۰ نفر

​تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه درباره برجام و اوکراین

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۴۳
کد خبر: 618448
​تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه درباره برجام و اوکراین

وزارت خارجه روسیه نوشت : سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در تماس با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود اعلام کرد که توافق هسته‌ای باید برای همه اعضا، منافع مساوی آن هم در همه حوزه‌ها فراهم کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این گفت‌وگوی تلفنی، موضوعات مهمی از جمله وضعیت سوریه و اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

در این گفت وگو تمرکز بر بازگرداندن اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در چارچوب مذاکرات جاری در وین بود. 

تاکید شد که احیای برجام باید تضمین کند که همه شرکت‌کنندگان در آن از حقوق برابر در زمینه توسعه بدون‌ مانع همکاری‌ها در همه زمینه‌ها بدون هیچ تبعیضی برخوردار باشند.

در این تماس تلفنی تبادل نظر در مورد تعدادی از موضوعات مهم در دستور کار منطقه ای و بین المللی از جمله حل و فصل سوریه و وضعیت اوکراین صورت گرفت.

وزیر امور خارجه ایران گفت: همکاریهای جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد

طرفین با اشاره به سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران اظهار داشتند که اکنون آژانس در مسیر  درست همکاری فنی با ایران قرار دارد و توافق خوبی حاصل شده است. 

امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما با جدیت برای رسیدن به توافقی خوب و قوی در وین تلاش می کنیم. تاکنون پیشرفتهای خوبی بدست آمده اما با وجود پیشرفتهای حاصله، برخی از مسائل هنوز در وین حل و فصل نشده که نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر ضرورت رفع موثر تحریمها، اظهار داشت رسیدن به توافق در وین می تواند زمینه همکاری های متنوع جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و از جمله شرکای خود را گسترش دهد.

امیرعبداللهیان با تاکید بر این که ما هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالفیم، تاکید کرد، روشن است که همکاریهای جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد. 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت همکاری های ایران و روسیه در زمینه های مختلف، از جمله حیطه های مختلف روابط تجاری و اقتصادی تاکید کرد. 

وی با اشاره به روند مذاکرات طی شده و حمایت روسیه از خواسته های منطقی ایران، دیدگاه های خود را در این خصوص تشریح کرد. 

لاوورف با انتقاد از تحریم های اعمالی علیه روسیه بر اهمیت همکاری های دو کشور در همه زمینه ها تاکید کرد.

دو طرف در این مکالمه در خصوص برخی دیگر از مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله بحران اوکراین، روند آستانه برای حل موضوع سوریه و نشست آنتالیا در ترکیه به تبادل نظر پرداختند.