۰ نفر

وال استریت ژورنال بر اساس گزارش آژانس مدعی شد؛

ایران اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت بمب اتم دارد

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۵۶
کد خبر: 617124
ایران اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت بمب اتم دارد

آژانس اتمی سازمان ملل امروز پنجشنبه گزارش داد در حالی که مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به نقطه حساسی رسیده است، ایران به میزان قابل توجهی ذخایر اورانیوم غنی شده با درصد بالای خود را افزایش داده و بیش از هر زمان دیگری به داشتن مواد نزدیک به تسلیحات کافی برای یک سلاح هسته ای نزدیک شده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش وال استریت ژورنال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه که در اختیار اعضا قرار داده است، گزارش داد که تا ۱۹ فوریه، ایران ۳۳.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی در اختیار دارد، در حالی که در اوایل نوامبر که آخرین گزارش آژانس منتشر شد، این رقم ۱۷.۷ کیلوگرم بود. این غنی‌ترین اورانیومی است که تاکنون برای ایران ثبت شده است.

ایران به حدود ۴۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی غنی شده نیاز دارد تا سوخت هسته‌ای با درجه تسلیحات کافی برای یک سلاح هسته‌ای تولید کند. ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای آن صرفا برای اهداف صلح آمیز است.

این گزارش در حالی ارائه می‌شود که مذاکره کنندگانی از آمریکا، ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در نشست‌های شبانه روزی در وین برای دستیابی به توافق بر سر بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، که اکثر تحریم‌های بین‌المللی را ایران در ازای محدودیت‌های شدید اما موقت بر سر برنامه هسته‌ای خود لغو کرده بود.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و ایران از همان زمان فعالیت هسته‌ای خود را گسترش داده است. مذاکرات وین بر توافق بر سر  اقداماتی که تهران و واشنگتن برای بازگرداندن این پیمان باید انجام دهند، متمرکز است.

دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی گفته‌اند که باید در چند روز آینده یک توافق نهایی صورت گیرد در غیر این صورت از مذاکرات خارج می‌شوند. آنها می‌گویند که زمان کوتاه است، زیرا پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به این معنی است که به زودی امکان بازپس‌گیری منافع اصلی توافق برای غرب، روسیه و چین وجود ندارد – این منافع در دور نگه داشتن ایارن از داشتن مواد هسته‌ای کافی برای ساخت یک بمب هسته‌ای است.

مقامات آمریکایی می‌گویند که «زمان شکست» ایران – مدت زمان مورد نیاز برای دستیابی به سوخت هسته‌ای کافی برای ساخت بمب – ممکن است به کمتر از شش ماه بر اساس توافق بازسازی شده کاهش یابد که در مقایسه با حدود یک سال در توافق اولیه کاهش یافته است.

اوایل پنجشنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که رافائل گروسی مدیر کل آژانس برای دیدارهایی در روزهای جمعه و شنبه در تهران حضور خواهد یافت تا یکی از سه موضوع باقی مانده بر سر راه توافق را حل و فصل کند.

آقای گروسی با مقامات ارشد ایرانی دیدار خواهد کرد تا در مورد چگونگی رسیدگی به تحقیق در مورد مواد هسته‌ای اعلام نشده کشف شده در ایران به توافق برسند. مقامات ایرانی می‌گویند که می‌خواهند این تحقیقات را به عنوان بخشی از توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای حذف کنند، موضوعی که آقای گروسی و مقامات غربی گفته‌اند که غیرقابل قبول است.

دیپلمات‌های غربی بر این باورند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی نوعی نقشه راه است که می‌تواند به ایران اطمینان دهد که اگر ایران همکاری خود را در پاسخ به سوالات آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود افزایش دهد، تحقیقات به پایان نخواهد رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند ایران را در صورت عدم پاسخگویی به سوالاتش محکوم کند و راه را برای ارسال این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل باز کند، جایی که می‌تواند تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اعمال شود.

دو تفاوت اصلی دیگر بین واشنگتن و تهران، دامنه لغو تحریم‌ها و درخواست ایران برای دریافت تضمین‌های قوی‌تر است که در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق، قراردادهای ایران با شرکت‌های غربی منقضی نخواهد شد.

ایالات متحده و اروپایی‌ها مکررا گفته‌اند که نمی‌توانند تضمینی در مورد آنچه که دولت آینده ایالات متحده انجام خواهد داد، ارائه دهند. با این حال، برخی دیپلمات‌ها می‌گویند واشنگتن ممکن است آماده ارائه تخفیف‌های کمی گسترده‌تر از تحریم‌ها باشد.

بر اساس توافق هسته‌ای احیا شده، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا سال ۲۰۳۱ به ۲۰۲.۸ کیلوگرم محدود می‌شود و سطح غنی سازی به ۳.۶۷ درصد محدود می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز پنجشنبه خود اعلام کرد کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به اشکال مختلف ۳۱۹۷.۱ کیلوگرم است که ۷۰۷.۴ کیلوگرم نسبت به نوامبر افزایش یافته است، اگرچه برخی از این موارد به شکل‌هایی است که این مواد به راحتی برای سوخت هسته‌ای قابل استفاده نیستند.

کارشناسان گفته‌اند که ایران به اندازه‌ای اورانیوم دارد که در صورت غنی سازی مواد به سطح کافی، می‌تواند دو سلاح هسته‌ای تولید کند.