافقی که ترامپ چهار سال پیش به طور یک‌جانبه از آن خارج شد. محصول یازده ماه مذاکره با دو دولت ایران این شد که آمریکا در پایان ماه مارس به خاطر آن‌چه یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آن «معدود» مسائل باقی‌مانده خواند، خود را از مذاکرات کنار کشید. از آن موقع، در رسانه‌ها از رابرت مالی، مذاکره‌کننده اصلی آمریکا به خاطر زیادی مصالحه جو بودن انتقاد شده است. طرح او مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران ایران از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» با مخالفت بایدن مواجه شد. حال کل توافق به نظر می‌رسد که راه به جایی نبرد. آخرین ارزیابی مالی این است که احتمال رسیدن به یک توافق «در بهترین حالت، کم» است.

در ادامه این گزارش آمده است: در طرف ایران، راجع به این که آیا مسئله حذف نام سپاه پاسداران از این فهرست موجب بر هم خوردن توافق می‌شود یا نه، ابهام وجود دارد. می‌توان گفت این اقدام شکلی به کلی نمادین دارد و لغو آن تاثیری بر تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بر سپاه پاسداران که پابرجا خواهند ماند، نمی‌گذارد. اما این تنها مسئله موجو نیست. طرف آمریکایی هم تردیدهایی داشته است یا می‌توان گفت سیگنال‌های متناقضی درباره دو مسئله مهم در زمینه این توافق فرستاده است، یعنی مسئله راستی‌آزمایی و لغو تحریم‌ها.

این وبگاه خبری همچنین نوشت: واضح بگوییم که ایران تحت این توافق با انتقال تقریبا تمام اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص ۶۰ درصد به خارج از کشور در ازای کیک زرد روسیه، موافقت می‌کرد. ناگهان، هیچ کسی دیگر حرفی از این موضوع نمی‌زند. کسی درباره توان ایران برای رسیدن به «گریز هسته‌ای» صحبتی نمی‌کند که گفته می‌شد ممکن است چند روزه باشد. اگر هدف اصلی ممانعت از ایران در رسیدن به ظرفیت تولید یک بمب باشد، آمریکا درحال کناره گرفتن از توافقی است که می‌توانست ایران را از دست یافتن به این ظرفیت محروم کند.

میدل ایست آی نوشت: اگر آمریکا و اسراییل به اندازه‌ای که ادعا می‌کردند، درباره چشم‌انداز ساختن بمب توسط ایران نگران و پیگیری اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه خلیج فارس بودند، پس چرا یکی از آن‌ها در حال کناره گرفتن[از توافق] است و آن یکی دیگری را بابت آن تشویق می‌کند؟

 مذاکرات وین که در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران در آوریل ۲۰۲۱، مدتی پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، آغاز شد در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های  تهران - واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، فعلا متوقف شده است.

اشاره میدل ایست آی به رویکرد آمریکا در مذاکرات وین در پی این مطرح شده است که چند روز پیش، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت: ما به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران هستیم و آن را در راستای منافع کشور می‌دانیم اما اگر ایران تلاش کند سقف شروط خود را بالا ببرد، این درخواست را می کنیم و به توافق نخواهیم رسید.

مالی همچنین گفت: واشنگتن آماده است در صورت عدم توافق، تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعمال و این تحریم‌ها را تشدید کند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید بر اینکه بهترین راه درباره برنامه هسته‌ای ایران، همان بازگشت به برجام است گفت که فشار حداکثری علیه ایران نتیجه نداده است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان اخیرا در بخشی از جلسه پرسش و پاسخ در حاشیه اجلاس داووس سوییس درباره مسئله توافق هسته‌ای اظهار داشت: من فکر می‌کنم آمریکایی ها خیلی خوب می‌دانند. اگر بخواهند به برجام بارگردند رییس بایدن خیلی خوب می‌فهمد که برای بازگشت چه کار کند. به نظرم مهمترین مسئله این است که تحریم‌های اقتصادی ایران به نحو موثری برداشته شود، فشارهای حداکثری دوره ترامپ از میان برداشته شود. ما چیز زیادی نمی‌خواهیم. در واقع تمرکز کردن به موضوعات دیگر رفتار و واکنش درستی نیست. آمریکایی‌ها خوب می‌دانند واقعیت‌ها چیست و چه کار باید بکنند.

