۰ نفر

فایننشال تایمز خبر داد؛

اعلام آمادگی چین برای ایفای نقش در آتش بس اوکراین

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
کد خبر: 616826
اعلام آمادگی چین برای ایفای نقش در آتش بس اوکراین

چین اعلام کرد که آماده ایفای نقش در ایجاد آتش بس در اوکراین است و در واکنش شدیدی از وقوع درگیری ابراز تاسف کرد. پکن در اظهاراتی که پس از تماس تلفنی میان وانگ یی وزیر امور خارجه چین و همتای اوکراینی وی دیمیترو کولبا ارائه شد، او گفته است که: «به شدت نگران آسیب به غیرنظامیان» است.

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ به گزارش فایننشال تایمز، در بیانیه چین که روز گذشته منتشر شد، آمده است: «اوکراین مایل به تقویت ارتباطات با چین و مشتاقانه منتظر ایفای نقش چین در تحقق آتش‌بس است.»

همچنین در این بیانیه آمده است که به «یکپارچگی ارضی همه کشورها» احترام می‌گذارد، بدون اینکه نشان دهد که آیا پکن ادعای روسیه در مورد شبه جزیره کریمه را می‌پذیرد یا اینکه جدایی‌طلبان را در منطقه دونباس در شرق اوکراین به رسمیت می‌شناسد.

این بیانیه نشان دهنده تغییر در لحن پکن است. سخنگوی وزارت خارجه پکن در ۲۴ فوریه در پاسخ به این سوال که آیا این تهاجم نقض حاکمیت اوکراین است، وضعیت را ناشی از "ترکیبی از عوامل" توصیف کرد، اما آن را نقض توصیف نکرد.

در روزهای قبل از شروع درگیری، سخنگوی چین همچنین ایالات متحده را "مقصر" در بحران اوکراین توصیف کرد که "تنش‌ها را تشدید کرد، وحشت ایجاد کرد و حتی احتمال جنگ را افزایش داد."

جمعه گذشته، چین به همراه امارات متحده عربی و هند به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین که توسط ۱۱ عضو شورای امنیت حمایت شده بود، رای ممتنع دادند و مسکو این قطعنامه را وتو کرد.

در بازی‌های المپیک زمستانی ماه گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با شی جین‌پینگ، همتای چینی‌اش ملاقات کرد و اعلام کرد که دوستی بین کشورهایشان «هیچ محدودیتی» ندارد و هیچ زمینه ممنوعه‌ای برای همکاری وجود ندارد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند چین در تلاش است تا خود را به عنوان یک صلح طلب منطقه‌ای قرار دهد و از روابط نزدیک خود با کرملین استفاده کند.

روز سه‌شنبه پکن درخواست از هر دو طرف را برای یافتن راه‌حل از طریق مذاکرات بین‌المللی تکرار کرد، اما همچنان لحن انتقادآمیز خود را از ناتو حفظ کرد و گفت که «امنیت منطقه‌ای با گسترش بلوک‌های نظامی محقق نمی‌شود.»

کوله‌با در بیانیه‌ای گفت که از وانگ یی خواسته است تا از سطح روابط بین پکن و مسکو برای وادار کردن روسیه به توقف تجاوزات مسلحانه خود به مردم اوکراین استفاده کند.

کوله‌با تاکید کرد که همتای چینی‌اش به او اطمینان داده است که چین آماده نقش آفرینی در ایجاد صلح منطقه‌ای است.

وانگ همچنین از اوکراین به خاطر نقشش در تسهیل تخلیه شهروندان چینی از این کشور، از جمله دانش‌آموزانی که به ازبکستان منتقل شده‌اند، تشکر کرد.