۰ نفر

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

عجله ای برای توافق نداریم / اختلاف اصلی ایران با آمریکا بحث تضمین است

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۵۷
کد خبر: 625880
عجله ای برای توافق نداریم /  اختلاف اصلی ایران با آمریکا بحث تضمین است

روند فرسایشی مذاکرات وین شرایط را برای احیای برجام سخت کرده است. مذاکرات در کوبورگ به پایان رسیده و پایتخت‌ها تصمیم سیاسی نهایی را خواهند گرفت. قرار است هفته آینده علی باقری‌کنی به کمیسیون امنیت ملی مجلس برود و در خصوص مذاکرات اطلاعاتی ارائه دهد. در همین راستا و به منظور بررسی نگاه مجلس شورای اسلامی به مذاکرات، گفت‌وگویی با محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشته ایم که در ادامه می آید.

اقتصاد آنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ مذاکرات وین از بیستم اسفند تعلیق شده است. هیات‌ها به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند و منتظر تصمیمات سیاسی هستند. در این بین مجلس شورای اسلامی نیز نقش پر رنگی در روند تصمیم‌گیری در خصوص مذاکرات وین بازی می‌کند.

روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد که پیش‌نویس و توافقی در وین شکل نگرفته است. از سوی دیگر ۱۹۰ نماینده مجلس به رییسی درباره مذاکرات وین نامه‌ای نوشته و خواستار اخذ تضمین‌هایی محکم‌تر از طرف‌های غربی در مذاکرات وین شده‌اند.

محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد روند مذاکرات در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین گفت: در این دوره از مذاکرات غربی‌ها پیش قدم شدند. ما بعد از قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی دستاوردهایی داشتیم که این دستاوردها در میزان غنی‌سازی، ذخیره اورانیوم و ... بود. 

وی افزود: پیش‌بینی می‌شد که آنها دستاوردهای ما را ببینند برای مذاکره پیش‌قدم می‌شوند و این اتفاق افتاد. همچنین در این دور از مذاکرات حداقل بعضی از دستور جلسه‌ها را ما تهیه کردیم. اگر مذاکره را به جنگ اراده‌ها تعریف کنیم، اوایل آنها پیشنهادات ما را قبول نمی‌کردند ولی بعد مقاومت آنها شکست خورد و بخشی از آنچه که ما می‌خواستیم در دستور جلسه مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مذاکرات خوب پیش می‌رفت و حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد موارد اختلافی تا آخر بهمن ماه از بین رفت و به یک توافقات کلی و شفاهی رسیده بودیم. ۵ الی ۶ نکته باقی مانده بود، از جمله بحث تضمین و ضمانت اجرایی. چون هر توافقی ارزش و اعتبار آن به ضمانت اجرایی است. از آنجا بود که مقاومت غربی‎ها بار دیگر شروع شد و سعی کردند زیر میز بزنند. 

وی با بیان اینکه ما مذاکره و توافق را زمانی برد - برد می‌دانستیم که این ۵ الی ۶ مورد هم حل شود، توضیح داد: به ویژه در بحث لغو تحریم‌ها چون این مطالبات حق ما بود، ولی غربی‌ها مقاومت کردند. در واقع توپ در میدان آنها است. ما گفتیم شما هر توافقی بکنید ضمانت اجرایی لازم است. یک بار آنها توافق را یک طرفه ترک کردند. 

عباس زاده ادامه داد: در این دوره باید این نقص برجام برطرف شود و این خواست جمهوری اسلامی ایران است. اما آنها در این زمینه مقاومت کرده و بخشی از تحریم ها که ما روی آنها حساسیت داریم و اعتقاد داریم با وجود آنها ساختار تحریم شکسته نمی‌شود، نمی‌پذیرند که لغو شود.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: طبیعتاً غربی‌ها می‌خواستند امتیاز بیشتری بگیرند ولی ما در شرایطی نبودیم که به آنها امتیاز بدهیم. ما اعتقاد داشتیم در زمینه دستاوردهای هسته‌ای دست بالا را داریم و به نوعی یک دولت وحدت ملی داریم و یک انسجام سیاسی بی مثال در کشور داریم و این شرایط منشا قدرت ما است. از سوی دیگر ما از تحریم‌ها عبور کردیم و از فشار حداکثری رد شدیم، در چنین شرایطی هیچ کشوری از موضع قدرت امتیاز نمی‌دهد، ما هم امتیاز نمی‌دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: الان هم توپ در میدان غربی‌ها است. آن چیزی که ما می‌خواهیم کاملاً روشن است و حق خودمان می‌دانیم. غربی‌ها حق ما را که می‌خواهند بدهند، امتیاز تلقی می‌کنند. تازه آن را هم معلوم نیست بدهند یا خیر. ما عجله‌ای برای توافق نداریم. اعتقاد داریم که توافق در چارچوب خطوط قرمز ملی ما باید صورت بگیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد وجود پیش‌نویس توافق توضیح داد: یک وقتی طرفین مذاکره یادداشت برداری می‌کنند و برخی آن را پیش‌نویس می‌خوانند که این پیش‌نویس نیست. یک زمان است آنچه که توافق می‌شود و روی کاغذ می آید و آن پیشنویس رسمی می‌شود آن هم در شرایطی که هر دو طرف بپذیرند. 

وی با بیان اینکه وقتی وزیر خارجه ما که مسیول مذاکرات است می‌گوید پیش‌نویسی در کار نیست یعنی وجود ندارد، افزود: پیش‌نویس به این صورت است که هر طرف وجود آن را تایید کنند و تنها نیاز به امضای وزرای خارجه داشته باشد. از سوی دیگر ما در تعریف پیش‌نویس باید موضع رسمی وزیر خارجه خودمان را در نظر بگیریم که وجود آن را تکذیب می‌کند.

این نماینده در مورد اختلاف اصلی ایران و آمریکا عنوان کرد: خروج نام سپاه از لیست تروریستی مشکل اصلی ما با آمریکا نیست. به نظر من اختلاف اصلی ما با آمریکا بحث تضمین است. اتحادیه اروپا و آمریکایی بیش از ۱۰۰۰ نفر از شخصیت‌های جمهوری اسلامی و یک سری از نهادها را تحریم کرده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: خواسته ما این است که همه تحریم‌ها برداشته شود، زیرا این تحریم‌ها غیرقانونی و غیر عادلانه است و ما خواهان حذف آن هستیم ولی در این میان نام برخی از نهادها پررنگ‌تر می‌شود. ما دنبال این هستیم که همه تحریم‌ها به ویژه نهاد مهمی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حذف شود.