۰ نفر

کاخ سفید:

روسیه در حال جنایت جنگی‌ است

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۴۳
کد خبر: 619564
روسیه در حال جنایت جنگی‌ است

کاخ سفید روسیه را به ارتکاب به جنایات جنگی متهم و ادعا کرد که نشانه‌های قوی وجود دارد که نشان می‌ دهد روسیه در حال ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، "اندرو بیتس" معاون سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: همه ما تصاویر ناراحت کننده در اوکراین را دیده‌ایم و از تاکتیک‌های وحشیانه روسیه وحشت زده شده‌ایم. زنان باردار روی برانکارد، آپارتمانی گلوله‌باران شده و خانواده‌هایی که درحال  فرار از این خشونت وحشتناک کشته می‌شوند. ما همچنین گزارش‌هایی از انواع دیگر سوء استفاده‌های احتمالی، از جمله خشونت جنسی دریافت کرده ایم.

وی افزود: اگر روسیه عمدا غیرنظامیان را هدف قرار دهد، این اقدام یک جنایت جنگی محسوب می شود. شواهد در حال افزایش است و ما آنها را ثبت می کنیم. نشانه‌های قوی وجود دارد که جنایت جنگی در حال وقوع است و روش فجیع روسیه در انجام این جنگ منجر به جنایات جنگی خواهد شد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا نیز روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت  روسیه را متهم به استفاده از تریبون شورای امنیت برای انتشار دروغ و اطلاعات نادرست و جعلی به عنوان بخشی از عملیات دروغین مسکو در توجیه استفاده از مواد شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین کرد.

سفیر آمریکا روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت گفت که روسیه درحال بازی با سناریویی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته آن را مطرح کرده بود.

بلینکن گفته بود که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اتهامات ساختگی در مورد سلاح های شیمایی و بیولوژیکی برای توجیه حملات خشن خود علیه اوکراین مطرح خواهد کرد.

گرینفیلد افزود: هدف این دروغ ها کاملا روشن و عمیقا نگران کننده است. ما معتقدیم روسیه احتمالا برای ترور یا حمایت از عملیات های نظامی تاکتیکی  از مواد شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده خواهد کرد.

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل  از اتحادیه اروپا خواست تهدید واقعی عوامل بیولوژیکی نشات گرفته از  اوکراین را بررسی کند.

نبنزیا به اعضای شورای امنیت هشدار داد که عوامل بیماری‌زای خطرناک می‌توانند از مرزهای اوکراین خارج شده و در سراسر اروپا پخش شوند و از اتحادیه اروپا خواست که این احتمال را در نظر بگیرد.

وی افزود: روسیه به جامعه جهانی در مورد خطر سرقت مواد بیولوژیکی از آزمایشگاه های اوکراین توسط تروریست ها هشدار می دهد.

سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا اجازه بررسی بین المللی آزمایشگاه های بیولوژی مورد حمایت این کشور در اوکراین را نمی دهد.

نماینده روسیه  گفت که خودداری آمریکا از بررسی این آزمایشگاه ها به معنی مخفی کاری است.

روسیه دولت اوکراین را متهم می کند که با همکاری آمریکا در حال اداره کردن آزمایشگاه هایی به منظور تولید تسلیحات میکروبی (بیولوژیک) است اما کی یف و واشنگتن هر دو این امر را تکذیب کرده اند و روسیه نیز تاکنون مدرکی در این زمینه ارائه نکرده است.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.