۰ نفر

وزیر خارجه عراق اعلام کرد؛

توافق ریاض و تهران؛ دیدار در سطح دیپلماتیک

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۲۸
کد خبر: 630932
توافق ریاض و تهران؛ دیدار در سطح دیپلماتیک

وزیر خارجه عراق اعلام کرد دو طرف سعودی و ایرانی درباره یادداشت تفاهم ۱۰ بندی و دیدار در سطح دیپلماتیک توافق کرده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران  جوان، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که دیدار اخیر سران عربستان و ایران در بغداد، امنیتی و با حضور مقامات بلندپایه بود. دو طرف سعودی و ایرانی درباره یادداشت تفاهم ۱۰ بندی با یکدیگر توافق کردند. دو طرف توافق کردند که دور بعدی مذاکرات در سطح دیپلماتیک صورت گیرد.

یک منبع عراقی دیروز (یکشنبه) در گفتگو با شبکه راشاتودی، اعلام کرد که در مذاکرات ایران و عربستان، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، مشاور امنیت ملی ایران و مدیر اطلاعات عربستان نیز حضور داشتند و دو طرف درباره پایان مذاکرات امنیتی و شروع مذاکرات دیپلماتیک به توافق رسیدند.

وی تاکید کرد مشکلات عراق با ایران و ترکیه درباره مسایل امنیتی باید با گفتگو حل و فصل شود.

به گفته وزیر خارجه عراق یک هیئت ایرانی پس از عید فطر برای بررسی شماری از مسایل به ویژه مسایل امنیتی به بغداد سفر خواهد کرد. دلایلی که طرف ترکیه‌ای برای توسل به زور در داخل خاک عراق بیان می‌کند، کافی نیست. حضور مستشاران آمریکایی در عراق، برای کمک به نیرو‌های عراقی است و با توافق دولت صورت می‌گیرد.

پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد. پیش از این چهار دور مذاکره میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق در بغداد برگزار شده و شرکت‌کنندگان در آن این مذاکرات را سازنده خوانده و از برگزار کردن مذاکرات بیشتر خبر دادند. این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شکل گرفت. ایران ادامه این گفتگو‌ها را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است.

فؤاد حسین حمله به آمریکایی‌ها در عراق را به معنای حمله به دولت و منافع ملی عراق دانست و افزود: عراق تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفت و وزیر بازرگانی می‌گوید ذخایر گندم فقط برای دو ماه کافی است. بن بست سیاسی درباره انتخاب رییس جمهور و تشکیل دولت ادامه پیدا خواهد کرد و فعلا راه حلی وجود ندارد.