۰ نفر

آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی:

صدمات چرنوبیل در حال تعمیر است

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۵۳
کد خبر: 619571
صدمات چرنوبیل در حال تعمیر است

آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی گفت، مقامات اوکراینی اعلام کرده‌ اند که مهندسان در حال تعمیر خطوط صدمه دیده برق در نیروگاه هسته‌ ای چرنوبیل هستند.

به گزارش  الجزیره، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای جمعه شب در بیانیه‌ای گفت؛ تولید برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که هم اکنون تحت کنترل نیروهای روسیه است، اوایل این هفته قطع شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در ادامه این بیانیه آمده است: مقامات اوکراینی می‌گویند کار تعمیرات خطوط انتقال برق این نیروگاه ادامه دارد به طوری که یک بخش آسیب دیده تعمیر شده اما تعمیرات در سایر بخش‌ها در جریان است.

اوکراین  پیش از این به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که تمام ارتباطش با نیروگاه هسته‌ای از کار افتاده چرنوبیل را از دست داده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از تصرف بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین به دست روسیه، اعلام کرد که مسکو و کی‌یف آماده همکاری با آژانس برای تضمین امنیت هسته‌ای هستند.

اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد؛ برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قطع شده، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت هیچ تأثیر حیاتی بر روی ایمنی نیروگاه نداشته است.

نیروهای روسی روز ۴ مارس (۱۳ اسفند) نیروگاه زاپوریژیا را گلوله‌باران کرده و به تصرف خود در آوردند. این مساله موجب وقوع آتش سوزی در داخل نیروگاه شد که زنگ خطر یک فاجعه هسته‌ای احتمالی در اروپا را به صدا در آورد.

پیش از این نیز در روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، نیروهایش نیروگاه از کار افتاده چرنوبیل که محل فاجعه سال ۱۹۸۶ بود را تصرف کردند. حادثه رخ داده در این نیروگاه هسته‌ای موجب کشته شدن صدها نفر و انتشار آلودگی رادیواکتیو در مناطق مجاور شد.

بیش از ۲ هزار پرسنل برای جلوگیری از یک فاجعه هسته‌ای دیگر، هنوز در این نیروگاه کار می‌کنند.

اوکراین دارای چهار نیروگاه هسته‌ای فعال است که حدود نیمی از برق این کشور را تامین می‌کند.