۰ نفر

کشتار مخالفان در عربستان؛

۸۱ نفر شامل ۴۱ شیعه در عربستان اعدام شدند

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۳۳
کد خبر: 619849
۸۱ نفر شامل ۴۱ شیعه در عربستان اعدام شدند

ساعاتی بعد از اعلام وزارت کشور عربستان مبنی بر اعدام ۸۱ نفر در این کشور ، رسانه های مخالف دولت سعودی فاش کردند که از این تعداد ۴۱ نفر شیعه بودند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شبکه ماهواره ای نباء اعلام کرد که در میان اعدام شدگان امروز ۴۱ نفر از جوانان شیعه قطیف در استان  الاحساء وجود داشتند که پیشتر از سوی دولت سعودی به بهانه های مختلف دستگیر و در زندان به سر می بردند.

این شبکه با بیان اینکه این کشتار علیه جوانانی انجام گرفت که از حق مشروع خود برای ابراز عقیده استفاده می کردند،  اضافه کرد که محمد بن سلمان قاتلی است که از کشتار بی گناهان لذت می برد . 

این شبکه، نظام عربستان را یک نظام وحشی و قاتل معرفی و اعلام کرد که این کشتار یک نشانه عملی است بر اینکه تمامی ادعاهای عربستان درباره اصلاح صرفا یک تبلیغات پوچ است . 

شبکه نباء در ادامه اسامی و عکس هایی از این شهدا را منتشر کرد:

برخی فعالان شبکه های اجتماعی هم در واکنش به این اقدام دولت سعودی از مسلمانان و آزادگان جهان خواستند ضمن محکومیت این جنایت به دولت‌های غربی بابت برخوردهای دوگانه با جنایت و آدمکشی اعتراض کنند.

ابوآلاء الولائی دبیرکل کتائب حز الله عراق هم در واکنش به این کشتار ، گفت که رژیم سعودی از توجه جهانیان به جنگ در اوکراین برای اعدام ۸۱ نفر سوء استفاده کرده است . 

سخنگوی جنبش نجباء عراق هم در این ارتباط گفت که عربستان به نقض حقوق بشر از طریق اعدام افراد ادامه می دهد.

نصر الشمری گفت که سعودی ها با متهم کردن اعدام شدگان به تروریسم ، جهان را گمراه می کنند.

در همین ارتباط شبکه المیادین به نقل از دبیرکل عصائب اهل حق عراق نوشت که عربستان سعودی ده ها نفر را به دلایل عمدتاً نفرت انگیز فرقه ای به طرز وحشیانه ای اعدام ;کرده است .

قیس الخزعلی گفت که ما رفتار فرقه‌ای سیستماتیک دولت سعودی را محکوم می‌کنیم.

وزارت کشور عربستان امروز (شنبه) از اجرای حکم اعدام ۸۱ نفر خبر داد که اتهام های آنها مواردی چون «داشتن افکار نادرست، عقاید انحرافی، همکاری اطلاعاتی با داعش، القاعده و انصارالله یمن و اقدام علیه امنیت عمومی و ایجاد شورش و هرج و مرج» اعلام شد.

مردم شرق عربستان طی سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای العوامیه و قطیف تظاهرات کرده‌اند، اما هر بار با سرکوب شدید نظامیان آل‌سعود مواجه شدند.

دولت سعودی هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند.

 شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعیان عربستان یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال ۱۳۹۴ به اتهام انتقاد از آل‌سعود و اقدام علیه امنیت ملی این کشور اعدام شد.