۰ نفر

گفت و گو با علی واعظ در قسمت سوم برنامه موازنه؛

سرگردانی پرونده احیای برجام

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۲۷
کد خبر: 627825
سرگردانی پرونده احیای برجام

در سومین قسمت برنامه موازنه علی واعظ، مدیر بخش ایران در گروه بین‌المللی بحران به بحث و بررسی در خصوص روند مذاکرات برای احیای برجام پرداخته است.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ ایران به دلیل موقعیت خاص ژئوپلیتیکی از شرایط خاصی در حوزه سیاست خارجی برخوردار است. مجموعه برنامه «موازنه» سعی دارد با دعوت از کارشناسان و سیاستمداران تصویر کاملی از سیاست خارجی ایران به نمایش بگذارد.

علی واعظ، مدیر بخش ایران در گروه بین‌المللی بحران در سومین قسمت برنامه موازنه که مهمان استودیو اقتصاد آنلاین است، می‌گوید: «مذاکرات وین متوقف شده به این معنا که هیچ گفت‌وگویی میان ۱+۴ و ایران و آمریکا صورت نمی‌گیرد. تنها اتفاقی که می‌افتد تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای حل موضوعات باقی مانده میان ایران و آمریکا است. در واقع این یک مذاکره دو جانبه از طریق واسطه است...»

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان می‎کند: «بحث حذف نام سپاه پاسدارن از لیست تروریستی، موضوع چندان مرتبطی به بحث هسته‌ای نیست. این موضوع برای هر دو طرف (ایران و آمریکا) تفاوتی ایجاد نمی‎کند...»

واعظ در بخش دیگری از این مصاحبه می‎گوید: «سفر آقای علیرضا قربانی به لس‌‌آنجلس از جمله مسائلی است که می‌توان آن را پیامد قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی دانست. یعنی میلیون‌ها ایرانی که فقط خدمت سربازی خود را در سپاه گذراندند امروز توسط دولت آمریکا به عنوان افراد تروریست شناخته می‎شوند و این دیگر هیچ توجیه عقلانی و منطقی ندارد...»

مدیر بخش ایران در گروه بین‌المللی بحران در بخشی از این گفتگو در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران اظهار می‎کند: «من گمانم این است که این گفتار درمانی است به قصد اطمینان بخشی به بازار ارز در ایران...»

او در خصوص تضمین در مذاکرات وین بیان می‌کند: «من برداشتم این است که بحث تضمین حل شده است به این معنا که در یک سالی که مذاکرات توسط دو تیم مختلف از ایران در جریان بوده، این واقعیت مشخص شده که تضمین سیاسی و اقتصادی تا حدی امکان پذیر است، ولی تضمین حقوقی واقعاً در ساختار سیاسی و حقوقی آمریکا امکان پذیر نیست...»

فیلم کامل گفتگوی موازنه با علی واعظ، مدیر بخش ایران در گروه بین‌المللی بحران را در ادامه مشاهده کنید