۰ نفر

روسیه؛

اوکراین به دنبال سلاح اتمی بود

۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۰۹
کد خبر: 617198
اوکراین به دنبال سلاح اتمی بود

رییس سازمان خدمات اطلاعاتی روسیه اعلام کرد که اوکراین مدتی بر روی تولید سلاح اتمی کار می‌کرده و آمریکا از این فعالیت باخبر بوده اما از آن جلوگیری نکرده است.

به گزارش خبرگزاری "تاس"، سرگئی ناریشکین رییس سازمان خدمات اطلاعاتی روسیه (SVR)  افزود: به گفته وزارت دفاع روسیه، اوکراین ظرفیت فناوری برای ساخت سلاح‌های اتمی را بدست آورده است. توانایی‌های این کشور بسیار بیشتر از ایران یا کره شمالی است. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این مقام دولت ولادیمیر پوتین اظهار داشت: علاوه بر این، بر اساس برخی شواهدی که سازمان خدمات اطلاعاتی روسیه (SVR) کسب کرده است، اوکراین در این راستا فعالیت‌های خاصی انجام داده است. 

ناریشکین تاکید کرد: هم روسیه و هم آمریکا از این موضوع اطلاع داشتند. با این حال، آمریکا هیچ تلاشی برای توقف این اقدامات انجام نداده است. 

این مقام دولت روسیه تصریح کرد: برعکس، آمریکا آماده بود که به اوکراین "کمک" کند و ظاهراً واشنگتن امیدوار بود که موشک‌های اتمی اوکراین به سمت شرق و نه به سمت غرب هدف گیری شود. 

این مقام اطلاعاتی روسیه همچنین به اظهارات ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره کرد که گفته بود اوکراین ممکن است در وضعیت غیر اتمی خود تجدید نظر کند. 

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد، روسیه به اوکراین اجازه ساخت بمب اتمی نمی‌دهد و به همین دلیل ارتش روسیه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تحت کنترل خود درآورده است. 

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که روسیه هیچگاه به اوکراین اجازه ساخت بمب اتمی نمی‌دهد و بلندپروازی‌های اتمی کی یف خطرناک است. 

در این گزارش گفته شد که اطلاعاتی مبنی بر این که سطح تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل بالا است، واقعیت ندارد و وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که وضعیت این نیروگاه عادی است. 

این رسانه روسی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده است که سطح تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه چرنوبیل پایین است و رافائل گروسی مدیرکل آژانس این خبر را اعلام کرد. 

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، بلندپروازی‌های هسته‌ای دولت اوکراین مسائل زیادی را مطرح می‌کند و ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در مورد امکان دستیابی کشورش به سلاح اتمی سخن گفته بود. 

در این گزارش خاطرنشان شد که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه یکی از دلایل اتخاذ تصمیم برای اجرای عملیات نظامی در اوکراین را ادعاهای مقام‌های اوکراینی برای دستیابی به سلاح اتمی عنوان کرده بود. 

زلنسکی پیشتر از امکان تجدیدنظر کشورش در مورد تفاهم نامه بوداپست سخن گفته بود که بر اساس آن اوکراین موقعیت کشور عاری از سلاح هسته‌ای یافته و زرادخانه هسته‌ای خود را پس از فروپاشی شوروی از بین برد.

رییس جمهور روسیه اخیرا گفت که ساخت سلاح اتمی برای اوکراین چندان سخت نیست و این کشور از زیرساخت‌ها و فناوری‌های لازم در این مورد برخوردار است و فقط در مورد غنی‌سازی اورانیوم ممکن است دچار مشکل شود و آن را هم با کمک برخی کشورها (آمریکا) می‌تواند حل کند. 

نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در آن مقادیری مواد رادیواکتیو نگهداری می‌شود روز پنجشنبه ۵ اسفند ماه تحت کنترل نیروهای روسیه در آمد.