۰ نفر

دیدار بلینکن با ولیعهد امارات؛

رایزنی در خصوص نفت و ایران

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۱۰
کد خبر: 624057
رایزنی در خصوص نفت و ایران

آنتونی بلینکن وزیرامورخارجه آمریکا با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی در مغرب دیدار و تلاش کرد تا از اختلافات موجود میان واشینگتن و متحد سنتی آن در خلیج فارس بر سر نفت، ایران و بحران اوکراین بکاهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رویترز سه‌شنبه شب نوشت این دیدار شاید مهم‌ترین دیدار بلینکن در سفر منطقه‌ای وی به خاورمیانه بود. نکته غیر معمول برای وزیرخارجه آمریکا این است که در این سفر وی هیچ توقفی در هیچ یک از کشورهای  حاشیه خلیج فارس نداشت و گفت‌وگویی با مقامات عربستان سعودی انجام نداد.

بلینکن روز سه شنبه اظهار داشت، دیدارش با شیخ محمد فرصتی برای یک بحث و بررسی «واقعا استراتژیک» بود.

رویترز افزود: متحدان عرب واشینگتن از آنچه به نظر آنها به عنوان کاهش تعهد آمریکا نسبت به امنیت در منطقه در مواجهه با دخالت ایران در یمن، عراق، سوریه و لبنان ناراضی هستند و این موضوع باعث شده که آنها به سمت دشمن مشترک پیشین یعنی اسرائیل سوق پیدا کنند.

بلینکن هفته جاری در نشست میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی شرکت کرد که حاضران در این اجلاس از جمله امارات و مغرب بر صلح تاکید کردند ولی هیچ مقام عالی رتبه از عربستان سعودی در آن حضور نداشت.

با وجود اینکه آمریکا برنامه بلندمدت راهبردی خود را مقابله با نفوذ فزاینده چین قرار داده و تمرکز فعلی آن در مورد بحران اوکراین است، اما قیمت بالای نفت خام موجب شده تا ارتباط مداوم خود را با تولیدکنندگان عمده نفت خلیج فارس حفظ کند.

مقامات آمریکایی می‌گویند بلینکن در دیدار با شیخ محمد بر اهمیت همزمان امارات و عربستان تاکید کرده و درباره ایران، یمن، بازارهای جهانی انرژی و برقراری مجدد روابط امارات و سوریه گفت‌وگو کرده است.

از سوی دیگر وی بدنبال آن است تا بر مقاومت کشورهای حاشیه خلیج فارس در مقابل درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت به منظور آرام کردن بازار و قیمت‌ها که منجر به رشد تورم جهانی شده، فائق آید.

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات در این باره گفت: آمریکا شریک بسیار مهمی برای همه ماست و ما به داشتن روابط خوب با آن افتخار می‌کنیم. ما باید به موانع موجود در بازار انرژی نگاه کنیم و نگوییم که «این کار را بکنید» یا «این کار را نکنید».

واشینگتن از متحدان عرب خود می‌خواهد تا موضع سختگیرانه‌تری در قبال حمله نظامی روسیه به اوکراین از طریق رای خود به درخواست‌های آمریکا در سازمان ملل متحد، پیوستن به رژیم تحریم‌های آن علیه مسکو یا حتی کمک امنیتی به اوکراین اتخاذ کنند.

براساس این گزارش، امارات ماه گذشته به قطعنامه شورای امنیت درباره بحران اوکراین رای ممتنع داد و مغرب نیز در جریان رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه روسیه غایب بود.

امارات و عربستان ارتباطات قوی در بخش انرژی با روسیه دارند.