وزیر امور خارجه تأکید کرد:‌ ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشتیم، برای رسیدن به توافق خوب و پایدار مصمم هستیم و همواره ابتکارات طرف ایرانی کمک کرده فضای مذاکره و گفت‌وگو باز شود.

او تصریح کرد: صادقانه می‌گویم اطلاعات زیادی داریم که صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی سیاست‌خارجی و منافع مردم آمریکا را به گروگان گرفته است. اکنون آقای بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد وقت را تلف کند و یا شجاعانه به تعهدات آمریکا ذیل برجام برگردد.

امیرعبداللهیان در پایان خاطر نشان کرد: ما در انجام تعهدات صادقانه‌ترین و جدی‌تری بودیم،‌ دقیق‌ترین اقدامات را انجام دادیم. اکنون آمریکا باید تصمیم بگیرد. فکر می‌کنم اگر لابی صهیونیستی از منافع ملی آمریکا فاصله بگیرد بایدن می‌تواند برای رسیدن به توافق خوب و پایدار اقدام کند. ما در ایران طی ۴۰ سال گذشته تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم. حتما گزینه‌های زیادی داریم.

ساعت ۹:۰۰

بلینکن و وزیر خارجه اسراییل درباره ایران رایزنی کردند

آنتونی بلینکن و یاییر لاپید، وزیران امورخارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌گو و درباره موضوعات مختلف دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای رایزنی کردند.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، دو طرف درباره ایران و مقابله با آنچه نیروهای نیابتی آن عنوان شده است، گفت‌وگو کردند.

همچنین به نوشته روزنامه اورشلیم پست، قرار است یک هیات امنیتی رژیم صهیونیستی برای رایزنی درباره ایران و شرکت در نشست یک کار گروه درخصوص ایران به زودی به واشنگتن سفر کند.

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی سرپرستی این هیات را بر عهده دارد که افرادی از وزارت امورخارجه، موساد و ارتش رژیم صهیونیستی آن را همراهی خواهند کرد.

در دیدار هیات‌های صهیونیستی و آمریکایی همچنین قرار است نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز ششم ژوئن برگزار می‌شود، از جمله چگونگی اعمال فشار برای محکومیت تهران مورد بحث قرار گیرد.

به نوشته اورشلیم پست، آنتونی بلینکن و لاپید درباره احتمال سفر جو بایدن رییس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نیز گفت‌وگو کردند.

روز صد و ششم مذاکرات وین

ساعت ۲۱:۱۵

مسقط مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا را تکذیب کرد

بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان در اظهاراتی با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران، مذاکرات محرمانه بین عمان و ایران و آمریکا را درباره احیای برجام تکذیب کرد و گفت که دستیابی به توافقی جدید به نفع  خاورمیانه و جهان است.

به گزارش خلیج آنلاین، بدرالبوسعیدی، همچنین اظهار داشت که آمریکا درحال بازبینی مواضع و استقرار نیرو‌های خود در خاورمیانه است، اما از منطقه خارج نخواهد شد.

وزیر امور خارجه عمان در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه کشورش روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی نمی‌کند، خواستار حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین شد. او همچنین عنوان داشت: «عمان اولین کشور حاشیه خلیج فارس است که از زمان توافق کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ برای برقراری صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی حمایت میکند. مسقط به توافق ابراهام نخواهد پیوست و ابتکاراتی که در حمایت از مردم فلسطین باشد ترجیح می‌دهد.»

او معتقد بود که هر موفقیتی در توافقات ابراهام باید به حل و فصل نهایی، پایدار و عادلانه موضوع فلسطین بر اساس راه حل دو کشوری دست یابد.

در اکتبر ۲۰۱۸، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، یک سفر رسمی به مسقط داشت و طی آن با سلطان قابوس بن سعید دیدار کرد. این اولین سفر یک مقام بلندپایه رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۹۶ بود.

