۰ نفر

یک قانونگذار در مجلس سنای آمریکا؛

خروج از مذاکرات برجام در حکم پیروزی خواهد بود

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۷:۳۹
کد خبر: 631919

خروج از مذاکرات برجام در حکم پیروزی خواهد بود

یک قانونگذار در مجلس سنای آمریکا خطاب به دولت این کشور گفته که خروج از مذاکرات برجام در حکم پیروزی برای دولت خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «جیمز ریش»، نماینده مجلس سنای آمریکا خطاب به دولت «جو بایدن» گفته که خروج از مذاکرات برجام برای آمریکا در حکم پیروزی خواهد بود.

جیمز ریش که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا است در جلسه استماع این مجلس خطاب به «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا گفت: «در خصوص ایران، ما چند هفته‌ای است که در آستانه توافق هسته‌ای قرار داشته‌ایم.»

این سناتور آمریکایی در ادامه اضافه کرد: «با توجه به بندهای غروب آفتاب و دستاوردهای کوتاه‌مدت در بازگشت به برجام، اسرائیل، کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و سایر اعضای کنگره مخالفت‌های شدید خودشان را با بازگشت دوباره به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ابراز کرده‌اند.»

او اضافه کرده است: «سیاست ما در قبال ایران بایستی سیاستی باشد که بتواند در دولت‌های پیاپی دوام بیاورد و هر دو حزب بتوانند از آن حمایت کنند.»

جیمز ریش تأکید کرد: «برای رسیدن به این هدف لازم است شما مسئله را درست درک کنید. بر اساس آنچه شاهد آن هستیم و آنچه به ما گفته می‌شود شما در مرحله‌ای هستید که مسئله را اشتباه درک می‌کنید.»

سناتور آمریکایی مدعی شده هیچ مسئله دیگری بیشتر از این این موضوع میان این دولت با کنگره و متحدان آمریکا جدایی ایجاد نکرده است. شما مسئله را درست متوجه نمی‌شوید. از این [مذاکرات] خارج شوید. برایتان در حکم پیروزی خواهد بود و بابت آن تشویق خواهید شد.

وی تأکید کرد: «عدم توافق بهتر از توافق بد است.»

پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» روز گذشته در گزارشی به وضعیت رایزنی‌ها در دولت «جو بایدن» در خصوص مذاکرات وین پرداخته بود.  در حالی که شواهد متعدد حاکی از آن هستند که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل مخالفت‌های داخلی و سنگ‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی قادر به تصمیم‌گیری در خصوص این مذاکرات نیست پایگاه پولیتیکو ادعا کرده این مذاکرات به دلیل اختلافات میان تهران و واشنگتن بر سر خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» به «بن‌بست کامل» خورده است.

این پایگاه خبری ادعا کرده بود علی‌رغم آنکه دیپلمات‌ها در روزهای آخر مذاکرات در وین به یک سند ۲۷ صفحه‌ای دست یافته بودند اختلاف دو طرف بر سر وضعیت سپاه پاسداران مانع از حصول نهایی توافق شده است.

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این اقدام نخستین باری بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. 

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

کارشناسان مستقل می‌گویند اقدام دولت آمریکا علیه سپاه در ادامه سیاست‌های تنبیهی واشنگتن علیه کشورها و گروه‌هایی تصور می‌شود که واشنگتن را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در یک گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که لازم است دولت بایدن شجاعت اصلاح مسیر غلط کاخ سفید در دولت قبل را داشته باشد. او تأکید کرد در تمایل ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و قوی شکی وجود ندارد.