۰ نفر

آنتونی بلینکن؛

مسکو مانعی برای احیای برجام نیست

۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۵۹
کد خبر: 631844
مسکو مانعی برای احیای برجام نیست

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تایید کرد که برخلاف ادعاها درباره مقصر بودن روسیه در وقفه ایجاد شده در روند مذاکرات وین، مسکو در حال حاضر هیچ مانعی بر سر راه بازگشت به برجام نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در مقابل کمیته فرعی تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا از قانونگذاران آمریکایی خواست تا بودجه پیشنهادی دولت بایدن برای وزارت امور خارجه را به طور کامل تامین کنند و تاکید کرد که این بودجه برای موفقیت اوکراین در برابر حمله روسیه بسیار مهم است. وی همچنین در بخشی از صحبت‌هایش به نقش روسیه در مذاکرات وین هم پرداخت و تاکید کرد در حال حاضر مسکو مانعی برای احیای برجام نیست.

بلینکن گفت: در بحث توافق هسته‌ای ایران، این چیزی است که هنوز مشغول آن هستم، تا ببینیم آیا می‌توانیم بازگشت متقابل به تعهدات دشته باشیم. به شما می‌گویم که این دیگر یک تمرین فرضی نیست. برای این که دیده‌ایم که وضعیت با توافق وقتی اجرا شد و بدون آن به چه شکل است.

وی در ادامه با طرح اتهامات تکراری علیه ایران، گفت: به شما می‌گویم که از نقطه‌نظر منافع و  امنیت آمریکا، بودن آن (توافق) برای ما بهتر از نبودش بوده است. نه تنها از نظر برنامه هسته‌ای ایران، بلکه در واقع در ارتباط با اقدامات بی‌ثبات کننده و خطرناک آن. سوال این است که موثرترین راه برای ما در کنار هم برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران و همچنین اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن و تهدیداتی که علیه ما و متحدانمان ایجاد می‌کند، چیست. 

بلینکن سپس در دفاع از مذاکرات و احیای توافق، مدعی شد: بهرحال ما باید این کار را بکنیم اگر توافقی باشد آن توافق هیچ یک از توانایی‌های ما برای رسیدگی به سایر اقدامات خطرناک ایران، موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم و غیره را نخواهد گرفت. اگر توافقی نباشد هم به همان شکل باید اطمینان حاصل کنیم که هر کاری را می‌توانیم با متحدان و شرکا برای رسیدگی به این چالش‌ها انجام خواهیم داد. 

وزیر خارجه آمریکا در بخش بعدی اظهاراتش در خصوص ایران، به ادعاها درباره مانع بودن روسیه بر سر راه به سرانجام رسیدن مذاکرات وین گفت: در خصوص روسیه همانطور که می‌دانید عضو گروهی است که در کنار اتحادیه اروپا (شامل) فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین چین کمک کرد توافق اولیه (برجام) مذاکره شود، و همچنان بخشی از  آن گروه است. از ابتدای تهاجم (درگیری‌ها در اوکراین) گام‌هایی در مذاکرات برای پیچیده‌تر کردن اوضاع انجام داد اما سایر طرف‌های گروه با آن مخالفت کردند و دستکم همین حالا که حرف می‌زنیم آن‌ها (روس‌ها) مانعی بر سر را ه این مسئله که ببینیم آیا می‌توانیم با ایران بازگشت متقابل داشته باشیم، نیستند. 

بلینکن در جلسه استماع روز سه‌شنبه هم تأکید کرد که واشنگتن بازگشت به برجام را بهترین مسیر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران می‌داند. وزیر خارجه آمریکا در این نشست که در کمیته روابط خارجی مجلس سنا برای بررسی بودجه وزارت خارجه آمریکا در سال مالی ۲۰۲۳ برگزار شد، تصریح کرد: بدون اینکه بخواهم نیش و کنایه بزنم باید بگویم ما موقعیت بسیار چالش‌انگیزی را به ارث بردیم: برنامه هسته‌ای ایران که در حال تاخت و تاز بود و فعالیت‌های مخربی که در سراسر منطقه تشدید شده بود.

او در ادامه گفت: تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، هر هدفی که داشت به نتایج مدنظر ختم نشده بود و بر عکس، باعث ایجاد یک برنامه هسته‌ای خطرناک‌تر شده بود. زمان گریز هسته‌ای ایران از یک سال به حدود چند هفته رسید. این‌ها مسائلی هستند که باید به آنها رسیدگی کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به پایبندی به برجام بهترین روش برای رسیدگی به چالش‌های هسته‌ای ایجادشده از سوی ایران خواهد بود.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.