امارات و بحرین سال ۲۰۲۰ با پا در میانی آمریکا با خیانت به آرمان‌های فلسطین  توافقنامه آبراهام را امضا کرده و روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کردند.

روز صد و پنجم مذاکرات وین

ساعت: ۱۸:۰۵

بایدن می خواهد برخی از تحریم های ترامپ علیه ایران را حفظ کند

همزمان با ادعاهای آمریکا مبنی بر آماده شدن برای دو سناریوی موفقیت و شکست مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، یک دیپلمات ارشد روس خواستار موضع سازنده‌تر واشنگتن در این مذاکرات شد.

«میخاییل اولیانوف» نماینده فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، امروز (جمعه) گفت آمریکا باید رویکردی سازنده‌تر و حرفه‌ای تر در مذاکرات هسته‌ای وین داشته باشد.

اولیانوف در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «مذاکرات وین درباره برجام ۲.۵ ماه است که متوقف باقی مانده است. بنظر می‌رسد آمریکا سعی دارد برخی تحریم‌های اعمال شده توسط [دونالد] ترامپ بر ایران را حفظ کند».

وی همچنین افزود: «اگر واشنگتن واقعا به عدم اشاعه اتمی پایبند است، باید رویکرد سازنده‌تر و حرفه‌ای [در قبال مذاکرات وین] داشته باشد».

نماینده روسیه در وین پیش از این نیز از گفت‌وگو با «محمد رضا غائبی» همتای ایرانی خود درباره مسائل مربوط به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده بود.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از حدود دو ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در یک جلسه در کمیته امور خارجی مجلس سنا ضمن رد گزینه نظامی گفت که دیپلماسی، تنها راهکار آمریکا در قبال ایران است.

ساعت ۱۵:۳۰

اولیانوف با نماینده ایران در وین دیدار کرد

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین با محمدرضا غائبی دیدار و درباره نشست شورای حکام گفتگو کردند.

سرگیی لاوروف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «امروز با آقای محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین دیدار کردم. ما موضوعات مربوط به نشست آتی شورای حکام را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.»

اولیانوف در توییت جداگانه دیگری از دیدار با چه هیون شین، نماینده دائم کره جنوبی در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره جلسه شورای حکام سازمان ملل خبر داد.

نشست شورای حکام سازمان ملل، در ۱۶ خرداد برگزار خواهد شد. در این نشست ۳۵ نفر از سران کشور‌ها حضور دارند و رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخرین گزارش خود را از برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات وین ارائه خواهد داد.

مقامات صهیونیستی می‌گویند که از آمریکا و متحدان اروپایی‌ آن می‌خواهند در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در ژوئن برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران فشار بیاورند.

ایران مدت هاست که بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است. جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ از توافق برجام تلاش کرده‌اند تا یک سری مسائل را از جمله دسترسی مجدد به فیلم‌های دوربین‌های نظارتی در سایت‌های اتمی در ایران، بین خود حل کنند.

مذاکرات وین برای مدتی متوقف شده است. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرده ابتکارات خاصی از سوی ایران برای احیای مذاکرات برجام در جریان سفر انریکه مورا، هماهنگ‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران مطرح شده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از سفر معاون خود، انریکه مورا، به تهران گفت که بن‌بست این مذاکرات رفع شده است.

روز صد و چهارم مذاکرات وین

ساعت ۲۳:۲۰

توافق هسته ای با ایران به پایان رسیده است

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه گفت: توافق هسته‌ای با ایران به پایان رسیده است.

وی افزود: باید پیامدهای فعالیت های هسته‌ای ایران را برای تهران توضیح دهیم.

توافق هسته ای به پایان رسیده است

ساعت ۱۳:۳۰

امیرعبداللهیان: برای دستیابی به توافق جدی هستیم

امیرعبدالهیان گفت: برای دستیابی به توافق هسته ای قوی و پایدار جدی هستیم و درهای دیپلماسی را باز نگه می داریم. اخیراً ابتکار جدیدی برای احیای توافق هسته‌ای مطرح کرده‌ایم و بایدن باید سیاست فشار حداکثری را متوقف کند. برنامه هسته‌ای ما صلح‌آمیز است. بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با بازگشت ما به فعالیت های اقتصادی بین المللی مرتبط است.

