۰ نفر

دیدار میشل عون با پاپ

۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۵۶
کد خبر: 622555
دیدار میشل عون با پاپ

منابع رسانه‌ ای لبنان در گزارشی به محورهای رایزنی میشل عون رییس جمهوری این کشور با مقامات واتیکان پرداخته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، الاخبار در گزارشی با اشاره به دیدار روز گذشته میشل عون رئیس جمهور این کشور با پاپ واتیکان نوشت: چند پرونده مهم در دستور کار دیدارهای «میشل عون» رئیس جمهور لبنان در واتیکان بود که برخی از آنها به دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد و برخی دیگر نیز دیروز اعلام شدند؛ اما جزئیاتشان هنوز فاش نشده است.

میشل عون در دیدار روز گذشته با پاپ فرانسیس به تاکید او بر «حفظ حضور مسیحیان در شرق و زندگی مشترک در لبنان» گوش داد. او همچنین در دیدارش با «کاردینال پترو پارولین» دبیر کلیسای مقدس( به مثابه نخست وزیر واتیکان) که با حضور «ریچارد گالاگر» دبیر روابط بین کشورها (به مثابه وزیر خارجه) برگزار شد، بر «اهمیت نقش کلی مسیحیان در جهان عرب و جهان» تاکید کرد.

اطلاعات رسیده به دست روزنامه الاخبار حاکی از آن است که گفتگوی عمیقی بین رئیس جمهوری لبنان و مقامات واتیکان درباره موضوع مسیحیان شرق و ریشه های آنها در این منطقه به ویژه پس از موج آوارگی دو دهه اخیر آنها انجام داد و دو طرف تاکید کردند که صیانت از مسیحیان با منزوی کردن خود یا مداخلات خارجی انجام نمی‌گیرد.

براساس این اطلاعات، پاپ فرانسیس در این دیدار تاکید کرد که لبنان اعم از مسیحیان و مسلمانان نباید ارزش‌های اصالت مبتنی بر احترام را کنار بگذارند و آنچه در مورد لبنان صدق می‌کند در مورد تمام مسیحیان شرق هم صدق می‌کند.

در چارچوب این فراخوان‌ها برای گفتگو، منابع الاخبار تاکید کردند که موضع واتیکان «بسیار پیشرفته» است و لزوم انجام گفتگوی عمیق با حزب الله را شامل می شود و علی رغم اذعان به اختلاف نظر در رابطه با مسئله سلاح حزب الله، واتیکان برخلاف کسانی که حزب الله را جناح ایران می دانند، معتقد است که این سلاح در دستان یک گروه لبنانی است که بخشی از بافت لبنان را تشکیل می دهند بنابراین باید گفتگو در این زمینه یک گفتگوی داخلی باشد نه گفتگو با نیروهای خارجی.

همین منابع یادآور شده‌اند که واتیکان از طریق راههای مورد اطمینان به «بشاره راعی» اسقف مارونی‌های لبنان ابلاغ کرده که باید گفتمان مربوط به روابط با حزب الله بر اساس قاعده «ارتباط مجدد» باشد و «قطعی روابط حتی در صورت وجود اختلاف نظر، مطلوب نیست».

در همین زمینه، این مقامات خاطرنشان کردند که واتیکان از هیچ گونه فشار بین المللی برای اخلال در منطقه حمایت نمی‌کند و از برقراری گفتگو با ایران به عنوان یک کشور و با مد نظر قرار دادن منافع کشورها و وضعیت و ثبات آنها، حمایت می‌کند.

همچنین پرونده سوریه هم در دیدار پاپ و عون حاضر بررسی شد و مقامات واتیکان تاکید کردند که لبنان توان به دوش کشیدن بار آوارگان سوری را ندارد به ویژه که امنیت در سوریه برقرار شده است و این در میان سکوت دنیا و بی‌مبالاتی آن است.

آنها به تبعات اقتصادی ادامه حضور آوارگان سوری در لبنان و ترس از اینکه ادامه حضور آنها توازن جمعیتی لبنانی را برهم بزند، هم اشاره کردند.

الاخبار نوشت: در این دیدار همچنین بحران اقتصادی لبنان مورد بررسی قرار گرفت و اینکه موج مهاجرت به خارج خطری برای لبنان است. عون در این دیدار گفته است: «باید به ما کمک شود زیرا فشار کنونی اهدافی که آمریکا به دنبال آن است را محقق نخواهد کرد و حزب الله از این فشار تاثیر نمی‌پذیرد».

یادآور می‌شود که رئیس جمهوری لبنان در دیدار با رهبر کاتولیک‌های جهان از وی برای سفر به لبنان دعوت کرد.

«میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان، در دومین روز سفر خود به ایتالیا با «پاپ فرانسیس»، روز گذشته با رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار و از وی برای سفر به لبنان در آینده نزدیک دعوت کرد.

عون در این دیدار گفت: نمی‌خواهیم که لبنان که در دل نزاع‌ها و جنگ‌ها واقع شده هزینه آنچه در منطقه می‌گذرد را بپردازد. لبنان اخیرا شاهد موج مهاجرات به خارج بوده است که خطری جدی برای هویت و تکثر در لبنان است و موجب تضعیف حضور مسیحیان در مشرق‌زمین می‌شود.

رئیس جمهوری لبنان از پاپ خواست که به حمایت‌های خود از لبنان در محافل بین‌المللی ادامه دهد.

پاپ فرانسیس نیز در این دیدار تأکید کرد که در دعاهای وی لبنان جایگاه ویژه‌ای دارد و اهتمام ویژه به لبنان دارد.

او گفت که به‌زودی به لبنان سفر خواهد کرد و در این باره تصمیم نهایی خود را گرفته و افزود که لبنان با وجود همه مسائل در جهان یک الگو خواهد ماند.