۰ نفر

گوترش خواهان توقف فوری جنگ در اوکراین شد

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱:۴۶
کد خبر: 618085
گوترش خواهان توقف فوری جنگ در اوکراین شد

دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری نبرد بین اوکراین و روسیه برای نجات جان غیر نظامیان شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، ‌دبیر کل سازمان ملل متحد شبانگاه یکشنبه به وقت تهران خواستار توقف فوری نبرد بین اوکراین و روسیه برای نجات جان غیر نظامیان شد.

 «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در توییتی در این زمینه نوشت: «ایجاد توقف در نبرد در اوکراین برای عبور امن غیرنظامیان از "ماریوپل"، "خارکف" و "سومی" و همچنین سایر مکان‌هایی که درگیر در آنجا وجود دارد ، کاملاً ضروری است تا اطمینان حاصل شود که تدارکات بشردوستانه نجات‌بخش برای کسانی که در این مکان‌ها باقی می‌مانند،  منتقل می‌شوند.»

روسیه به نقل از اداره پلیس منطقه دونتسک گزارش داد که دالان‌های بشردوستانه صبح یکشنبه در شهرهای «ماریوپل» و «ولنوواخا» باز می‌شود.

ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه نیز روز یکشنبه به «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود گفت اگر کی‌یف خصومت‌ها را متوقف و خواسته‌های مسکو درباره غیرنظامی‌سازی را اجرا کند، توقف عملیات روسیه در اوکراین در دفاع از منطقه «دونباس» امکان‌پذیر است.

پوتین توجه اردوغان را به بیهودگی تلاش‌های کی‌یف برای متوقف کردن روند مذاکرات جلب و ابراز امیدواری کرد که کی‌یف در دور جدید مذاکرات رویکرد سازنده‌تری را با در نظر گرفتن واقعیت‌ها از خود نشان دهد.

روسیه پیش از این درباره بی‌توجهی غربی‌ها به نقض حقوق بشر و حملات نیروهای اوکراینی به ساکنین روس زبان نواحی خودمختار دونباس واقع در شرق اوکراین هشدار داده و از سوی دیگر پیشنهاداتی در زمینه ارائه ضمانت امنیتی از سوی غرب به مسکو را به آمریکا و ناتو ارائه کرد. پوتین پیش از این اوکراینی‌ها را به «نسل‌کشی» در دونباس متهم کرده بود.

در نهایت پوتین هفته گذشته اعلام کرد روسیه استقلال نواحی خودمختار را به رسمیت می‌شناسد و بامداد پنجشنبه هفته گذشته عملیاتی را در حمایت از جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» در اوکراین آغاز کرده است.