۰ نفر

روسیه در راه کی یف

نشست آنتالیا بی نتیجه بود

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۲۷
کد خبر: 619535
نشست آنتالیا بی نتیجه بود

مذاکرات بین وزرای خارجه اوکراین و روسیه نتوانست پیشرفت دیپلماتیکی به همراه داشته باشد و صدها هزار غیرنظامی همچنان در شهرهای اوکراین زیر بمباران روسیه گیر افتاده‌‌ اند.

به گزارش الجزیره دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: هیچ پیشرفتی در دستیابی به آتش‌‌بس در اوکراین در جریان گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در روز پنج‌‌شنبه حاصل نشده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، این اولین گفت‌وگوهای سطح بالا بین دو طرف از زمان حمله روسیه در ۲۴فوریه، به‌‌حساب می‌آید. در این شرایط وزیر امور خارجه روسیه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه دست رد به ملاقات با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای گفت‌وگو درباره موضوعات «خاص» نمی‌‌زند.

اما اوکراین روز پنج‌شنبه گفت که مسکو از تضمین دسترسی بشردوستانه برای نجات غیرنظامیان گرفتارشده در زیر بمباران در ماریوپول خودداری کرده است. بااین‌وجود حداقل برخی از کریدورهای بشردوستانه در اوکراین که پس از مذاکرات طولانی ایجاد شده‌‌اند، همچنان کار می‌کنند؛ زیرا بیش از ۲ هزار نفر در طول ۲۴ ساعت گذشته از ایزیوم تخلیه شدند.

همزمان روسیه روز پنج‌شنبه حملات خود را به بندر جنوبی ماریوپول، یک روز پس از ویران شدن بیمارستان کودکان و زایمان در این شهر و کشته شدن سه نفر در بمباران آن کشور، از سر گرفت. روسیه شلیک به اهداف غیرنظامی را رد کرده و مدعی است که اوکراین این حمله را ترتیب داده است.

همزمان واحدهای نظامی روسیه به پایتخت این کشور، کی‌‌یف نزدیک‌‌تر شدند؛ جایی که نیمی از جمعیت شهر اکنون فرار کرده‌‌اند.

نیروهای روسی همچنین در تلاشند تا کنترل بیشتری بر راه‌های اتصالاتی بین خارکیف در شرق این شهر و ایزیوم در نزدیکی آن داشته باشند و در تلاش هستند تا به سمت شمال میکولایف پیشروی کنند تا جنوب شهر را از خطوط اصلی تدارکاتی اوکراین قطع کنند. با این حال نیروهای اوکراینی دستاوردهای روسیه در میادین نبرد را به نصف کاهش داده‌‌اند.

بایراک‌‌دار؛ سد راه روس‌‌ها

در همین حال، فیلم هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی‌‌ها که ستونی از تانک‌‌های روسی را نابود می‌کند، در فضای مجازی وایرال شده است.

موسسه بلینگ‌‌کت، یک تیم تحقیقاتی با منبع باز می‌‌گوید: آنها این ویدئو را رصد کرده‌‌اند و نشان می‌‌دهد در یک منطقه مسکونی در جاده «E۹۵ »که به سمت کی‌‌یف می‌‌رود، این حمله رخ داده است. این یک مسیر مستقیم به سمت شرق پایتخت است؛ جایی که نیروهای روسی در تلاش هستند تا خود را در این منطقه برای ورود به پایتخت جمع و جور کنند.

کامالا هریس، معاون رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده در سفر به ورشو گفت که ایالات متحده و لهستان بر سر اوکراین «متحد» هستند، با این حال واشنگتن پیشنهاد ورشو برای انتقال جنگنده‌های میگ۲۹ خود را از طریق یک پایگاه هوایی ایالات متحده در آلمان رد کرد.

هریس همچنین گفت که کمک‌‌های نظامی و بشردوستانه ایالات متحده به اوکراین یک «فرآیند مداوم» است. اگرچه نیروهای اوکراینی به‌شدت در برابر ارتش قدرتمندتر روسیه مقاومت کرده‌‌اند؛ اما کی‌‌یف می‌‌گوید که فاقد سلاح‌‌هایی مانند سیستم‌‌های دفاع موشکی و موشک‌‌های ضدتانک است.

