۰ نفر

نشست کشورهای همسایه افغانستان در چین؛

در افغانستان باید حکومت فراگیر ایجاد شود

۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۳۹
کد خبر: 624584
در افغانستان باید حکومت فراگیر ایجاد شود

در بیانیه مشترک روز پایانی نشست کشورهای همسایه افغانستان در چین بر ایجاد یک حکومت و یک ساختار سیاسی فراگیر و همه شمول در افغانستان تاکید شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از طلوع نیوز، شرکت کنندگان نشست همسایگان افغانستان در تونشی چین در بیانیه پایانی بر مصالحه ملی در افغانستان، روی کار آمدن سیاست های میانه ‌رو و سالم داخلی و خارجی، برنامه مشخص برای مبارزه با تروریسم، تامین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و کودکان تاکید کردند.

چین در این نشست، صلح و ثبات در افغانستان را به سود منطقه و جهان خواند و از کشور های جهان خواهان تعامل با طالبان شد.

وانگ یی وزیر خارجه چین در همین مورد گفت: نتیجه این نشست در دو بیانیه منعکس شده است که یکی درباره نشست سه روزه وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان و دیگری درباره پشتیبانی اقتصادی؛ زیربنایی و کشاورزی افغانستان است؛ در این نشست کشورهای همسایه در بخش بشری، اقتصادی، بازرگانی و انرژی به افغانستان تعهد همکاری کرده اند.

در بیانیه نهایی همچنین کشورهای همسایه تاکید کردند که باید گام‌هایی در زمینه های تضمین حقوق زنان و آموزش کودکان در افغانستان برداشته شود.

وزارت خارجه دولت موقت طالبان نیز در پیام توییتری نشست چین و دیدارهای جداگانه وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان را با امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در ایجاد تعامل و گسترش روابط امارت اسلامی با کشور های جهان سودمند خواند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز گفت: وزارت خارجه به نمایندگی امارت اسلامی افغانستان در این نشست حضور داشت و درباره مسائل مختلف گفت و گو صورت گرفت و به افغانستان وعده‌های کمک‌ها داده شد.

به نوشته شبکه طلوع نیوز، پیش از این پاکستان و ایران دو همسایه بزرگ افغانستان  برای حل چالش‌های کنونی این کشور میزبان نشست های کشورهای همسایه بوده اند که ایجاد حکومت فراگیر خواست اصلی شرکت ‌کنندگان این نشست‌ها نیز بوده‌است.