۰ نفر

گروسی: در آستانه دستیابی به توافق هستیم

۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵
کد خبر: 621495
گروسی: در آستانه دستیابی به توافق هستیم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفر یک‌روزه وزیرخارجه ایران به روسیه در گفت‌وگو با فرانس۲۴ تاکید کرد که «طرفین در آستانه دستیابی به توافق هسته‌ای» قرار دارند. او با اشاره به موضع اخیر مسکو درباره برجام افزود: «مشکلاتی که طی روزهای قبل پیش آمدند، مشکلاتی واقعی بودند.» ساعاتی پس از این اظهارنظر، حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه «به مراحل پایانی مذاکرات وین خیلی نزدیکیم» گفت: «اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقی‌مانده، از جمله تضمین اقتصادی را محقق کند، فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.»

به گزارش اقتصادآنلاین، همزمان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با استقبال از رویکرد روسیه و با بیان اینکه طرفین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند، گفت مشکلاتی که طی روزهای قبل پیش آمدند، مشکلات واقعی بودند. درخواست مسکو برای گرفتن تضمین از آمریکا، مذاکرات وین را با وقفه موقت مواجه کرده است. مطالبه‌ای که مخالفت‌ها و واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.

در همین ارتباط، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین اظهارنظر نسبت به روند مذاکرات و مواضع روسیه گفت: طرف‌‌های حاضر در مذاکرات وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند. رافائل گروسی، در گفت‌‌وگو با شبکه خبری فرانس‌‌۲۴ به این سوال که آیا با توجه به اینکه «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه گفته که از آمریکا ضمانت کتبی دریافت کرده طرف‌‌ها در آستانه توافق در مذاکرات وین قرار دارند، پاسخ مثبت داد. مدیرکل آژانس اتمی گفت: بله، فکر می‌‌کنم در آستانه توافق هستیم. مشکلاتی که طی روزهای قبل پیش آمدند، البته مشکلات واقعی بودند. او در ادامه افزود: مشکلات ناشی از تحریم‌های جدید علیه روسیه باعث ایجاد وقفه در گفت‌‌وگوها شد. بنابراین، من خیلی خوشحالم که سرگئی لاوروف گفته که از آمریکا ضمانت دریافت کرده. امیدوارم به زودی به توافق دست پیدا کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر اخیرش به تهران، آیا از نظر او در زمینه مسائل فنی، چارچوب همکاری‌‌های لازم با ایران در دسترس است و تنها به پیشبرد دیپلماتیک امور نیاز است، گفت: فکر می‌‌کنم چیزی که می‌‌گویید درست است. نمی‌‌خواهم کارهایی که باید انجام شوند را تقلیل بدهم، آنچه ما با ایران داریم، مسیری رو به جلو است، طرح و نقشه راهی که باید در پیش بگیریم و گام‌‌به‌‌گام آن را دنبال کنیم تا چیزهایی را که نیاز به شفاف‌‌سازی دارند، شفاف‌‌سازی کنیم. امیدوارم بتوانیم این کار را انجام دهیم. کارهای زیادی پیش رو داریم. به‌ویژه در حال حاضر که با کشمکش‌‌هایی عذاب‌‌آور و غیرمنتظره مانند آنچه در اوکراین رخ می‌دهد، مواجهیم. او افزود: از نظرم، حداقل در این زمینه باید تا اندازه‌‌ای قطعیت و ثبات وجود داشته باشد.