در این زمینه نیویورک‌‌تایمز نوشت: با وجود مقاومت جانانه اوکراینی‌‌ها، ارتش روسیه بمباران هوایی خود را در اوایل روز جمعه به‌‌شدت افزایش داد. عکس‌‌ها نشان می‌‌دهد این حملات هوایی در نقاطی صورت گرفته که فاصله زیادی با خط مقدم جنگ داشته است.

فشار مجدد روسیه در حالی رخ می‌‌دهد که جنگ به‌طور قطعی در مسیر تیره‌‌تری قرار گرفته است و صدها هزار نفر اکنون در شرایط نامناسبی در شهرهای محاصره‌شده زندگی می‌‌کنند؛ زیرا نیروهای روسی تلاش می‌‌کنند، این‌گونه به کی‌‌یف برای تسلیم شدن، فشار وارد کنند.

وضعیت در ماریوپل فاجعه‌‌آمیز است؛ جایی که تعداد کشته‌ها هر روز افزایش می‌‌یابد و اجساد اکنون در سنگرها دفن می‌‌شوند. اما پس از حمله موشکی شبانه روس‌‌ها به مرکز خدمات اضطراری ماریوپول که یکی از آخرین خطوط ارتباطی با جهان خارج بود، به‌دلیل از بین رفتن این خط ارتباطی، اطلاعات به‌‌شدت از داخل این شهر محدود شده است.

سایر شهرهای محاصره‌شده توسط نیروهای روسی هم شرایط وحشتناک فزاینده‌‌ای را گزارش می‌‌دهند؛ زیرا غذا کم شده، منابع آب تمیز از بین رفته و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی نادر شده است.

زلنسکی هشدار می‌‌دهد

با افزایش حملات، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین به اطلاعات نادرست روسیه که نشان می‌‌دهد اوکراین در حال آماده‌‌سازی یک حمله شیمیایی است، پاسخ داد.

به گزارش سی‌‌ان‌‌ان، زلنسکی در پیامی ویدئویی که اواخر پنج‌شنبه در فیس بوک منتشر کرد، گفت که هیچ سلاح شیمیایی یا سلاح کشتار جمعی در اوکراین تولید نشده است و اتهامات مسکو مبنی بر اینکه کی‌‌یف در حال توسعه سلاح‌های بیولوژیک و آماده‌سازی یک حمله شیمیایی است، او را «واقعا نگران» کرده است.

او گفت: «ما بارها متقاعد شده‌‌ایم: اگر می‌‌خواهید برنامه‌های روسیه را بدانید، ببینید روسیه دیگران را به چه چیزی متهم می‌‌کند.»

زلنسکی با مخاطب قرار دادن روسیه افزود: «ما متهم به حمله علیه روسیه‌‌ای شده‌‌ایم که داعیه صلح دارد. حالا چه؟ حالا چه برنامه‌‌ای برای ما تدارک دیده‌‌اید؟ با سلاح شیمیایی به کجا حمله خواهید کرد؟» به همین منظور روز جمعه یک جلسه در شورای امنیت سازمان ملل به‌دلیل ادعای روسیه مبنی بر حمله شیمیایی برگزار شد که تا لحظه تنظیم گزارش جزئیات آن منتشر نشد.

اولیویا دالتون، سخنگوی نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل پیش از برگزاری جلسه گفت: «این اقدام دقیقا همان تلاشی بود که ما به روسیه هشدار داده بودیم که ممکن است برای توجیه یک حمله بیولوژیک یا شیمیایی از آن استفاده کند.»

پوتین: تحریم‌‌ها اثرگذار نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه گفته است که تحریم‌‌های اعمال‌‌شده علیه روسیه، از جمله در قالب افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، دنیا را گرفتار خواهد کرد و اما مسکو مشکلات خود را حل می‌‌کند و قوی‌‌تر ظاهر می‌‌شود.

به گزارش الجزیره، پوتین گفت: هیچ جایگزینی به آنچه روسیه آن را «عملیات نظامی ویژه خود» در اوکراین می‌‌نامد، وجود ندارد و روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود کوتاه‌مدت اقتصادی به خطر بیندازد.