 

روز صد و سوم مذاکرات وین

ساعت ۱۹:۰۰

مالی: توافق با ایران برای بازبینی به کنگره ارائه می شود

 رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در یک جلسه در کمیته امور خارجی مجلس سنا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران شرکت کرد.

نماینده آمریکا در امور ایران در این جلسه ضمن اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت که بهترین مسیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بازگشت به برجام است. رابرت مالی همچنین اذعان کرد که دولت جو بایدن حتی یکی از تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را هم رفع نکرده است.

او همچنین تصریح کرد خروج از برجام توانایی آمریکا برای مقابله با ایران را محدود کرده است. مالی گفت: «این نتیجه ناخوشایند تصمیم دولت قبل برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام است. بدون اتخاذ آن تصمیم ما می‌توانستیم همه تمرکز و اهرم فشارمان را روی همکاری با متحدان و شریکانمان برای مهار ایران و مقابله با اقدامات این کشور متمرکز کنیم.»

نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد چنانچه ایران خواستار امتیازاتی خارج از برجام باشد توافقی اتفاق نخواهد افتاد.

کریس مورفی، نماینده دموکرات مجلس سنا گفت: «ما گزینه اعمال فشار اقتصادی بر ایران و تشدید آنها را امتحان کرده‌ایم و دیده‌ایم که رفتار ایران بدتر شده است.»

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به اظهارات یک سناتور که درباره محدودیت‌های اقدام نظامی علیه ایران پرسید گفت: «تنها راهکار واقعی که در اینجا داریم دیپلماسی است.»

او همچنین در پاسخ به یک سوال درباره رفع تحریم سپاه گفت: «برای ایرانی‌ها روشن کرده‌ایم که اگر خواستار امتیاز غیرهسته‌ای مانند رفع تحریم سپاه هستند لازم است یک امتیاز متقابل بدهند.»

راند پال، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا با اشاره به محدودیت ظرفیت تحریم‌ها علیه ایران گفت که این تحریم‌ها می‌توانند کشوری را تنبیه کنند اما قادر به تغییر رفتار نیستند. او تصریح کرد تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره نمی‌آورند.

یک سناتور دیگر با بیان اینکه ایران هم آمریکا را خطرناک می‌داند به اقدامات ضدایرانی آمریکا نظیر کودتای ۲۸ مرداد و حمایت از عراق در جنگ تحمیلی اشاره کرد.

نماینده آمریکا در امور ایران، ضمن تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت «به دلیل مطالبات زیاده‌خواهانه ایران» شانس شکست مذاکرات وین بیشتر از اتمام موفقیت‌آمیز آن است.

یکی از سناتورهای موافق برجام گفت ترامپ از برجام خارج شد و برای جلوگیری از بازگشت آسان به این توافق، مسیر بازگشت را مین‌گذاری کرد.

رابرت مالی در پاسخ به سوال یک سناتور که درباره گزینه نظامی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران پرسیده بود گفت: «همان‌طور که موقع جواب به سوال سناتور مورفی گفتم، حمله نظامی پاسخ برنامه هسته‌ای ایران نیست.»

نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه چین اصلی‌ترین خریدار نفت ایران است گفت که آمریکا همه تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کرده است.

رابرت مالی به شکست فشار حداکثری علیه ایران هم اشاره کرد و گفت: «فشار حداکثری دولت قبلی به جای متقاعد کردن آنها به دادن امتیاز آنها را به سمت تحریکات حداکثری سوق داد. ایران و گروه‌های مسلح تحت حمایت آنها حملاتشان به شریکانمان در خلیج [فارس] و نیروهای خودمان را افزایش دادند. همان‌طور که وزیر خارجه بلینکن اشاره کرد حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۰۰ درصد افزایش داشت.»

ادعاها علیه ایران

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام به اجرای سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران روی آورد. او بابت اجرای این سیاست و ثمربخش نبودن آن مورد انتقاد قرار گرفت.

مذاکرات وین

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده بود قصد دارد از طریق مذاکرات وین، آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است. این مذاکرات از چند ماه پیش دچار وقفه شد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگیی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است. 

