۰ نفر

وزارت امور خارجه چین؛

آمریکا سریع تر تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کند

۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۰۳
کد خبر: 626150
آمریکا سریع تر تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کند

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد آمریکا به‌عنوان مقصر وضعیت فعلی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران باید هرچه سریع‌تر تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت امور خارجه چین روز پنجنشبه به بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چین، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در نشستی خبری گفت: «مذاکرات بر سر احیای پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وارد مرحله نهایی شده است».

این دیپلمات چینی گفت:‌ «همه طرف‌ها درخصوص بیشتر قسمت‌های متن توافق برای از سرگیری پایبندی [به برجام] به اجماع رسیده‌اند و تعداد اندکی از موارد باقی مانده‌اند که باید حل شوند».

لیجیان در ادامه گفت: «چین معتقد است که جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد. در این مرحله نهایی [مذاکرات]، این مسئله که همه طرف‌ها به تقویت اعتماد، تشدید تلاش‌های دیپلماتیک، تسهیل رسیدن به یک جمع‌بندی بدون اشکال از مذاکرات پرداخته و مانع از هدر رفتن تلاش‌های قبلی شوند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: «آمریکا به عنوان مقصر بحران ایجاد شده در برنامه هسته‌ای ایران، باید هرچه سریع‌تر تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کرده و به‌صورت فعالانه به نگرانی‌های مشروع طرف ایرانی پاسخ دهد».

لیجیان همچنین گفت: «چین به مشارکت سازنده در مذاکرات،کمک به بازگرداندن برجام به مسیر قبلی، تداوم برپایی نظام منع گسترش سلاح‌های اتمی و ترویج صلح و ثبات در خاورمیانه، ادامه خواهد داد».

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه در دیدار با «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه و «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان درباره مسائل مختلفی از جمله ایران و اوکراین گفتگو کرد.

وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر، گفت: «بلینکن و همتایانش در تروئیکای اروپایی، آمادگی خود را برای سناریوهای دیگر در مورد ایران، در صورت لزوم اعلام کردند».

در این بیانیه این دیدار آمده است: «بلینکن و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان توافق کردند که راه حل دیپلماتیک بهترین نتیجه برای مذاکرات هسته‌ای ایران است».

حدود دو هفته پیش طرف‌های مذاکره‌کننده در وین اعلام کردند که مذاکرات وین درباره برجام دچار وقفه شده و هیأت‌های مذاکره کننده برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند. روز گذشته، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش گفت که دور هشتم گفت‌وگوهای وین درباره برنامه هسته‌ای ایران هنوز تکمیل نشده است. نماینده روسیه اضافه کرد: معتقدم زمانی که اختلافات نهایی میان ایران و آمریکا حل شود، شرکت‌کنندگان کنونی برجام به وین باز خواهند گشت تا توافق را نهایی کنند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیداری که با «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ ‌کننده مذاکرات وین در تهران داشت، گفت: فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌ها مانع کنونی رسیدن به نتایج نهایی بوده و برای ما برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی است.