۰ نفر

ابراز نگرانی رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از وضعیت رو به وخامت در اوکراین

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۵۰
کد خبر: 616358
ابراز نگرانی رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از وضعیت رو به وخامت در اوکراین

عبدالله شهید رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت رو به وخامت در اوکراین اظهار داشت عملیات نظامی روسیه مغایر همه اصول سازمان ملل است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست اضطراری و فوری این مجمع درباره بحران اوکراین افزود ما نگران وضعیت رو به وخامت در نتیجه عملیات نظامی در اوکراین هستیم. عملیات نظامی روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و مغایر با منشور سازمان ملل است.

عبدالله شهید اضافه کرد امروز من بار دیگر خواستار آتش بس فوری و خویشتنداری حداکثری از سوی همه طرفها و بازگشت کامل به مذاکره و دیپلماسی می شوم.

وی تصریح کرد در جنگ هیچ برنده ای وجود ندارد و تنها هزاران نفر جان خود را از دست می دهند در این راستا امنیت و دسترسی تلاش های بشردوستانه باید تضمین شود.

رییس مجمع عمومی سازمان ملل گفت عملیات نظامی کنونی مغایر با منشور سازمان ملل است که خواهان حل اختلافات از سوی کشورها با استفاده از ابزارهای مسالمت آمیز و بدون تهدید و استفاده از زور می باشد.

عبدالله شهید ادامه داد این عملیات نظامی مغایر با همه اصول این سازمان ملل است. خشونت باید تمام شود و قوانین بشردوستانه باید مورد احترام قرار گیرند.

نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی به ریاست عبدالله شهید و در پی رای مثبت شورای امنیت برای تشکیل آن درباره جنگ در اوکراین آغاز شده است.

 عبدالله شهید در ابتدای این نشست خواهان یک دقیقه سکوت به احترام کشته شدگان در جنگ اوکراین شد.

دیپلمات ها می گویند برای اولین بار در چند دهه گذشته است که شورای امنیت سازمان ملل خواهان یک نشست فوری  و اضطراری در مجمع عمومی شده است.

نمایندگان کشورهای بسیاری برای سخنرانی در این نشست اضطراری ثبت نام کرده اند تا نظرات کشورشان را درباره جنگ در اوکراین بیان کنند. گفته می شود برخی کشورها ممکن است پس از رای گیری سخنرانی کنند.