۰ نفر

جروزالم پست برررسی کرد؛

منافع اسرائیل در عدم خروج نام سپاه از لیست تروریستی!

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 627463
منافع اسرائیل در عدم خروج نام سپاه از لیست تروریستی!

وبگاه جروزالم پست در مقاله ای به قلم لاهاو هارکوف نوشت: انبوهی از اظهارات دولت بایدن در مخالفت با درخواست ایران- در چارچوب گفتگوهای هسته ای- مبنی بر لزوم حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا، یک پیروزی برای تل آویو به نظر می رسد، اما شاید این بسیار کمتر از یک پیروزی برای تل آویو باشد.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ به گزارش جروزالم پست، سران اسراییل در خصوص توافق هسته‌ای بر اساس راهبردی متفاوت نسبت به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر قبلی عمل کردند. از زمانی که باراک اوباما، رییس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۵ وارد توافقی با ایران شد که به طور گسترده در اسراییل خطرناک تلقی می‌شد، نفتالی بنت نخست وزیر و یاییر لاپید وزیر امور خارجه اسراییل، تاکتیک نتانیاهو و آغاز کارزار عمومی و گسترده علیه یک توافق را در نهایت ناکارآمد می‌دانستند.

در عوض، بنت و لاپید سعی کردند با دولت بایدن همکاری کنند تا از مذاکرات ایران به توافق مطلوب‌تری برای اسراییل برسد، حتی اگر این به معنای توقف کامل توافق نباشد.

 اواخر فوریه زمانی که به نظر می‌رسید آمریکا و ایران ظرف چند روز به برجام بازخواهند گشت، بنت در مورد چند خواسته جدید ایران در گفتگوهای هسته‌ای، از جمله حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا اطلاع رسانی کرد. 

بنت، لاپید و دیگران تقریباً در هر زمانی که مساله ایران مطرح شده است، به حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی اشاره کردند. آنها تصمیم گرفتند در هفته‌های بعد - به جز در زمان آرامش ناشی از جنگ اوکراین - درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر عناصر توافق با ایران به شکلی پر سر و صداتر و علنی‌تر صحبت کنند.

مایک هرتزوگ سفیر اسراییل در آمریکا در شش هفته گذشته در دیدار با مقامات و قانون‌گذاران آمریکا با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کرده است. شیمریت مییر، مشاور دیپلماتیک بنت، بیشتر هفته گذشته را در واشنگتن گذراند و با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و دیگران برای گفتگو درباره ایران دیدار کرد.

پیشتر صداهای مخالفی در کنگره نسبت به حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی شنیده می‌شد. استنی هویر، رییس اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا و کوین مک کارتی، رییس اقلیت، این دیدگاه را در سفر به اسراییل در ماه فوریه به جروزالم پست بیان کردند. اما زمانی که مییر هنوز در واشنگتن بود، به نظر می‌رسید که تلاش‌ها با دولت بایدن به ثمر نشسته است.

بلینکن در گفت‌وگویی در چهارشنبه هفته گذشته، به این سوال که آیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است، پاسخ مثبت داد.

سپس ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش در جلسه استماع در سنا گفت: «به عقیده شخصی من، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است و از خروج آنها از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حمایت نمی‌کنم.»

جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جو بایدن رییس جمهور آمریکا نیز با میلی در این باره هم عقیده است و فراتر از آن، ما در مورد هیچ یک از موضوعات مذاکرات هسته‌ای اظهار نظر نمی‌کنیم. اما آنچه من می‌گویم این است که از بین ۱۰۷ نامی که دولت بایدن در رابطه با ایران اعلام کرده است، ۸۶ مورد به طور خاص افراد مرتبط با سپاه و همچنین افراد وابسته را هدف قرار داده‌اند.

یک روز پس از آن، دیوید ایگناتیوس ستون‌نویس واشنگتن پست گزارش داد بایدن «نمی‌خواهد» در مورد نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران که به نظر او جدا از پرونده هسته‌ای است، تسلیم شود.

به نظر می‌رسد که این یک پیروزی برای اسراییل، بنت و لاپید است. خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی، صرفاً تازه‌ترین خواسته ایران است. اجرا شدن این خواسته به منزله پیروزی در یک نبرد و نه به معنی پیروزی در جنگ بر سر توافق ایران خواهد بود. اسراییل با برجام مخالف است و آن را زمینه ساز غنی‌سازی اورانیوم در ایران با یک منبع بین‌المللی می‌داند.

اواخر ماه گذشته، یک مقام ارشد اسراییلی گفت مخالفت صریح اسراییل با حذف نام سپاه پاسداران فقط یک "قرص سمی" برای مذاکرات هسته‌ای نیست. با این حال، اگر ایران با تقاضای خود مانند یک ضرب الاجل برخورد کند و با آمریکا وارد معامله نشود، پیروزی اسراییل بیشتر خواهد بود.

با این حال، ممکن است هنوز امیدی برای تقویت توافق با ایران وجود داشته باشد. 

ایگناتیوس همچنین به این مساله اشاره کرد که دولت بایدن مایل به ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران است و از طریق مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اروپایی به دنبال جایگزین‌هایی است که بتواند تهران را راضی کند.

بررسی برخی از اظهارات اخیر دولت بایدن نشان می دهد شاید از یک جایگزین برای آنچه اسراییل و مخالفان دیگر خروج نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی می‌‌خواهند، برای بازی دادن این طرف‌ها استفاده می‌شود.

تنها فردی که به سپاه پاسداران به عنوان یک مجموعه اشاره کرد، بلینکن بود و وی این اشاره را در پاسخ به یک پرسش بله یا خیر بیان کرد. مشخص نیست آیا کنگره آمریکا با رفع تحریم های سپاه پاسداران و در عین حال حفظ این تحریم ها ضد نیروی قدس موافقت کند. این کار موجب حفظ بیشتر فشار سیاسی و دولت آمریکا می شود. فراتر از این، هنوز در به روی مذاکرات ایران بسته نشده است.

باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا تازه ترین تحولات در خصوص ایران و سپاه پاسداران، در حقیقت، پیروزی برای تاکتیک بنت و لاپید برای صحبت کردن با دولت آمریکا به جای فریاد زدن بر سر آن است؟