۰ نفر

وال استریت ژورنال تحلیل کرد؛

واشنگتن از عربستان حمایت نکند

۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 627980
واشنگتن از عربستان حمایت نکند

وال استریت ژورنال نوشت: دموکرات های مجلس نمایندگان می گویند حمایت از عربستان سعودی "مغایر با" منافع آمریکا است.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی‌ راد؛ روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت، رهبران کمیته‌های امور خارجی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان و بیش از 20 دموکرات دیگر قصد دارند دولت بایدن را تحت فشار بگذارند تا موضعی سخت‌تر در قبال عربستان سعودی اتخاذ کند و در این خصوص به خودداری ریاض از همکاری با واشنگتن بر سر تهاجم روسیه به اوکراین و مجموعه‌ای از مسائل حقوق بشری اشاره می‌کنند. 

در نامه‌ای که وال استریت ژورنال آن را مشاهده کرده است، این قانونگذاران برخی از شدیدترین انتقادهایی را که دولت بایدن بابت نوع رابطه آمریکا با عربستان سعودی از کنگره شنیده است، مطرح کردند. رییس جمهور بایدن در طول کارزار انتخاباتی 2020 عربستان سعودی را به عنوان کشوری مطرود توصیف کرد و قول داد دولت سعودی را برای تخلفات حقوق بشری مطرح شده به پاسخگویی وادارد اما گام‌های عینی کمی در این راه برداشته است. 

این نامه که این قانونگذاران قصد داشتند آن را چهارشنبه به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بفرستند، به دنبال افزایش تنش بین آمریکا و عربستان سعودی بر سر پاسخ ریاض به تهاجم روسیه به اوکراین تنظیم شده است. این قانونگذاران اشاره می‌کنند عربستان سعودی درخواست‌های آمریکا را برای تولید نفت بیشتر به منظور پایین آوردن قیمت‌ها که بر اثر جنگ اوکراین افزایش یافته است، رد کرد و در خصوص قیمت گذاری بخشی از فروش نفت به یوآن با پکن وارد مذاکره شده است. 

یک مشاور ارشد سیاست خارجی مجلس نمایندگان گفت، امضا کنندگان همچنین نگران بودند که وزیر خارجه این پادشاهی نشست‌های علنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برگزار کرده و بر روابط مثبت ریاض با مسکو تاکید کرده است. 

این قانونگذاران نوشتند: "ما در نقطه عطف قرار داریم: آمریکا می‌تواند به وضعیت موجود و حمایت از شریکی مستبد ادامه دهد یا ما می‌توانیم در دفاع از حقوق بشر رابطه‌مان را بازتنظیم کنیم به نحوی که منعکس کننده ارزش‌ها و منافع ما باشد." 

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن فورا به درخواست این روزنامه برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداد. وزارت خارجه آمریکا هم به این درخواست فورا پاسخ نداد.