۰ نفر

خبرگزاری رویترز مدعی شد؛

تخریب ویلایی با تحرکات مشکوک در اربیل

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبر: 623977
تخریب ویلایی با تحرکات مشکوک در اربیل

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات عراقی و ترکیه‌ای گزارش داد که ازجمله فعالیت‌های پنهانی آمریکا و رژیم صهیونیستی در مقر جاسوسی این رژیم در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، برنامه‌ریزی برای طرح پمپاژ گاز کردستان به ترکیه و اروپا، با مشارکت اسرائیل بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پس از حمله موفقیت‌آمیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر موساد در خاک کردستان عراق، برخی منابع خبری معلوم الحال با انتشار تصاویری از یک ویلای به ظاهر شخصی، مدعی حمله و آسیب به مراکز غیرنظامی و بی‌طرف شدند. 

ویلایی که در حمله تخریب شد، ظاهراً ازجمله محل ملاقات مقامات انرژی آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

بنا به این گزارش، مقامات عراقی و ترک می گویند که طرح نوپای اقلیم کردستان عراق برای ارسال گاز به ترکیه و اروپا - با کمک رژیم صهیونیستی - بخشی از فعالیتهای پنهانی در پایگاه موساد در اربیل، پایتخت کردستان را شامل می‌شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد؛ حمله به "مراکز استراتژیک" رژیم صهیونیستی در اربیل، انتقام حملات هوایی رژیم صهیونیستی در سوریه بود که منجر به شهادت دو تن از نیروهای این نیرو در آن کشور شد.

با این حال، این انتخاب هدف تا مدت ها بسیاری از مقامات و تحلیلگران غربی و منطقه ای را سرگشته کرده بود.

مقامات عراقی و ترکیه ای که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت کردند، گفتند که آنها معتقدند هدف از این حمله، پیامی چندجانبه به متحدان آمریکا در منطقه بوده است. اما یکی از محرک های اصلی این اقدام، توطیه پنهانی برای پمپاژ گاز کردستان به ترکیه و اروپا با مشارکت رژیم صهیونیستی بود.

یک مقام امنیتی عراق گفت: اخیراً دو جلسه بین مقامات و متخصصان انرژی رژیم صهیونیستی و آمریکا در این ویلا برای بحث در مورد انتقال گاز کردستان به ترکیه از طریق یک خط لوله جدید برگزار شده بود.

رویترز همچنین به نقل از یک مقام ارشد امنیتی ایران که نامش را ذکر نکرده، آورده است: این حمله "پیامی چند منظوره برای بسیاری از گروه ها بود؛ این به خودشان بستگی دارد که چگونه آن را تفسیر کنند؛ هرآنچه رژیم صهیونیستی برنامه ریزی کند، از بخش انرژی گرفته تا کشاورزی، هیچکدام محقق نخواهد شد."

دو مقام ترکیه ای نیز تایید کردند که اخیراً مذاکراتی با حضور مقامات آمریکایی و اسراییلی برای بحث در مورد تامین گاز طبیعی عراق و ترکیه به اروپا انجام شده است، اما اشاره نکردند که محل این مذاکرات، کجا بوده است.

یک مقام امنیتی عراق و یکی از مقامات سابق آمریکایی که از این طرح‌ها مطلع بودند، مدعی شدند؛ "کریم برزنجی" تاجر کردی که ویلای او مورد اصابت موشک‌های ایران قرار گرفت، در زمینه توسعه خط لوله صادرات گاز برای رژیم صهیونیستی کار می‌کرد.

بنا به گزارش رویترز، این افشاگری، حمله ایران به اربیل را در چارچوب منافع انرژی بازیگران منطقه توضیح می دهد.

البته وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در این خصوص اطلاعی ندارد! دفتر برزنجی هم به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

همچنین، دفتر نچیروان بارزانی، رییس‌ اقلیم کردستان عراق، هرگونه ملاقات با مقامات آمریکایی و اسراییلی برای بحث در مورد خط لوله در ویلای برزنجی را تکذیب کرد. کردها اساساً حضور نظامی یا رسمی رژیم صهیونیستی در خاک خود را تکذیب می کنند.