۰ نفر

بیانیه چارچوب هماهنگی احزاب شیعه؛

به هیچ طرفی برای نقض حاکمیت عراق اجازه داده نشود

۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۷
کد خبر: 620329
به هیچ طرفی برای نقض حاکمیت عراق اجازه داده نشود

سران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در خصوص عملیات موشکی علیه مراکز موساد در اربیل و اعدام دسته‌جمعی شیعیان در عربستان سعودی بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سران کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) در نشست روز یکشنبه (۱۳ مارس)، درباره ادامه گفت‌وگوهای سیاسی برای تکمیل تفاهمات لازم در خصوص تشکیل دولت بحث و تبادل نظر کردند.

به نوشته وبگاه المسله، سران چارچوب هماهنگی در این نشست، همچنین اعدام بیش از چهل شهروند شیعه القطیف در عربستان سعودی را محکوم کردند.

در بیانیه‌ای که پس از برگزاری این نشست در دسترس رسانه‌های عراقی قرار گرفت، آمده است: «سران الاطار التنسیقی، در جلسه امروز خود در خصوص ادامه گفت‌وگوهای سیاسی به منظور تکمیل تفاهمات لازم برای تشکیل دولت خدمت ملی و حفظ حقوق مولفه اجتماعی بزرگتر و بقیه مولفه‌های عزیز، بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این بیانیه، حاضران در این نشست، در مورد حمله موشکی صورت گرفته به شهر اربیل و هدف قرار دادن یکی از نقاطی که روایت‌های ضد و نقیضی در خصوص آن وجود دارد، بحث و تبادل نظر کردند و به این نتیجه رسیدند که مسئولان ذیربط باید سریعاً توضیحات خود را ارائه دهند و کمیته‌های تحقیق پارلمانی و دولتی تشکیل شود تا حقیقت روشن شود و از استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه جلوگیری شود و با رفع بهانه‌ها و بستن همه دریچه‌های نفوذ دخالت خارجی‌ در امور داخلی عراق، به هیچ طرفی برای نقض حاکمیت این کشور اجازه داده نشود.

منابع رسانه‌ای عراق، بامداد روز یکشنبه از شنیده‌شدن صدای انفجارهای مهیب در شهر «اربیل» واقع در منطقه کردستان عراق خبر دادند و کانال خبری «صابرین‌نیوز» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که «دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل در شمال عراق با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند».

وزارت داخله منطقه کردستان نیز اعلام کرد که ۱۲ موشک که ساختمان جدید کنسولگری امریکا در اربیل را هدف قرار داد، از بیرون مرزها و شرق عراق شلیک شد و به مناطق غیر نظامی نزدیک به دفتر شبکه «کردستان ۲۴» و اطراف آن اصابت کرد. 

ظهر روز یکشنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای با اشاره به هدف قرار دادن مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها توسط موشک‌های نقطه‌زن تاکید کرد: «تکرار هرگونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد».

در ادامه بیانیه چارچوب هماهنگی آمده است، سران چارچوب هماهنگی جنایت اعدام بیش از ۴۰ شهروند شیعه القطیف در عربستان سعودی را محکوم کردند و از سازمان‌های حقوقی بین‌المللی خواستند تا نقش حقیقی خود را ایفا کنند و با حفظ بی‌طرفی در پشت سیاست‌های منافع محدود و دستورات رژیم‌های حاکم قرار نگیرند.

حاضران در این نشست همچنین بر لزوم شناسایی مقامات مسئول این امر و ضرورت پاسخگویی آن‌ها در قبال این جنایت و تضمین گرفتن برای عدم تکرار چنین اقداماتی، تاکید کردند.

عربستان سعودی  شنبه پیش (۱۲ مارس)، ۸۱ تن را اعدام کرد که از این تعداد، ۴۱ نفر از شیعیان قطیف بودند. به اعلام  احزاب، مقامات سیاسی و رهبران دینی یمن از مجموع افرادی که اعدام شده‌اند، هفت نفر نیز یمنی بودند که در میان آن‌ها دو اسیر جنگی از نیروهای مسلح یمن نیز به چشم می‌خورند.