۰ نفر

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد؛

تقاضاهای فرابرجامی آمریکا از ایران

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۲:۲۸
کد خبر: 630074
تقاضاهای فرابرجامی آمریکا از ایران

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی که مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، تقاضاهای فرابرجامی کشورش از تهران را همچنان تکرار می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در حالی درباره این تقاضاهای فرابرجامی سخن گفت که روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه نیز "ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همین اظهارات را بیان کرد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش بیان نشده، بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن مدعی شده است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ما به صورت علنی مذاکره نمی کنیم اما اگر ایران می خواهد لغو تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به اینکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی کشورش است، در ادامه ادعاهایش گفت: اگر آنها نمی خواهند از این مذاکرات برای حل سایر مسایل دوجانبه استفاده کنند، ما اطمینان داریم که می توانیم به سرعت به یک درک مشترک در خصوص برجام برسیم و اجرایی کردن آن را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در تداوم سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران و بدون اشاره به حمایت کشورش از گروههای تروریستی، تهران را متهم به حمایت از تروریسم کرد  و مدعی شد: تحت هرگونه بازگشت به برجام، آمریکا ابزارهای قدرتمند خود  برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و حمایت آن از تروریسم و گروه های تروریستی و به‌ویژه برای مقابله با سپاه پاسداران را حفظ خواهد کرد و به طور جدی (تهاجمی) از آن استفاده خواهد کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با مدعی شد ما از ابتدا بیان کرده ایم که آماده ایم به اجرایی شدن کامل برجام بازگردیم.

پرایس بدون اشاره به زیاده خواهی های کشورش ادعا کرد: اگر ایران می خواهد لغو تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: اگر آنها نمی خواهند از این مذاکرات برای حل سایر مسایل دوجانبه استفاده کنند، ما اطمینان داریم که می توانیم به سرعت به یک درک مشترک در خصوص برجام برسیم و اجرایی کردن آن را آغاز کنیم.

وی در تداوم ادعاهایش گفت که این ایران است که باید این تصمیم گیری را انجام دهد. همه طرف ها که به صورت مستقیم در این مذاکرات شرکت داشته اند،  می دانند چه کسی پیشنهادات سازنده ارائه کرده  و چه کسی با حسن نیت مذاکره نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در خصوص حذف سپاه از فهرست موسوم به سازمان های تروریستی تصمیمی گرفته است، اظهار داشت که ما در مورد این مسائل علنی صحبت نمی کنیم. ایرانی ها از مواضع ما در مورد مسائل مختلف آگاهی دارند.

وی مدعی شد ما به دنبال یک بازگشت مشترک به پایبندی به برجام هستیم. اگر آنها می خواهند در خصوص مسائل خارج از برجام مذاکره کنند ما می توانیم آن را انجام دهیم اما آنها باید با حسن نیت و به صورت اقدام متقابل وارد این مذاکرات شوند.

این در حالی است که گروهی متشکل از ۴۰ مقام دولتی سابق آمریکا و اروپا و کارشناسان برجسته منع اشاعه تسلیحات هسته ای در بیانیه ای از جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خواستند تا مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران را با موفقیت به پایان برساند.

روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه به وقت محلی نوشت که این کارشناسان اعلام کردند عدم تغییر سیاست‌های دولت ترامپ که از توافق بین قدرت‌های جهانی و ایران در سال ۲۰۱۸ خارج شد، "غیرمسئولانه" است.

همزمان روزنامه واشنگتن فری بیکن نیز در گزارشی درباره پیشنهاد دولت بایدن درباره رفع تحریم‌های سپاه به طرح های ضد ایرانی جمهوریخواهان پرداخته و در عین حال به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: دولت بایدن برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ (برجام) "آماده اتخاذ تصمیمات دشوار" است.

 نشریه راستگرای واشنگتن فری بیکن در گزارشی درباره آنچه آخرین پیشنهاد دولت بایدن خوانده، ادعاهایی را مطرح کرده و نوشته است این پیشنهاد می تواند تحریم ها علیه دستکم ۸۰ هزار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رفع کند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است: در حال حاضر جو وین منفی نیست، چراکه ایران و ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سمت واشنگتن هستند تا نگرانی‌ها را برطرف کنند، واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته است و وین همچنان جو مناسبی برای احیای برجام است.