۰ نفر

روزنامه الجریده؛

وزرای خارجه ایران و عربستان در عراق دیدار می کنند

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۲۸
کد خبر: 632973
وزرای خارجه ایران و عربستان در عراق دیدار  می کنند

براساس گزارش یک روزنامه عربی وزاری خارجه ایران و عربستان در یکی از کشور‌های عراق یا عمان بعد از عید فطر دیدار خواهند داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ براساس گزارش روزنامه الجریده کویت یک منبع آگاه بلندپایه در وزارت خارجه ایران از دیدار حسین امیر عبد اللهیان و فیصل بن فرحان وزیران خارجه ایران و عربستان پس از پایان تعطیلات عید فطر خبر داد.

الجریده در ادامه گزارش خود نوشت: پس از پنجمین دور رسمی مذاکرات ایران و عربستان در بغداد دیدار‌ها و تماس‌هایی بین دو کشور به طور فشرده در سطح کارشناسان دیپلماتیک در بغداد و مسقط حال انجام است. تا همه موانع برطف شود. همچنین اگر مورد اضطراری پیش نیاید بعد از تعطیلی عید فطر دو وزیر خارجه دیدار خواهند کرد.

این منبع ایرانی خوش‌بینی خود را ناشی از گزارش‌های دریافتی از سوی کارشناسان می‌داند که تأیید کردند این دیدار‌ها بسیار مثبت بوده و بخش بزرگی از موضوعات اختلاف‌انگیز بین دو کشور با پیشنهاداتی برای رفع آنان حل شده است و انتظار می‌رود که اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور منجر به تصمیم گیری برای تسریع در روند بازگشایی سفارتخانه‌ها شود.

با این حال این منبع در وزارت خارجه ایران انتظار داشت که بازگشت روابط دیپلماتیک از طریق افتتاح کنسولگری‌ها و در سطح کاردار انجام شود با این حال ایرانی‌ها با شرط مذاکرات مستقیم خواستار افتتاح سفارتخانه‌ها در سطح سفیر هستند.

این منبع که موضوع احیای روابط دو طرف را دنبال می‌کند، با بیان اینکه تغییر محسوسی در موضع عربستان پس از آغاز جنگ اوکراین رخ داده است، گفت: توافق عمومی بین دو کشور می‌تواند پروتکلی باشد، اما در در حقیقت، کمیته‌های کارشناسی در حال کار بر روی یافتن مسیری برای تفاهم در همه موضوعات اعم از نقاط تعارض و ترسیم خطوط قرمز بین دو کشور در مورد همه موضوعات مورد مناقشه در یمن، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان هستند.

براساس گزارش الجریده این منبع فاش کرد که تهران پیشنهاد قبلی خود را برای ایجاد یک سیستم امنیتی و نظامی منطقه‌ای شامل بقیه کشور‌های منطقه که در سال ۲۰۱۹ از طریق کویت به کشور‌های خلیج فارس ارائه کرده بود، به کمیته‌های کارشناسان پیشنهاد کرده است. حتی عربستان نیز در خصوص این طرح ابراز امیدواری کرده است زیرا مقامات این کشور معتقدند که دولت فعلی آمریکا با تشکیل چنین سیستم منطقه‌ای مخالف نیست زیرا با استراتژی خود برای تغییر تمرکز خود از خاورمیانه به چین مطابقت دارد.

این منبع ایرانی در پایان با تایید کرد مصطفی الکاظمی نقش مهمی در ایجاد شرایط برای طرح موضوع تشکیل سیستم منطقه‌ای داشته و مواضع هماهنگی با مصر و اردن اتخاذ کرده است.

پیش از این فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با شبکه الجزیره اعلام کرد دیدار اخیر سران عربستان و ایران در بغداد، امنیتی و با حضور مقامات بلندپایه بود. دو طرف سعودی و ایرانی درباره یادداشت تفاهم ۱۰ بندی با یکدیگر توافق کردند. دو طرف توافق کردند که دور بعدی مذاکرات در سطح دیپلماتیک صورت گیرد.