ضرورت گزارش‌دهی به رژیم صهیونیستی یکی دیگر از عواملی بوده که روند حرکت رو به جلوی مذاکرات را کند کرده است. دولت بایدن بارها اعلام کرده نظر این رژیم را در مذاکرات وین در نظر می‌گیرد. رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده که با احیای برجام مخالف است، هر چند که برخی از مقام‌های اطلاعاتی این رژیم اکنون تصریح کرده‌اند که بازگشت به برجام را به نفع خود می‌دانند.

ساعت ۱۶:۴۰

گفت وگوهای آژانس با ایران به نقطه بسیار دشواری رسیده است

مدیر نهاد هسته ای سازمان ملل متحد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ابراز امیدواری کرد که از فاصله زمانی میان اکنون تا هنگامی که قرار است این گزارش پیش از برگزاری نشست سه ماهه این سازمان در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) در اختیار شورای حکام قرار گیرد، استفاده بهینه شود.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی گفته است: نفوذ سیاسی و لابی‌گری نباید در تصمیمات آژانس اثر بگذارد و ایران و آژانس باید در یک مسیر کاملا حرفه‌ای و رفتار در چهارچوب کارشناسی مسائل را دنبال کنند و جای هیچ گونه سیاسی کاری نیست.

 گروسی در ۲۰ اردیبهشت ماه هم زمان با سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تهران، از طریق ویدئو کنفرانس در پارلمان اروپا گفت که همچنان امید به دستیابی به توافق در روند مذاکرات وین وجود دارد. ما هنوز امیدواریم که توافقی در بازه زمانی معقولی، حاصل شود، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت هر آن ممکن است بسته شود.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وارد دوره تنفس شده و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های کشورهایشان بازگشته اند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد: در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که ایران هرگز به‌عنوان مکان‌هایی که هر گونه فعالیتی در آنها صورت گرفته، اعلام نکرده است. وی بر همین اساس مدعی شد که ایران به اندازه کافی در مورد فعالیت های هسته ای خود شفاف نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ۲ سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. دو طرف اسفند ماه سال گذشته در پی سفر گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود.

​ساعت ۱۰:۱۱

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا؛ آمریکا در ترور نقشی نداشته است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ترور شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی در تهران در مقابل منزلش گفت: ما گزارش ها را مشاهده کرده ایم. ما هیچ نقش و دخالتی در کشتن (ترور) این فرد نداشته ایم.

حوالی ساعت ۱۶ روز یکشنبه در حوالی خیابان مجاهدین اسلام تهران دو موتور سوار با شلیک پنج گلوله یکی از مدافعان حرم به نام حسن صیاد خدایی را هنگامی که قصد ورود به منزل خود را داشت ترور و به شهادت رساندند. 

 پیکر شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی روز سه شنبه بر دستان مردم همیشه در صحنه تهران در میدان امام حسین (ع) تشییع شد و پس  از اقامه نماز  میت در قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران آرام گرفت.  به نقل از 

روز صد و دوم مذاکرات وین

ساعت ۲۱:۱۵

نابودی برجام، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

اتحادیه اروپا امروز سه شنبه مدعی شد نابودی توافق هسته‌ای ممکن است ایران را به دستیابی به سلاح هسته‌ای قادر سازد.

اتحادیه اروپا همچنین ادعا کرده کشورهای منطقه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌پذیرند.

ساعت ۱۸:۳۰

رایزنی نماینده بریتانیا در مذاکرات با مقام‌های اسراییل درباره ایران

«استفانی القاق» نماینده انگلیس در مذاکرات وین در توییتی از رایزنی با مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران خبر داد.

وی در این خصوص نوشت: گفت‌وگوهای فشرده دو روزه با اسراییل درباره ایران و منطقه داشتم. چشم‌انداز برجام، مقایسه یادداشت‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای گسترده‌تر (بررسی شد).

