۰ نفر

بلاتکلیفی پرونده احیای برجام؛

توپ توافق در زمین ایران یا آمریکا؟

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۱۸
کد خبر: 625623
توپ توافق در زمین ایران یا آمریکا؟

پرونده احیای برجام ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در راهروهای کوبورگ بلاتکلیف ماند. امروز هم برای حل آن تهران و واشنگتن بین خودشان این پرونده را پاسکاری می‌کنند. هنوز خبری مبنی بر توافق وجود ندارد، در حالی که خبری مبنی بر مرگ پرونده برجام نیز اعلام نشده است.

اقتصاد آنلاین - پرستو بهرامی راد؛ مذاکرات برجام در روند فرسایشی گیر کرده است. طولانی شدن مذاکرات بزرگترین صدمه را به اقتصاد و شرایط سیاست خارجی ایران خواهد زد. بازارهای ارزی کشور با نوسانات جدی روبه‌رو شده‎اند و مردم تنها امید تغییر این شرایط را احیای برجام و توافق در وین می‌دانند.

پرونده احیای برجام مانند توپی میان تهران و واشنگتن مادام در حال پرتاب شدن است و هر کدام سعی دارند طرف مقابل را مقصر اصلی به توافق نرسیدن مذاکرات نشان دهند. 

روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت منتظر تصمیم سیاسی آمریکا هستیم. از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می‌شود، بدلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

در حالی که ایران، واشنگتن را مقصر شرایط فرسایشی مذاکرات برجام می‌داند؛ وزارت خارجه آلمان در توییتر اعلام کرده که توپ پذیرش بسته بسیار خوب و مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی در زمین ایران است. 

از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: به نتیجه رساندن مذاکرات برای دستیابی به توافق بر عهده ایران است. آمریکا با کمک متحدان و شرکای خود در مذاکرات وین در خصوص یک نقشه راه برای بازگشت به پایبندی مذاکره تهیه کرده است. اگر این توافق در راستای منافع آمریکا باشد، جو بایدن اعلام کرده که حاضر است وارد آن شود.

واقعیت این است که دولت رییسی و بایدن راهی غیر از توافق ندارند. مخالفین احیای برجام در داخل ایران و آمریکا دست به کار شده و سعی دارند به هر شکلی زیر میز مذاکرات بزنند. با این حال غرب به دنبال کنترل تاسیسات هسته‌ای ایران است و دولت رییسی به رفع تحریم‌ها نیازمند است. 

با افزایش قیمت ارز و طلا که امروز شاهد آن بودیم و بی‌ربط به شرایط پرونده احیای برجام نیست، بدون شک اوضاع اقتصادی را برای مردم دشوارتر از قبل می‌کند. از سوی دیگر این روند ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران را از شعارهای انتخاباتی خود دور می‌کند. عدم توافق در مذاکرات تبعات بزرگی برای اقتصاد و سیاست خارجی ایران خواهد داشت که قابل جبران نخواهد بود. 

با این حال چشم‌ها هنوز به کوبورگ و احتمال بازگشت هیات‌ها دوخته شده است. باید دید که سرانجام یک سال مذاکره به کجا خواهد رسید.