۰ نفر

آمادگی زلنسکی برای مذاکره با پوتین

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۵۰
کد خبر: 616557
آمادگی زلنسکی برای مذاکره با پوتین

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین برای مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، زلنسکی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا که بخشی از آن سه‌شنبه شب در رسانه‌های روسیه منتشر شد، گفت که برای نشستن پشت میز مذاکره با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه آمادگی دارد.

وی افزود: جهان این واقعیت را می داند که باید پشت میز مذاکره با رییس جمهور روسیه نشست. در زمان حاضر هنوز امکان مذاکره با آنها وجود دارد و من هم برای این اقدام آمادگی دارم. 

رییس جمهور اوکراین گفت که برای مذاکره با روسیه نیاز است که حداقل اشاره‌ای به آتش بس کامل شود.

به گفته وی در وهله اول باید اشاره‌ای به آتش بس شود زیرا نباید این گونه باشد که زمانی که پشت میز مذاکره قرار داریم هواپیماها و بالگردهای نظامی ماموریت‌های جنگی انجام دهند. 

رییس جمهور اوکراین این را نیز گفت که در گفت وگوی تلفنی با رییس جمهور آمریکا، بایدن به او گفته است که زمان برای بستن حریم هوایی اوکراین هنوز فرا نرسیده است.

به گفته رییس جمهور اوکراین، او از بایدن خواسته بود که آسمان اوکراین را به روی موشک‌ها، هواپیماها و بالگردهای روسی ببندد و امکان دسترسی روسیه به تمام بنادر و آبراهه‌ها و فرودگاه‌های را از این کشور سلب کند.

پوتین اعلام کرده است که هدف از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، دفاع از ساکنان غیرنظامی دونباس، به رسمیت شناختن جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک و مالکیت روسیه بر منطقه کریمه است.

رییس جمهور روسیه غیرنظامی کردن و زدودن عناصر پیروی کننده از ایدئولوژی نازیسم (ایدئولوژی شبیه آلمان هیتلری) در لایه‌های حکومت اوکراین و تامین شرایط بیطرفی این کشور و موقعیت غیرهسته‌ای آن را از اهداف دیگر عملیات نظامی روسیه در اوکراین خوانده است.

در حالی که روسیه این شرط ها را مطرح کرده است روز گذشته سه دور مذاکرات میان هیات های روسیه و اوکراین در منطقه ای مرزی به نام پریپیات در مرز بلاروس و اوکراین برگزار شد. 

سرپرستی هیات روسیه را ولادیمیر مدینسکی دستیار رییس جمهور روسیه برعهده دارد و معاونان وزرای خارجه و دفاع روسیه، رییس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه و نیز سفیر روسیه در بلاروس اعضای دیگر هیات این کشور را تشکیل می دادند.

از طرف اوکراین نیز الکسی رزنیکوف وزیر دفاع (سرپرست هیات)، رییس فراکسیون خادم ملت، معاون وزیر خارجه، مشاور رییس دفتر رییس جمهور و معاون رییس هیات اوکراین در گروه تماس سه جانبه در مذاکرات شرکت کردند.

مدینسکی سرپرست هیات روسیه در مذاکرات در پایان دیدار خاطرنشان کرد که در مذاکرات با طرف اوکراینی، نکات تلاقی (وجوه مشترک) یافت شد که بر اساس آن می توان مواضع دو کشور را پیش بینی کرد.

وی تصریح کرد که دور آینده مذاکرات چند روز دیگر در منطقه ای در مرز بلاروس و لهستان برگزار خواهد شد. 

به گزارش رسانه های روسیه، دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.