این مقام ارشد انگلیسی در ادامه گفت نشست‌هایی با «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم اسراییل، «آلون بار» مدیر سیاسی وزارت خارجه این رژیم و «جاشوا زارکا» معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در امور راهبری داشته است.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن و تشکیل کابینه، تلاش‌ها برای ترغیب جامعه جهانی به اعمال فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش داده است. اخیراً «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در واشنگتن  دیدار کرد و خواستار مقابله با جمهوری اسلامی ایران از طرق مختلف از جمله تقویت ائتلاف منطقه‌ای تحت هدایت ایالات متحده شد. 

گانتز در شب عزیمت به ایالات متحده، مدعی شد که ایران تنها چند هفته تا جمع‌آوری مواد شکافت‌پذیر برای بمب اتمی فاصله دارد و حدود ۶۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در اختیار دارد. وی همچنین مدعی شد که ایران در تلاش برای تکمیل ساخت و نصب یکهزار سانتریفیوژ پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای خود از جمله یک تأسیسات جدید در نزدیکی نطنز  و جمع آوری دانش و تجربه در توسعه، ساخت و بهره برداری از سانتریفیوژها است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده بود قصد دارد از طریق مذاکرات وین، آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تاکنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

روز صد و یکم

ساعت ۲۰:۵۰

رییسی: سلاح هسته ای در دکترین ایران مطلقا جایی ندارد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی روز دوشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به عمان در دیدار «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر این کشور گفت: روابط ایران و عمان تنها محدود به همسایگی نیست، بلکه علایق و اشتراکات عمیق دینی و اعتقادی این دو ملت قرن‌ها با یکدیگر پیوند خورده است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه روابط تهران – مسقط در طول تاریخ همواره روابط خوب و سازنده‌ای بوده است، اظهار کرد: هر چند شاهد روابط خوبی بین دو کشور هستیم، اما این سطح از روابط قانع‌کننده نیست.

رییسی با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های متنوع مغفول مانده میان ایران و عمان احیا شود، خاطرنشان کرد: میزان تجارت، حمل و نقل و همکاری‌های اقتصادی میان تهران و مسقط، به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت کالا حتما می‌تواند افزایش یابد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی و پزشکی گفت: ایران می‌تواند انتخاب مناسبی برای مردم عمان در حوزه سلامت و پزشکی باشد. علی‌رغم تهدیدات و تحریم‌های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌هایی که بیشتر تحریم بوده، مانند صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، پزشکی و دفاعی پیشرفت‌های بسیاری به دست آورده است.

رییس‌جمهور افزود: در مقابله با کرونا در کنار استفاده از واکسن‌های خارجی، ۶ شرکت ایرانی اقدام به تولید واکسن مقابله با کرونا کرده‌اند که ۴ شرکت تماما از دانش ایرانی استفاده کرده‌اند و امروز این واکسن‌ها صادر می‌شود.

رییسی خاطرنشان کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها به خیال خودشان می‌خواستند با تحریم پیشرفت‌های ایران را متوقف کنند، اما همگان شاهد بودند که خود آمریکایی‌ها به شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری اعتراف کردند.

رییس‌جمهور تأکید کرد: در دکترین ایران، سلاح هسته‌ای مطلقا جایی ندارد اما ما از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای برای مصارف کشاورزی، پزشکی و صنایع پتروشیمی بهره می‌بریم.

«فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر عمان نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و برادرانه دو ملت ایران و عمان، اظهار کرد: توسعه روابط بین دو کشور حاصل فهم مشترک رهبران ایران و عمان است.

وی تصریح کرد: روابط ایران و عمان محدود به روابط اقتصادی و تجاری نخواهد بود و شامل بخش‌های عمده‌ای چون تعاملات و همکاری‌های سیاسی خواهد بود.

معاون نخست‌وزیر عمان خاطرنشان کرد: ایران کشوری کهن و تاریخی است و تازه به دوران رسیده نیست. ما امروز در ملاقات‌مان روی فرش ایرانی در حال گفتگو هستیم. ایران با تولیدات خود به نوعی در تمام دنیا نماینده دارد.

«فهد بن محمود آل سعید» با اشاره به برنامه‌های فشرده رییس‌جمهور در سفر به عمان اظهار کرد: شما مانند جوان‌ها بدون خستگی کار می‌کنید. این سفر شما به عمان در قلب ما باقی خواهد ماند. عمان همیشه در صحنه بین‌المللی از مواضع ایران مانند ایرانی‌ها دفاع کرده است.

