۰ نفر

زنجیره غذایی در خطر است؛

مکرون در مورد ادامه بحران در اوکراین هشدار داد

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱:۰۰
کد خبر: 619518
مکرون در مورد ادامه بحران در اوکراین هشدار داد

امانوئول مکرون رییس جمهور فرانسه اعلام کرد، جنگ در اوکراین زنجیره تامین غذای اروپا و آفریقا را به شدت بی‌ثبات می‌کند.

به گزارش سی ان ان، مکرون جمعه در یک کنفرانس خبری در ورسای گفت: به دلیل جنگ در اوکراین، زنجیره تامین غذا در اروپا در حال حاضر بی‌ثبات شده و ممکن است در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده این وضعیت بدتر شود. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رییس جمهور فرانسه همچنین اعلام کرد که در «چند ساعت آینده» به همراه اولاف شولتز صدراعظم آلمان با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت وگو خواهد کرد. 

وی افزود: رهبران اروپایی هر کار مؤثر و مفیدی برای متوقف کردن روسیه در این مسیر تجاوز را انجام خواهند داد. 

جو بایدن رییس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد که آمریکا، گروه ۷ و اتحادیه اروپا روابط تجاری عادی دائمی با روسیه را لغو می‌کنند. 

رییس جمهور آمریکا همزمان با ادامه جنگ در اوکراین در سخنانی از کاخ سفید گفت: لغو این امتیاز به این معنی است که روسیه به راحتی نخواهد توانست با آمریکا تجارت کند. این کار با هماهنگی کشورهای جهان که نیمی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص می‌دهند انجام می‌شود و یک ضربه سنگین دیگر به اقتصاد روسیه خواهد بود. 

وی اضافه کرد: ما همچنین اقدامات بیشتری انجام می‌دهیم و وارادت کالا از بخش‌های کلیدی روسیه مانند الکل و غذاهای دریایی و الماس را ممنوع می‌کنیم. 

پیش از این، «شارل میشل» رییس شورای اروپا نیز بدنبال تحولات اخیر در شرق اروپا که اوکراین کانون آن بوده و وضعیتی که اروپا با آن مواجه است؛ گفت: امروز راهبردی برای اروپایی قوی‌تر تعریف خواهیم کرد. 

رییس شورای اروپا با توجه به امکان رها شدن از سوی آمریکا در برابر تحولات اخیر در اروپا، در کنفرانس ورسای به استقلال هرچه بیشتر اروپا تاکید ورزید. 

وی گفت: ما (اروپا) امروز با تمرکز بر سه نکته کلیدی در حوزه‌های انرژی، ژئوپلیتیک و دفاعی، راهبردی را برای اروپایی قوی‌تر و مستقل‌تر تعریف خواهیم کرد. 

وی افزود: در صدد ایجاد دستورالعملی از حاکمیت و استقلال راهبردی با بهره جستن از فاکتورهای قدرت خود هستیم تا با پیوند مستحکمی اروپا را گردهم آورد. 

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.