۰ نفر

در واکنش به تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین؛

سازمان ملل اظهار بی‌اطلاعی کرد

۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۰۱
کد خبر: 619500
سازمان ملل اظهار بی‌اطلاعی کرد

رییس امور خلع سلاح سازمان ملل متحد اعلام کرد که اطلاعی از برنامه تولید سلاح های بیولوژیک در اوکراین نداریم.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مشرق، ایزومی ناکامیتسو، مسئول امور خلع سلاح در سازمان ملل متحد در نشست روز جمعه شورای امنیت گفت که سازمان ملل از برنامه تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین اطلاعی ندارد، اما هشدار داد که احتمال وقوع حادثه در نیروگاه های هسته ای اوکراین روز به روز در حال افزایش است.

وی گفت: موقعیت هایی مانند جنگ اوکراین مستلزم تقویت ممنوعیت بین المللی سلاح های بیولوژیکی است.

جلسه شورای امنیت به درخواست روسیه برای بررسی ادعاها مبنی بر اینکه آمریکا در اوکراین برنامه تولید سلاح های بیولوژیکی دارد، با عنوان "تهدید علیه صلح وامنیت بین المللی" برگزار شده است.

روسیه دولت اوکراین را متهم می کند که با همکاری آمریکا در حال اداره کردن آزمایشگاه هایی به منظور تولید تسلیحات میکروبی (بیولوژیک) است اما کی یف و واشنگتن هر دو این امر را تکذیب کرده اند و روسیه نیز تاکنون مدرکی در این زمینه ارائه نکرده است.

روسیه در سال ۲۰۱۸ نیز آمریکا را متهم کرد که به طور محرمانه در آزمایشگاهی در کشور گرجستان آزمایش های بیولوژیکی انجام داده است.

این در حالی است که آمریکا و انگلیس از هفته گذشته به این سو مدعی شده اند که روسیه در اوکراین از تسلیحات شیمیایی استفاده می کند.

الکساندر شولگین نماینده دائم روسیه در سازمان ممنوعیت بکارگیری تسلیحات شیمیایی چندی پیش اعلام کرد که مسکو به زودی اسنادی در خصوص اقدامات تحریک آمیز صورت گرفته در زمینه بکارگیری تسلیحات شیمیایی در اوکراین برای این سازمان ارسال خواهد کرد.

به گزارش مشرق، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.