۰ نفر

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه؛

آنکارا به تلاش ها برای پایان دادن به جنگ ادامه می دهد

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲
کد خبر: 618246
آنکارا به تلاش ها برای پایان دادن به جنگ ادامه می دهد

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه ضمن استقبال از آتش‌بس در اوکراین برای خروج غیرنظامیان، گفت آنکارا به تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ ادامه می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، بعد از بیانیه وزارت خارجه ترکیه درباره هماهنگی با آمریکا برای یافتن راهکاری جهت بحران اوکراین، ریاست‌جمهوری ترکیه نیز از تلاش برای برقراری آتش‌بس دائمی در این کشور خبر داد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز (دوشنبه) گفت که ترکیه به طرح‌های خود برای دائمی‌کردن آتش بس در اوکراین و به نتیجه رساندن مذاکرات صلح ادامه خواهد داد.

«رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» سران کشورهای ترکیه و روسیه روز یکشنبه تلفنی درباره وضعیت اوکراین گفتگو کردند. این گفتگو حدود یک ساعت به طول انجامید.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کالین در بیانیه‌ای توضیح داد: «ما از آتش‌بس اعلام شده در اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان استقبال می‌کنیم. ما به ابتکارات خود با هدایت رییس جمهور [اردوغان] برای دائمی کردن آتش‌بس و به نتیجه رساندن مذاکرات صلح ادامه خواهیم داد».

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد. به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دنباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

به نوشته ریانووستی، وزارت دفاع فدراسیون روسیه نیز گفته که نیروهای مسلح فقط به زیرساخت‌های نظامی و نیروهای اوکراینی حمله می‌کنند، هیچ بخشی از جمعیت غیرنظامی نیز تهدید نخواهد شد.

پیش از این، وزارت امور خارجه ترکیه پس از گفتگوهای معاونان وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو اعلام کرد که آنکارا و واشنگتن در «هماهنگی نزدیک» باقی خواهند ماند زیرا آنها برای راه حل دیپلماتیک برای عملیات نظامی روسیه در اوکراین تلاش می‌کنند.