ساعت ۲۰:۰۰

امیر قطر: خواهان بازگشت همه طرف ها به برجام هستیم

امیر قطر در سخنانی گفت که ایران همسایه ما است و همه طرف ها را به بازگشت به توافق هسته ای تشویق می کنیم.

 شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت که دوحه مدعی ایفای نقش میانجیگری رسمی بین ایران و غرب نیست.

وی تاکید کرد: ایران همسایه ماست و تلاش می کنیم که به آنها کمک کنیم و همه طرف‌ها را به بازگشت به توافق هسته ای تشویق می کنیم.

امیر قطر همچنین خاطرنشان کرد که جنگ در اروپا بحران انرژی در جهان را عمیق تر کرده است.

روز صدم مذاکرات وین

ساعت ۲۴:۰۰

امیرعبداللهیان و همتای قطری گفت و گو کردند

در تماس شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی معاون‌ نخست وزیر و  وزیر امور خارجه قطر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، آخرین توافقات سران دو کشور که در جریان سفر اخیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر دولت قطر به تهران انجام شد، مورد پیگیری طرفین قرار گرفت.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر در این گفتگوی تلفنی، همچنین آخرین مباحث مربوط به مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر، توسعه و گسترش همه جانبه مناسبات دوجانبه بین تهران و دوحه و همچنین مذاکرات برای رفع تحریم ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی بر تداوم رایزنی مستمر برای پیگیری موضوعات در دستورکار روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام‌ مشترک در عرصه منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

ساعت ۱۹:۴۵

باقری درباره سفر مورا به نمایندگان مجلس پاسخ داد

محمود عباس زاده در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این جلسه با حضور آقای باقری معاون وزیر خارجه و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای تشکیل شد که به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

وی توضیح داد: طبق برداشت اعضای کمیسیون از صحبت های مطرح شده در این جلسه، گفت و گو تا مرحله ای خوب پیش رفته و بیش از ۸۰ درصد موارد اختلافی با گروه ۱+۴ به توافق شفاهی رسیده است. در مواردی هم تاکید مذاکره کننده این بوده که باید تکلیف آن مشخص شود چون به اعتقاد ما نباید توافق به گونه ای باشد که ساختار تحریم ها حفظ شود به ویژه در بحث تضمین ها، نگرانی هایی داریم که این هم به دلیل عهدشکنی آمریکایی ها و خارج شدن یک طرفه آن ها از توافق است.

عباس زاده اضافه کرد: در آخرین مراحل مذاکرات، غربی‌ها با تحریک آمریکایی ها پوزیشن بازی بهم زنی می گیرند تا امتیاز بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرند. البته طبق  داده‌ها، غربی‌ها به ویژه آمریکا بیشتر از ما به توافق نیاز دارند و طرف مقابل از این تاکتیک نتیجه ای نمی گیرند لذا احتمالا مذاکرات به مسیر عادی خود بر می گردد منوط به اینکه طرف مقابل حسن نیت و جدیت داشته باشد که در این صورت موارد باقی مانده حل شده و توافق صورت می گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: به هر حال ما برای مذاکره و توافق در مذاکرات حضور پیدا کرده و حسن نیت و جدیت داریم، اکنون توپ در میدان غربی ها به ویژه آمریکایی هاست. البته ما دنبال نتیجه خوب چه با توافق و چه بی توافق هستم؛ ما حاضر به توافق بد نیستم که برخلاف منافع ملی است.

وی گفت که جمع بندی این جلسه آن است که روند کار در مسیر منافع کشور پیش می رود.

ساعت ۱۵:۴۵

کمال خرازی: با سفر «مورا» راه ادامه مذاکرات هموار شد​

«سید کمال خرازی» رییس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست ایران و جهان عرب در دوحه حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: ما اعتقاد راسخ داریم که باید از تمامی ظرفیت­‌ها برای تقویت روابط دو‌جانبه و چندجانبه منطقه‌ای استفاده شود. بی تردید، برقراری حسن همجواری و تشکیل سازوکارهای همکاری منطقه‌­ای، نقش مجموعه کشورهای منطقه را در سطح بین­‌المللی نیز افزایش خواهد داد.

