۰ نفر

سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن؛

اسراییل با دولت بایدن در زمینه توافق هسته ای اختلاف دارد

۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۱۷
کد خبر: 628131
اسراییل با دولت بایدن در زمینه توافق هسته ای اختلاف دارد

سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن در اظهاراتی با تکرار مواضع کارشکنانه این رژیم در زمینه توافق هسته‌ای، بیان کرد که این رژیم خواهان توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» با ایران در زمینه برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مایکل هرتزوگ، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا در یک نشست خبری به میزبانی المانیتور در واشنگتن، درباره احیای توافق هسته‌ای گفت که رژیم صهیونیستی نگران است متحمل پیامدهای احیای توافق هسته‌ای با ایران باشد، بدون این که این توافق بر پایه شروط توافق اصلی پیش برود.

هرتزوگ اظهارکرد که رژیم صهیونیستی از توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» حمایت خواهد کرد، عنوانی که پیش‌تر توسط دولت بایدن برای تشریح برنامه‌ها در زمینه توافقی جامع‌تر جهت پرداختن به برنامه موشکی ایران استفاده شده بود.

او ادامه داد: «اما دیگر صحبتی از "طولانی‌تر و قوی‌تر" نمی‌شنویم.»

سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن در این باره گفت: ما از نتیجه‌ای دیپلماتیک که موجب بازگردانی قابل توجه توانمندی‌های هسته‌ای ایران برای مدتی طولانی شود، حمایت خواهیم کرد. نگرانی ما این است که توافق مذاکره شده مطابق این معیارها نباشد.

هرتزوگ در راستای مواضع کارشکنانه رژیم صهیونیستی در جریان اجرایی شدن توافق هسته‌ای مطرح کرد: (ایران) یا باید با نتیجه‌ دیپلماتیکی روبه‌رو شود که ما هم بتوانیم با آن کنار بیاییم یا با بازدارندگی‌ای مواجه شود که نتواند از حد فراتر برود.

او درباره اختلافات میان رویکرد رژیم صهیونیستی با دولت بایدن در زمینه احیای توافق هسته‌ای، گفت: نمی‌توانم گله کنم که حرفمان شنیده نمی‌شود. ما به خوبی می‌دانیم که اختلاف داریم، اما گفتمانمان ادامه دارد.

 ادعاهای سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا درباره توافق هسته‌ای در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین در مورد احیای این توافق، در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ و در اولویت قرار گرفتن احیای توافق هسته‌ای از طریق بازگشت آمریکا به توافق و لغو تحریم‌های ایران در دولت او، واشنگتن از مارس همان سال به مذاکرات وین در راستای احیای توافق پیوست. البته تا کنون، مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا انجام نشده و از طریق نمایندگان کشورهای کمیسیون مشترک برجام در جریان مواضع یکدیگر قرار گرفته‌اند.

رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن رویه سابق در قبال برنامه هسته‌ای ایران از جمله در زمان روی‌ کار بودن دولت باراک اوباما که آمریکا به توافق هسته‌ای ایران پیوست و در دولت دونالد ترامپ که این کشور از توافق خارج شد، سعی در کارشکنی در روند مذاکرات وین و منصرف کردن متحدان آمریکایی و اروپایی‌اش از احیای توافق داشته است، اما با این وجود، دولت آمریکا تاکید داشته است اولویت این کشور در پیش گرفتن دیپلماسی و بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اخیرا در یک نشست خبری در این باره گفت: مادامی که رژیم صهیونیستی تولید اسناد جعلی می کند، خرابکاری می کند و عملیات تروریستی انجام می دهد و این یک جریانی است که نه محکوم می شود نه سرکوب می شود و کسی با آن مقابله نمی کند طبیعی است که این یک نبرد است بین دو جریان حق و باطل. ما در این راستا اهدافی که داریم طی می کنیم و اسیر این نوع غوغاسالاری‌ها نمی شویم. در یکی از اسنادی که ادعا شده به اورانیومی اشاره شده در یکی از سایت ها که اصلا در ایران وجود ندارد. ما امیدواریم با توافقی که با آژانس داشتیم و مراحلی که تعیین شده است پیش رویم.

وی یادآور شد که  یک مکان مورد نظر آژانس ابهاماتش رفع شده است و سه مکان دیگر مذاکراتش در حال بررسی است و باید تا پایان خرداد پایان دهند. آنها (آژانس) خودشان هم می دانند که این اسناد جعلی است و پایه و اساسی ندارد.

اسلامی تصریح کرد که «ما اسنادی را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ فرستادیم و آنها را بررسی کردند و نمایندگان اژانس احتمالا باید به ایران بیایند تا جمع‌بندی نهایی شود.