۰ نفر

هاآرتص بررسی کرد؛

تلاش اسراییل برای نابودی پرونده احیای برجام

۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 628119
تلاش اسراییل برای نابودی پرونده احیای برجام

پایگاه اینترنتی روزنامه هاآرتص نوشت: اسرائیل تصمیم احتمالی آمریکا را به خودداری از پذیرش درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سیاه گروه‌های تروریستی- که واشنگتن پست روز شنبه آن را گزارش کرد- به عنوان نشانه موفقیت تلاش‌های هماهنگ لابی گرانه خود در هفته‌های اخیر در نظر می‌گیرد. راهبری این تلاش‌ها را نفتالی بنت نخست وزیر و یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل بر عهده داشتند.

اقتصاد آنلاین _ پرستو بهرامی‌راد؛ در حالی که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه وی راهبری گفتگوها را در واشنگتن برای دستیابی به یک تصمیم نهایی درباره این مساله بر عهده دارند، یک منبع مطلع اسراییلی به هاآرتص گفت اسراییل از بایدن انتظار دارد به زودی این مساله را حل کند. 

وی افزود: این مساله هنوز نهایی نشده است ولی در مسیر نهایی شدن قرار دارد.

سران اسراییل امیدوارند نگه داشتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی با مقاومت ایرانی‌ها روبرو شود و این امر باعث نابودی بالقوه گفتگوها میان تهران و قدرت‌های جهانی در وین خواهد شد؛ گفتگوهایی که هدف از آن نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران است.

مقامات اسراییلی در کنار جنبه نمادین مساله، نگرانند که خارج کردن سپاه از این فهرست باعث خواهد شد دسترسی این سازمان به منابع و تسلیحات تسهیل و باعث تقویت گروه‌های نیابتی آن در منطقه شود. این امر اسراییل را وادار خواهد کرد بودجه دفاعی خود را افزایش دهد.

با اینکه مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند حتی در صورت خارج کردن سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی، تحریم‌ها علیه این گروه باقی خواهد ماند، اسراییل نگران است که خارج کردن این گروه از این فهرست، امکان دسترسی به بازارهای غربی را برای این گروه فراهم خواهد کرد و دیگر کسی نگران اتهامات جنایی ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا نخواهد بود.

ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران روز شنبه گفت تهران از حقوق هسته‌ای خود در توسعه این صنعت برای اهداف صلح جویانه دست نخواهد کشید. وی به نحوه پیشرفت مذاکرات اشاره‌ای نکرد.

آمریکایی‌ها به سبب اختلافات در داخل دولت، هنوز به تصمیمی درباره سپاه پاسداران نرسیده‌اند. بایدن و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی به عنوان حامیان موضع اسراییل در نظر گرفته می‌شوند ولی بلینکن و وزارت امور خارجه وی از این نکته هراس دارند که این امر کل توافق را در معرض خطر قرار دهد.

اسراییل هجدهم مارچ با بیانیه بی سابقه‌ای که بنت و لاپید صادر کردند کمپین عمومی خود را علیه اقدام دولت بایدن به بررسی تقاضای تهران شروع کرد.

بنت و لاپید در این بیانیه گفتند: تلاش برای خارج کردن نام این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی اهانت به قربانیان است. ما معتقدیم که آمریکا نزدیکترین هم پیمانان خود را در قبال وعده‌های خالی تروریست‌ها رها نمی‌کند.

اسراییل تاکنون تلاش کرده است روی متن توافق جدیدی که توسط هیات‌های مذاکراتی در وین در حال تهیه شدن است تاثیر بگذارد و از تقابل علنی با آمریکا خودداری کند.

ولی زمانی که سران اسراییل در جریان گفتگوها درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی قرار گرفتند فرصتی پیدا کردند تا در لحظه‌ای حساس روی گفتگوها تاثیر بگذارند و دستیابی به توافق جدید را دشوارتر سازند. دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در این فهرست قرار داد و این امر بخشی از توافق هسته‌ای اصلی نبود.

لاپید وزیر امور خارجه اسراییل هدایت تلاش‌های اسراییل را با هدف تاثیر گذاری بر روی بلینکن بر عهده دارد. وی در جریان دیداری با بلینکن در اوایل ماه مارچ در شهر ریگا پایتخت لتونی به وی گفت: ما به شما اجازه این کار را نمی‌دهیم. این لحن در گفتگوهای تلفنی دو طرف نیز وجود داشته است. در نشست دو طرف درباره این موضوع در جریان دیدار وزرای امور خارجه امریکا، اسراییل و کشورهای عرب در نقب اسراییل نیز این مساله مطرح شد.

مایکل هرتزوگ سفیر اسراییل در آمریکا نیز شروع به لابی گری در میان اعضای کنگره کرد و بحثی علنی را در این زمینه با هدف تقویت تلاش‌های اسراییل به راه انداخت. شیمریت ماییر مشاور سیاسی ارشد بنت نیز هفته قبل به واشنگتن رفت تا با مقامات ارشد آمریکایی از جمله سالیوان دیدار کند.

روش دیگر فشار آوردن به تصمیم گیران در آمریکا این بود که جبهه‌ای متحد را با هم پیمانان اسراییل در خلیج فارس ارایه کرد که این کار اغلب پشت پرده صورت می‌گیرد. امارات عربی متحده و بحرین نیز در کنار اسراییل این پیام مشترک را فرستادند که خارج کردن سپاه پاسداران از این فهرست حامل پیامی وحشتناک برای هم پیمانان آمریکا خواهد بود که اغلب هدف حملات این نیروی شبه نظامی قرار می‌گیرند.