۰ نفر

آنکارا به دنبال بحران زایی در عراق است؟

۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۲۸
کد خبر: 622136
آنکارا به دنبال بحران زایی در عراق است؟

رییس ائتلاف «دولة القانون» در دیدار سفیر آنکارا در بغداد تأکید کرد این ائتلاف مخالف مداخله خارجی در امور داخلی عراق است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نوری المالکی رییس ائتلاف «دولة القانون» امروز یکشنبه میزبان «علی رضا کونای» سفیر آنکارا در بغداد بود.

پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از دفتر المالکی گزارش داد، رییس ائتلاف دولة القانون با سفیر ترکیه، آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در عراق و تحولات کشورهای عربی و بین‌المللی را بررسی کردند.

وی تصریح کرد که باید بین گروه‌های ملی‌گرای عراق، توافق سیاسی حاصل شود و دولة القانون، مخالف هر گونه مداخله در مسائل داخلی عراق است.

المالکی با بیان اینکه روابط ترکیه در تشکیل کابینه، باعث خشم دیگران و منزجر شدن آنان می‌شود، تصریح کرد، ترکیه نباید در حمایت از هیچ طرحی که باعث ایجاد بحران شود یا یکی از اقشار ملت عراق را هدف قرار دهد، نقشی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه برقراری روابط برجسته با ترکیه و توسعه آن، به سود عراق است، بر اهمیت همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و زیرساختی تأکید کرد.

این مقام عراقی در پایان خطاب به سفیر ترکیه گفت که «سرآغاز راهکار سیاسی در عراق، توافق و توقف مداخلاتی است که در راستای سنگین کردن کفه ترازو به سوی یک طرف دیگر است».

در همین ارتباط، جنبش کتائب حزب الله عراق اواسط بهمن ماه گذشته درباره حملات ترکیه به شمال عراق خاطر نشان کرد: «کارد به استخوان رسیده است. نادیده گرفتن جان مردم ما و [نقش] حاکمیت کشور ما، کافی است... بدانید ملتی که ابهت بزرگترین قدرت جهان را در هم شکست و پوزه‌اش را به خاک مالید، می‌تواند بینی شما را نیز به خاک بمالد... پس، قبل از آنکه دیر شود، نیروهایتان را خارج کنید».

منابع خبری عراق دوازدهم ماه جاری از حملات هوایی ترکیه به سلسه جبال «مخمور» واقع در استان نینوی در شمال عراق خبر دادند که به بهانه هدف قرار دادن عناصر تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) صورت می‌گیرد.

گروه پ‌ک‌ک، در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است و از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ‌ک‌ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.