پوتین روز پنج‌شنبه در جلسه دولت روسیه گفت: «این تحریم‌ها در هر صورت اعمال می‌‌شد. برخی سوالات، مشکلات و سختی‌‌ها وجود دارد؛ اما در گذشته ما بر آنها غلبه کرده‌‌ایم و اکنون نیز بر آنها غلبه خواهیم کرد.» حالا دو هفته پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین، او در یک نشست تلویزیونی دولتی گفت: «در پایان، همه اینها منجر به افزایش استقلال، خودکفایی و قدرت حاکمیت ما خواهد شد.»

اظهارات او برای نشان دادن تحریم‌‌های غرب برای تضعیف روسیه بود و به روس‌‌ها اطمینان داد که این کشور می‌‌تواند در برابر آنچه مسکو «جنگ اقتصادی» علیه بانک‌‌ها، مشاغل و الیگارش‌‌های تجاری خود می‌‌خواند، مقاومت کند.

پوتین گفت که مسکو - یک تولیدکننده بزرگ انرژی که یک‌سوم گاز اروپا را تامین می‌‌کند - به اجرای تعهدات قراردادی خود ادامه خواهد داد، حتی اگر با تحریم‌‌های جامع از جمله ممنوعیت خرید نفت از سوی ایالات متحده دست و پنجه نرم کند.

رئیس‌‌جمهوری روسیه همچنین گفت: «آنها اعلام کردند که واردات نفت روسیه را به بازار آمریکا می‌بندند. قیمت‌‌ها در آنجا بالاست، تورم بی‌‌سابقه بالاست و به اوج‌‌های تاریخی رسیده است. آنها سعی می‌کنند نتیجه اشتباهات خود را به گردن ما بیندازند.

ما مطلقا کاری با آنها نداریم.»در واکنش به غرب، دولت روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که صادرات تجهیزات مخابراتی، پزشکی، خودرو، کشاورزی، برق و فناوری و سایر موارد را تا پایان سال۲۰۲۲ ممنوع کرده است.

نصف کی‌‌یف خارج شده‌‌اند

درحالی‌که برای نخستین‌بار گزارش شد که روس‌‌ها به شهر دنیپرو، حمله هوایی کرده‌‌اند، حلقه محاصره روس‌‌ها علیه شهر کی‌‌یف تنگ‌‌تر شد. شهردار کی‌‌یف هم می‌‌گوید که نزدیک به ۲میلیون نفر از پایتخت اوکراین فرار کرده‌‌اند؛ زیرا نیروهای روسی به سمت شهر پیشروی می‌‌کنند.

به گزارش الجزیره، ویتالی کلیچکو روز پنج‌شنبه به تلویزیون اوکراین گفت: «بر اساس اطلاعات ما، از هر دو ساکن کی‌‌‌‌یف، یک نفر شهر را ترک کرده است.»

بر اساس داده‌های سایت «citypopulation.de» وب‌سایتی که آمار جمعیت را در سراسر جهان دنبال می‌‌کند، منطقه بزرگ کی‌‌یف سال گذشته حدود ۵/ ۳میلیون نفر جمعیت داشت. نیروهای روسیه به لبه شمال‌شرقی شهر رسیده‌‌اند و در طول شب نبردهای سنگین برای کنترل بزرگراه اصلی گزارش شده است.

مسکو همچنین در بحبوحه نبردهای سنگین در شهرهای خارکیف در شرق و میکولایف در جنوب پیشرفت‌‌های قابل توجهی داشته است. کلیچکو گفت که پایتخت به یک قلعه تبدیل شده است. او گفت: «هر خیابان، هر ساختمان، یک ایست بازرسی مستحکم دارد.»

رصد ماهواره‌های آمریکایی هم نشان می‌‌دهد روس‌‌ها به کی‌‌یف نزدیک‌‌تر شده‌‌اند. به گفته شهردار کی‌‌یف، روز چهارشنبه دو بمب به دو بیمارستان در یکی از شهرهای غرب کی‌‌یف اصابت کرد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم روسیه در دو هفته پیش، ۱۸ حمله به مراکز درمانی را تایید کرده است.