۰ نفر

حمله بخشی از رسانه های عراق به ترکیه

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۳۰
کد خبر: 620223
حمله بخشی از رسانه های عراق به ترکیه

رسانه ها و برخی جریان های سیاسی عراقی محکوم شدن حمله به مرکز موساد در اربیل از سوی آنکارا را بهت آور خوانده و تاکید کردند کشوری که هر روز شمال عراق را موشک باران می کند در جایگاه محکوم کردن دیگران نیست .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شبکه تلویزیونی «الاتجاه» عراق گزارش داد : «در حالی که ترکیه با دهها موشک عراق را هر روز بمباران می کند و بخشی از اراضی آن را اشغال کرده، در بیانیه ای حملات موشکی را به مرکز موساد در اربیل محکوم کرده است.»

رسانه های عراقی و کُردزبان امروز همزمان با بیانیه محکومیت ترکیه خبر دادند که آنکارا مناطقی از «کانی ماسی» در استان دهوک در شمال عراق را بمباران کرد.

تاکنون گزارشی از تلفات احتمالی این بمباران ارائه نشده است.

توئیت سخنگوی گروه جهادی – سیاسی «عصائب اهل الحق» نیز در قبال این حمله موشکی جالب توجه است.

«محمد الربیعی» نوشته است: «هرکس که با حمله موشکی به مراکز موساد در هرکجا که باشد، مشکل دارد، بهتر است سرش را به نزدیک ترین دیوار در دسترس بکوبد!»

سایت خبری «النباء» عراق نیز در این راستا نوشته است که ترکیه بمباران علیه مرکز موساد را در اربیل محکوم کرد و همزمان هواپیماهای ترکیه روستاهایی از استان دهوک را بمباران کردند.

بسیاری از ناظران و افکار عمومی در عراق از سیاست های دوگانه و فرصت طلب های ترکیه انتقاد می کنند و معتقدند که آنکارا قبل از محکومیت حملات دیشب باید، اول خاک عراق را ترک کرده و از بمباران و تعرض نظامی مکرر به شمال عراق دست بردارد.

براساس گزارش رسانه های عراقی و کُرد، ترکیه دهها پایگاه نظامی غیر قانونی در شمال عراق ایجاد کرده که اغلب در استان های دهوک، اربیل و  نینوا است.

در میان واکنش های  فعالان شبکه های اجتماعی در عراق چند ملاحظه، سوال و مطالبه از آنکارا به صورت جدی مطرح شده است:

۱- نیروهای ترکیه ۱۱۰ کیلومتر در عمق خاک عراق حضور دارند. تعریف آنکارا از تخریب صلح و ثبات چیست؟ نفوذ به عمق خاک یک کشور و اشغال سرزمینی چه معنایی در قاموس دولت ترکیه دارد؟  

۲-عراق تقریبا هر روز شاهد حمله جنگنده های ترکیه به شمال عراق و اقلیم کردستان است. آیا ترکیه به دعوت دولت عراق چنین حملاتی را انجام می دهد؟ آیا آنچنان که برخی فعالان شبکه های اجتماعی می گویند پیام آنکارا با محکوم سازی حمله به مرکز جاسوسی موساد در عراق و تنها دو ساعت بعد از این محکومیت، تهاجم جنگنده های ترکیه به دهوک اقلیم کردستان،  معنایش این است که « فقط ما (ترکیه) حق داریم مناطق کُرد نشین شمال عراق  را در هر زمان که بخواهیم، بمباران کنیم؟!»

۳-آیا ترکیه با وجود ایجاد پایگاه در عراق (مثلا بعشیقه موصل) و استقرار نیروهای نظامی در خاک این کشور حق دارد از اقدام دیگران برای رفع تهدید صهیونیست ها انتقاد کند؟

۴-آیا از این به بعد هر حمله نظامی ترکیه به خاک عراق باید با واکنش های شدید و محکومیت مبنی بر نقض حاکمیت عراق از طرف های مختلف داخلی و خارجی مواجه شود یا صرفا حمله به موساد را باید محکوم کرد؟!

کاربران فضای مجازی عراق حملات روزانه ترکیه به شمال این کشور را در کنار دیگر اقدامات ثبات زدا از جمله خرید نفت از داعش و اتهامات بی پاسخ درباره تغذیه تروریست های داعش و پناه گیری آنها در استانبول و همچنین سوابق دخالت های آنکارا در سایر کشورها را  یادآور شده  و نوشتند، به طور مسلم ، ترکیه با این سابقه بهتر است سکوت کند.