 مورا به ایران آمد و راه ادامه مذاکرات هموار شد

خرازی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برجام تصریح کرد: ما بدون وابستگی به بیگانه به فناوری هسته‌ای دست یافته­‌ایم و توسعه فناوری هسته‌ای صلح­‌آمیز بومی را جزو منافع ملی‌مان می‌دانیم. دیگران مجاز نیستند تعیین کنند ایران حق دستیابی به فناوری هسته‌ای دارد یا خیر. ایران بارها اعلام کرده که فقط قصد بهره‌برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای دارد. در مذاکرات فعلی بین ایران و کشورهای غربی موضوعات کمی باقیمانده است که باید حل شود. مورا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا اخیرا به ایران آمد و راه ادامه مذاکرات هموار شد.

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۶ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران مذاکرات انریکه مورا در تهران را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و گفت: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.

«یوسف بن علوی» وزیر سابق امور خارجه عمان هم به عنوان دیگر سخنران ویژه افتتاحیه این نشست با بیان اینکه همه ما سؤالات زیادی درباره مسائل منطقه داریم که هنوز برایش پاسخی نیافته‌ایم، بر تلاش‌های متعدد در دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش در سمت وزیر امور خارجه تاکید کرد و گفت: مشکلات و موانعی هست که ممکن است دیگر طرف‌ها پیش روی ما بگذارند، چرا که نمی‌خواهند مسیر پیش رو هموار باشد.

وی همچنین توجه به منافع کشورها در روابط با یکدیگر را عاملی برای استحکام روابط بین آن‌ها دانست و درباره نقش اعراب در به نتیجه رساندن برجام گفت: این پرونده بسیار مهم است. ایران با بومی‌سازی فناوری هسته‌ای و بر مبنای حقوق ملی به دستاوردی رسیده که غرب نمی‌تواند ایران یا دیگرانی را که مانند ایران باشند، مجبور کند از چنین حقی دست بکشند.

ساعت ۱۵:۳۰

چین از ایران برای شرکت در نشست مجازی «بریکس پلاس» دعوت نکرد

این نخستین جلسه «بریکس پلاس» با کشورهای غیرعضو و‌ برخوردار از پتانسیل عضویت بود که تحت عنوان «تقویت نقش کشورهای در حال توسعه، آزادسازی بازارهای نوظهور و توسعه اصلاحات بین المللی»برگزار شد. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای بریکس هستند.

ظاهرا ریسک بالای کار اقتصادی با ایران، ابهام در سرانجام مذاکرات، اوضاع نابسامان اقتصادی در داخل عملا دوستان ایران از جمله روسیه و چین را هم از به بازی گرفتن ایران در پیمان‌های چندجانبه مهم ناامید کرده است.

​ساعت ۱۲:۴۴

باقری کنی به مجلس فراخوانده شد

یعقوب رضازاده، دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سوالی در مورد علت حضور علی باقری‌کنی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تا به حال دو بار با آقای باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران دیدار داشته است. یک بار در وزارت امور خارجه و یکبار در کمیسیون امنیت این دیدار انجام شده است.

او در ادامه بیان کرد: امروز هم بار دیگر آقای باقری به کمیسیون امنیت ملی در مجلس دعوت شده تا درباره آخرین تحولات بین‌المللی، سیاسی و آخرین تحولات در روند مذاکرات برجامی در کمیسیون امنیت ملی توضیح دهد.

در مورد سوال هایی که قرار است باقری کنی در این جلسه توضیح دهد، عنوان کرد: این روزها بسیاری پیگیر خبرهای مربوط به توافق و برجام هستند و به نوعی مشکلات معیشتی و اقتصادی در جامعه را ناشی از عدم توافق در وین می‌دانند. در حالی که ما به این اعتقاد نداریم یعنی ممکن است تا حدودی تاثیرگذار باشد ولی تاثیر آن کم است. اما قرار است توضیح داده شود که دستگاه دیپلماسی چه اقدامات اساسی در این نه ماه انجام داده و با چه مشکلاتی مواجه است و مجلس چه می‌تواند انجام دهد.