۰ نفر

نخست‌وزیر انگلیس؛

همانطور که وعده داده بودیم، بدهی نظامی خود را تسویه کردیم

۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۴۳
کد خبر: 621364
همانطور که وعده داده بودیم، بدهی نظامی خود را تسویه کردیم

نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به آزادی دو محکوم امنیتی در صفحه توئیتر خود نوشت بسیار خرسند است که حبس نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری امروز به پایان رسیده است و حالا به انگلیس بازخواهند گشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به آزادی دو محکوم امنیتی در صفحه توئیتر خود نوشت: بسیار خرسندم که تایید کنم حبس نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری امروز به پایان رسیده است و حالا به انگلیس بازخواهند گشت.

وی افزود: انگلیس شدیدا برای آزادی آن‌ها تلاش کرد و از اینکه می‌توانند به خانواده و عزیزانشان بپیوندند، خوشحالم.

زاغری با موافقت ایران، ساعتی پیش تحویل دولت انگلیس شد.

لیز تراس وزیر خارجه انگلیس نیز با تایید آزادی دو محکوم امنیتی در بیانیه‌ای اعلام کرد: همانطور که وعده داده بودیم، بدهی نظامی خود را تسویه کردیم.

وی افزود: بدهی نظامی در پایبندی کامل با تحریم‌های انگلیس و تحریم‌های بین‌المللی و تعهدات حقوقی، تسویه شده و از این مبلغ فقط برای خرید کالاهای انسان دوستانه استفاده خواهد شد.

نازنین زاغری سال 1395 از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شده بود و دستگاه قضائی در یک روند دادرسی حکم به 10 سال زندان زاغری داده بود. رأفت اسلامی در حالی نصیب نازنین زاغری شده است که وی بسیاری از دوران محکومیت خود را گذرانده است.

نازنین زاغری از اعضای MI6 یا بخش خارجی سازمان جاسوسی انگلیس است که نقش تربیت نیروی ایرانی در داخل و خارج از ایران برای این سازمان را به‌عهده داشته است.

خداییان سخنگوی قوه قضائیه درخصوص آزادی نازنین زاغری گفت: خانم زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس امنیتی انگلیس به 4 سال حبس محکوم شده بود که مدت حبسش تمام شده بود. ممنوع‌الخروجی او نیز لغو شد و از زندان خارج شد. زاغری پرونده دیگری دارد که محکوم به حبس شده بود اما این پرونده اجرا نشده بود.

وی همچنین درباره انوشه آشوری گفت: او نیز به اتهام جاسوسی از طریق همکاری با سرویس‌های بیگانه به 10 سال حبس محکوم شده بود که حدود 4 سال و 7 ماه از محکومیت خود را گذارنده بود. آشوری تقاضای آزادی مشروط کرده بود و با توجه به بازپرداخت پول‌هایی که از سرویس‌های جاسوسی گرفته بود، دادگاه با آزادی مشروط او موافقت کرد.