۰ نفر

گفت و گوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و عربستان

۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۵۶
کد خبر: 617194
گفت و گوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و عربستان

وزرای خارجه عربستان و آمریکا امروز (پنجشنبه) در تماس تلفنی درباره تقویت روابط دو کشور و مسائل به منطقه و جهان گفت‌ وگو کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، فیصل بن فرحان و آنتونی بلینکن در این تماس تلفنی، حمایت و تقویت روابط راهبردی ریاض و واشنگتن در راستای تامین منافع دو کشور و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، دو طرف در خصوص هماهنگی در مورد بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تقویت امنیت و ثبات خاورمیانه و تلاش برای ایجاد پایه‌های صلح گفت‌ وگو کردند.

این تماس تلفنی در شرایطی صورت می‌گیرد که بحران اوکراین اکنون مهمترین رویداد بین‌المللی محسوب می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز دوشنبه ۲۱فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه(۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است، اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.