۰ نفر

گروسی: برخی بدون حل مسائل با آژانس به برجام برنمی گردند

۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸
کد خبر: 617234
گروسی: برخی بدون حل مسائل با آژانس به برجام برنمی گردند

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: باید درباره آثار اورانیوم غنی سازی کشف شده در تاسیسات و اماکن هسته ای اعلام نشده در ایران شفاف سازی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ​مجری برنامه می‌پرسد، دیروز شما اعلام کردید که برنامه ای برای سفر به ایران ندارید. اما حالا شما قصد دارید تا در روز شنبه به تهران بروید. در ۲۴ ساعت گذشته چه تغییری ایجاد شده است؟

گروسی در جواب این سوال گفت: مذاکرات با ایران در جریان است. من معتقدم که ما با ایران به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ارزش این را دارد که فرصت یک تلاش جدی را به این موضوع  بدهیم و ببینیم که آیا می‌توانیم بر سر مسایلی که با آنها آشنا نیستیم توافق کنیم. تا آنجایی که به من مربوط می‌شود بتوانیم  شماری از مسایل را که برای مدتی طولانی رها شده‌اند، شفاف‌سازی کنیم زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی آثاری از اورانیوم غنی سازی شده و دیگر مواد اتمی را پیدا کرد و اطلاعاتی درباره تاسیسات و اماکنی که هرگز به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام نشده‌اند در اختیار دارد. این  به طور موازی همراه با مذاکراتی است که در وین بر سر احیای احتمالی توافق اتمی ۲۰۱۵ یا همان برنامه جامع اقدام مشترک انجام می‌شود. این درهم آمیختگی، این موضوع را به موضوعی پیچیده مبدل می‌کند که باید به طور موازی و در یک مسیر حرکت کند زیرا افراد نمی‌خواهند زمانی که مسایل حل نشده با آژانس بین المللی انرژی اتمی باقیمانده است به برنامه جامع اقدام مشترک بازگردند. به همین خاطر بسیار مهم است که ما راهی رو به جلو پیدا کنیم. این به معنای آن نیست که من  با سفر به تهران در پایان هفته به دنبال حل و فصل آن باشم. این به معنای آن است که ما می خواهیم تلاش کنیم به نظری مشترک برسیم و همدیگر را درک کنیم و ببینیم که چه لازم است انجام شود تا این موارد شفاف سازی شوند.