۰ نفر

رییس سابق اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل؛

برنامه هسته ای ایران در این مدت تقویت شده است

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۲۸
کد خبر: 625719
برنامه هسته ای ایران در این مدت تقویت شده است

هاآرتص نوشت: آموس یادلین، رییس سابق اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل گفت که حمله نظامی به ایران باید «آخرین گزینه» باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، در ادامه ی این مطلب آمده است: رییس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل روز دوشنبه در قسمت جدید پادکست هاآرتص گفت که جنگ در اوکراین، جاه طلبی ایران برای توسعه قابلیت های تسلیحات هسته ای را تقویت کرده است.

آموس یادلین، ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل در این برنامه توضیح داد: «مساله هسته‌ای ایران بعد از جنگ در اوکراین قوت گرفته است.»

یادلین گفت که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در حال شکست در جنگی بود که برای آن برنامه ریزی کرده بود. به گفته یادلین، پوتین از تاکتیک‌های «وحشیانه» علیه اوکراین استفاده می‌کند.

یادلین در مورد واکنش اسرائیل به این جنگ نیز بحث کرد و اظهار داشت که تل آویو اشتباه کرد که در مراحل اولیه نبرد به وضوح با غرب همسو نشد. او گفت: "منفعت ما این است که در کنار متحدان خود باشیم." وی گفت که پوتین از نمایش اتحاد غرب و به ویژه اروپا در برابر حمله او به اوکراین و تحریم های سختی که بر اقتصاد او اعمال شده است، شگفت زده شده است. رییس سابق اطلاعات اسرائیل توضیح داد: "پوتین فکر می کرد به دلیل جایگاه روسیه دربازار انرژی، مسکو ضد تحریم خواهد بود."

یادلین، خلبان سابق نیروی هوایی اسرائیل، در پاسخ به سوال هاآرتص در مورد توانایی اسرائیل برای حمله به برنامه هسته ای ایران از طریق نیروی هوایی، پاسخ داد که "این تنها موضوعی است که من در انظار عمومی درباره آن اظهار نظر نمی کنم". یادلین تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که "امیدوار است" این امر انجام پذیر باشد. یادلین افزود که حمله نظامی باید «آخرین گزینه» اسرائیل علیه ایران باشد و سایر اقدامات، از مذاکرات و فشار اقتصادی گرفته تا خرابکاری و عملیات سایبری، باید قبل از اتخاذ چنین تصمیمی صورت پذیرد.

در رابطه با روابط آمریکا و اسرائیل، یادلین از تصمیم دولت جدید اسرائیل برای عدم رویارویی علنی با کاخ سفید، حتی زمانی که در مورد مسائلی مانند ایران اختلاف نظر وجود دارد، ابراز حمایت کرد. یادلین توضیح داد: "موسیقی ای که در خصوص مذاکرات هسته ای ایران از اسرائیل پخش می شود با موسیقی آمریکا یکسان است، تنها لحن این موسیقی ست که متفاوت است." او گفت که بازگشت به توافق ایران در سال ۲۰۲۲ یک اشتباه خواهد بود و اسرائیل حق دارد که این پیام را با قدرت از طریق کانال های حرفه ای و دیپلماتیک به واشنگتن منتقل کند.

وی در عین حال تاکید کرد که اسرائیل هیچ ابرقدرت جایگزینی برای همکاری در این زمینه ندارد: «چین و روسیه متحدان ایران هستند. تنها قدرت جهانی که می تواند در این موضوع به اسرائیل و متحدان خاورمیانه ما کمک کند، ایالات متحده است.»